Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrotniklas:

Antingen så få jag meddelandet på TVn att den inte får ett IP eller så saknas en multicast till tvn. Internet får jag att fungera som det ska.

Kan vara så att boxarna och multicast är konfade att gå på ett speciellt ip nät, så om din box inte får rätt ip så kommer inte den ta emot multicast strömmen. Detta beror helt på vilket stadsnät eller öppna nät du har och hur det är konfigurerat.

Permalänk

Det jag vet från telia är att det är 243, men sen så visste supporten inget mer. Vem kontaktar jag annars för resten? Det är ju Telia som jag har fibern hos också.

Permalänk

Nån som vet om det går att få Comhems-tivobox att funka på det här sättet med?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Hej, funkar serverado med denna router med tro?
Boxen är en VIP1853

Permalänk
Medlem

Triple play + ASUS AC56U

Här är ytterligare en som vill veta om min konfig kan fungera. Lite svårt att hänga med i hela tråden om allas olika varianter.

Förutsättningarna är fiber med Triple play från Telia med en Thomson 799 v2.

Jag vill göra detta:
Koppla in telefon i Thomson.
Brygga min Thomson till port 4 för internet som sedan går till AC56:an.
Koppla Thomson port 1,2 eller 3 till AC56:ans av mig specificerade port för IPTV.
Ut från AC56:an till Powerline
Ut från den andra Powerline till en switch
I switchen finns IPTV + PS3

Fungerar detta överhuvudtaget?

Alternativet är att skippa switchen och bara köra IPTV över powerline om inte första alternativet fungerar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amp.RC.:

Här är ytterligare en som vill veta om min konfig kan fungera. Lite svårt att hänga med i hela tråden om allas olika varianter.

Förutsättningarna är fiber med Triple play från Telia med en Thomson 799 v2.

Jag vill göra detta:
Koppla in telefon i Thomson.
Brygga min Thomson till port 4 för internet som sedan går till AC56:an.
Koppla Thomson port 1,2 eller 3 till AC56:ans av mig specificerade port för IPTV.
Ut från AC56:an till Powerline
Ut från den andra Powerline till en switch
I switchen finns IPTV + PS3

Fungerar detta överhuvudtaget?

Alternativet är att skippa switchen och bara köra IPTV över powerline om inte första alternativet fungerar.

Du har tänkt lite fel tror jag.

När du bryggar din Thomson så får du Internet plus IPTV på port 4. Specar du sedan en port för IPTV i din AC56'a så får du ut IPTV på den porten. Vill du ha både IPTV och Internet till din TV så får du ha en switch i varje ände som hanterar VLAN. Du får trunkera ihop de två signalerna för IPTV och Internet genom att använda VLAN och sedan splitta dem i andra änden.

Eventuellt kan du få AC56'an att mata ut både IPTV och Internet på den port som du specat för IPTV. Om det krävs måste det dock göras genom att ladda upp en textfil till JFFS2 (eller vad den nu heter), det kan inte göras genom UI't. Då kan du skippa en switch som hanterar VLAN.

Vidare så måste din Powerline släppa igenom VLAN, vilket jag inte vet om de gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hur koppla, IPTV via fiberkonverter, WLAN...

Har skummat igenom tråden. Hänger inte med på hälften, nätverksblåbär som man är...

Funderar på IPTV via fiber från Comhem, Viasat eller Bredbandsbolaget - de som kan leverera hos oss via fibern. Har Internet-access via annan leverantör över fibern. Fiberconvertern har två Ethernet-portar; en för internetaccess som jag kör till min WLAN router, samt ytterligare en Ethernet-port som kan användas för IPTV-tjänster.

Jag är inte riktigt med hur man ska koppla in om man vill ha trådlös överföring till settopboxen om jag skaffar IPTV, vill inte dra Ethernet-kabel från fiberconvertern till settopboxen tvärs genom hela huset och vill kunna koppla in flera TV-apparater i huset framöver samt minimera antalet prylar och kablar om möjligt.

Kan jag t.ex. koppla in båda Ethernet-uttagen från fiberconvertern in i min ASUS RT66U WLAN router? Den har ju bara en ingång för WAN? Har sett i tråden hur man kan confa ASUS RT66U för IPTV på en port - är det en fysisk port (i.e. Ethernet-uttag) ni menar då eller någon term för en "socket"/logisk port eller liknande? Eller behöver jag en switch mellan fiberkonvertern och min ASUS RT66U WLAN router, som switchar in de två Ethernet-portarna på fiberkonvertern till WAN-Ethernet-porten på ASUS RT66U:an?

