Permalänk

FPS-drops på bra dator

Hej!
Så jag får fps-drops när jag spelar, framförallt i dm-servrar där min fps ibland droppar ner under 120. Detta händer även fast min GPU usage ligger på ~50% samt att ingen CPU-kärna jobbar i mer än 70%. Varför droppar fps:en ändå? Kan servern påverka fps:en eller är det något med min dator? Jag har ht igång så det kanske är det som är problemet men det borde väl inte påverka fps:en så mycket?
Edit: Jag har testat detta utan framgång: Jag har provat att installera om spelet, unpurka cpu cores, sätta på prefer maximum performance i nvidia kontrollpanelen, återställa bios samt ställa in 720p i spelet så att det inte är grafikkortet som är problemet men inget hjälper.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Testpilot

Kör du någon OC? Vad har du för temp?
Om du har en "dålig" OC kan CPU'n hicka till ibland, och har du för höga temps så throttlar allt ned.

Kör du för settings i spelet och har du VSYNC på?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Kör du någon OC? Vad har du för temp?
Om du har en "dålig" OC kan CPU'n hicka till ibland, och har du för höga temps så throttlar allt ned.

Kör du för settings i spelet och har du VSYNC på?

Jag kör en liten oc på CPU:n, 4,1Ghz, max temp är 58c. Har inte vsync igång och jag kör 1080p med nästan allt maxat förutom att jag inte har någon fxaa. Har haft lite problem med att överklocka min CPU så jag kan prova att återställa den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Schackmannen:

Jag kör en liten oc på CPU:n, 4,1Ghz, max temp är 58c. Har inte vsync igång och jag kör 1080p med nästan allt maxat förutom att jag inte har någon fxaa. Har haft lite problem med att överklocka min CPU så jag kan prova att återställa den.

Testa att återställa all OC till en början, löser inte det problemet testa med att dra ner alla settings till low och se om problemet kvarstår även där.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Testa att återställa all OC till en början, löser inte det problemet testa med att dra ner alla settings till low och se om problemet kvarstår även där.

Har återställt bios inställningarna men det hjälper inte, det spelar heller ingen roll om jag kör 1080p maxat eller 720p med allt på low. En sak jag noterade efter att jag återställde var att en kärna jobbar i 90% medans ingen annan når över 50% belastning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Jag provar att avinstallera spelet och sen installera det igen så får jag se om det blir bättre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Testpilot

Har du "unparked" på samtliga kärnor?

Ett program som kan checka samt "unparka" cores; https://bitsum.com/parkcontrol/
Välj "high performance" profilen och klicka sedan "apply", se till att du kör High Performance i Windows med, annars får du ingen effekt (Control Panel>System & Security>Power options>Checka i High Performance).

Läs lite på deras hemsida om du inte vet vad 'core parking' är. Det går även att göra detta manuellt i Windows eller via BIOS, men var så länge sedan jag gjorde det så kan inte säga exakt hur man gör det

*NOTE* Att unparka cores innebär att de drar 'max idle power' hela tiden, med andra ord stängs alla strömsparfunktioner av, så värt att tänka på om du är petig på elförbrukningen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Testa att ändra dessa inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Har du "unparked" på samtliga kärnor?

Ett program som kan checka samt "unparka" cores; https://bitsum.com/parkcontrol/
Välj "high performance" profilen och klicka sedan "apply", se till att du kör High Performance i Windows med, annars får du ingen effekt (Control Panel>System & Security>Power options>Checka i High Performance).

Läs lite på deras hemsida om du inte vet vad 'core parking' är. Det går även att göra detta manuellt i Windows eller via BIOS, men var så länge sedan jag gjorde det så kan inte säga exakt hur man gör det

*NOTE* Att unparka cores innebär att de drar 'max idle power' hela tiden, med andra ord stängs alla strömsparfunktioner av, så värt att tänka på om du är petig på elförbrukningen.

Testade men ingen skillnad.

Ska kolla på det där.
Edit: Hade adaptive igång i nvidia settings så jag ska kolla om det blir bättre. Tror dock att det fortfarande någonting med CPU:n som är problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Om det är spel i origin är "origin i spelet" menyn känd för att ge upphov till fps drops. Jag hade det problemet med dragon age inquisition

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Har provat alla förslag men inget har hjälpt, här har ni ett screenshot som visar CPU och GPU usage samt lite ingame stuff.

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Logina24:

Om det är spel i origin är "origin i spelet" menyn känd för att ge upphov till fps drops. Jag hade det problemet med dragon age inquisition

CS:GO är ett steam spel, har inte origin igång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Testpilot

Du får gärna göra en sammanfattning i början av tråden eller något (typ inom spoiler tagg) så man ser vad du testat och inte.

Har du testat att stänga av HT, Turbo och intel speedstep?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Min fps ökade när jag i aktivitetshanteraren satte processen csgo.exe till hög.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Du får gärna göra en sammanfattning i början av tråden eller något (typ inom spoiler tagg) så man ser vad du testat och inte.

Har du testat att stänga av HT, Turbo och intel speedstep?

Skrivet av mekken:

Min fps ökade när jag i aktivitetshanteraren satte processen csgo.exe till hög.

Ursäkta för sent svar, jag har stängt av HT samt att jag har satt proccessen till hög och jag ska testa nu men jag har inte provat att stänga av turbon samt att jag hittar inte intel speedstep i bios, vart brukar det finnas?
Edit: Märker stor skillnad när jag stängde av HT, får inte längre fps-drops vad jag kan se, dock har jag bara spelat i några minuter men det är stor skillnad i flyt samt att det är en mycket jämnare belastning över alla kärnor nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Ursäkta för sent svar, jag har stängt av HT samt att jag har satt proccessen till hög och jag ska testa nu men jag har inte provat att stänga av turbon samt att jag hittar inte intel speedstep i bios, vart brukar det finnas?
Edit: Märker stor skillnad när jag stängde av HT, får inte längre fps-drops vad jag kan se, dock har jag bara spelat i några minuter men det är stor skillnad i flyt samt att det är en mycket jämnare belastning över alla kärnor nu.

Hej, dum fråga vad menas med HT och vart hittar jag den? Då jag upplever ungefär.samma problem som dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Hej, dum fråga vad menas med HT och vart hittar jag den? Då jag upplever ungefär.samma problem som dig

Tror att dom menar hyper threading

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

Hej, dum fråga vad menas med HT och vart hittar jag den? Då jag upplever ungefär.samma problem som dig

HT är hyperthreading vilket ger väldigt mycket mer prestanda i program som kan utnyttja många trådar bra, dock så är det inte så många spel som kan dra nytta av de extra trådarna och ibland ger det till och med sämre prestanda. HT kan du stänga av i bios men detta gäller bara om du har en i7 processor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW