Permalänk

CAT6-kabel med otvinnade par, okej?

Fick hem en sådan här i veckan. När jag klipper upp den ser jag att paren inte är tvinnade. Är detta okej eller bör jag returnera den?

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Permalänk
Medlem

Det står väl inte TP på den? För mina ögon ser det ut som om kabeln är platt och 10m lång, syftet är att göra enklare att gömma undan kabeln. Hade du beställt en CAT6 utan TP så är det väl exakt det du fått.

/G

//edit - står ju iof utp cat6 så, ja det är ju faktiskt fel

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Fick hem en sådan här i veckan. När jag klipper upp den ser jag att paren inte är tvinnade. Är detta okej eller bör jag returnera den?

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Tja returnera den kan du knappast göra när du har klipp i den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det står väl inte TP på den? För mina ögon ser det ut som om kabeln är platt och 10m lång, syftet är att göra enklare att gömma undan kabeln. Hade du beställt en CAT6 utan TP så är det väl exakt det du fått.

/G

//edit - står ju iof utp cat6 så, ja det är ju faktiskt fel

Okej, tänkte nästan det. Får höra av mig till säljaren då, tack.

Skrivet av ggustavsson:

Tja returnera den kan du knappast göra när du har klipp i den

Så länge de har skickat en annan kabel än den specifierade kan det inte vara några problem. Svårt att veta om den är otvinnad utan att klippa i den.

Permalänk
Medlem

Prova den, om den fungerar är den OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Okej, tänkte nästan det. Får höra av mig till säljaren då, tack.

Så länge de har skickat en annan kabel än den specifierade kan det inte vara några problem. Svårt att veta om den är otvinnad utan att klippa i den.

Jo sant, missa också att det faktiskt står TP på kabelbeskrivning.

Förresten står det någon text på själva kabeln?

EDIT: säker på att den inte är tvinnad? betänk att platt kabel är lite annorlunda tvinnad, det är bara 2 ledare som är tvinnade i taget SAS, och dessa par av tvinnade ledare ligger sen bredvid varandra just för att kabeln ska kunna vara platt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln kanske fungerar iom att den är så kort men den lär inte uppfylla kraven för cat6, partvinning för balanserad signalöverföring är ju en av huvudprinciperna och cat 6 innebär ännu hårdare krav på måttstabiliteten och det är därför krysset i mitten används för att hålla fast ledarna på rätt plats så överhörningen uppfyller kraven, men som sagt, en kort platt kabel kan fungera i praktiken till ett nätverk som egentligen inte behöver cat 6 men den lär inte klara kraven för cat6 mätmässigt även om den fungerar i ett 1Gbit nätverk om den är kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utp = untwisted pair

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Utp = untwisted pair

Nej UTP = Unshielded Twisted Pair

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Utp = untwisted pair

Den va bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den va bra.

Tack, ibland får man till det.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att den inte är parvis tvinnad? Är rätt övertygad själv att den är tvinnad. Deltaco är lite för stora för att fuskmärka en sån här kabel.
Har två hemma men vill inte skära upp dom...

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Jo sant, missa också att det faktiskt står TP på kabelbeskrivning.

Förresten står det någon text på själva kabeln?

EDIT: säker på att den inte är tvinnad? betänk att platt kabel är lite annorlunda tvinnad, det är bara 2 ledare som är tvinnade i taget SAS, och dessa par av tvinnade ledare ligger sen bredvid varandra just för att kabeln ska kunna vara platt.

Ledarna går parvis genom fyra "spår" i kabeln vilka som du säger ligger bredvid varandra. Däremot är de två sladdarna i varje spår inte tvinnade. Jag skalade upp en decimeter och det gick absolut inte att se spår av någon tvinning.

Det står "DELATCO UTP CAT.6 FLAT CABLE" på den. Så det är "rätt" kabel jag har fått, bara deltaco som försöker lura sina kunder.

Skrivet av mrqaffe:

Kabeln kanske fungerar iom att den är så kort men den lär inte uppfylla kraven för cat6, partvinning för balanserad signalöverföring är ju en av huvudprinciperna och cat 6 innebär ännu hårdare krav på måttstabiliteten och det är därför krysset i mitten används för att hålla fast ledarna på rätt plats så överhörningen uppfyller kraven, men som sagt, en kort platt kabel kan fungera i praktiken till ett nätverk som egentligen inte behöver cat 6 men den lär inte klara kraven för cat6 mätmässigt även om den fungerar i ett 1Gbit nätverk om den är kort.

För mig funkar den utan problem. Mend det är fult(olagligt?) av Deltaco att märka otvinnade kablar som tvinnade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alexanderchr:

Ledarna går parvis genom fyra "spår" i kabeln vilka som du säger ligger bredvid varandra. Däremot är de två sladdarna i varje spår inte tvinnade. Jag skalade upp en decimeter och det gick absolut inte att se spår av någon tvinning.

Det står "DELATCO UTP CAT.6 FLAT CABLE" på den. Så det är "rätt" kabel jag har fått, bara deltaco som försöker lura sina kunder.

För mig funkar den utan problem. Mend det är fult(olagligt?) av Deltaco att märka otvinnade kablar som tvinnade.

Märkningen är inte bra, det är marknadsföring som kanske trampar över lagligt sett, samtidigt kan ju kabeln fungera eftersom man troligen klarar sig med cat5 eller ännu sämre i praktiken i ett lätt belastat hemnät med korta kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Alexanderchr:

Ledarna går parvis genom fyra "spår" i kabeln vilka som du säger ligger bredvid varandra. Däremot är de två sladdarna i varje spår inte tvinnade. Jag skalade upp en decimeter och det gick absolut inte att se spår av någon tvinning.

Det står "DELATCO UTP CAT.6 FLAT CABLE" på den. Så det är "rätt" kabel jag har fått, bara deltaco som försöker lura sina kunder.

För mig funkar den utan problem. Mend det är fult(olagligt?) av Deltaco att märka otvinnade kablar som tvinnade.

Hej Alexanderchr.

Tack för synpunkterna och feedbacken kring kabeln.
De kablar vi sprättat upp här på kontoret är allihopa partvinnade på alla 8 tåtarna(dvs 4 par).
Jag personligen kör ett par flata Cat6 kablar hemma med full gigabithastighet.

Rent praktiskt och tekniskt fungerar det inte att köra Cat6, framförallt inte 10m, utan att kabeln är partvinnad.
Självklart säljer vi inte kablar som inte är partvinnade. Skulle din 10m kabel vara helt flat rakt igenom, vill jag gärna få in den till kontoret så att vi kan ta en titt och säkerställa tillverkningen.

Du kan återkoppla till mig med adress och kvitto till babak@deltaco.se så ser jag till att du får ut en ny kabel kostnadsfritt och kan skicka tillbaka den andra kostnadsfritt, om den är felaktig.

Med vänlig hälsning
Babak

Visa signatur