OM ovan funkar; vad behöver jag sedan för utrustning vid settopboxen? Finns det någon speciell WLAN-utrustning för settopboxar som funkar med vilken settopbox som helst, eller ska jag skaffa en WLAN router till a´1400 spänn? Eller finns det settopboxar som har inbyggt WLAN så jag slipper en pryl till? Vilka IPTV-leverantörer kan erbjuda det isåfall, deras boxar beskrivs inte i detalj på deras hemsidor direkt...

fiberkonverter-eth1 (IPTV) -> ?Switch? -> LAN-port på ASUS RT66U -> *WIRELESS* -> ??? -> Ethernet -> Settop box -> HDMI -> TV
fiberkonverter-eth2 (Internet) -> ?Switch? -> WAN-port på ASUS RT66U -> *WIRELESS* -> iPads, iPhones, PCs, Laptops, Samsung mobiler och allt annat hushållet använder WLAN för...

Kan man ens göra som ovan? Någon som kan beskriva gärna med schematisk bild, eller peka på en "IPTV for dummies" på webben?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr Mnemonic:

Har skummat igenom tråden. Hänger inte med på hälften, nätverksblåbär som man är...

Funderar på IPTV via fiber från Comhem, Viasat eller Bredbandsbolaget - de som kan leverera hos oss via fibern. Har Internet-access via annan leverantör över fibern. Fiberconvertern har två Ethernet-portar; en för internetaccess som jag kör till min WLAN router, samt ytterligare en Ethernet-port som kan användas för IPTV-tjänster.

Jag är inte riktigt med hur man ska koppla in om man vill ha trådlös överföring till settopboxen om jag skaffar IPTV, vill inte dra Ethernet-kabel från fiberconvertern till settopboxen tvärs genom hela huset och vill kunna koppla in flera TV-apparater i huset framöver samt minimera antalet prylar och kablar om möjligt.

Kan jag t.ex. koppla in båda Ethernet-uttagen från fiberconvertern in i min ASUS RT66U WLAN router? Den har ju bara en ingång för WAN? Har sett i tråden hur man kan confa ASUS RT66U för IPTV på en port - är det en fysisk port (i.e. Ethernet-uttag) ni menar då eller någon term för en "socket"/logisk port eller liknande? Eller behöver jag en switch mellan fiberkonvertern och min ASUS RT66U WLAN router, som switchar in de två Ethernet-portarna på fiberkonvertern till WAN-Ethernet-porten på ASUS RT66U:an?

OM ovan funkar; vad behöver jag sedan för utrustning vid settopboxen? Finns det någon speciell WLAN-utrustning för settopboxar som funkar med vilken settopbox som helst, eller ska jag skaffa en WLAN router till a´1400 spänn? Eller finns det settopboxar som har inbyggt WLAN så jag slipper en pryl till? Vilka IPTV-leverantörer kan erbjuda det isåfall, deras boxar beskrivs inte i detalj på deras hemsidor direkt...

fiberkonverter-eth1 (IPTV) -> ?Switch? -> LAN-port på ASUS RT66U -> *WIRELESS* -> ??? -> Ethernet -> Settop box -> HDMI -> TV
fiberkonverter-eth2 (Internet) -> ?Switch? -> WAN-port på ASUS RT66U -> *WIRELESS* -> iPads, iPhones, PCs, Laptops, Samsung mobiler och allt annat hushållet använder WLAN för...

Kan man ens göra som ovan? Någon som kan beskriva gärna med schematisk bild, eller peka på en "IPTV for dummies" på webben?

Det finns flera frågor som behöver besvaras innan du kan få ett bra svar på detta. Den första är hur leveransen av IPTV ser ut där du bor. Måste man koppla sin IPTV i fiberkonverter-eth1? Det betyder i så fall förmodligen att IPTV'n kommer på ett eget VLAN och att dessa splittas upp i din fiberconverter. Det kan också vara så att IPTV'n kommer på ett eget VLAN men ändå är tillgänglig i båda uttagen, samt kan det vara så att IPTV kommer som vanlig trafik. Använder IPTV'n någon form av Multicast?

Om vi utgår ifrån att VLAN är inblandat så kan du inte köra allt genom en Asus router. Asusen kan inte sända IPTV'n över det trådlösa nätverket. Du behöver ett separat trådlöst nätverk för det i form av en trådlös brygga, gärna med en huvudenhet som kan hantera flera trådlösa mottagare. Dessa måste dessutom släppa igenom VLAN och stöda Multicast, vilket inte alla gör. Kanske är det så att IPTV-leverantören har något system för trådlös överföring som du kan köpa. Tex Telia har det.

Är VLAN inte inblandat och valfri port kan användas för IPTV så räcker det med en router som kan hantera Multicast, vilket tex Asusen gör. Då kopplar du helt enkelt in Asusen som vanligt och köper en accesspunkt vid TV'n som du sedan kopplar till din Set top box. IPTV'n kommer att gå över det trådlösa nätet.

