Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns platta nätverks kablar med, syns knappt alls och är jätte lätta att dra. Sen bror det på vad det är för hus , om man har möjlighet att dra i vindsutrymme och mellan tak&golv.

Problemet är att dom är känsligare för störningar och ska helst ha korta längder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet är att dom är känsligare för störningar och ska helst ha korta längder.

Jaså? Kanske dumt att jag köpte en 25 meters då

Nåja har inte märkt någon skillnad från min gamla 5e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Sammanfattat:

Installationskabel, enkarderlig (solid ledare) till uttag.
Patchkabel, flerkarderlig (flertrådig ledare) som man krimper kontakter på.

WiFi kommer så gott som alltid ge högre latens, ofta förekommer även störningar som spikar vilket inte är trevligt vid spelande.

Cat6-kabel är styvare pga att den har en intern plastledare (kors) för att "tvinna parledarna runt varandra", det har inte Cat5e, därför är Cat5e mindre styv.

Jag skulle snarare säga att patchkablar köper man alltid färdiga. Det är främst dom som ful-drar patchkabel i väggen och inte vill göra så stort hål som har behov att göra egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag skulle snarare säga att patchkablar köper man alltid färdiga. Det är främst dom som ful-drar patchkabel i väggen och inte vill göra så stort hål som har behov att göra egna.

Förmodligen har han inget behov av 100 meter patchkabel som någon föreslog. Gör han inga kablar så spar han på krimpverktyg osv. Och bör klara sig på ett enkelt kronverktyg eller åtminstone en bra bit under de 698kr någon förslog. Nätverkstestare bör han kunna hyra på någon fackbutik eller fråga någon snällt. Behövs inte en rulle (305m) installationskabel så går det bra att köpa i lösvikt också, och om man inte drar jättemycket blir det billigare. Ska alla rum ha dubbeluttag går det väl däremot åt en del. Då får ni också räkna in ett par switchar, t.ex. en för den fasta installationen/hemnätverket och en för ungen när han lanar med kompisarna. Ska nya uttag dras till switch/router så behövs också en elektriker kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag skulle snarare säga att patchkablar köper man alltid färdiga..

Wow. Det är på patchkabel man krimper kontakter, om det sen är du själv som gör det eller arbetare i en fabrik, I don't care.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag skulle snarare säga att patchkablar köper man alltid färdiga. Det är främst dom som ful-drar patchkabel i väggen och inte vill göra så stort hål som har behov att göra egna.

Anledningen till att jag inte köper färdiga är dels att jag kommer behöva många och dels att det blir lite längre längder då uttagen i rummen inte alltid blir precis där man har utrustningen när man drar i befintliga rör. Alltså blir det ett dubbeluttag och så patchkabel i kabelkanal till en switch/utrustningen i det enskilda rummet. Lättare att få snyggt när man kan göra exakt så långa som man vill ha.

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robex:

Anledningen till att jag inte köper färdiga är dels att jag kommer behöva många och dels att det blir lite längre längder då uttagen i rummen inte alltid blir precis där man har utrustningen när man drar i befintliga rör. Alltså blir det ett dubbeluttag och så patchkabel i kabelkanal till en switch/utrustningen i det enskilda rummet. Lättare att få snyggt när man kan göra exakt så långa som man vill ha.

Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att rulla upp en meter av kabeln i ena ändan. Däremot har jag haft mycket problem med dålig överföring i egentillverkade kablar. Det är så lagom roligt när man inte får upp farten i sitt nätverk och inte vet vad det beror på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att rulla upp en meter av kabeln i ena ändan. Däremot har jag haft mycket problem med dålig överföring i egentillverkade kablar. Det är så lagom roligt när man inte får upp farten i sitt nätverk och inte vet vad det beror på.

Det är då man börjar mäta på de egenbyggda kablarna...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att rulla upp en meter av kabeln i ena ändan. Däremot har jag haft mycket problem med dålig överföring i egentillverkade kablar. Det är så lagom roligt när man inte får upp farten i sitt nätverk och inte vet vad det beror på.

Det är ju naturligtvis upp till var och en, det viktiga är ju att TS har fått lite olika alternativ med argument, så får han välja själv.

Skrivet av mrqaffe:

Det är då man börjar mäta på de egenbyggda kablarna...

Detta blir lite OT: Jag skulle inte ta ibruk en kabel som inte är testad, däremot har jag inget sätt att mäta kapaciteten i dom. De mätinstrument jag sett är rejält dyra, har du tips på något som inte kostar multum?

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabar:

En tanke är att dra en omväg via vinden för att inte gå igenom fler rum än nödvändigt. Om jag använder Cat6 och drar kanske max 50m sänker jag kapaciteten märkbart då?

Vad betyder låg latens?

Går alldeles utmärkt.
Fixa riktiga dosor i varje rum så bör problemet vara löst, behövs det fler uttag i ett rum får du ställa dit en tillfällig switch.

Allt upp till 100 meter brukar man se som helt problemlöst, över det får du pröva.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robex:

Det är ju naturligtvis upp till var och en, det viktiga är ju att TS har fått lite olika alternativ med argument, så får han välja själv.

Detta blir lite OT: Jag skulle inte ta ibruk en kabel som inte är testad, däremot har jag inget sätt att mäta kapaciteten i dom. De mätinstrument jag sett är rejält dyra, har du tips på något som inte kostar multum?

En del nätverkskort kan mäta kabelkvalitet relativt bra, iallafall bättre än de enkla mätarna som bara kollar kontakt eller inte men de är ju inte lika bra som en riktig mätare men det är ju gratis att kolla om det finns nått diagnostikproigram till nätverkskorten eller om det finns nått i bios på moderkorten som kan användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så där ja!
Nu har jag dragit till alla rummen, nåja det var så kul så kabeln tog slut, ska skaffa mer imorgon och sätta upp till 3 uttag per rum.
En liten fråga;
Duger denna switch från Kjell? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Tack för all information och hjälp - hade inte fixat det här utan er hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chabar:

Så där ja!
Nu har jag dragit till alla rummen, nåja det var så kul så kabeln tog slut, ska skaffa mer imorgon och sätta upp till 3 uttag per rum.
En liten fråga;
Duger denna switch från Kjell? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Tack för all information och hjälp - hade inte fixat det här utan er hjälp!

Ja den lär fungera om du bara ska koppla ihop delar och inte behöver mer funktioner typ vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chabar:

Så där ja!
Nu har jag dragit till alla rummen, nåja det var så kul så kabeln tog slut, ska skaffa mer imorgon och sätta upp till 3 uttag per rum.
En liten fråga;
Duger denna switch från Kjell? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Tack för all information och hjälp - hade inte fixat det här utan er hjälp!

Fasen vad kul att du tog dig tiden. Visst blev det mycket bättre än att göra någon halvmesyr!?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chabar:

Tack snälla för alla svar!
Jag kan alltså göra en tillfällig "fuldragning" för att på sikt göra en "fin-dragning" men vissa rum är nytapetserade och det känns surt att börja riva...
En tanke är att dra en omväg via vinden för att inte gå igenom fler rum än nödvändigt. Om jag använder Cat6 och drar kanske max 50m sänker jag kapaciteten märkbart då?

Vad betyder låg latens?

Din ide med vinden är bra.Så gjorde jag borra ett hål i taket till vinden i ett hörn av rummet.Dölj kabeln från tak till golv med en kabelskena.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.