Hur mycket pengar lägger man på mat och dricka om man åker på festival?(Ultra; Split Kroatien)

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar lägger man på mat och dricka om man åker på festival?(Ultra; Split Kroatien)

Tjenare!

Jag och några kompisar ska dra till Split i Kroatien på Ultra house festival till sommaren och har redan bokat biljetterna.
Men ingen av oss har en jätte bra uppfattning om hur mycket pengar som faktiskt kommer spenderas när vi väl är där, så det hade vart schyst om någon som hart vart där tidigare eller någon som bara har rest med kompisar utomlands kunde ge mig en liten heads up hur det är. Vi kommer vara där i 7 dagar men festivalen är bara i 3 dagar!

Ultra Biljett 1300kr
Flyg tur och retur: 3000-4000?
Lägenhet har vi redan bokat men kommer inte ihåg priset per natt men men ..

Sen den stora frågan är .. hur mycket lägger man UNGEFÄR på dricka, mat och annat som kan behövas när man väl är där?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Det måste ju också bero mycket på vad man äter och dricker.

1:a träffen på Google
http://www.kroatienguiden.se/prisguide.php

3:e träffen på Google
http://www.travelforum.se/destinationer/europa/kroatien/prisniva

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jaja det är ju klart. Men tänker mer på vad allt går på, hur mycket man ska sikta på att spara ihop.. 8000-10000kr som fickpengar?
Antar ju att det är flera i detta forumet som har åkt på student resa etc, hur mycket mat och dryck pengar hade ni med er ?
Vi äter billigt och dricker väl billigt med om det är ett alternativ haha.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Flyg till Split kostar fan inte 4000kr. Norwegian? Jag och frugan var i Split några år sedan, flygbiljetter och hyrbil gick på 3000 totalt.
Ni har jo alternativ att ta ryanair till Zadar, ca 3 timmar med buss till Split.

Har ni fixad boende?
Split kan vara rätt dyrt om ni ska bo dar också.
Kolla efter boende i Solin, Kastel eller even Trogir. AirBNB?
Billigare att ta buss/taxi till Split än att bo där, men upp till er
Om ni hyr flera scooters i en vecka, så kan ni pruta på priset relativt bra.

Drick lokala grejer. Karlovacko, Ozujsko. Jämförd med importerade öl, nästan halva priset.
Dagligvarubutiker säljer alkohol, flaska med vodka kan köpas under 100kr.

Om ni kör med hårdare grejer, köp ej på gatan... Its suicide Ta heller med...

Pizza är relativt billig, runt 50kr.
Friterad bläckfisk också. Fiskrätter är oftast färska och bäst att äta.
Kött äter ni bara om ni ser en hel lamm eller gris på spett framför restaurangen.
80% av restaurangkött är importerad fryst från andra länder. Kyckling är ok.
Cevapcici behöver ni inte smaka på, det är inte Bosnien

Är i Kroatien varje sommar, om ni har flera frågor ta kontakt

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Festival drar alltid iväg. Likaså allmänt mat + dryck på en utlandsresa.

Men 1000kr/dag får du nog minst räkna med. Sen beroende på vad boendet kostar kan du behöva gå upp några hundringar /dag.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att räkna med 1000:- per dag.

Det tråkigaste när man åker på semester är att behöva snåla.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jo alltid trevligare att ha med för mycket pengar så att det blir pengar över än att ha med för lite pengar så man blir tvungen att snåla.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Springer jag på festival så är det Sweden Rock som gäller, och ungefär 1000 kr per dag räknar jag med till mat, dryck osv.
Sen kanske det slutar med 500 kr per dag, men bättre att ta i så man slipper snåla

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Springer jag på festival så är det Sweden Rock som gäller, och ungefär 1000 kr per dag räknar jag med till mat, dryck osv.
Sen kanske det slutar med 500 kr per dag, men bättre att ta i så man slipper snåla

Ungefär så. JAg åker på minst 2 festivaler per år och det brukar gå ca 6000 totalt på varje festival ink biljetter. Ska man resa långt så blir det såklart lite dyrare än så.

Permalänk
Skrivet av fabazo:

Sen den stora frågan är .. hur mycket lägger man UNGEFÄR på dricka, mat och annat som kan behövas när man väl är där?

Att dricka ute i stan är mycket billigt, käk varierar som vanligt beroende på om det är en finare restaurang, men generellt är det billigt. Men(och detta är ett stort men), de tar riktiga ockerpriser inne på arenan och man får inte ta med sig dricka in på arenan. Enligt dem så kommer man inte heller in två gånger på en dag, så man kan inte heller gå ut och käka/dricka och sedan komma tillbaka. Vissa sa dock att det gick bra. Jag vågade inte ta risken.

Minns inte de exakta priserna men har för mig att de tog 3€ för en 0.2l Heineken, men det var alltid en del skum så man fick snarare 0.18 liter. Boendet hör nog till det dyraste, standard är 50€/natt. Vi flög via SAS ungdom för ca 1800 kr t/r.

Jag var på Ultra 2013, det är definitivt ett av mitt livs bästa minnen, helt fantastisk atmosfär.