Frågor på en speldator för 15k.

Permalänk

Frågor på en speldator för 15k.

Hej!

Inom den närmsta tiden siktar jag på att beställa min första gaming dator. Jag är inte jättehaj på allting men gjort lite undersökningar här på forumet och kommit på ungefär vilket bygge jag vill ha. Budgeten ligger på 15k men om det skulle överstiga med några hundralappar är la det ok.

Tanken är att datorn främst skall användas till att spela spel, såsom Assassins creed: Unity, Dragon age: Inquisition, Far cry 4, Watch dogs, Elder Scrolls Online (i synnerhet det) etc, men även vara hyffsat säkrad ett par åt framåt utan att jag ska behöva köpa nytt.

Vad rekommenderar ni för grafikkort? Jag har siktet inställt på en gtx 970 modell, men jag vet inte riktigt vilket märke. Det finns ju ett gäng, några är billigare än andra, och jag vet inte riktigt vad som är skillnaden om jag ska vara helt ärlig... Vilket märke rekommenderar ni och varför?

Sen går jag och velar mellan en i5:a och en i7:a, det blir ju såklart dyrare med en i7:a, men hur står sig en i5:a några år framåt? Det är mest gaming som gäller.

Sedan undrar jag också om jag måste lägga in beställningar på kablar till SSDn och DVD brännare? (För dessa ingår ej?!) Vad är det då för kablar som behövs?

Skärmen är ju inte optimal, men det får duga så länge så budgeten hålls någorlunda.

Nåväl, slutpladdrat, här kommer bygget jag tänkt (utan grafikkort och med en i5:a som ni ser..)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587456/2015-01-11

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på i5 om det mest var spel som var intressant, beror väl på hur hårt man vill hålla i sina slantar. Klart det kan vara lite säkrare med en i7 om man tycker att man har råd.

Vilket 970 spelar inte jättestor roll, MSI/ASUS är semi-passiva medan Gigabyte har högst TDP och tillåter alltså i princip högre överklockning, vilket jag gillar.

Nej du behöver inte köpa kablar, det kommer med moderkortet/nätagget.

Sen ska western digital eventuellt vara lite mer stabila än Seagate.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Du behöver inte beställa sladdar, kylpasta skruvar osv - det följer med moderkortet och CPUn.

Jag bytte till ett Seasonic aggregat. Bytte till WD Blue som har visat sig ha längre livslängd än Seagate disken. Sen valde jag GTX 970 G1 som är ett riktigt bra prestandakort. Resten såg bra ut.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587566/2015-01-12

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av plötsligt:

Hej!

Inom den närmsta tiden siktar jag på att beställa min första gaming dator. Jag är inte jättehaj på allting men gjort lite undersökningar här på forumet och kommit på ungefär vilket bygge jag vill ha. Budgeten ligger på 15k men om det skulle överstiga med några hundralappar är la det ok.

Tanken är att datorn främst skall användas till att spela spel, såsom Assassins creed: Unity, Dragon age: Inquisition, Far cry 4, Watch dogs, Elder Scrolls Online (i synnerhet det) etc, men även vara hyffsat säkrad ett par åt framåt utan att jag ska behöva köpa nytt.

Vad rekommenderar ni för grafikkort? Jag har siktet inställt på en gtx 970 modell, men jag vet inte riktigt vilket märke. Det finns ju ett gäng, några är billigare än andra, och jag vet inte riktigt vad som är skillnaden om jag ska vara helt ärlig... Vilket märke rekommenderar ni och varför?

Sen går jag och velar mellan en i5:a och en i7:a, det blir ju såklart dyrare med en i7:a, men hur står sig en i5:a några år framåt? Det är mest gaming som gäller.

Sedan undrar jag också om jag måste lägga in beställningar på kablar till SSDn och DVD brännare? (För dessa ingår ej?!) Vad är det då för kablar som behövs?

Skärmen är ju inte optimal, men det får duga så länge så budgeten hålls någorlunda.

Nåväl, slutpladdrat, här kommer bygget jag tänkt (utan grafikkort och med en i5:a som ni ser..)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587456/2015-01-11

Tack!

Jag kör EVGA 970 och gillar det verkligen, men man kan välja vilket som av MSI, ASUS och EVGA. Varför de är bäst? För att de har passiva fläktar (fläktarna stannar in under låg belastning) vilket gör kortet extremt tyst.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.