Du skriver att du vill koppla in flera TV-apparater trådlöst. Tänk då på att hastigheten i nätet sjunker med varje enhet, de delar på bandbredden, samt att TV'n kräver en jämn ström av bits för att funka bra. Du måste alltså ha ett väldigt stabilt trådlöst nätverk för att driva allt. Jag skulle rekommendera att du försöker dra så mycket tråd som möjligt för att få en så bra funktion som det går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om man nu som jag har en bild som ser ut så här istället:

Det är en asus n55u. Kan jag inte på något sett få iptv att fungera på denna? Jag har inte adsl utan en kabel från väggen bara.

Edit: Slutade med att jag ringde telia så vi bryggade deras router istället.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom denna tråd två gånger. Har testat det mesta men alla tips daterar en bra tid tillbaka.

Jag har en Asus RT-N65U har både testat med gammal firmware och ny. Jag får igång digital tv:n då jag fyller i VID 243 men Internet funkar ej. Och med VID 845 funkar inget.

hur ska jag gå till väga för att få Internet och TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton900:

Jag har läst igenom denna tråd två gånger. Har testat det mesta men alla tips daterar en bra tid tillbaka.

Jag har en Asus RT-N65U har både testat med gammal firmware och ny. Jag får igång digital tv:n då jag fyller i VID 243 men Internet funkar ej. Och med VID 845 funkar inget.

hur ska jag gå till väga för att få Internet och TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt mig av en "smart switch" du kan läsa mer om det i guiden som jag har länkat till här under:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Undebart lätt och smidigt! Behövde inte köra Merlin och allt fungerar som det ska, RT-AC66U
http://i.imgur.com/hHIVMIL.png

Underbart inlägg! Min Inteno från Ownit dog och jag ställde in exakt lika på en nyinskaffad RT-N66U(och uppdaterade firmware såklart) - fast jag valde "501" istället för "243", det fungerade på en gång! Jag kör Viasats egen IPTV-box. Tackar!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp

Hallå. Ny medlem och första inlägget.

Har läst tråden noga men får inte det att funka. Så här ser mitt nätverk ut:

Plan A. Väggen(fiber/RJ45)--->Thomson(bryggad)---port4-WAN--->ASUS(RT-AC68U)---port4--->Ovanvån(RJ45)--->IPTV(vån2) \--->IPTV(vån1) \--->Synology(DS215j) \--->VOIP \--->PS3

Helst vill jag att ovanvåningen ska se ut som följer:

Plan B. Ovanvån(RJ45)--->Netgear(GS105E)--->IPTV(vån2) \--->Mac \--->X360

Fiber in i huset från Telia.

Som sagt ovan har jag en ASUS RT-AC68U på senaste ASUS FW (3.0.0.4.376_3626) och jag vill helst slippa kludda med annan FW. IPTV på vån 1 funkar klockers (pun intended) men IPTV-box på vån2 bara vägrar att få IP-adress. Jag har provat samtliga IPTV-inställningar i tråden och jag får inte IPTV på vån 2 att funka ens med Plan A ovan.

Vad som också är märkligt är att om jag kopplar enligt Plan B med något annat än "inga inställningar" i ASUSen så kommer jag inte åt min GS105E. Då klagar den på att den inte är på samma subnet-mask som "IP manager" (läs: DHCP-servern?). Samtidigt dör all trådad internet på ASUSens port 4 också (pga switchen antar jag).

Tips från läktaren? Jag fattar inte vad jag gör fel...

P.S. Jag har en extra switch (TP-Link TL-SG105) att tillgå om så skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Underbart inlägg! Min Inteno från Ownit dog och jag ställde in exakt lika på en nyinskaffad RT-N66U(och uppdaterade firmware såklart) - fast jag valde "501" istället för "243", det fungerade på en gång! Jag kör Viasats egen IPTV-box. Tackar!

Så du kör viasat iptv trådlöst? Har du fiber? Hur exakt är allt kopplat? Med vilken utrustning? Skulle uppskatta ett utförligt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qsacage:

Hallå. Ny medlem och första inlägget.

Har läst tråden noga men får inte det att funka. Så här ser mitt nätverk ut:

Plan A. Väggen(fiber/RJ45)--->Thomson(bryggad)---port4-WAN--->ASUS(RT-AC68U)---port4--->Ovanvån(RJ45)--->IPTV(vån2) \--->IPTV(vån1) \--->Synology(DS215j) \--->VOIP \--->PS3

Helst vill jag att ovanvåningen ska se ut som följer:

Plan B. Ovanvån(RJ45)--->Netgear(GS105E)--->IPTV(vån2) \--->Mac \--->X360

Fiber in i huset från Telia.

Som sagt ovan har jag en ASUS RT-AC68U på senaste ASUS FW (3.0.0.4.376_3626) och jag vill helst slippa kludda med annan FW. IPTV på vån 1 funkar klockers (pun intended) men IPTV-box på vån2 bara vägrar att få IP-adress. Jag har provat samtliga IPTV-inställningar i tråden och jag får inte IPTV på vån 2 att funka ens med Plan A ovan.

