Blir grafikkortet sämre av att köra en 8pin till molex konverterare?

Permalänk
Medlem

Blir grafikkortet sämre av att köra en 8pin till molex konverterare?

Hej, som rubriken lyder undrar jag om ett grafikkort får mindre el då och blir alltså mindre stabilt? Jag kan också se i gpu-z att den kör på 8x istället för 16x beror detta på elen? Efter en del spelandes i BF4 gick den också upp i 97c som max. Har ett Sapphire Radeon R9 280X Tri-X OC VERISION (UEFI) 3GB och ett XFX 550W Core Edition PSU P1-550S-XXB9. Kanske behöver ett bättre nätaggregat?

Tack på förhand,

Jacob

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Nej det ska inte vara någon skillnad. Antingen får grafikkortet tillräckligt med ström eller så stänger datorn av sig om det får för lite ström. 97 c är för högt för det kortet. Reklamera det om du har garanti kvar eller montera om kylaren med ny kylpasta. Eller är datorn full med damm?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det ska inte vara någon skillnad. Antingen får grafikkortet tillräckligt med ström eller så stänger datorn av sig om det får för lite ström. 97 c är för högt för det kortet. Reklamera det om du har garanti kvar eller montera om kylaren med ny kylpasta. Eller är datorn full med damm?

Ok, ja de är väl lite damm men de sitter också längst ner i botten vilket de tyvärr måste eftersom det är så långt att de inte får plats i chassit i de andra pci-e facken... Kan de påverka? Dessutom ligger den på 8x hastighet och inte 16x.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Ok, ja de är väl lite damm men de sitter också längst ner i botten vilket de tyvärr måste eftersom det är så långt att de inte får plats i chassit i de andra pci-e facken... Kan de påverka? Dessutom ligger den på 8x hastighet och inte 16x.

den kör bara 16x när det behövs, som en liten "klockning", onödigt att dra ström o värme o skit i onödan, typ som om du idlar i windows el så.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hjälpsam

Om grafikkortet sitter i nedersta porten på moderkortet (om jag förstod rätt?) så tror jag den porten inte stödjer mer än maximalt x8.

Sedan är det väldigt få % skillnad i att köra den i x8 eller x16 läge.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

den kör bara 16x när det behövs, som en liten "klockning", onödigt att dra ström o värme o skit i onödan, typ som om du idlar i windows el så.

Skrivet av Fluf:

Om grafikkortet sitter i nedersta porten på moderkortet (om jag förstod rätt?) så tror jag den porten inte stödjer mer än maximalt x8.

Sedan är det väldigt få % skillnad i att köra den i x8 eller x16 läge.

Ja precis, jag har provat att sätta på stresstestet i gpu-z och den ändrar inte läge för det. Den sitter i 5 facket alltså andra pci-express 3.0/2.0 x16_2 slot som de heter i manualen.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag motsäger inte att det bara är 1 procent skillnad men jag undrar mest utifall det är något fel med kortet.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Ok, ja de är väl lite damm men de sitter också längst ner i botten vilket de tyvärr måste eftersom det är så långt att de inte får plats i chassit i de andra pci-e facken... Kan de påverka? Dessutom ligger den på 8x hastighet och inte 16x.

Om du tittar i manualen till ditt moderkort på sidan 1-21 så ser du att de två övre 16x-portarna är PCIe 3.0 och den i botten är PCIe 2.0. Det kan finnas olika skäl till att ditt kort körs i 8x-läge t.ex. inställningarna för strömsparfunktioner i Windows. Vad har du för energialternativ inställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tittar i manualen till ditt moderkort på sidan 1-21 så ser du att de två övre 16x-portarna är PCIe 3.0 och den i botten är PCIe 2.0. Det kan finnas olika skäl till att ditt kort körs i 8x-läge t.ex. inställningarna för strömsparfunktioner i Windows. Vad har du för energialternativ inställt?

Jag kör på andra porten alltså den i mitten av 3. Får leta i andra program och kolla, energin var inställd på balanced ändrar till high performance nu och ser.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tittar i manualen till ditt moderkort på sidan 1-21 så ser du att de två övre 16x-portarna är PCIe 3.0 och den i botten är PCIe 2.0. Det kan finnas olika skäl till att ditt kort körs i 8x-läge t.ex. inställningarna för strömsparfunktioner i Windows. Vad har du för energialternativ inställt?

Kollade i bios och där stod det också 8x. Ändrade till Gen 3 utan någon skillnad.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3