Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Treant:

Varför gjorde ni om luckan till R5 så att det inte stängs med magnet? Stör mig verkligen på det då det känns billigt och dåligt nu.

Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, kan faktiskt hålla med där! Varför ändra på något som fungerade så sjukt bra? Det finns såklart alltid saker att förbättra på en produkt. Ni hade till exempel kunnat dämpa ljudet som luckan ger ifrån sig när den stängs. Låter en aning högt och lite som "billig" plast, men att göra om hela luckan till "clips"... Nej, ta tillbaka det gamla tack

Tack för er feedback!

Vi valde att göra så för att göra det snabbt och enkelt att byta riktning på dörren, många önskade sig att kunna ställa om den till att öppnas åt andra hållet.

Skrivet av Friterad:

Har ju införskaffat en Define R4 och undrar lite bara hur det är med luckan/dörren där fram, man vill ju att det ska dra in luft med fläkten där fram men det är ju som sagt en lucka där, går det att enkelt lossa luckan?

Som Grizzly666 sa, det är bara att skruva av luckan. Vi föreslår dock att du först kör värmetest med dörren både stängd och på vid gavel, skillnaden i kylning är i de flesta fall ganska liten.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett r5 define chassi och funderar på att skaffa ett par extra fläktar. Hur bör man placera dem för bäst effekt?

Permalänk
Medlem

Jag undrar över er nya fläkt, Fractal Design Dynamic GP14 fan.
Kommer det snart bli möjligt att köpa denna fläkt till min R4 låda? Eller kommer det att dröja så att det är lika bra att se sig om efter en annan fläkt? Skulle i så fall Be quiet! SilentWings 2 140mm kunna vara ett bra val att koppla till R4:s fläktkontroll?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Scontan:

Jag väntar på ett r5 define chassi och funderar på att skaffa ett par extra fläktar. Hur bör man placera dem för bäst effekt?

En extra fläkt på den andra positionen i fronten brukar vara det bästa, men det beror även på vad du har för övriga komponenter. Med vissa grafikkort kan en botten- eller sidofläkt vara mycket bra.

Skrivet av CGD:

Jag undrar över er nya fläkt, Fractal Design Dynamic GP14 fan.
Kommer det snart bli möjligt att köpa denna fläkt till min R4 låda? Eller kommer det att dröja så att det är lika bra att se sig om efter en annan fläkt? Skulle i så fall Be quiet! SilentWings 2 140mm kunna vara ett bra val att koppla till R4:s fläktkontroll?

Dynamic-serien kommer finnas tillgänglig inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

En extra fläkt på den andra positionen i fronten brukar vara det bästa, men det beror även på vad du har för övriga komponenter. Med vissa grafikkort kan en botten- eller sidofläkt vara mycket bra.

Dynamic-serien kommer finnas tillgänglig inom kort.

Tanken är i7 5820k med noctua nh d15 kyl samt dubbla gtx 970 kort, även o 970 korten kommer senare. Ser med spänning fram emot att leka med chassit senare under dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Scontan:

Tanken är i7 5820k med noctua nh d15 kyl samt dubbla gtx 970 kort, även o 970 korten kommer senare. Ser med spänning fram emot att leka med chassit senare under dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Flera luftkylda grafikkort är tillfället när sidofläkten gör som mest nytta, det är annars ofta svårt att få in frisk luft till det övre kortet/korten. Om du kör på en extra frontfläkt för att få ordentligt med luft till det nedre kortet samt en sidofläkt för det övre kortet så bör du kunna hålla dem väl kylda med en någorlunda låg fläkthastighet på korten.

Permalänk
Medlem

Precis införskaffat ett Fractal Newton R3 nätagg, men funderar lite då jag sett några sådana aggregat med kinesiska kondensatorer i. Som jag fattat det ska det bara vara Japanska kondingar i agget? Antar det är garanterat?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis införskaffat ett Fractal Newton R3 nätagg, men funderar lite då jag sett några sådana aggregat med kinesiska kondensatorer i. Som jag fattat det ska det bara vara Japanska kondingar i agget? Antar det är garanterat?

Det är inte japanska kondensatorer, bland de första Newton R3-aggen som tillverkades stod det så på kartongen, men det visade sig vara felaktigt. Läs mer om det här. Det är alltså en blandning av taiwanesiska kondensatorer från Capxon och Teapo, samt japanska Nippon Chemi-con.

Ska inte vara några problem dock, kondensatorerna är säkerligen av hög kvalitet eftersom de vågar ge 5 års garanti på agget, och 7 på dem med felaktig marknadsföring på kartongen.