Vad som också är märkligt är att om jag kopplar enligt Plan B med något annat än "inga inställningar" i ASUSen så kommer jag inte åt min GS105E. Då klagar den på att den inte är på samma subnet-mask som "IP manager" (läs: DHCP-servern?). Samtidigt dör all trådad internet på ASUSens port 4 också (pga switchen antar jag).

Tips från läktaren? Jag fattar inte vad jag gör fel...

P.S. Jag har en extra switch (TP-Link TL-SG105) att tillgå om så skulle behövas.

Så vitt jag vet så går det bara ut IPTV på port 4 ur Asusen, dvs inget internet eller koppling till det lokala nätverket på port 4. Det förklarar varför du inte kan komma åt din GS105E. Däremot förklarar det inte varför IPTV inte funkar. Vad får du för felmeddelande?

Edit: Du har ställt in att port 4 ska vara IPTV port i Asusen och angett rätt VLANID för det? Har du provat både Telias VLANID för IPTV?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet så går det bara ut IPTV på port 4 ur Asusen, dvs inget internet eller koppling till det lokala nätverket på port 4. Det förklarar varför du inte kan komma åt din GS105E. Däremot förklarar det inte varför IPTV inte funkar. Vad får du för felmeddelande?

Edit: Du har ställt in att port 4 ska vara IPTV port i Asusen och angett rätt VLANID för det? Har du provat både Telias VLANID för IPTV?

Hej.

Ok, har äntligen fått tid att debug:a lite nu.

1) Om jag kopplar från Thomson trådat (LAN port 1) hela vägen (utan switch eller router emellan) till IPTV2 så får jag följande felmeddelande:

https://www.dropbox.com/sc/qmyz4sqj42ljwml/AAA7wwTd7V9BqmI9AF...

2) Om jag kopplar in IPTV2 via ASUSen, port 4 (provat 243/845 VID etc.) så får den ingen IP-adress (vilket den uppenbarligen får ovan eftersom den kommer längre i processen, dvs 4 av 5 gröna rutor i TVn).

Slutledning: Det verkar helt kört, även om man kopplar direkt mot Thomsonen, vilket är skumt för IPTV1 är ju kopplad på samma sätt på en annan LAN port på Thomson:en.

Funderar på att åter icke-brygga Thomson:en och köra allt det trådade via Thomson och allt trådlöst via ASUSen, men blir det koko om man kör 2 st DHCP-servers? Dvs en på ASUS (WLAN) och en på Thomson (RJ45). Och vart kopplar jag in NASen isf?

Hm, klurigt det här. Jag trodde man kunde "tappa av" både IPTV och surf via port4 på ASUS:en, men ni är säkra på att man inte kan det?

P.S. Tack för hjälpen.

P.S.2.

Citat:

Felkod-711
Fel vid uppstart

Felet kan bero på att din tv-box är ihopkopplad med en router som inte är från Telia.

Gör så här:

Kontrollera att du använder en trådlös router från Telia. Felet ligger vanligtvis någonstans mellan tv-boxen och routern. Kontakta kundtjänst för mer hjälp.

https://www.telia.se/privat/support/info/felkoder-digital-tv

WTF!? Är 100% säker på att jag kopplad det rätt. Kan det vara så att Thomsonen känner av att jag redan kopplat in IPTV1 och vägrar skicka till en andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsacage:

Funderar på att åter icke-brygga Thomson:en och köra allt det trådade via Thomson och allt trådlöst via ASUSen, men blir det koko om man kör 2 st DHCP-servers? Dvs en på ASUS (WLAN) och en på Thomson (RJ45). Och vart kopplar jag in NASen isf?

Svarar mig själv. Man kan ha 2 DHCP-servers, man får bara vara lite försiktig till vilka IP-adresser man delar ut. Jag kan försätta ASUSen i följande läge:
https://www.dropbox.com/sc/gqzpwthagh5q5uv/AAATNIfByCdY9_drpP...

Så delar man på IP-adressutrymmet mellan DHCP:na.

Vad tror ni? Should work?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qsacage:

Svarar mig själv. Man kan ha 2 DHCP-servers, man får bara vara lite försiktig till vilka IP-adresser man delar ut. Jag kan försätta ASUSen i följande läge:
https://www.dropbox.com/sc/gqzpwthagh5q5uv/AAATNIfByCdY9_drpP...

Så delar man på IP-adressutrymmet mellan DHCP:na.

Vad tror ni? Should work?

Det fungerar att ha 2 dhcpservrar i lanet förutsatt att man konfigurerar rätt så de inte överlappar varandra och de ska ju helst även dela ut adresser inom samma nät, men varför inte bara stänga av en utav dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qsacage:

1) Om jag kopplar från Thomson trådat (LAN port 1) hela vägen (utan switch eller router emellan) till IPTV2 så får jag följande felmeddelande:

https://www.dropbox.com/sc/qmyz4sqj42ljwml/AAA7wwTd7V9BqmI9AF...

