Permalänk
Avstängd

Fractal design R4 eller R5?

Hej!
ja nytt chassi ska köpas, antingen Fractal design R4 eller R5.
Vad finns för fördelar/nackdelar med chassina?

Tack på förhand!
God fortsättning och gott nytt år
/GubbeN Karambit

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa den som är billigast.
R5 har lite mer användarvänliga funktioner

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

r5 är ett bättre chassi, kika på recensioner. med r4 runt 900kr och r5 runt 1000kr är det ett lätt val i mina ögon men just nu när r4 reas ut på netonnet (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...) skulle jag nog köra på det.

Permalänk
Avstängd

Men är det värt att lägga lite mer på ett R5?
kan inte bestämma mig :/
eller ni kanske har några andra tips på schyssta ATX-chassin i samma prisklass?

Permalänk

R4 för 699:- är helt oslagbart. Jag har r4 och absolut inget att klaga på. R5 är så pass likt r4 så dom pengarna är inte värda att lägga till för tillfället.

Kör på r4 hos Netonnet.

Mvh Selvander

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk

Till priset ovan är R4 det solklara valet.

Det som är förnyat och förbättrat i R5 är:

Lite modulärare, tror att det nu går att ta bort buren för optiska enheter också.
De SSD-platser som finns baktill på moderkortsplåten använder nu tumskruvar, istället för skruvar från komponentsidan, vilket möjliggör installation av SSD efter att moderkortet är på plats.
Nya (bättre?) tystare fläktar.

Det är vad jag kommer ihåg så här på rak arm från de videor jag sett. Vill du ha en lång, men väldigt noggrann genomgång, kolla OC3D's recensioner överlag. Han brukar få in det nyaste och gör väldigt ingående recensioner i jämförelse med de flesta andra techies.

Hoppas detta hjälper dig i valet. Sitter själv med ett R4 nu, men jag är nästan säker på att jag fått ett måndagsexemplar (obruklig fläktkontroll som fallit ur kontakten i frontpanelen och är jobbig att stoppa i nu med komponenter i sig, för att PCB för alla sladdar etc sitter fast i frontpanelen, vilket det inte gör på R5). Men 99% av de som har ett R4 verkar supernöjda. Jag bör också erkänna att jag absolut inte varit försiktig och det är förmodligen därför jag råkat dra ur fläktkontrollen också. Den funkar dock inte så bra på 7V för många, så det spelar inte världens största roll.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan byta riktning på frontluckan på R5 så att den öppnas åt rätt håll. En sådan funktion är i min bok värd ett par extra hundralappar i alla fall. Men har man datorn på "rätt" sida om sig så kvittar det ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

100 kr mellan r4 och r5 -> ta r5:an
300kr mellan r4 och r5 -> ta r4:an

Permalänk
Medlem

Jag är i samma situation som dig och nyckeländringarna på R5 fär min del är
- Undre fläktfiltret kan man ta bort från fronten istället för att behöva krypa bakom chassit
- Frontluckan går att flytta öppningen på. Dock gör detta att man måste 'klicka' fast luckan varje gång. R4ans magneter verkar vara bra mycket bättre.
- Jag antar att man får nyare fläktar med i R5an, vilket är ett stort plus.

Sammanfattningsvis går nog jag på R5an. Att lägga 300 kr extra på en komponent som chassi är inte mycket. Speciellt inte som gemene man, som, jag kan anta, inte byter chassit så ofta. Säg var femte år? Då är inte 300 kr mycket alls för relativt små ändringar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |