Permalänk

Finns ju en del såna upplagda på butikers hemsidor nu, om du kollar på prisjakt. Ca 2:a dec verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluesballs:

Finns ju en del såna upplagda på butikers hemsidor nu, om du kollar på prisjakt. Ca 2:a dec verkar det som.

Andra december är iaf. inte jättelångt bort. Var hittade du information om det datumet?
Jag väntar på FHD-skärmar innan jag skaffar min zenbook.

Permalänk
Medlem

Varianten med FHD skräm och SSD på 128gb finns i lager på Netonnet nu.

Edit:

Jag går i framtida köptankar till den här datorn. Läste ett test om den på notebookcheck.net där de skrev att det fanns en mSATA för kort i halv storlek. Dessa finns bara på 128 gb vad jag kan hitta hitills och verkar inte finnas hos svenska återförsäljare. Min tanke är att man isf skulle slänga in ett sånt kort och flytta windowsinstallationen dit för att senare på sikt uppdatera den vanliga 2,5" SSD'n. Frågan är om det går att boota på mSATA platsens disk i detta fall.

R

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om man skulle införskaffa sig denna ultrabook, men är rätt så kluven om vilken modell jag ska välja.
QHD hade ju inte varit fel, men jag har verkligen ingen nytta av touch. Och sedan är det problemet med färgerna? Dock är SSDn på 256 GB.
Sen har vi den som är FHD, utan touch och med bara 128 GB SSD. Dock inte hört om denna också har problem med färgerna? Pluset är att denna kostar 1000 kr mindre.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Sitter och funderar på om man skulle införskaffa sig denna ultrabook, men är rätt så kluven om vilken modell jag ska välja.
QHD hade ju inte varit fel, men jag har verkligen ingen nytta av touch. Och sedan är det problemet med färgerna? Dock är SSDn på 256 GB.
Sen har vi den som är FHD, utan touch och med bara 128 GB SSD. Dock inte hört om denna också har problem med färgerna? Pluset är att denna kostar 1000 kr mindre.

Jag köpte datorn med QHD (för 2 månader sedan snart) just för den höga upplösningen och extra stora SSDn. Skärpan är helt galet bra MEN vissa program, ganska många än så länge, skalar ganska dåligt med menyer, ikoner och liknande så dom blir sjukligt små och nästan helt oläsbara. Sedan är färgerna inget problem då jag nästan enbart använder datorn för skolarbeten just nu och bygga grafiska modeller i svartvitt och skriva dokument klarar man av att "gulan" är helt off.

Hade jag köpt dator idag och vetat om problemen som skulle uppkomma så vet jag helt ärligt inte vad jag skulle välja. Men vill du vara säker på att allt ska fungera utan problem så skulle jag köpa en med FHD. Men jag ville försöka vara lite "on the edge" och då får man väll ta lite smällar att allt inte funkar 100%

Permalänk
Medlem

UX303LN-R4140H eller UX303LN-DQ124H

Jag har suttit och tvekat i ett par veckor nu. Jag vill ju verkligen ha den här varianten av asus men jag vill verkligen inte ha en med dålig färgåtergivning. Och den med FHD-skärm har bara 128gb ssd och det är ju på tok för lite. Någon på asus verkar ha tagit fram den här skevheten mellan modellerna bara för att driva mig till vansinne. Jag kommer nog att landa i att jag köper en helt annan burk då jag börjar få bråttom. Trist på en annars fin mac-dödare.

PS. Går det kanske att byta ut hårddisken i UX303LN-R4140H till 256gb? Det vore ju drömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av he1no:

Jag har suttit och tvekat i ett par veckor nu. Jag vill ju verkligen ha den här varianten av asus men jag vill verkligen inte ha en med dålig färgåtergivning. Och den med FHD-skärm har bara 128gb ssd och det är ju på tok för lite. Någon på asus verkar ha tagit fram den här skevheten mellan modellerna bara för att driva mig till vansinne. Jag kommer nog att landa i att jag köper en helt annan burk då jag börjar få bråttom. Trist på en annars fin mac-dödare.

PS. Går det kanske att byta ut hårddisken i UX303LN-R4140H till 256gb? Det vore ju drömmen.

Håller med, Asus har lyckats ganska konstigt med hur config är i dessa.

Dock om man vill ha en laptop med dessa egenskaper dvs klarar även lite lätt spelande med sitt GT840 kort i ett tunt lätt chassi, så är den vad jag vet ganska ensam på marknaden.

Klarar man sig på intel HD4400 grafik finns det bra alternativ...

EDIT: man kan byta ut SSD, alternativt lägga till ytterligare en i m.2 format, eller om det var mSATA, nått utav dom är det...

Samt om man inte vill ha senapsgult färg behöver man undvika samtliga laptop som kör 3200x1800, några få ger OK färger enbart om strömmen är ansluten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat fram och tillbaka på denna en längre tid och precis som du säger finns det nog ingen direkt konkurrent. För mig blir det nog till att köpa FHD varianten och sedan byta ssd och eventuellt komplettera med en mer ramminne för att få den konfiguration jag är ute efter.

Permalänk

Som många av er andra så är även jag väldigt nära att slå till på den här. Är inte så väldigt hemma på området så alla era inlägg är grymt uppskattade! Min fråga gäller upplösningen och hur stora problem det egentligen ger i praktiken. Min förhoppning är förstås att kunna spela någorlunda på den här burken men om den höga upplösningen innebär svårigheter så är det inte lika roligt. Vilka problem är det jag kan förvänta mig? Svårt att köra helskärm? I mitt huvud så finns möjligheten att spela på 1080 upplösning om man känner för det och därmed är den höga upplösningen inte längre ett problem, eller är det inte så enkelt?
Sitter på en äldre Zenbook i nuläget och 128gb hårddisk är inte optimalt helt enkelt så FHDvarianten lockar inte.
Tacksam för er input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_ost:

Som många av er andra så är även jag väldigt nära att slå till på den här. Är inte så väldigt hemma på området så alla era inlägg är grymt uppskattade! Min fråga gäller upplösningen och hur stora problem det egentligen ger i praktiken. Min förhoppning är förstås att kunna spela någorlunda på den här burken men om den höga upplösningen innebär svårigheter så är det inte lika roligt. Vilka problem är det jag kan förvänta mig? Svårt att köra helskärm? I mitt huvud så finns möjligheten att spela på 1080 upplösning om man känner för det och därmed är den höga upplösningen inte längre ett problem, eller är det inte så enkelt?
Sitter på en äldre Zenbook i nuläget och 128gb hårddisk är inte optimalt helt enkelt så FHDvarianten lockar inte.
Tacksam för er input.

Min rekommendation är att köpa FHD modellen och en separat SSD. T.ex. ASUS ZENBOOK UX303LN-R4140H á 9490 kr + Intel 530 Series 240GB á 1090 kr = 10 580 kr. (För tillfället 608 kr billigare än UX303LN-DQ124H med 256 gb SSD och 3200x1800)
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

Först klonar du medföljande hdd med Intels mjukvara: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=193...
Sedan monterar du den nya SSD:n och tar bort den gamla. Inte svårt i en Zenbook: https://www.youtube.com/watch?v=zvNtgE0DRzA

Du slipper nu den dåliga färgåtergivingen och Windows 8 skalningsproblem som modellen med 3200x1800 dras med.

Oavsett vilken modell du väljer kommer du sannolikt, pga. 840m:s begränsade kapacitet, behöva dra ner upplösningen till 1366x768 vid spelande.

Permalänk
Medlem

Dock om man är nöjd med att köra systemet på 128GB disken så kan man bara lägga till en SSD på tex 256GB och ha det man vill på denna, lagring, program, spel osv.
Och man slipper allt med klona.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Men om man bortser från prisbesparing och färgåtergivning (som i mina ögon inte är ett problem), vad för problem kommer jag i praktiken uppleva i och med den högre upplösningen? Det bör väl gå att köra helskärm men enkelt dra ner upplösningen på samtliga spel iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_ost:

Men om man bortser från prisbesparing och färgåtergivning (som i mina ögon inte är ett problem), vad för problem kommer jag i praktiken uppleva i och med den högre upplösningen? Det bör väl gå att köra helskärm men enkelt dra ner upplösningen på samtliga spel iaf?

Är inte 100% säker på hur det kommer bli.

Men dels under spel så ska GPU fortfarande dra runt alla pixlar, + det drar nog lite mer batteri med den skärmen också.
Sen kan det tillkomna div skalningseffekter, både i Windows och i spel, som kan komma att förlora en del skärpa om man kör tex 1920x1080 i spelet, 1600x900 bör dock se bra ut, då man minskar pixelmässigt jämt med 2.

Windows är inte perfekt när det gäller att skala, eller rättare sagt många ej anpassade program kan se lite märkliga ut.
Tex min 2560x1440 skärm undviker jag att skala PGA detta, blir inte riktigt bra,men väldig skillnad på skärmstorlek så allt funkar bra ändå med så stor skärm, med 13,3 blir det att man måste skala om inte allt ska bli nästan pyttelitet.

Finns en del ytterligare problem som kanske kan uppstå, ta tex lenovos Y50-70 med sin 4K skärm, många spel om man ställer in dom på 1920x1080 där blir spelet bara en liten ruta i mitten, se https://www.youtube.com/watch?v=vjRJde3Im1I
Vet dock inte hur Asus datorn beter sig med detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Antar att batteritiden är sämre med den höga upplösningen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_ost:

Men om man bortser från prisbesparing och färgåtergivning (som i mina ögon inte är ett problem), vad för problem kommer jag i praktiken uppleva i och med den högre upplösningen? Det bör väl gå att köra helskärm men enkelt dra ner upplösningen på samtliga spel iaf?

The Problem with High-PPI Windows Display Scaling

Sen antar jag att du har läst detta inlägg några inlägg ovanför ditt eget? #14998632

Även bra inlägg av ggustavsson ser jag!

Permalänk
Medlem

Någon som öppnat den här datorn för att byta SSD? Hur skiljer den sig från UX32 eller UX302? De två var ju lite olika från vad jag sett. Har inte hittat något direkt om hur denna modell är att öppna. Förhoppningen är att den ska vara mer som UX32 modellen. Någon som kan bekräfta eller länka mig?

R

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Någon som öppnat den här datorn för att byta SSD? Hur skiljer den sig från UX32 eller UX302? De två var ju lite olika från vad jag sett. Har inte hittat något direkt om hur denna modell är att öppna. Förhoppningen är att den ska vara mer som UX32 modellen. Någon som kan bekräfta eller länka mig?

R

UX303LN är mer som UX32LN. Kolla bilderna till höger i recensionen här: http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX303LN-R4141H-Subn...

Permalänk
Medlem

Haft versionen med FHD nu några dagar och är supernöjd! Trevligt dessutom att jag lyckades knipa den när netonnet hade den för 8990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

UX303LN är mer som UX32LN. Kolla bilderna till höger i recensionen här: http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX303LN-R4141H-Subn...

Okej, ska inte köpa nu men denna ligger i skottgluggen framåt våren.

Skrivet av RaktRakt:

Haft versionen med FHD nu några dagar och är supernöjd! Trevligt dessutom att jag lyckades knipa den när netonnet hade den för 8990

Trevligt! Ska du öppna och skifta till större SSD så får du gärna berätta om hur det gick.

R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu verkar den finnas i 256gb SSD på mediamarkt.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-UX303LN-DQ111H-I7-4...

Känns lite för dyrt dock om man kan få en med 128 för 9900.

Jag letar fortfarande efter en ny bärbar......

Hur fungerade det med SSDn i den billigare (http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...?
Finns det plats för två SSD så att man kan lägga till en och spara den som redan sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Nu verkar den finnas i 256gb SSD på mediamarkt.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-UX303LN-DQ111H-I7-4...

Känns lite för dyrt dock om man kan få en med 128 för 9900.

Jag letar fortfarande efter en ny bärbar......

Hur fungerade det med SSDn i den billigare (http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...?
Finns det plats för två SSD så att man kan lägga till en och spara den som redan sitter i?

Kolla här
http://youtu.be/TK-SRqrPj_E?t=16m40s

Det finns ingen plats för en SSD till. Det finns en tom halv M-satakontakt tydigen.
Jag tänker att för det priset kan man kanske köpa en 512gb SSD för 1800 och sätta in själv istället.

Permalänk
Skrivet av RaktRakt:

Kolla här
http://youtu.be/TK-SRqrPj_E?t=16m40s

Det finns ingen plats för en SSD till. Det finns en tom halv M-satakontakt tydigen.
Jag tänker att för det priset kan man kanske köpa en 512gb SSD för 1800 och sätta in själv istället.

Den du länkade till var en LA men det kanske inte är någon större skillnad på insidan?
LA kör väl enbart på den inbygga grafikkretsen (Intel 4400 HD) medans LN har GT 840M.

Permalänk
Medlem

Förlorad garanti vid byte av hårddisk?

Jag köpte för ett par veckor sedan en UX303LN FHD med 128GB SSD. SSD:n bytte jag i helgen ut mot en 256GB. Det första jag såg när jag öppnade datorn var att en "warranty void" klisterlapp på en av kylarna redan var trasig. Jag kontaktade NetOnNet där jag köpte den som hänvisade vidare till Asus. Jag ringde Asus och fick höra att jag förlorat garantin genom att jag öppnat datorn trots att man inte gör sönder några "warranty void" klisterlappar när man byter hårddisken. Stämmer detta? Några fler som fått samma besked från Asus? Enligt Asus.David i tråden om UX32 så påverkas inte garantin av att byta hårddisk men man börjar ju undra vad som verkligen gäller.

Permalänk

BUMP med tanke på frågan ovanför mig.

Har läst lite olika angående FHD skärmen. Är den matt eller glansig?

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

BUMP med tanke på frågan ovanför mig.

Har läst lite olika angående FHD skärmen. Är den matt eller glansig?

Kan svara mig själv eftersom jag tröstköpte en ny dator igår.
Skärmen är matt.

Väntar på svar från David på asus innan jag öppnar upp datorn och stoppar in en större SSD.

Vilka generella regler är det när jag köper SSD?
Max 7mm tjock, 2.5", vad mer?

Går den här in utan problem?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Permalänk

ASUS UX303LN-DQ111H från mediamarkt. Vad är det för skillnad mot den på netonnet. Har den inte FDH-skärmen? Vill inte ha problem med färgerna då jag kommer att hantera en del bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Kan svara mig själv eftersom jag tröstköpte en ny dator igår.
Skärmen är matt.

Väntar på svar från David på asus innan jag öppnar upp datorn och stoppar in en större SSD.

Vilka generella regler är det när jag köper SSD?
Max 7mm tjock, 2.5", vad mer?

Går den här in utan problem?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Dåså! Vad tycker du om datorn såhär långt? Funderar på att beställa en nämligen för mina studier och min flytt utomlands!

EDIT: Störigt som fan, både FHD och QHD kostar lika mycket, men QHD har ju dubbelt så stor SSD, men väldigt dåliga färger i skärmen.. FHD har ju mindre SSD, men bättre färger..
Brukar redigera film och sånt, så frågan är om man kommer störa sig på det då?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Köpte en UX303 DQ124H (alltså med QHD/touch) för ett par dagar sedan - inte helnöjd med skärmen och hade tänkt byta till en med fhd. problemet är ju som bekant den begränsade lagringen i de modellerna. pratade hur som helst med asus support, som upplyste mig om att garantin förverkas om man öppnar datorn (ex vis för att trycka in en större disk) samt att det finns en EEPROM-fix för färgproblemet. Den unge herren jag talade med på telefon skulle skicka filerna till mig, men de har ännu inte dykt upp i min inbox och jag har alltså inte testat ännu.

i övrigt känns det som en stabil maskin - stör mig på den vassa framkanten bara.

Permalänk

Dum fråga kanske, men går det att spela wow på den?

Permalänk
Medlem

UX303LN-DQ124H

Skrivet av henkesu:

Köpte en UX303 DQ124H (alltså med QHD/touch) för ett par dagar sedan - inte helnöjd med skärmen och hade tänkt byta till en med fhd. problemet är ju som bekant den begränsade lagringen i de modellerna. pratade hur som helst med asus support, som upplyste mig om att garantin förverkas om man öppnar datorn (ex vis för att trycka in en större disk) samt att det finns en EEPROM-fix för färgproblemet. Den unge herren jag talade med på telefon skulle skicka filerna till mig, men de har ännu inte dykt upp i min inbox och jag har alltså inte testat ännu.

i övrigt känns det som en stabil maskin - stör mig på den vassa framkanten bara.

Jag är nära att köpa en UX303LN-DQ124H nu när Komplett.se säljer den billigt men är självklart oroad över det där med färgerna.
Det verkar ju som om det finns en fix från Asus, bra info!
Har även läst om problem med den extrema upplösningen och att den blir extremt varm. Något som du har märkt av och hur verkar batteritiden?