Permalänk

Grafikkorts problem (möjligtvis)

Hej,

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag ska lösa ett problem med min dator. Jag anar att det är ett grafikkorts problem. Skulle vilja ha hjälp eller tips hur jag ska göra för att lösa problemet.

Det är så att jag igår drabbades av att skärmen plötsligt blev konstig i den meningen att bildskärmen blev full med färger. Jag startade om datorn och det hjälpte att lösa problemet men efter en stund så uppsod samma problem med att bilden var mer eller mindre full med färger. Startade om datorn igen men denna gång startade datorn upp med problemet. Gjorde ytterligare ett försök med at starta om och det blev bara sämre och sämre. Till sist kunde jag inte ens komma till inloggningssidan för windows utan går inte längre än till att windows laddar och därefter startar om sig själv.

Ska också tillägga att efter första omsstarten testade använde jag en installation skiva för drivrutinen för grafik kortet. Prövade att installera den gamla versionen men jag är inte säker om den genomförde hela installationen för den varnade för att det redan fanns en nyare version på drivrutinen för grafikkortet. Är allts inte säker om den försökte att installera den gamla versionen stängde av datorn därefter jag fick meddelande om jag vill fortsätta installationen då jag tryckte på nej eftersom datorn har den nya versionen på drivruinen. Men som sagt den kan ju försökt att installera den och blev avbruten eftersom jag startade om datorn.

Är det någon som vet vad problemet eller hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet.

Permalänk

Har idag försök att fixa felet.

Visade sig att dator inte ens vill starta i felsäkert läge. lyckades en gång efter flera gånger omstarter få datorn att logga in på sitt konto men efter en stund så blev skärmen flimring med en massa färger och hårddiken läser inte en av. Medandra ord inget man kan göra det enda är att manuellt stänga av datorn.

Funderar på att ominstallera datorn. Dock avvaktar jag dels för att se om någon har en annan lösning och för att få över nödvändiga filer så dessa inte försvinner.

Dock är frågan om det ens kommer att hjälpa att ominstallera datorn?

Permalänk

Tanka ner ubuntu på ett usb minne å kör utan att installera fungerar det då så är det något knas med hdd skulle jag tro men endå ska ju inte bli sådär

Permalänk
Skrivet av S2BMr-Södergren:

Tanka ner ubuntu på ett usb minne å kör utan att installera fungerar det då så är det något knas med hdd skulle jag tro men endå ska ju inte bli sådär

okej vad är det för typ av program?
Kör jag programmet genom BIOS?