Vad händer om du plockar med dig IPTV2 och sätter den där IPTV1 sitter med samma kablar osv? Detta kan ju bero på en trasig nätverkskabel.

Och jag håller med om att du ska stänga av din ena DHCP-server.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Ok, efter att ha fått frågan om att uppdatera ASUS FW (vilket jag tveksamt klickade ja till) hängde sig hela routern i någon slags weg-gui bootloop. Blev lite sned och la in senaste Merlin istället. Hur som helst så har IPTV2 funkat tidigare så det beror ej på trasig sladd eller box.

Ringde Telia och "o-bryggade" Thomsonen, det ledde OCKSÅ till att Thomsonen hängde sig bortom knapp-reset (vad är oddsen??!!??!). Ytterligare ett samtal senare och tre spruckna pannvener pga av Telias knappvalshelvete så körde Telia en factory reset från distans. Hux flux funkar båda boxarna OCH jag har surf på all trådad LAN samtidigt. ASUSen får nu tjänstgöra endast för det trådlösa. Så här får det bli:

Väggen(fiber/RJ45)--->Thomson(icke-bryggad) \--->IPTV(vån1) \--->VOIP \--->Switch(TP-link TL-SG105) \--->Synology(DS215j) \--->Samsung TV (DLNA) \--->ASUS(RT-AC68U)------>Wireless (nytt subnet 192.168.2.x) \--->Ovanvån(RJ45)-->Switch(Netgear GS105E) \--->IPTV(vån2) \--->MAC \--->X360 \--->PC

Var lite orolig över att det blir 2 olika subnät men de trådlösa enheterna hittar allt på "LAN" (dvs NASen).

Vad gäller ASUSens DHCP:
https://www.dropbox.com/sc/f4lu8gns6sjnllf/AADRSDFqcI_82yvv7L...

DHCP = AV
Forward DNS queries = Ja
Ska DNS Server vara 192.168.1.1?

Detta gör att ASUSen låter dess WAN-port (dvs Thomsonen) sköta all IP-utdelning? Inget annat att tänka på?

Annars är det ju bara att hålla koll på att ingen klient får samma IP, men IP-adresserna förnyas inte så det bör ej inträffa. Tyvärr kan man inte begränsa vad Thomson ska dela ut för adresser (adress-spann).

En annan anmärkning är att jag internt fortfarande har gigabit switch kapacitet pga TP-linken, så Thomson begränsar ej (tg799vn v2 har väl bara 100 mbit switch-kapacitet?). Tummen upp.

Har jag missat något?

LAN speedtest:
https://www.dropbox.com/sc/5ojb0v1edpbtglm/AAD61hUMD63Rd2aQzF...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qsacage:

Annars är det ju bara att hålla koll på att ingen klient får samma IP, men IP-adresserna förnyas inte så det bör ej inträffa. Tyvärr kan man inte begränsa vad Thomson ska dela ut för adresser (adress-spann).

En annan anmärkning är att jag internt fortfarande har gigabit switch kapacitet pga TP-linken, så Thomson begränsar ej (tg799vn v2 har väl bara 100 mbit switch-kapacitet?). Tummen upp.

Om du har smarten "obryggad" så kan du ställa in dhcpservern i den och 799 är en Gbitenhet, det är 789 som är 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får inte upp den?

Kan vi prata lite prestanda? Jag får upp det trådlösa (1 meters avstånd) i max 55 mbit/s på 2.4 GHz-SSID:et och ca 70 mbit/s på 5 GHz-SSID:et. Sitter på 1000 mbit fiber in i huset med trottlad 100 mbit/s nerlänk och trottlad 10 mbit/s upplänk för surf (IPTV exkluderas i denna trafik). Trådat maxar jag ca 93-94 mbit/s nerlänk.

Allt väldigt ovetenskapligt mätt via Ooklas speedtest.net.

Känns som det trådlösa borde vara snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har smarten "obryggad" så kan du ställa in dhcpservern i den och 799 är en Gbitenhet, det är 789 som är 100Mbit.

Nix, finns inga inställningar att göra i 799:an vad gäller DHCP.

Permalänk

Jag har en RT-n56u med firmware 3.0.0.4.374_4561, vilket är den nyaste versionen enligt routern.

Dock går det inte att spara inställningarna under IPTV, jag klickar på "Apply" men det händer ingenting. Någon som vet vad detta kan bero på?

EDIT: Uppdaterade manuellt via ASUS supportsida och då funkade det.

Permalänk
Medlem

Skulle följande fungera?

Hej!

