Permalänk
Medlem

Csgo problem?

Tjena!

tänkte kolla om någon har någon aning varför jag upplever "stuttering lagg" och väldigt låg fps mellanåt på CSGO
Mina komponenter är

ASUS M5A99FX PRO R2.0, Socket-AM3+
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9 2x
AMD FX-8350 8-Core Processor
Cooler Master GX 650W PSU
XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5
Kingston SSDNow V300 240GB
144hz AOC skärm

Jag har ca 100-160~ fps i competative, och jag upplever att det är ganska laggigt, En polare som kör nästintill samma komponenter sitter på 200-300 fps stabilt och laggfritt

Saker jag testat

Windows 7 clean install
Windows 8 clean install
Launch options
Grafik inställningar
Överklocka cpun
tagit bort CPU parking
High performance i energi inställningar
fps_max 999 på cs
Vsync trippelbuffrad

Permalänk
Medlem

Vad betyder nästintill samma kör den med nyare grafikkort eller kanske en Intel processor?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad betyder nästintill samma kör den med nyare grafikkort eller kanske en Intel processor?

Han kör annorlunda grafikkort, enda skillnaden

Permalänk
Medlem

Stäng av vsync.
Att du känner stutter och lagg är för att du har en 144hz skärm och får för låg fps.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filsing:

Han kör annorlunda grafikkort, enda skillnaden

Vad har han för grafikkort?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Stäng av vsync.
Att du känner stutter och lagg är för att du har en 144hz skärm och får för låg fps.

Har testat både utan och med ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Vad har han för grafikkort?

7870 2GB

Permalänk
Medlem

Har du cf aktiverat? Eller det kanske inte behövs när de sitter på samma kort, minns inte

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Sorry att jag stjäl tråden lite snabbt, men det är så otroligt många "jag får bara 250fps, hjälp mig" trådar ang csgo. Kan du förklara för mig varför man vill ha mer fps än uppdateringsfrekvens på skärmen i det spelet? Vad händer med de renderingar som gpun gör som aldrig hinner visas?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sorry att jag stjäl tråden lite snabbt, men det är så otroligt många "jag får bara 250fps, hjälp mig" trådar ang csgo. Kan du förklara för mig varför man vill ha mer fps än uppdateringsfrekvens på skärmen i det spelet? Vad händer med de renderingar som gpun gör som aldrig hinner visas?

Anledningen att jag inte är sugen på 100 fps är att jag sitter med en 144 hz skärm, och det märks extrem skillnad när jag ligger på 200 och 100, en annan anledning är väll att om min polare sitter med samma saker i datorn, varför ska jag ha lägre fps då? känns som det vore självklart att man felsöker i det fallet. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sorry att jag stjäl tråden lite snabbt, men det är så otroligt många "jag får bara 250fps, hjälp mig" trådar ang csgo. Kan du förklara för mig varför man vill ha mer fps än uppdateringsfrekvens på skärmen i det spelet? Vad händer med de renderingar som gpun gör som aldrig hinner visas?

CS:GO flyter på riktigt dåligt när det droppar till under 100fps, varför vet jag inte.

Permalänk

Cs go är en pain in the ass under 100 FPS som talaren åvan sagt, spelet känns oresponsivt själv så var jag tvungen att byta till CRT när det dippar under 100FPS på min nuvarande burk för att få det att flyta bättre.

Jag är inte den som blir sur när det inte går min väg i spel. men när FPSn är låg i CS så kan jag bli tokig. Som att köra en trimmad bil med 1,5Bar ladd och den den knappt orkar upp för en backe.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Ok, ja det förstår jag såklart.

Men varför >144FPS? Är det även magiskt ännu bättre vid 300? Är det dåligt kodat? Någon som vet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Tänk på att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Citat:

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ursäktar så mycket, visste inte vart jag skulle lägga upp tråden först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filsing:

men du har ett grafik kort från 2009, cs go kom typ 2012/13

du får väl kolla hur mycket din gpu flaskar jämförelse mot processorn, om processorn gör endast typ >30 då har du inte tillräckligt med kraft från grafiken

cs go är ju klart med processor krävande. och det är stor skillnad mellan 7870 å 5970

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

men du har ett grafik kort från 2009, cs go kom typ 2012/13

du får väl kolla hur mycket din gpu flaskar jämförelse mot processorn, om processorn gör endast typ >30 då har du inte tillräckligt med kraft från grafiken

cs go är ju klart med processor krävande. och det är stor skillnad mellan 7870 å 5970

Har haft en sämre dator med ett 560 gtx ti och då låg jag fortfarande på högre fps, jämför man 560 och 5970 är 5970 dubbelt så bra

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är micro stuttering du upplever? Iom crossfire tänker jag.
Förklarar fortfarande inte din fps, men micro stuttering är i vissa scenarion (beroende på spel,rigg) klart kännbart oavsett fps.

Permalänk
Medlem

Grafikmotorn i CS:GO är värdelös.

Några saker jag märkt med CS:GO:

*Spelet stödjer inte många CPU-kärnor (även med -threads X).
*Hyper-threading ger stutter/hackig upplevelse. G-sync hjälper ej.
*SLI ger microstutter. Antar att CF också ger stutter. Detta är det -enda- spelet jag får microstutter i om jag har SLI på. G-sync hjälper ej.
*Oavsett du kör på lägsta eller högsta ser spelet nästan likadant ut.
*Blir nästan ospelbart om jag har Twitch igång på sekundärskärmen. Både med eller utan Twitch ligger jag i konstant 142-144 fps (fps_max 145), däremot så hackar/stuttrar spelet som tusan om jag har någon Twitch-video igång. Detta som sagt trots att fps:en är samma som vanligt och G-sync hjälper ej. Och detta är med riggen i sig.

Jag älskar CS:GO, men spelet har väldigt många problem. Låt oss inte ens börja gå in på alla buggarna, som inkluderar en meny som försvinner, radar som försvinner, sikte som försvinner och att spelet crashar om du är ut-tabbad när det blir en ny map.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sorry att jag stjäl tråden lite snabbt, men det är så otroligt många "jag får bara 250fps, hjälp mig" trådar ang csgo. Kan du förklara för mig varför man vill ha mer fps än uppdateringsfrekvens på skärmen i det spelet? Vad händer med de renderingar som gpun gör som aldrig hinner visas?

spelmotorn uppdateras i antalet bilder per sekund och ger därmed en mer smooth känsla ju högre FPS man får

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

spelmotorn uppdateras i antalet bilder per sekund och ger därmed en mer smooth känsla ju högre FPS man får

Så hur motorn agerar bestäms av hur många bilder som renderas? Då förstår jag denna konstanta frågan om 300+fps csgo här på forumet.

Men är inte det helt baklänges? Anses den motorn vara välkodad?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Så hur motorn agerar bestäms av hur många bilder som renderas? Då förstår jag denna konstanta frågan om 300+fps csgo här på forumet.

Men är inte det helt baklänges? Anses den motorn vara välkodad?

De flesta spel har en FPS angiven av hur snabbt motorn kan uppdateras. Lite mer så jag menade.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Testa detta

Först hur varm är din cpu? JAg frågar bara för att om jag ej minns fel så börjar din cpu flaska om den går över 65grader (tror jag det var, det var ett lågt nummer iaf.)

Sen kör du spelet i window mode/window fullscreen? Isåfall ändra till fullscreen helt.

Jag har haft så det känns som om jag sitter med 25fps i ett par år nu och alltid trott att felet har varit typ cpun eller moderkortet som är defekt eller liknande. Dock funkade det skit bra i vissa spel och jag märkte lagget oftast om jag hade en film uppe eller alt tabbade i typ dota 2 och cs go. för någon månad sedan skaffade jag en eizo foris 120hz (240hz med svarta bilder) och märkte stor skillnad i flytet för det mesta förutom när det gick ner och det kändes som om jag satt med 25 fps igen. Sen var det ett annat spel jag spela "poe" jag kunde ej kappa fpsen i spelet så den låg på 500 fps och gpuns fläkt började låta som fan för kortet gick i 100% hela tiden och det enda sättet som jag kunde få vsync att funka var i fullscreen. När jag körde i fullscreen märkte jag att allt flöt mycket bättre. Så jag testade det i csgo också och det var samma sak där. När jag sitter ifullscreen har jag inget stuttering alls, men så fort jag sitter i windowmode eller fullscreen så har jag stuttering då och då så testa kör i fullscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Grafikmotorn i CS:GO är värdelös.

Några saker jag märkt med CS:GO:

*Spelet stödjer inte många CPU-kärnor (även med -threads X).
*Hyper-threading ger stutter/hackig upplevelse. G-sync hjälper ej.
*SLI ger microstutter. Antar att CF också ger stutter. Detta är det -enda- spelet jag får microstutter i om jag har SLI på. G-sync hjälper ej.
*Oavsett du kör på lägsta eller högsta ser spelet nästan likadant ut.
*Blir nästan ospelbart om jag har Twitch igång på sekundärskärmen. Både med eller utan Twitch ligger jag i konstant 142-144 fps (fps_max 145), däremot så hackar/stuttrar spelet som tusan om jag har någon Twitch-video igång. Detta som sagt trots att fps:en är samma som vanligt och G-sync hjälper ej. Och detta är med riggen i sig.

Jag älskar CS:GO, men spelet har väldigt många problem. Låt oss inte ens börja gå in på alla buggarna, som inkluderar en meny som försvinner, radar som försvinner, sikte som försvinner och att spelet crashar om du är ut-tabbad när det blir en ny map.

Ja har spelat CS:GO bara i några månader nu, senaste CS var 1.6 och bakåt som jag spelade innan dess.
Tycker det är riktigt sjukt att det är så extremt mycket buggar nu mot var det var förr, hade aldrig problem med radar som försvann
eller ut-tabbad eller dylikt som du beskrev det i t.ex 1.6.
Tycker det är lite komiskt bara

(Ursäkta OT)

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz