Begränsa Hz med Pioneer vsx-824-K

Permalänk
Medlem

Begränsa Hz med Pioneer vsx-824-K

Tjena!

Har nyligen införskaffat nya högtalare även lagt till ett par baslådor till min hemmabio.

Min fråga är. Hur begränsar jag Hz i min förstärkare? De jag beställde från rekommenderade att jag skulle begränsa basen så den spelar allt under 40-50hz och högtalarna allt över det. Men har absolut ingen aning om hur jag gör detta.

Högtalare: System one H212
Baslådor: System one W15

Permalänk

Du ställer in frekvensen PÅ baslådan, där bak (en ratt som heter LOW PASS FREQUENCY). Med förstärkaren gör du inget. Se till att koppla rätt också. Subwoofer out från förstärkaren ska kopplas till subwooferns line in.

Permalänk

Har en vsx-527-k om jag inte minns fel och har för mig att du till en början trycker på RECIEVER-knappen med vit text och uppföljer med HOME MENU-knappen. Då borde det komma upp en meny på teven. Om du nu har den kopplad till teven dvs. Sen finns ett alternativ som heter "speaker setup" eller nåt liknande där du kan hitta x-over inställningar och ställa in önskat värde. Kan inte garantera att det fungerar för dig men tycker det borde vara liknande

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Din förstärkare har ett ställbart filter som styr vilka frekvenser som ska hamna i fronthögtalarna och vad som ska hamna i baslådorna.
Det första steget blir att se till att baslådornas inbyggda filter inte är i vägen för oss. Dina baslådor har en ratt på baksidan som styr ett filter. Vrid den ratten till det högsta värdet (150 Hz, kanske).

Nästa steg är lätt: välj en bra film eller låt och sätt dig på lyssningsplats.

Det sista steget blir att ta fram manualen till förstärkaren. På sidorna 53 och 54 står det hur du navigerar genom menyerna för att ställa in ett värde som heter X.Over (vilket är någon form av förkortning av crossover/delningsfilter). Dra ned det från defaultvärdet 100 Hz till något mycket lägre. Prova vad som låter bäst eller tillåter dig att spela högst. Reglera efter eget tycke och smak.

Klart!

Överkurs: Proppa igen basportarna på fronthögtalarna. Lyssna om det blev bättre. Återigen, reglera efter eget tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du ställer in frekvensen PÅ baslådan, där bak (en ratt som heter LOW PASS FREQUENCY). Med förstärkaren gör du inget. Se till att koppla rätt också. Subwoofer out från förstärkaren ska kopplas till subwooferns line in.

Så är det inte på dom flesta hemmabioförstärkare.
Vad du ändrar på baslådan påverkar inte alls vilka signaler som övriga högtalare spelar upp.

Med en modern hemmabioreciver så är det rekommenderat att ha baslådans inställning på så hög frekvens som möjligt helt enkelt. Förstärkaren fixar vilka signaler den ska spela upp.

Det brukar heta något i stil med "crossover frequency" men det har andra redan förklarat närmre och mer specifikt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska testa när jag kommer hem