Permalänk
Avstängd

byta grafikkort tips?

Hej jag har en dator som inte klarar av lite nyare spel eftersom jag har en gammal grafikkort. vad skulle ni rekomendera vilken grafikkort jag ska köpa?
jag har följande specs--
amd athlon 64 x2 5000+
ati radeon 3600hd
5 gb ram
500 gb hårddisk
ASUSTek Computer INC. NODUS3 (Socket AM2 ) moderkort.

vad tycker ni att jag ska köpa för att klara av spel som cs go på max utan problem.

Permalänk

med tanke på CPU så skulle jag rekomendera något ur midrange serierna hos antingen Nvidia eller AMD/ATI

Skulle tippa att ett GTX 760 eller kommande 960 från Nvidia eller AMD/ATI R9 270 borde passa ganska bra då vi inte direkt snackar om det mest tungdrivna spelet på marknaden heller.

om du kan tänka dig att byta upp även moderkort och CPU då nuvarande troligen kommer bromsa ett mer högpresterande kort ganska bra gå efter gtx 970 skulle jag säga mycket prestanda för pengarna

även ATI/AMD korten ger riktigt bra prestanda per krona tack vara deras nedbantade priser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

så tror du att min cpu kommer funka med gtx 760 eller r9?

Permalänk

ja den kommer fungera med vilket kort du vill bara att jag misstänker att den uråldriga processorn kommer bromsa väldig mycket om du hänger i för saftigt kort och bara bli slöseri med pengar därför jag rekommenderar något ur midrange serierna och inte det värsta på marknaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ett gtx 560 ti skulle kanske vara prisvärt, de går för runt 500 kr lappen på marknaden.

Permalänk
Medlem

Får du tag på billigt 750 ti är de rätt najs med

Här e när jag kör lite spel på mitt 750 ti
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k bf4 ultra
https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

ok men tror ni att de grafikorten kommer funka bra med mitt amd athlon 64 x2 5000+. eller kommer den att flaskhalsas eller vad man nu säger

Permalänk
Skrivet av abbeking24:

ok men tror ni att de grafikorten kommer funka bra med mitt amd athlon 64 x2 5000+. eller kommer den att flaskhalsas eller vad man nu säger

Cpun kommer flaska rejält, antingen så byter du allt eller köp nått begagnat för en billig peng typ gtx 460/560. Känns onödigt att köpa ett gtx 760 för 1500 när du kan få liknande prestanda med ett kort för 300kr på grund av cpun.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Avstängd

så om jag köper gtx 560 kommer det funka bra med cpu?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av abbeking24:

ok men tror ni att de grafikorten kommer funka bra med mitt amd athlon 64 x2 5000+. eller kommer den att flaskhalsas eller vad man nu säger

Skrivet av carlosxbox82:

Cpun kommer flaska rejält, antingen så byter du allt eller köp nått begagnat för en billig peng typ gtx 460/560. Känns onödigt att köpa ett gtx 760 för 1500 när du kan få liknande prestanda med ett kort för 300kr på grund av cpun.

Effekten av flaskhals är bara att du inte får full potential av din processor.

Likadant som ditt nuvarande grafikkort är flaskhalsen i din nuvarande dator.

560Ti till 750 så maxar du nog ut ditt nuvarande system utan för mycket onödiga pengar i sjön.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

så om jag köper 560 kommer den funka bra det är det ända jag vill ha svar på? tack

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av abbeking24:

så om jag köper 560 kommer den funka bra det är det ända jag vill ha svar på? tack

Jupp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

ok tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

så om jag köper gtx 560 kommer det funka bra med cpu?

Som Fluf säger så att ngt falskar är inget problem i sig. Köper du ett för kraftfullt grafikkort så CPUn flaskar så innebär det att CPUn jobbar till 100% men GPUn jobbar kanske bara 80%.
Så pga av att CPUn flaskar så kan du inte utnyttja hela potentialen i GPUn men ingenting går sämre för det utan det är bara att där finns outnyttjad potential i GPUn som hade kunnat utnyttjas om du hade bättre CPU.
Mer bara att det är onödigt att lägga pengar på för mycket GPU prestanda som inte kan utnyttjas pga din CPU. Utan räcker att lägga så du precis är i gränsen att flaska din CPU men att pricka exakt 100% rätt är nästan omöjligt men man kan göra sitt bästa och överskjuter man målet så blir prestandan konstant men man har lagt pengar på onödig potential som inte kan utnyttjas.

Som bekräftats redan medan jag skrev min långa story, ett 560 kort kommer funka bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

ok tack så jätte mkt

Permalänk
Avstängd

Passar grafikkortet med cpu?

Hej jag har en dator som jag vill uppgradera grafikkortet på. Den har följande specs...
Amd athlon 64 x2 5000+
Ati radeon 3600 hd
5 gb ddr2
500 gb hårdisk
ASUSTek Computer INC. NODUS3 (Socket AM2 ) moderkort

jag vill uppgradera grafikkortet till gtx 560 men jag vill veta om den passar med min cpu. alltså om den funkar bra tillsammans med min cpu.
om inte vilken grafikkort skulle passa bra med cpu som klarar spel som sleeping dogs bf3?
Behöver få veta snabbt så jag vet om det går eller inte. tackar

Permalänk

Passar gör det men gtx 560 är inget direkt nytt grafikkort så räkna inte med att du kommer få så mkt prestanda. bf3 går spela men väldigt låga inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

Hur mycket watt har ditt nätaggregat?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Hörredu, här skapade du ju en tråd om samma ämne #15126707
Kunde du inte hålla dig till den?

Annars är din dator väldigt klen tom för ett 560 som du redan visste från andra tråden.

Permalänk
Avstängd

ok men vilken grafikkort från amd skulle passa bra för lite spel som bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

ok men vilken grafikkort från amd skulle passa bra för lite spel som bf3

grafikkortet passar men restan av datorn är för dålig för bf3 på några bättre inställningar än low och typ 1366x768 upplösning kanske lägre än så...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

men jag gick in i game debate och såg att min cpu klarar bf3 på höga inställningar men inte gpu

Permalänk
Medlem

Jag är inget proffs på gamla AMD prollar. Inte nya heller för den delen. Men skulle tro att din processor är rätt så slö för att hänga med ordentligt (inget illa menat). Uppgraderar du till en för kraftig GPU så är risken att processorn inte orkar med. Men jag är inte så bra på AMD processorer som sagt, så om någon inbiten red team människa kan svara på den frågan vore det bäst.

Men som jag sa, för kraftig GPU = risk att processorn inte hänger med, samt att nätagget kanske till och med inte orkar driva. Vet du märket på agget och om det är 80+? Även som tidigare skribent, ett gtx 560 kommer heller inte ge dig någon REJÄL prestandaskjuts, men det är bättre än det du har förstås.

Det som behövs är alltså;
- Grafikkort som ger dig en prestandaökning värd att köpa
- Grafikkort som inte är för kraftigt för din CPU att hantera
- Nätaggregat som håller måttet för ett nytt grafikkort

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

men jag gick in i game debate och såg att min cpu klarar bf3 på höga inställningar men inte gpu

det är snarare din cpu som kommer börja gråta ihop med det grafikkortet, det är en av AMD's första dual core's och IPC'n på den är inte något bra år 2015, så att köpa ett gtx 560 är absolut inga problem.. eftersom du säger att du har 460w så misstänker jag att du har Ace of Sweden's RAW serie.. BYT DIREKT!!!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop...

http://www.inet.se/produkt/6909990/evga-430w-80-bronze

detta agg räcker om du bara ska köra ett GTX 560

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

men jag gick in i game debate och såg att min cpu klarar bf3 på höga inställningar men inte gpu

det stämmer inte alls de sidorna men du kan ju testa om du köper nytt nätagg (t ex) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-... budget nätagg men håller ihop iallafall tills garantin går ut skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

så vad är problemet med detta grafikkort är det att min nättagg är dålig eller min cpu som inte funkar bra med denna.
ska jag byta cpu eller nättagg

Permalänk
Medlem

Båda, enligt mig

Tagit bort citat av bump
Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns någon lämplig CPU att byta till, eller om du även behöver byta moderkort och ramminne?

Du har ingen kompis som har ett starkare grafikkort som du kan låna och prova?

Permalänk
Medlem

Har du en budget att köpa nya delar för, eller är GTX 560 ett kort du ska få av någon?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √