Andersson... vågar man slå till på en sån?

Permalänk
Entusiast

Andersson... vågar man slå till på en sån?

Jag sitter och funderar på om man ska slå till på en ny TV och har sonderat terrängen mellan 55-65 tum... mitt enda krav är en så stor bild som möjligt till så billig peng som möjligt. Vill ej ha 3D då jag tycker det känns hypeat, behöver ej ha smart då TV'n egentligen mest kommer agera skärm till min mediarigg och 4K ska vi inte ens diskutera.

Har hittat ett par LG's, nån Samsung samt en JVC... det jag funderar på är hur mycket man ska stirra sig blind på det här med hz? Jag är långt från petig och upplever inga direkta bekymmer med min nuvarande 47" som är på 50hz. De som är på 100hz är rent estetiskt ej tilltalande då de är så tjocka att man funderar på om det verkligen kan klassas som platt-TV?

Sen hittade jag en 65" till en plånboksvänligt pris. 100hz och estetiskt tilltalande, samt en mycket större skärm än jag kan få för samma summa. Det är en Andersson och man har ju hört vissa som säger att det är skräp medans andra har sagt att de gör bra produkter. Själv har jag inte en j*vla susning...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Jag är absolut ingen audio-fil eller hifi-nörd så har inga skyhöga krav... men samtidigt skadar det ju inte att höra sig för om åsikter och tips. Kan 65" vara för stort för 1920x1080 så det upplevs som pixligt? Sen står det så fint:

"För ett tryggt köp får man dessutom hela tre års garanti och 100 procent pixelgaranti (från första defekta pixeln) i tre år."

Exakt vad innebär det? Om jag får en pixel i ett hörn som lyser konstant rött, klassas det som en defekt pixel och ger mig rätt att byta eller finns det nåt finstilt till denna del?

Permalänk
Medlem

Andersson tv? Aldrig i livet! Aldrig ägt en själv men har aldrig hört nåt bra om dem

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur Andersson har det på sina TV-apparater men Samsung te.x har Clear Motion Rate så om du hittar en TV med 400hz så får man halvera det.

Ang Andersson som helhet så är det väl lite så att man får vad man betalar för. Det är inte välrdens bästa saker dom "tillverkar" men heller inte det sämsta!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

1080p i dessa storlekar är inget som helst problem vid film. Ska du däremot spela kanske du lider desto mer. Men det beror ju klart på hur nära du sitter. Vill du verkligen ha storlek, och effekten som kommer med detta, så tycker jag att du ska överväga projektor. Har man möjlighet att mörklägga tillräckligt så är upplevelsen per krona svårslagen hos projektor.

Välj inte heller bort en tv bara för att den har 3D. I stort sett alla toppmodeller som säljs idag kommer med 3D, så argumentet att du får mer för pengarna utan 3D håller ej.

Angående Anderssons modell kan jag inte annat än att råda dig till att besöka NoN och titta på den. Eller beställ hem den så kan du prova den i 14 dagar och sen lämna tillbaka den på öppet köp så länge du packat upp den varsamt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Andersson tillverkar inget. Det är Netonnet som beställer stora upplagor från OEM-tillverkare och kan då få sin egen logga på apparaten.
3 års garanti känns trots allt som ett tryggt köp. Har man nära till lagershop så kan man lätt returnera TVn om man är missnöjd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att 65 tum med 1900x1080 ar för pixligt. Min kompis har en 60 tums LG med den upplösningen och det är alldeles för pixligt. Vi satt cirka 2,5 meter ifrån TVn då. Men om du sitter lite längre ifrån så kanske det inte är några problem, men 65 tum blir för stort för dne upplösningen tror jag.
Större är inte alltid bättre(huh?).

Permalänk
Medlem

Sorry jag lånar tråden, men va f döpte de sitt märke till Andersson? Ursäkta alla Andersson men det är inte direkt ett namn iaf jag förknippar med teknik. Kunde de inte klura ut ngt mer passande?

Men går kanske hem i de Svenska Andersson stugorna

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag sitter och funderar på om man ska slå till på en ny TV och har sonderat terrängen mellan 55-65 tum... mitt enda krav är en så stor bild som möjligt till så billig peng som möjligt. Vill ej ha 3D då jag tycker det känns hypeat, behöver ej ha smart då TV'n egentligen mest kommer agera skärm till min mediarigg och 4K ska vi inte ens diskutera.

Har hittat ett par LG's, nån Samsung samt en JVC... det jag funderar på är hur mycket man ska stirra sig blind på det här med hz? Jag är långt från petig och upplever inga direkta bekymmer med min nuvarande 47" som är på 50hz. De som är på 100hz är rent estetiskt ej tilltalande då de är så tjocka att man funderar på om det verkligen kan klassas som platt-TV?

Sen hittade jag en 65" till en plånboksvänligt pris. 100hz och estetiskt tilltalande, samt en mycket större skärm än jag kan få för samma summa. Det är en Andersson och man har ju hört vissa som säger att det är skräp medans andra har sagt att de gör bra produkter. Själv har jag inte en j*vla susning...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Jag är absolut ingen audio-fil eller hifi-nörd så har inga skyhöga krav... men samtidigt skadar det ju inte att höra sig för om åsikter och tips. Kan 65" vara för stort för 1920x1080 så det upplevs som pixligt? Sen står det så fint:

"För ett tryggt köp får man dessutom hela tre års garanti och 100 procent pixelgaranti (från första defekta pixeln) i tre år."

Exakt vad innebär det? Om jag får en pixel i ett hörn som lyser konstant rött, klassas det som en defekt pixel och ger mig rätt att byta eller finns det nåt finstilt till denna del?

Jag köpte mig en 42" Andersson TV med 3D funktion för ca 2-3 år sen. Hyffsad bild samt 3D funktionen funkade som den skulle samt billig som satan. Det enda som jag tyvärr missat innan var att det var lite snålt med uttag på baksidan (Optisk, SPDIF osv).

Jag har även kikat på 65" och sett att det finns gott om uttag på baksidan.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Andersson tillverkar inget. Det är Netonnet som beställer stora upplagor från OEM-tillverkare och kan då få sin egen logga på apparaten.
3 års garanti känns trots allt som ett tryggt köp. Har man nära till lagershop så kan man lätt returnera TVn om man är missnöjd.

Helt rätt. Sist jag kollade så är det dessutom samma paneltillverkare som till Samsungs TVn. Samsung TV'n kostar pga. alla finesser runtom, "Smart"-funktionerna, 3D, WiFi etc etc etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Jag sitter och funderar på om man ska slå till på en ny TV och har sonderat terrängen mellan 55-65 tum... mitt enda krav är en så stor bild som möjligt till så billig peng som möjligt. Vill ej ha 3D då jag tycker det känns hypeat, behöver ej ha smart då TV'n egentligen mest kommer agera skärm till min mediarigg och 4K ska vi inte ens diskutera.

Har hittat ett par LG's, nån Samsung samt en JVC... det jag funderar på är hur mycket man ska stirra sig blind på det här med hz? Jag är långt från petig och upplever inga direkta bekymmer med min nuvarande 47" som är på 50hz. De som är på 100hz är rent estetiskt ej tilltalande då de är så tjocka att man funderar på om det verkligen kan klassas som platt-TV?

Sen hittade jag en 65" till en plånboksvänligt pris. 100hz och estetiskt tilltalande, samt en mycket större skärm än jag kan få för samma summa. Det är en Andersson och man har ju hört vissa som säger att det är skräp medans andra har sagt att de gör bra produkter. Själv har jag inte en j*vla susning...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Jag är absolut ingen audio-fil eller hifi-nörd så har inga skyhöga krav... men samtidigt skadar det ju inte att höra sig för om åsikter och tips. Kan 65" vara för stort för 1920x1080 så det upplevs som pixligt? Sen står det så fint:

"För ett tryggt köp får man dessutom hela tre års garanti och 100 procent pixelgaranti (från första defekta pixeln) i tre år."

Exakt vad innebär det? Om jag får en pixel i ett hörn som lyser konstant rött, klassas det som en defekt pixel och ger mig rätt att byta eller finns det nåt finstilt till denna del?

det går ju att söka på infon vad som gäller ?
http://www.netonnet.se/Content/Info/PixelWarranty/
http://www.netonnet.se/files/Andersson%20pixelpolicy%20Swe%20...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Andersson tillverkar inget. Det är Netonnet som beställer stora upplagor från OEM-tillverkare och kan då få sin egen logga på apparaten.
3 års garanti känns trots allt som ett tryggt köp. Har man nära till lagershop så kan man lätt returnera TVn om man är missnöjd.

SIBA säjer också Andersson

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

SIBA säjer också Andersson

Fabian äger både siba och netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

SIBA säjer också Andersson

Sibakoncernen äger Netonnet där av har dom så gott som samma utbud

Permalänk
Entusiast

Konsoll kommer aldrig kopplas in, spela gör man på speldatorn

Projektor är ej genomförbart.

Finns 3D med så brukar TV'n kosta mer och det är inte en funktion jag är villig att betala för.

Får se om man helt enkelt beställer den och nyttjar 14 dagars ångerrätt om man är missnöjd. Lär köra en genomgång för att se hur det är med döda pixlar innan de där 14 dagarna är tillända också. Alternativt så hamnar dessa pengar istället en på 34" skärm till datorn (Dell UltraSharp U3415W)... står i valet och kvalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

SIBA säjer också Andersson

Ja, Siba köpte och äger därmed Netonnet, så dom våldtog Netonnets varumärken.

TS, har du varit inne och kollat på någon Andersson apparat. Om inte så gör det först, så att du slipper eventuellt krångel med att skicka tillbaka en apparat du kanske blir besviken på.
Den erfarenheten jag har, är sammanlagt 3 st plasmor från år 2007-2009.

Som pajjade hela högen och fick grava färgfel på panelerna.

Dold text

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

har en sådan, andersson 55" 3D tv...helt okej fick den av min pappa när han skaffa projektor.
Men innan denna, hade jag en helt vanlig platt tv från andersson, 43".
Den dåligaste tvn jag någonsin har varit med om !
Hade den 4 år, sista 1,5åren var man tvungen att vänta allt från 30 min till 60 min för att bilden skulle vara normal.
Pixlarna hängde inte med, pixlarna " fasnade" m.m
På köpet fick man även att uttagen där bak på tv slutade funka en efter en, vga, hdmi, scart.
Köp inte, visst det är billigt men det är piss kvalitet på allt.

Permalänk
Medlem

Vill bara än en gång lyfta fram det här med OEM-tillverkning och rebranding.

De olika Andersson-apparaterna har alltså inte nödvändigtvis ett skvatt med varandra att göra. Det kan mycket väl vara olika tillverkare på varenda individuell Andersson-produkt.

Därför är det omöjligt att säga att "Andersson kör den-och-den panelen", eller "Andersson gör bra grejer".
Andersson varken gör eller kör ett skvatt - det enda de har gemensamt är namnet och distributören.

Personligen skulle jag starkt avråda från att köpa dessa, men man gör som man vill.

MVH,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Kan inte säga nått om TV:n, men har haft så bra erfarenheter från NetOnNets kundtjänst att jag skulle våga prova med en Andersson TV.

Detta är då bara personligt. Vet inte vad andra har haft för upplevelser.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte tjejjens mamma ställa in en andersson TV en gång.. Det kändes som ett ordentligt skämt måste jag säga. Nu stämmer detta säkert inte för alla deras apparater men jag letade i 40 minuter efter VAR man kunde ställa om kanalerna så att 3an är på 3an och inte på 7an osv. Det fanns verkligen ingen inställning att sortera kanalerna.
Ja jag är mycket teknisk och jag har ägt 10+ TV apparater i mitt liv!

Aldrig Andersson... Spara några månader extra istället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Min kompis köpte en Andersson för ett bra tag sen. Den har varit inne på reparation 3 ggr för det var nåt med tv gick ej att starta.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ: https://www.komplett.se/lg-60-plasma-tv-60pb560v/817586

Stor, rätt bra bild (som går att trimma och få bättre), och inga smart- eller 3D-funktioner, istället väldigt billig. Dock snålt med ingångar, bara en HDMI exempelvis.

Permalänk
Medlem

Har en Andersson 42 tummare.
Inga bekymmer med den, visst ingen top of the line men som jag har den som extra skärm till datorn för att visa film på i sängen fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Att sitta och säga att "Allt Andersson är skit!!!!" för att man haft en TV som strulat med tiden är ren ignorans. När jag jobbade i Servicedelen på en av de största elektronikbutikerna så tro fasen att vi fick in TV från Samsung, Sony och Philips mfl några veckor efter inköp också.

Andersson började liksom de andra företagens "egna märken" med att vara skräp men det har funnits en vilja att faktiskt ta fram bra produkter till låga priser och nu görs det för det mesta bra prylar.

Välj inte bort Andersson i tro att de bara går sönder, det gör alla andras märken också. Ta hem TV,n och är du nöjd med bild/funktion så behåll annars är det ju bara lämna tillbaka

Det är sällan enklare att använda en TV än om man bara ska ha den kopplad till dator osv.

Permalänk
Medlem

Har själv Anderssons 55", Kostade 5000 så väldigt billig. Inget fel på bilden, dock så rekommenderar jag starkt att man kopplar in externa högtalare, det inbyggda ljudet är sämre än en klockradio, även jämfört med andra platta TV-/datorskärmar.

65" är inte på något sätt för stort, har 90" projektorduk och det fungerar utmärkt.

Som andra skrivit, åk och titta eller beställ hem och prova.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja slå ett slag för LG 55" LED TV 55LB561V på komplett där den finns för 5990 fraktfritt, jag köpte en till min far i december och efter jag såg hur trevlig ips:en i tvn var så beställde jag direkt en till mig själv dagen efter, Det går alldeles utmärkt att spela på den då jag inte märkt någon input lag överhuvudtaget:) den har tyvärr bara 2 hdmi gångar, men eftersom jag använder den som min primära datorskärm nu och min Dell U2311H ips tror jag den heter blivit min andra skärm så gör inte mig det något^^ jag sökte precis som dig efter en tv utan smart tv eller 3d då både jag och min far använder datorer till tvn och jag tycker personligen 3d på 55" är för litet, Men enligt mig fantastisk tv för pengarna, men läs på om den och se om den är rätt för dig:)