Har själv ett Newton r3 som har rullat på lika bra som på dag 1

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis införskaffat ett Fractal Newton R3 nätagg, men funderar lite då jag sett några sådana aggregat med kinesiska kondensatorer i. Som jag fattat det ska det bara vara Japanska kondingar i agget? Antar det är garanterat?

Skrivet av Bakgrund:

Det är inte japanska kondensatorer, bland de första Newton R3-aggen som tillverkades stod det så på kartongen, men det visade sig vara felaktigt. Läs mer om det här. Det är alltså en blandning av taiwanesiska kondensatorer från Capxon och Teapo, samt japanska Nippon Chemi-con.

Ska inte vara några problem dock, kondensatorerna är säkerligen av hög kvalitet eftersom de vågar ge 5 års garanti på agget, och 7 på dem med felaktig marknadsföring på kartongen.

Har själv ett Newton r3 som har rullat på lika bra som på dag 1

Skulle hävda att det finns andra agg till samma pris, gillar inte riktigt Capxon. Men fick ju påbackning senast när jag tryckte ner vissa icke japanska caps (vet att det används som marknadstrick och att många görs utanför japan t.ex under japans flagga typ).

Men i alla fall FD verkar veta vad duglig kvalité är, jämfört med visa andra klåpare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är inte japanska kondensatorer, bland de första Newton R3-aggen som tillverkades stod det så på kartongen, men det visade sig vara felaktigt. Läs mer om det här. Det är alltså en blandning av taiwanesiska kondensatorer från Capxon och Teapo, samt japanska Nippon Chemi-con.

Ska inte vara några problem dock, kondensatorerna är säkerligen av hög kvalitet eftersom de vågar ge 5 års garanti på agget, och 7 på dem med felaktig marknadsföring på kartongen.

Har själv ett Newton r3 som har rullat på lika bra som på dag 1

Vissa ÅF har kvar påståendena och ärligt talat är de nya kartongerna inte mycket bättre, allt de har gjort är att ta bort 100% och säga Japanska kondingar av hög kvalitet. Kikade lite fint in i Agget och kunde bara se elektrolyter från Nippon, men däremot de solida är från Kina... Kan iofs stå ut med det, men tar hellre Japanska alla dagar i veckan.

Gällande Kina och kondensatorer så litar jag ärligt talat inte på de sämre tillverkarna i samma mån som de bättre Japanska, med god anledning.

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle hävda att det finns andra agg till samma pris, gillar inte riktigt Capxon. Men fick ju påbackning senast när jag tryckte ner vissa icke japanska caps (vet att det används som marknadstrick och att många görs utanför japan t.ex under japans flagga typ).

Men i alla fall FD verkar veta vad duglig kvalité är, jämfört med visa andra klåpare.

Andra 600W 80+ guld/platinum modulära och semi-passiva agg i prisklassen 900Kr? Är ärligt talat rätt dött där. Runt 1100-1300 Kr hittar man en del dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vissa ÅF har kvar påståendena och ärligt talat är de nya kartongerna inte mycket bättre, allt de har gjort är att ta bort 100% och säga Japanska kondingar av hög kvalitet. Kikade lite fint in i Agget och kunde bara se elektrolyter från Nippon, men däremot de solida är från Kina... Kan iofs stå ut med det, men tar hellre Japanska alla dagar i veckan.

Gällande Kina och kondensatorer så litar jag ärligt talat inte på de sämre tillverkarna i samma mån som de bättre Japanska, med god anledning.

Andra 600W 80+ guld/platinum modulära och semi-passiva agg i prisklassen 900Kr? Är ärligt talat rätt dött där. Runt 1100-1300 Kr hittar man en del dock.

evga g2 har legat på 990 kr gått upp med 100kr, men vissa klagar dock på fläkten (lite synd när agget är så bra i övrigt och har 10 års garanti).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

evga g2 har legat på 990 kr gått upp med 100kr, men vissa klagar dock på fläkten (lite synd när agget är så bra i övrigt och har 10 års garanti).

Jo, absolut inget fel på SF Leadex-plattformen rent prestandamässigt, men vissa fläktproblem och priset fick mig att välja annan plattform. Nu visade det sig dock att det idel var Japanska elektrolyter så vitt jag kunde se i mitt exemplar. So it's all good.

Detta är trots allt Fractals tråd, så nog om andra plattformar. Detta agg har skött sig exemplariskt hittills i alla fall vad gäller whine och fläktljud.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, absolut inget fel på SF Leadex-plattformen rent prestandamässigt, men vissa fläktproblem och priset fick mig att välja annan plattform. Nu visade det sig dock att det idel var Japanska elektrolyter så vitt jag kunde se i mitt exemplar. So it's all good.

