Permalänk
Medlem

Alright. Lycka till med ditt projekt

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evronius:

De är lätt att tolka din text som att de inte går. När de kommer till spel så funkar iaf en Xeon precis likabra som en vanlig Core i5 eller i7 beroende på vilken modell och serie man väljer.
Jag har själv använt ett ex antal Xeon till speldatorer. Mest för att jag kunde. I vissa fall kan en Xeon vara ett billigare alt till en i7 om man inte överklockar. Överklockningen är dock också den enda nackdelen med en Xeon av modernt snitt. Dock inte med en Socket 771 då den kan klockas på Socket 775 moderkort där modden blivit lyckad. Även Xeon specifikt för Socket 775 kan klockas och klockar dessutom lite bättre än motsvarande Core 2 modeller.
Anledningen till att min nuvarande speldator inte har en Xeon är just för att jag skall överklocka denna...

Jo jag kan förstå det.
men om det är en modern dator, är det nog bättre för spel och sin ekonomi att tex köpa en i5/i7 istället för en xeon, dem nyare xeon är nog rätt dyra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Jo jag kan förstå det.
men om det är en modern dator, är det nog bättre för spel och sin ekonomi att tex köpa en i5/i7 istället för en xeon, dem nyare xeon är nog rätt dyra

Vi kan ta denna. Xeon E-1620v3 motsvarar en i7-5820K och den är billigare. Enda fördelen med i7-5820K är att den är upplåst för överklockning. Dessutom är E5-16x0v3 serien tänkt att köra på X99 precis dom föregångarna kördes på X79.
Om man inte överklockar dagens datorer så kan en Xeon vara billigare än motsvarande i5 eller i7!
E5-1620v3: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2794337
i7-5820K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782208Givetvis
Sen blir Xeon snabbt dyrare än vad i5 och i7 är om man vill ha bättre.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Evronius:

Vi kan ta denna. Xeon E-1620v3 motsvarar en i7-5820K och den är billigare. Enda fördelen med i7-5820K är att den är upplåst för överklockning. Dessutom är E5-16x0v3 serien tänkt att köra på X99 precis dom föregångarna kördes på X79.
Om man inte överklockar dagens datorer så kan en Xeon vara billigare än motsvarande i5 eller i7!
E5-1620v3: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2794337
i7-5820K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782208Givetvis
Sen blir Xeon snabbt dyrare än vad i5 och i7 är om man vill ha bättre.

Inte riktigt applicerbart.
E5-1620v3 är en 4-core.
i7:an är en 6-core.

Så Överklockning och 2extra kärnor ger lätt mer än 50% mer prestanda, närmare 75% är inte alls omöjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte riktigt applicerbart.
E5-1620v3 är en 4-core.
i7:an är en 6-core.

Så Överklockning och 2extra kärnor ger lätt mer än 50% mer prestanda, närmare 75% är inte alls omöjligt.

Helt rätt. Missade de eftersom Socket 2011-3 har ändrat på lite grejer. Dock är de fullt dugligt att jämföra E5-1620v2 med i7-4820K. Men nu låg min jämförelse mer i om man struntar i överklockningen. Några Xeon jag hade/har köpte jag för att dom va billigare än motsvarande modell av i5 eller i7. Jag har inte överklockat nå större sen Core 2 Duo kom in i bilden och då spara jag npgra hundringar här och där med att välja Xeon istället.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Ni som spelar, vinner ni mycket på att överklocka cpun? Det känns som det är grafikkortet som jobbar mestadels i spel idag. Jag själv kommer med största sannolikhet inte att spela alls på min Xeon processor (som jag inte fått ännu).

Hur jämför ni era processorer när ni säger att den ena är snabbare än den andra? Går ni rakt av på PassMark poäng?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

I spel där processorn begränsar vinner man på överklockning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett framsteg i mina modifikationer, jag har modifierat mitt AMI Bios med tre adresser microkod för att få fullt stöd för Xeon processorn. Blir till att flasha vid lämpligt tillfälle. Förmodligen efter att jag fått hem min bios-prommer, jag har ännu inte fått hem min Xeon processor heller.

Så här gör man.
http://www.overclock.net/t/1431723/mod-lga775-support-for-lga...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd

Kör i vind

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Då är det bara en bios-mod som jag har kvar. Mitt moderkort P5Q SE är begåvat med en äkta floppy kontroller men däremot så har det inte stöd för 5,25" diskettstation Men jag har en sådan enhet monterad i datorn bara för syns skull nu men det skulle vara fantastiskt kul att få stöd för den i bios nu när moderkortet har en äkta floppy kontroller. Dock så är det bara den nyare 3,5" diskettstationen som har stöd. Så om det är någon här som har koll på hur man lägger till en sådan funktion så vore jag mycket tacksam!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Idag kom min X5470 på posten, det jag inväntar nu i hårdvaruväg är min biosprommer som jag beställt och ett mod-kit till processorn som gör det möjligt att montera den i en 775 sockel. Så det rör på sig lite

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Då var modifieringen klar, jag har nu en X5470 processor installerad i ett P5Q SE moderkort. Det som var klurigt var att montera den lilla klisterlappen med polvändande funktion på processorn och att skära bort felvändningskyddet i CPU-sockeln. När väl processorn satt på plats så skulle jag flasha BIOS med min modifierade rom-fil, det gick inte att göra via EZflash i AMI BIOS pga av att den på något sätt kände av att det inte var en originalfil från ASUS. Men däremot så drog jag ur 8 pin dil BIOSet ur sin sockel och satte det i min nyinköpta Nano USB Prommer, nu blev det inga klagomål från mjukvaran. Bara att flasha på och så skrevs allt korrekt till BIOS-chippet.

Provkörningen gick bra, alla APIer från processorn syns korrekt i CPU-Z så mitt modifierade BIOS fungerar korrekt.

Överklockning har jag även försökt mig på, försöker få den stabil kring 4 GHz. Har läst på olika forum att X-serien tydligen inte behöver lika mycket spänningsökning för överklockning som andra modeller t ex Core 2 Quad osv. Dock inga rekommendationer för överklockning så jag får prova mig fram. CPU spänningen har jag ställt in på 1,28125 volt. Får se om det räcker eller om den behöver ökas ännu mer.

Jag får sammanfatta modifieringen som lyckad! Det enda som inte fungerar nu är mitt inbyggda nätverkskort efter modifieringen, varför vet jag inte. Jag satte i ett PCI-kort istället och löste det på det sättet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Grymt! Jag är inne på att göra samma mod med mitt gamla asus p5n-e sli. Det har nvidia 650i chipset och vad jag har läst ska jag klara mig utan att modda bios.

Var köpte du klisterlappen för att vända pinsen? EBay?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Nu tog det tid för mig att se att du skrivit här dpa, jag köpte både processor och konverteringskitet som du kallar för "klisterlappen" på ebay. En X5470 som jag köpte är riktigt snabb jämfört med den Q8200 som jag körde på tidigare. Det var helt klart värt den uppgraderingen, lätt att överklocka oxå!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Nu tog det tid för mig att se att du skrivit här dpa, jag köpte både processor och konverteringskitet som du kallar för "klisterlappen" på ebay. En X5470 som jag köpte är riktigt snabb jämfört med den Q8200 som jag körde på tidigare. Det var helt klart värt den uppgraderingen, lätt att överklocka oxå!

kan du köra det här programmet http://downloads.guru3d.com/CineBENCH-11.5-download-2475.html ?
Skulle vara kul att se hur bra cpun är.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Nu tog det tid för mig att se att du skrivit här dpa, jag köpte både processor och konverteringskitet som du kallar för "klisterlappen" på ebay. En X5470 som jag köpte är riktigt snabb jämfört med den Q8200 som jag körde på tidigare. Det var helt klart värt den uppgraderingen, lätt att överklocka oxå!

Ok! Tack för svar, återkommer med resultat när jag får tummen ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpa:

Ok! Tack för svar, återkommer med resultat när jag får tummen ur

Vilket tydligen dröjde utta helvete.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

kan du köra det här programmet http://downloads.guru3d.com/CineBENCH-11.5-download-2475.html ?
Skulle vara kul att se hur bra cpun är.

Putte_br

Jag testade att köra ett Passmark test direkt efter första överklockningen och landande på ca 5400 poäng. Det är rätt bra faktiskt. Jag relaterar till denna lista för jämförelser med andra processorer.
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en x5460 nyligen. Klistelappen var ingen big deal, men plasten på sockeln... Körde morakniven först och slant, drog ner nån metall grejj som jag fick försöka fixa till. Sen drog jag fram lödkolven och smälte bort plasten istället, gick strålande. Sen var det dags att överklocka. Fick dra upp volten till 1.3675 för 3.9ghz stabilt. Men den går till 80 grader och throttlar, så fick dra ner till 2.5 ghz med 1.28 vcore för att den ska ligga under 67 grader och slippa trhottle.

EDIT: 3.658 ghz menade jag ju såklart. 2.5ghz är ju noobigt

Permalänk
Medlem

Throttlar? Jag har uppenbart inte hängt med i de nya slanguttrycken.. Dessutom heter det spänningen inte volten Men du borde kunna överklocka något mer än 3,658 Ghz från dina ursprungliga 3,16 GHz. En bättre CPU-kylare kanske vore något? Jag kör en variant av Nochta kylare med två delade flänsar där fläkten sitter mellan flänsarna vilket verkar fungera bra. Ett bra ventilerat chassie som transporterar ut den varma luften är inte dumt heller. Hur som helst är det förmodligen en rejäl uppgradering med tanke på vad du nu hade för processor innan?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Xeon är inte GJORDA för att spela, jag sa aldrig att man inte kan spela med dem

PS jag vet att dem innehåller samma saker, men inte tillverkade för samma syfte ds

Tror du förstår det fel.

Intel tillverkar Xeon processorerna först när dom utvecklar en ny arkitektur, dessa håller en högre kvalitet då dom inte innehåller kapade (med laser) kärnor eller annat dylikt som visat sig inte fungera. Tex våra kära 5960X, det är ju i grunden defekta Xeons i början.

Xeon är Intels top-of-the-line processor produkt. En produkt som inte får fela då det är tänkt för 24/7 bruk. Och där faller inte en konsument processor in.
Ta tex Intel Xeon w3680, ja det är altså en Intel i7 980X. Och W3690 då? I7 990X.

Dessvärre så är Xeons sedan sandy bridge tiden multiplier låsta så konsumenter har ju inte mycket till val längre. Men hade Xeons varit upplåsta idag så hade förmodligen fler haft en Xeon är en i5/i7.

Xeon överklockar bättre då det är processor mer lägre VID, mindre läckage osv.
Dom är helt enkelt bättre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Tror du förstår det fel.

Intel tillverkar Xeon processorerna först när dom utvecklar en ny arkitektur, dessa håller en högre kvalitet då dom inte innehåller kapade (med laser) kärnor eller annat dylikt som visat sig inte fungera. Tex våra kära 5960X, det är ju i grunden defekta Xeons i början.

Xeon är Intels top-of-the-line processor produkt. En produkt som inte får fela då det är tänkt för 24/7 bruk. Och där faller inte en konsument processor in.
Ta tex Intel Xeon w3680, ja det är altså en Intel i7 980X. Och W3690 då? I7 990X.

Dessvärre så är Xeons sedan sandy bridge tiden multiplier låsta så konsumenter har ju inte mycket till val längre. Men hade Xeons varit upplåsta idag så hade förmodligen fler haft en Xeon är en i5/i7.

Xeon överklockar bättre då det är processor mer lägre VID, mindre läckage osv.
Dom är helt enkelt bättre.

Kostar de mera hade folk inte valt Xeon ändå. Sedan är det ju inte många som faktiskt har upplåsta i5:or och i7:or ändå, entusiaster är en väldigt del av marknaden. De som har låsta processorer sitter ju sällan på Xeon (förutom vissa företag) fastän de skulle kunna ha en.
Hade det funnits upplåsta Xeon som överklockar bättre än i5/i7 så hade ju Intel uppenbart tagit väldigt mycket extra betalt. De som vill ha det allra bästa betalar nästan vad som helst.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Intel tillverkar Xeon processorerna först när dom utvecklar en ny arkitektur, dessa håller en högre kvalitet då dom inte innehåller kapade (med laser) kärnor eller annat dylikt som visat sig inte fungera. Tex våra kära 5960X, det är ju i grunden defekta Xeons i början.

Det lät intressant, har du någon länk som bekräftar detta?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stoffe_83:

Det lät intressant, har du någon länk som bekräftar detta?

Kan bekräfta att det är såhär.

Intel producerar inte allt för många olika Wafers då det kostar massor att ha olika. Utan man använder sig av så kallad binning. Dvs man producerar x antal CPU:er, man testar dessa och de som presterar bäst hamnar som Xeons, sedan faller det i vilken SKU den placeras i.

Man gör exakt samma sak med alla minnesmoduler och övriga GPU:er och liknande svårtillverkade halvledare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin