Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kan ju vara så enkelt som att det faktiskt buggar för dig, vore väl inte helt långsökt med tanke på mjukvaran.

Jo absolut, det är fullt möjligt. Får väl se vad som händer till nästa bygge som väl släpps efter årsskiftet någon gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Windows 10 kanske faktiskt kommer innehålla några nyheter även i kärnan. Trots att strejf hårdnackat hävdat att kernel versionen inte ändrat huvudversion mellan Vista till Win8.x p.g.a. av att det faktiskt inte finns några större förändringar utan därför att massor med program kommer sluta fungera om man byter version så har Microsoft valt att ändra huvudversion till 10 på kärnan i senaste uppdateringen av Win10-preview.

Men tycker ändå redan att Win10 ser ut att vara helt ett steg i rätt riktning, rent grafiskt är kursen från Win8 mycket positivt i mitt tycke. Skulle ju vara underbart om man äntligen lägger lite fokus på schemaläggaren i Windows så den hanterar fallen när många men inte alla CPU-trådar jobbar 100% på ett vettig sätt. I kernel 6.x åker applikationstrådarna runt i värsta karusellen mellan CPU-trådar i det fallet vilket är dåligt för CPU-prestanda och öken för batteritid. Har man t.ex. en laptop med 4 kärnor + HT är det bedrövlig batteritid jämfört med samma modell med 2 kärnor + HT och skillnaden kan inte förklaras enbart med TDP skillnad. Är inte alls lika dramatisk skillnad mellan 13" MBP (2 kärnor + HT) och 15" MBP (4 kärnor + HT) när man kör OSX.

Tyvärr är risken att man ändrar mycket i kärnan mest bara för att kunna realisera den vision man har om att köra en OS-kärna på alla enheter. Inte fel i sig men inte riktigt där man som desktop-användare av Windows önskar att krutet läggs.
"This large jump in version number is likely related to the massive overhaul of the underlying components of the OS to make it the core for all of Microsoft's products."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Windows 10 kanske faktiskt kommer innehålla några nyheter även i kärnan. Trots att strejf hårdnackat hävdat att kernel versionen inte ändrat huvudversion mellan Vista till Win8.x p.g.a. av att det faktiskt inte finns några större förändringar utan därför att massor med program kommer sluta fungera om man byter version så har Microsoft valt att ändra huvudversion till 10 på kärnan i senaste uppdateringen av Win10-preview.

Men tycker ändå redan att Win10 ser ut att vara helt ett steg i rätt riktning, rent grafiskt är kursen från Win8 mycket positivt i mitt tycke. Skulle ju vara underbart om man äntligen lägger lite fokus på schemaläggaren i Windows så den hanterar fallen när många men inte alla CPU-trådar jobbar 100% på ett vettig sätt. I kernel 6.x åker applikationstrådarna runt i värsta karusellen mellan CPU-trådar i det fallet vilket är dåligt för CPU-prestanda och öken för batteritid. Har man t.ex. en laptop med 4 kärnor + HT är det bedrövlig batteritid jämfört med samma modell med 2 kärnor + HT och skillnaden kan inte förklaras enbart med TDP skillnad. Är inte alls lika dramatisk skillnad mellan 13" MBP (2 kärnor + HT) och 15" MBP (4 kärnor + HT) när man kör OSX.

Tyvärr är risken att man ändrar mycket i kärnan mest bara för att kunna realisera den vision man har om att köra en OS-kärna på alla enheter. Inte fel i sig men inte riktigt där man som desktop-användare av Windows önskar att krutet läggs.
"This large jump in version number is likely related to the massive overhaul of the underlying components of the OS to make it the core for all of Microsoft's products."

Jamen då så. Om Microsoft bestämmer sig för att 6.0 är Vista och 6.1 är Windows 7 och 6.2 är Windows 8 och 6.3 är Windows 8.1... Så måste det ju betyda ENORMA framsteg under skalet med Windows 10 (10.0). Vi snackar alltså framtidsteknologi som inte finns i något annat operativsystem. Vi kan förmodligen likna Windows 10 med att man har fått tag på kod från Windows släppt år 2025 via en tidsmaskin.

Hoppas att du förstår sarkasmen.

Här är en bra artikel som jag tycker slår huvudet på spiken. I Windows 8.1 gjorde Microsoft en förändring. Man tillåter inte längre applikationer att ta reda på vad den faktiska versionen av Windows är. Alla äldre applikationer kommer i framtiden tro att de kör på Windows 8 (6.2) fast de inte gör det. Det är med största sannolikhet därför som man nu har kunnat ändra det interna versionsnumret av Windows så att det matchar namnet på Windows. För att det inte kommer att påverka bakåtkompatibiliteten med äldre program särskilt mycket längre, vilket tidigare har varit den enda anledningen till att man inte gått till 7.0, 8.0 och så vidare.

http://arstechnica.com/information-technology/2014/11/why-win...

"In Windows 8.1, Microsoft took this a step further. The Windows API that lets applications ask for the operating system version was deprecated, and made manifest-dependent. In Windows 8.1, the version API will always report 6.2 (Windows 8) unless an application has a manifest declaring support for Windows 8.1. Going forward, legacy applications will think that they're stuck on Windows 8 forever."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Är folk medvetna om att Win 10 innehåller en keylogger?

Den kommer naturligtvis att tas bort när win10 släpps och är där för att kunna hjälpa utvecklarna vi krascher etc. Men personligen tycker jag att det känns lite läskigt, denna information skickas även okrypterat till microsoft.

Citat:

When you acquire, install and use the Program, Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage. For example, when you:
install the Program, we may collect information about your device and applications and use it for purposes such as determining or improving compatibility,
use voice input features like speech-to-text, we may collect voice information and use it for purposes such as improving speech processing,
open a file, we may collect information about the file, the application used to open the file, and how long it takes any use it for purposes such as improving performance, or
enter text, we may collect typed characters and use them for purposes such as improving autocomplete and spellcheck features.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindstormer:

Är folk medvetna om att Win 10 innehåller en keylogger?

Den kommer naturligtvis att tas bort när win10 släpps och är där för att kunna hjälpa utvecklarna vi krascher etc. Men personligen tycker jag att det känns lite läskigt, denna information skickas även okrypterat till microsoft.

Ändå bättre än Apples MacOSX som innehåller en keylogger i den färdiga versionen av operativsystemet, vilket som du säger Windows 10 givetvis inte kommer att göra.

http://www.idg.se/2.1085/1.592504

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Finns det nåt tillfälligt trick för fixa GDI läckan? Såg nåt om man kan fixa script som auto restartar explorer när man kommer till typ 9000 GDI. Men jag fattade inte hur man gjorde. Nån som kan och vill hjälpa?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Fick reda på lite goa saker idag av MS.
1. Det kommer en KB för Windows 7 vilket gör det möjligt att uppdatera Windows 7 till Windows 10 via Windows Update.
2. Det kommer en update för Windows 8.1 som är vädligt liten , som man kommer att kunna köra för att uppdatera hela OSet till Windows 10.
3. Nästa build nuber blir 1000

det kommer mera

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett antivirus som kan installeras på senaste build av Windows 10? Körde ett tag Malwarebytes, men det verkar som om Microsoft gjort något med senaste uppdateringarna då inga antivirus-liknande program vill starta för mig...

Jag vet att det var samma kompatibilitetsproblem med Windows 8 Preview, men någon här tidigare i tråden hävdar bestämt att det ska gå att installera antivirus på dessa ofärdiga versioner

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Någon som vet ett antivirus som kan installeras på senaste build av Windows 10? Körde ett tag Malwarebytes, men det verkar som om Microsoft gjort något med senaste uppdateringarna då inga antivirus-liknande program vill starta för mig...

Jag vet att det var samma kompatibilitetsproblem med Windows 8 Preview, men någon här tidigare i tråden hävdar bestämt att det ska gå att installera antivirus på dessa ofärdiga versioner

Windows 10 har ett inbyggt antivirusprogram, men det kanske du känner till?

Annars brukar det inte vara någon jättebra kompatibilitet mellan tredjeparts-antivirusprogram och betaversioner av Windows. Det beror lite på att antivirusprogram ofta gräver ner sig i Windows kärna och rotar och samtidigt förväntar sig att det ska se ut på ett visst sätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Någon som har testat de nya AMD Catalyst Omega drivrutinerna? Rullar de bra med Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fick reda på lite goa saker idag av MS.
1. Det kommer en KB för Windows 7 vilket gör det möjligt att uppdatera Windows 7 till Windows 10 via Windows Update.
2. Det kommer en update för Windows 8.1 som är vädligt liten , som man kommer att kunna köra för att uppdatera hela OSet till Windows 10.
3. Nästa build nuber blir 1000

det kommer mera

Spännande! Det stärker ju tesen att det blir gratis, eller i alla fall att själva grund-operativet blir gratis. Se'n får man säkert köpa till funktioner efter behov eller något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Någon som vet ett antivirus som kan installeras på senaste build av Windows 10? Körde ett tag Malwarebytes, men det verkar som om Microsoft gjort något med senaste uppdateringarna då inga antivirus-liknande program vill starta för mig...

Jag vet att det var samma kompatibilitetsproblem med Windows 8 Preview, men någon här tidigare i tråden hävdar bestämt att det ska gå att installera antivirus på dessa ofärdiga versioner

Jag kör med AVG och det fungerar fint än så länge (eller så fungerar det inte alls )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Någon som har testat de nya AMD Catalyst Omega drivrutinerna? Rullar de bra med Windows 10?

Jag laddade ner och försökte installera men installationen hänger sig.
Har inte orkat rota mer i det då jag inte haft tid.
Återkommer när jag testat mer.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 Consumer Preview presenteras den 21a januari

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/12/11/join-us-t...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Någon som testat Build 9901?

Har väldiga problem med 9879, alla steamspel som förlitar sig på VAC så krashar efter 5min (steamservice.exe has stopped responding)

Skulle vara trist att nergradera till 8.1, så kanske man skulle testa lägga in 9901 istället?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalathegreat:

Någon som testat Build 9901?

Har väldiga problem med 9879, alla steamspel som förlitar sig på VAC så krashar efter 5min (steamservice.exe has stopped responding)

Skulle vara trist att nergradera till 8.1, så kanske man skulle testa lägga in 9901 istället?

Japp jag har installerat den på två virtuella maskiner. Fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Spännande! Det stärker ju tesen att det blir gratis, eller i alla fall att själva grund-operativet blir gratis. Se'n får man säkert köpa till funktioner efter behov eller något.

Gud ja. Ge mig ett avskalat Windows 10 som inte innehåller något Flash, Internet Explorer, Cortana eller annat trams.

Vore synd dock om man behöver betala för Local Group Policy Editor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Gud ja. Ge mig ett avskalat Windows 10 som inte innehåller något Flash, Internet Explorer, Cortana eller annat trams.

Vore synd dock om man behöver betala för Local Group Policy Editor...

Det "går" ju fortfarande fixa med registernycklar men det är rätt mycket jobbigare så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ändå bättre än Apples MacOSX som innehåller en keylogger i den färdiga versionen av operativsystemet, vilket som du säger Windows 10 givetvis inte kommer att göra.

http://www.idg.se/2.1085/1.592504

Dom gör det givetvis för NSA precis som Google och Microsoft gör, inget du kommer undan förutom om du kör vissa Linux distar. NSA har spionerat via Windows i åratal och dom kommer fortsätta med Windows 10, sen att dom kanske inte gör det på samma sätt som Apple gör förändrar ju inte situationen. Vill man använda Windows eller Mac eller Googles grejer får man räkna med att bli övervakad

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp jag har installerat den på två virtuella maskiner. Fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas dom fixar felsäkert läge, är ju riktigt bökigt att komma in i det i win 8. Speciellt vid virus rensning. Att det inbyggda skyddet ska vara bra är ju rena skämtet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas dom fixar felsäkert läge, är ju riktigt bökigt att komma in i det i win 8. Speciellt vid virus rensning. Att det inbyggda skyddet ska vara bra är ju rena skämtet.

Bökigt? Jag tycker att det är superlätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bökigt? Jag tycker att det är superlätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur? om viruset startar precis när windows startat då?

Får i så fall köra på norsk reset för få upp det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur? om viruset startar precis när windows startat då?

Får i så fall köra på norsk reset för få upp det.

Norsk reset?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hur? om viruset startar precis när windows startat då?

Får i så fall köra på norsk reset för få upp det.

Det låter som ett rootkit av något slag, då borde du kört secure boot för att undvika det. Menar du att du inte ens kommer till inloggningssidan?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Norsk reset?

Control+alt+del vid uppstart eller reset vid booot

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det låter som ett rootkit av något slag, då borde du kört secure boot för att undvika det. Menar du att du inte ens kommer till inloggningssidan?

I detta fall gick det, men vad gör man om inte ens det går?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Control+alt+del vid uppstart eller reset vid booot

Att göra en norsk är väl ändå att dra ur strömmen och koppla tillbaka den ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Att göra en norsk är väl ändå att dra ur strömmen och koppla tillbaka den ^^

jaha jaja i alla fall, hört om norsk reset (trodde inte det var så dramatiskt):P Men i för sig så kunde man göra med i win 8/10 då bör ju man få upp F8 alternativen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det låter som ett rootkit av något slag, då borde du kört secure boot för att undvika det. Menar du att du inte ens kommer till inloggningssidan?

Secure boot stoppar inte rootkits, _bra_ antivirus gör det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.