Detta är trots allt Fractals tråd, så nog om andra plattformar. Detta agg har skött sig exemplariskt hittills i alla fall vad gäller whine och fläktljud.

Jupp men kör japanska caps rakt igenom Men just fläkten är akilleshälen. Men ja du blir nog lika nöjd med ett FD agg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så var vi bekymmer likväl.. Testkört agget lite nu och det drar igång fläkten rejält när datorn bara
Idlar. Mitt gamla tx650 och hx520 var båda klart tystare vid idle. Gissar att fläkten är uppe i närmare 1000 rpm när datorn idlar till och från. Agget har egen kammare och är runt 18-20 grader i denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Har en liten fråga om er Kelvin S36, är det OK att pumpen snurrar på maxvarv?

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Så var vi bekymmer likväl.. Testkört agget lite nu och det drar igång fläkten rejält när datorn bara idlar. Mitt gamla tx650 och hx520 var båda klart tystare vid idle. Gissar att fläkten är uppe i närmare 1000 rpm när datorn idlar till och från. Agget har egen kammare och är runt 18-20 grader i denna.

Detta gäller alltså Fractal Newton R3?
Hur många watt?

Men så ska det inte vara, kolla att det är något dammfilter som blockerar?
Har du kollat att processoranvändningen verkligen är låg så att du inte har någonting som ligger i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Skulle behöva skruvkitet till ett define r4 går det att få tag på?

Mvh

Permalänk
Medlem

När räknar ni med att få ut era GP-14 fläktar i butik? Som det är nu är de ju inte ens listade på er webbsida(!)
Vill gärna komplettera med en nedtill i mitt inkommande R5.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är bara nyfiken på vad som hände med Fractal Designs Tesla-nätagg? Verkar vara samma som heter "Edison" nu, eller? Varför detta (ned)byte i namn? Edison är ju ingen populär snubbe nu förtiden direkt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av redpois0n:

Har en liten fråga om er Kelvin S36, är det OK att pumpen snurrar på maxvarv?

Det fungerar som bäst när den snurrar på maxvarv, hastigheten kan dock sänkas (till minimum 9V) om man vill minska ljudnivån.

Skrivet av yompe:

Skulle behöva skruvkitet till ett define r4 går det att få tag på?

Mvh

Det går att köpa här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=209

Skrivet av Svantesson666:

När räknar ni med att få ut era GP-14 fläktar i butik? Som det är nu är de ju inte ens listade på er webbsida(!)
Vill gärna komplettera med en nedtill i mitt inkommande R5.

De lanserades härrom dagen och finns nu på hemsidan. Troligen finns de i butik i Sverige någon gång i mars.

Skrivet av NodCommander:

Hej!

Jag är bara nyfiken på vad som hände med Fractal Designs Tesla-nätagg? Verkar vara samma som heter "Edison" nu, eller? Varför detta (ned)byte i namn? Edison är ju ingen populär snubbe nu förtiden direkt...

Edison M är ett helt nytt nätagg, men ersätter Tesla R2 i vårt sortiment.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har ett Fractal Design Integra R2 750W som har väldigt coil whine, låter rejält vid belastning ifrån GPU etc...

Kan man få en ersättningsenhet ifrån er eller hur går man till väga?

Med vänlig hälsning Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har suttit och sökt som tusan efter 3,5" HDD-skruvarna till ert Node 304 chassi, men gått bet. Redan köpt nya HDDs som ska in i chassit men hittar inte skruvarna...

På er spare parts sida finns ett accesory kit, men de finns inte i lager och tar upp till 6w. Kan man köpa ett accesory kit till ex r4 och använda de HDD skruvarna i mitt Node 304?

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Maxizor:

Hej,
Jag har ett Fractal Design Integra R2 750W som har väldigt coil whine, låter rejält vid belastning ifrån GPU etc...

Kan man få en ersättningsenhet ifrån er eller hur går man till väga?

Med vänlig hälsning Erik

Returer av nätagg behöver gå genom återförsäljaren, så du får kontakta affären du köpte det i.

Skrivet av Smajlarn:

Hej,

Jag har suttit och sökt som tusan efter 3,5" HDD-skruvarna till ert Node 304 chassi, men gått bet. Redan köpt nya HDDs som ska in i chassit men hittar inte skruvarna...

På er spare parts sida finns ett accesory kit, men de finns inte i lager och tar upp till 6w. Kan man köpa ett accesory kit till ex r4 och använda de HDD skruvarna i mitt Node 304?

Japp, det är samma HDD-skruvar till R4 och 304, så det går fint.

Permalänk

Hej,

Denna fråga har säkert ställts tusen gånger, men finns det möjlighet att tjacka en sidopanel (svart) med fönster till r4an?

alltså inte denna http://www.inet.se/produkt/6909743/fonstersida-for-define-r4-arc-svart då den är enligt kommentar på inet, väldigt dimmad.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av CamelActivate:

Hej,

Denna fråga har säkert ställts tusen gånger, men finns det möjlighet att tjacka en sidopanel (svart) med fönster till r4an?

alltså inte denna http://www.inet.se/produkt/6909743/fonstersida-for-define-r4-arc-svart då den är enligt kommentar på inet, väldigt dimmad.

Den sidopanelen är inte tonad, det är samma klara glas som på R4 med fönsterpanel. Arc R2 med fabriksmonterad fönsterpanel har däremot en rejält tonad ruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Varför gjorde ni om luckan till R5 så att det inte stängs med magnet? Stör mig verkligen på det då det känns billigt och dåligt nu.

Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, kan faktiskt hålla med där! Varför ändra på något som fungerade så sjukt bra? Det finns såklart alltid saker att förbättra på en produkt. Ni hade till exempel kunnat dämpa ljudet som luckan ger ifrån sig när den stängs. Låter en aning högt och lite som "billig" plast, men att göra om hela luckan till "clips"... Nej, ta tillbaka det gamla tack

Skrivet av Fractal Design:

Vi valde att göra så för att göra det snabbt och enkelt att byta riktning på dörren, många önskade sig att kunna ställa om den till att öppnas åt andra hållet.

Hej, gillar att man äntligen kan byta sida på dörren då jag föredrar att ha burken på höger sida om mig. Men skulle också vilja ha tillbaka magnet fästet. Borde väl inte påverka konstruktionen / priset så mycket om man satte fästet på mitten av dörren och en magnet på bägge sidorna?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har varit rapporterat förut men upptäckte en miss på ert Define R5-chassi när jag byggde ihop min dator för några veckor sedan.

Jag använder ert Newton R3 600W och 8-pins kontakten är för "tjock" för att kunna föras igenom hålet där den ska komma ut uppe vid processorn. Lösningen är att först ta bort gummibeklädnaden kring hålet, föra igenom kabeln och sedan sätta tillbaka gummit på sin plats. Inget stort problem kan tyckas men man ser, när gummit inte är på plats, att det bara finns en millimeters spelrum genom hålet. En högst märkligt designmiss med tanke på att jag använder ert egna nätaggregat (till er som inte har Newton och inte hade några som helst problem ska sägas att Newton har en extra "tjock" 8-pins kontakt, detta pga haken bygger ut rätt mycket på sidan).

Permalänk

Hallå! Sitter här med ett R4-chassi som jag precis har fått hem. Allt ser bra ut, men när jag ska testmontera moderkortsdistanserna så går 5 av 8 distanser inte i ordentligt (man kan vrida dem 1-2 varv, sen tar det stopp helt.)

Funkar det att ha det så, eller måsta distanserna sitta i hela vägen för att moderkortet ska jordas ordentligt? Eller riskerar man att böja moderkortet när man sätter i det om det är olika längd på distanserna som sitter i?

REDIGERING: Facepalm. Jag behövde bara få skruvarna rakare och ta i lite med mejseln, så gick de i så fint. Det var förmodligen en kombination av nya skruvhål + lite färg i gängorna. Snickare ska jag ju inte bli, iallafall...

Visa signatur

Fractal Design R4 White Window, MSI X470 Gaming Plus, Ryzen 2700@4GHz (1.375v), NZXT Kraken X52, EVGA GTX 1060 6GB SC Gaming@2080 MHz/4417MHz, Corsair Vengeance RGB Pro 3600 MHz 16GB (2x8), Intel 600p 512GB(1781 läs/580 skriv), Fractal Design Integra 550W Bronze, ASUS MG279Q (+2 displayer)

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Bra att det löste sig! Men då kan du ju plocka bort inlägget också

Tänkte att jag låter det vara kvar, ifall någon annan stöter på samma problem och inte vill scrolla igenom tiotals sidor på denna tråden

Visa signatur

Fractal Design R4 White Window, MSI X470 Gaming Plus, Ryzen 2700@4GHz (1.375v), NZXT Kraken X52, EVGA GTX 1060 6GB SC Gaming@2080 MHz/4417MHz, Corsair Vengeance RGB Pro 3600 MHz 16GB (2x8), Intel 600p 512GB(1781 läs/580 skriv), Fractal Design Integra 550W Bronze, ASUS MG279Q (+2 displayer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightcoreFtw:

Tänkte att jag låter det vara kvar, ifall någon annan stöter på samma problem och inte vill scrolla igenom tiotals sidor på denna tråden

Okej

Då tar vi bort dom andra inläggen då och låter ditt första vara kvar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless