Dator startar ej på knapp efter avstängning.

Permalänk
Medlem

Dator startar ej på knapp efter avstängning.

Har ett skumt fel som jag försökt googla mig till ett svar på, förgäves.

Egenkomponerad dator med gigabit moderkort och corsair nätenhet.

Datorn står normalt sett på dygnet runt. Men efter jag flyttade till en ny lägenhet så ville inte datorn starta på knappen. Händer ingenting.
Till slut fick jag igång den genom att ta loss kontakten till moderkortet och kortsluta grön och svart kabel en kort stund, koppla in kabeln igen och sen trycka på knappen, då startar den som vanligt.

Men stänger jag av datorn igen så måste jag göra samma procedur igen för att den ska gå igång.

Vad kan detta bero på? Nätagg eller moderkort som sjunger på sista versen?

Visa signatur

Oj, sparad signatur sedan början på 2000-talet, nostalgi, den får vara kvar =):
www.vw-vr6.cjb.net
Puter: Athlon 1200, Abit KT7A-RAID-extreme, V3 3500, 200gb o 19"

Permalänk
Medlem

kortslöt du på nätdelen/moderkortet ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kortslöt du på nätdelen/moderkortet ?

Jag kortslöt nätdelen så den startade en liten stund, tog bort kortslutningen och satte sen tillbaks kontakten så startade datorn igen.

Visa signatur

Oj, sparad signatur sedan början på 2000-talet, nostalgi, den får vara kvar =):
www.vw-vr6.cjb.net
Puter: Athlon 1200, Abit KT7A-RAID-extreme, V3 3500, 200gb o 19"

Permalänk
Medlem

Min dator är skitkinkig med det där. Den måste stå med strömmen på en bra stund innan det går att starta den. Får den bara stå går det alltid bra. Låter inte helt olikt ditt problem.

Min egen gissning för mitt problem är nätdel som håller på att ge upp. Men det har varit så i över ett år nu så det får hålla tills resten av datorn gjort sitt, den är ju ändå 4,5 år nu

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Min dator är skitkinkig med det där. Den måste stå med strömmen på en bra stund innan det går att starta den. Får den bara stå går det alltid bra. Låter inte helt olikt ditt problem.

Min egen gissning för mitt problem är nätdel som håller på att ge upp. Men det har varit så i över ett år nu så det får hålla tills resten av datorn gjort sitt, den är ju ändå 4,5 år nu

Jag inte testat låta den stå nån längre stund innan jag startat den, kanske en kvart eller nåt bara.

Lutar ju åt en uppgradering på min som är runt 4 år snart så då funderar man ju på om man ska behöva byta nätagget med isf.

Om inte annat så kan det vara vettigt att veta felet

Visa signatur

Oj, sparad signatur sedan början på 2000-talet, nostalgi, den får vara kvar =):
www.vw-vr6.cjb.net
Puter: Athlon 1200, Abit KT7A-RAID-extreme, V3 3500, 200gb o 19"