Har precis fått fiber från Telia (100/100). Mina kopplingar ser ut så här. Inteno XG6846 Fiberswitch med tråd till Asus RT-N66U och vidare med tråd upp genom bjälklaget till ytterligare en Asus RT-N66U på övervåningen som är konfigurerad som accesspunkt. Detta för ett ge en bra trådlös täckning på båda våningsplanen eftersom vi bor i ett betonghus. Ja vill undvika Telias router. Mina funderingar...

Kan jag ha IPTV på båda våningsplanen? Jag vill inte dra ytterligare en nätverkskabel mellan våningsplanen än den jag redan har som länkar ihop mina två Asus RT-N66U.

Om jag skulle vilja köra trådlös IPTV på övervåningen. Skulle det gå utan Telias router? Klarar man sig på min setup och två Technicolor?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Det är 3 separata nätverk som kommer i via fibern. Internet , IPTV och IPTel.
De har olika externa addresser och port 1 på intenon har alla, internet otaggat och IPTV och IPTEL taggat.
port 2 otaggat IPTV
port 3 otaggat IPTEL

Inteno XG6846 port 2 har IPTV. Du behöver hantera IGMP och multicast vilket betyder en switch som hanterar vlan, IGMP, multicast. IPTV boxen kommer att få en extern address via DHCP. Om du kopplar up en bryggad TV799 och provar så ser du hur det fungerar och alla burkarna kan uppdatera sig. Sedan kan du koppla om.

Börja med Telia grejorna och se hur det fungerar, begär att få telia smartboxen TG799 bryggad via support
Starta med XG8646-P1 -- TG799-wan, port 4 -- Asus med ditt internet(extern IP), TG799 port 1-3 kan kopplas till IPTV mottagare och får 192.168.1.0/24 addresser.

Om du skall använda 1 kabel så måste du använda switchar med vlan, multicast,igmp enl ovan.
se http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8... där finns beskrivning.

En beskrivning finns på http://lamslagen.com/teknik/telia-smart-inte-sa-smart/

Alternativt är att ha en separat kabel för IPTV men om du vill använda flera mottagare så behövs switchar som kan hantera Multicast och IGMP eftersom du behöver kunna öppna/begära och begränsa trafiken till rätt mottagare/port.

Permalänk

Byta Telia TG 799 v2 mot annan ASUS (smart) router?

Hej,

Jag har läst denna tråd med stort intresse eftersom jag inte verkar vara ensam om att vilja byta ut Telias router Technicolor TG 799 v2 och i stället köra en ASUS RT-AC66U eller liknande.

Vill dock börja med att berätta att min nuvarande installation med TG 799 v2 fungerar alldeles utmärkt både med data och TV. Vi har idag 5 TV-apparater och lika många IPTV-mottagare.

Det enda jag vill är att byta ut Telias smart router TG 799 v2 och ersätta den med något som är snabbare, snyggare och enklare att hantera. Även om TG 799 v2 gör sitt jobb så suger den stundtals.

Det jag vill åstadkomma är att kunna köra både data och TV i samma nät precis som nu. Kanske även IP telefoni om jag blir av med Telia Smart router TG 799 v2.

Om jag har läst och förstått är det ännu ingen som har kommit riktigt i hamn med detta byte?

Låt mig börja med att berätta hur det ser ut hemma hos mig:

Jag bor i en nybyggd villa av lättbetong med 2 våningar och såg till att få åtminstone 1 LAN uttag (Cat5) installerat i varje rum (tyckte då att det skulle räcka)
Allt nätverkskablage är draget till pannrummet där jag har en alldeles ny rackmonterad gigabit-switch från Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Vi har sedan 2 år Telia öppen fiber som kommer in till pannrummet där det sitter en Inteno fiber switch och därefter Telias router TG 799 v2.

Av den detaljerade bilden framgår principen för hur allt är kopplat.

https://www.dropbox.com/s/sg0m1rgj9az2hek/Network%20150406.jpg?dl=0

Eftersom vi endast har ett LAN-uttag i varje rum (förutom biorummet där vi har 3 uttag) så har jag installerat en liten 5-portars Zyxel switch ES 105A v2 i de rum där data, IPTV och spelkonsoler måste samsas om det enda uttaget.
Zyxel ES 105A v2 är den switch man får av Telia (om man behöver) och den har 2 uttag som är prioriterade (QoS). IPTV-mottagarna sitter alltid i ett av de prioriterade uttagen.

Jag skall dock tillägga att jag fick hela denna setup att fungera först efter byte av den rackmonterade huvudswitchen till en Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Tidigare körde jag en 16-portars D-link DGS-1016T rackmonterad Gigabit-switch men så snart jag kopplade in mer än 1 st IPTV-mottagare så fick hela nätverket spunk och allt slutade att fungera.

Tittar man på specifikationerna för de båda switcharna så kan Zyxeln mycket mer än D-linken men jag vet inte exakt vad det är som gör att den fungerar.
Skalll tillägga att jag inte har konfigurerat något för VLAN, QoS, IGMP eller dylikt i min Zyxel-switch ännu – det bara fungerade ”Out-of the-box” så att säga!

Alla mina IPTV-mottagare (Motorola VIP 1003) får en IP-adress på det lokala LAN:et – d.v.s. 192.168.1.X och det är inga problem.

Så, bevisligen går det alldeles utmärkt att dela det nuvarande kablaget (1 nätverkskabel/rum) med rätt (inställd) router och rätt switchar för att köra både data och flera samtidiga IPTV-mottagare.

Jag har faktiskt provat att ha alla 5 IPTV-mottagare igång samtidigt (vissa på till och med på HD-kanaler) och det stakade sig inte en enda gång i någon av mottagarna!!

Så, nu åter till min punkt och mitt önskemål - jag vill ändå byta ut min TG 799 v2 mot en bättre ASUS router.
Jag har idag en ASUS RT-AC66U på övervåningen som jag kör som Accesspunkt 2,4 GHz/5 GHz för att få trådlöst även där eftersom den trådlösa signalen från TG 799 v2 inte orkar igenom all betong/lättbetong och armering.

Går det att byta ut Telias smart router TG 799 v2 rakt av mot en ASUS som har senaste FW och rätt inställningar?

Om det innebär att konfa vissa VLAN i ASUS:en och använda specifika portar för data respektive TV så kanske det ändå skulle funka i och med att jag även kan konfa Zyxel huvudswitch med VLAN, QoS m.m. m.m. även om jag inte gett mig på detta ännu – kan för lite.

Jag vill m.a.o. INTE bryga min nuvarande TG 799 v2 router och jag vill/måste fortfarande använda min Zyxelswitch och den befintliga kabeldragningen och tänker inte dra nya/extra kablar. Det måste finnas en lösning!?

Tacksam för alla tänkbara tips!

Med vänlig hälsning
Jokkohama

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jokkohama:

Hej,

Jag har läst denna tråd med stort intresse eftersom jag inte verkar vara ensam om att vilja byta ut Telias router Technicolor TG 799 v2 och i stället köra en ASUS RT-AC66U eller liknande.

Vill dock börja med att berätta att min nuvarande installation med TG 799 v2 fungerar alldeles utmärkt både med data och TV. Vi har idag 5 TV-apparater och lika många IPTV-mottagare.

Det enda jag vill är att byta ut Telias smart router TG 799 v2 och ersätta den med något som är snabbare, snyggare och enklare att hantera. Även om TG 799 v2 gör sitt jobb så suger den stundtals.

Det jag vill åstadkomma är att kunna köra både data och TV i samma nät precis som nu. Kanske även IP telefoni om jag blir av med Telia Smart router TG 799 v2.

Om jag har läst och förstått är det ännu ingen som har kommit riktigt i hamn med detta byte?

Låt mig börja med att berätta hur det ser ut hemma hos mig:

Jag bor i en nybyggd villa av lättbetong med 2 våningar och såg till att få åtminstone 1 LAN uttag (Cat5) installerat i varje rum (tyckte då att det skulle räcka)
Allt nätverkskablage är draget till pannrummet där jag har en alldeles ny rackmonterad gigabit-switch från Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Vi har sedan 2 år Telia öppen fiber som kommer in till pannrummet där det sitter en Inteno fiber switch och därefter Telias router TG 799 v2.

Av den detaljerade bilden framgår principen för hur allt är kopplat.

https://www.dropbox.com/s/sg0m1rgj9az2hek/Network%20150406.jp...

https://www.dropbox.com/s/sg0m1rgj9az2hek/Network%20150406.jpg?dl=0

Eftersom vi endast har ett LAN-uttag i varje rum (förutom biorummet där vi har 3 uttag) så har jag installerat en liten 5-portars Zyxel switch ES 105A v2 i de rum där data, IPTV och spelkonsoler måste samsas om det enda uttaget.
Zyxel ES 105A v2 är den switch man får av Telia (om man behöver) och den har 2 uttag som är prioriterade (QoS). IPTV-mottagarna sitter alltid i ett av de prioriterade uttagen.

Jag skall dock tillägga att jag fick hela denna setup att fungera först efter byte av den rackmonterade huvudswitchen till en Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Tidigare körde jag en 16-portars D-link DGS-1016T rackmonterad Gigabit-switch men så snart jag kopplade in mer än 1 st IPTV-mottagare så fick hela nätverket spunk och allt slutade att fungera.

Tittar man på specifikationerna för de båda switcharna så kan Zyxeln mycket mer än D-linken men jag vet inte exakt vad det är som gör att den fungerar.
Skalll tillägga att jag inte har konfigurerat något för VLAN, QoS, IGMP eller dylikt i min Zyxel-switch ännu – det bara fungerade ”Out-of the-box” så att säga!

Alla mina IPTV-mottagare (Motorola VIP 1003) får en IP-adress på det lokala LAN:et – d.v.s. 192.168.1.X och det är inga problem.

Så, bevisligen går det alldeles utmärkt att dela det nuvarande kablaget (1 nätverkskabel/rum) med rätt (inställd) router och rätt switchar för att köra både data och flera samtidiga IPTV-mottagare.

Jag har faktiskt provat att ha alla 5 IPTV-mottagare igång samtidigt (vissa på till och med på HD-kanaler) och det stakade sig inte en enda gång i någon av mottagarna!!

Så, nu åter till min punkt och mitt önskemål - jag vill ändå byta ut min TG 799 v2 mot en bättre ASUS router.
Jag har idag en ASUS RT-AC66U på övervåningen som jag kör som Accesspunkt 2,4 GHz/5 GHz för att få trådlöst även där eftersom den trådlösa signalen från TG 799 v2 inte orkar igenom all betong/lättbetong och armering.

Går det att byta ut Telias smart router TG 799 v2 rakt av mot en ASUS som har senaste FW och rätt inställningar?

Om det innebär att konfa vissa VLAN i ASUS:en och använda specifika portar för data respektive TV så kanske det ändå skulle funka i och med att jag även kan konfa Zyxel huvudswitch med VLAN, QoS m.m. m.m. även om jag inte gett mig på detta ännu – kan för lite.

Jag vill m.a.o. INTE bryga min nuvarande TG 799 v2 router och jag vill/måste fortfarande använda min Zyxelswitch och den befintliga kabeldragningen och tänker inte dra nya/extra kablar. Det måste finnas en lösning!?

Tacksam för alla tänkbara tips!

Med vänlig hälsning
Jokkohama

Om du byter ut din TG799 mot ASUS'en och aktiverar IPTV funktionen så att du får ut IPTV på port 4. Koppla både port 4 och en av de andra portarna till din Zyxel. Nu kan du konfigurera upp hur VLAN'en ska dirigeras i din Zyxel. Du kan skicka bara Internet (VLAN 0), bara IPTV eller båda till olika portar. Jag har delat in min Zyxel i "zoner" så att jag har ett gäng portar med bara Internet och ett gäng med både Internet och IPTV. I mitt fall har jag satt en Netgear GS108 vid varje TV. Den har fördelen att den förstår sig på VLAN och jag har för mig att standardkonfigurationen är att bara skicka allt rakt igenom, så jag har för mig att jag inte behövde konfigurera något alls i Netgearswitcharna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret. Jag har nu köpt en Netgear Prosafe GS108Ev3 och tänkte sätta den direkt efter fiberswitchen (innan routern) och sen ha möjlighet att trunka Internet, IPtv och Ip telefoni via samma VLAN-ID. Tänkte koppla upp röd,gul,grön från fiberswitchen till GS108E-switchen och sen skicka ut det via en kabel till våning 1 (TV1) och ytterligare en kabel till våning 2 (TV2). Tänkte köpa två till GS108Ev3-switchar att ha på varje våningsplan där TV1 och TV2 är. Hur låter det?

Skrivet av taspts:

Det är 3 separata nätverk som kommer i via fibern. Internet , IPTV och IPTel.
De har olika externa addresser och port 1 på intenon har alla, internet otaggat och IPTV och IPTEL taggat.
port 2 otaggat IPTV
port 3 otaggat IPTEL

Inteno XG6846 port 2 har IPTV. Du behöver hantera IGMP och multicast vilket betyder en switch som hanterar vlan, IGMP, multicast. IPTV boxen kommer att få en extern address via DHCP. Om du kopplar up en bryggad TV799 och provar så ser du hur det fungerar och alla burkarna kan uppdatera sig. Sedan kan du koppla om.

Börja med Telia grejorna och se hur det fungerar, begär att få telia smartboxen TG799 bryggad via support
Starta med XG8646-P1 -- TG799-wan, port 4 -- Asus med ditt internet(extern IP), TG799 port 1-3 kan kopplas till IPTV mottagare och får 192.168.1.0/24 addresser.

Om du skall använda 1 kabel så måste du använda switchar med vlan, multicast,igmp enl ovan.
se http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8... där finns beskrivning.

En beskrivning finns på http://lamslagen.com/teknik/telia-smart-inte-sa-smart/

Alternativt är att ha en separat kabel för IPTV men om du vill använda flera mottagare så behövs switchar som kan hantera Multicast och IGMP eftersom du behöver kunna öppna/begära och begränsa trafiken till rätt mottagare/port.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Kopplade in min nya GS108Ev3 till min laptop. Hur ska jag konfigurera IP-inställningarna på den om jag vill ha den inkopplad innan min router? Min router är ju den enhet som delar ut IP-adresser. Om jag vill koppla så här: Fiberswitch -> GS108Ev3-switch -> Asus N66 Router.

Edit: Jag har tänkt om :). Glöm ovanstående.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends