Creative t20 vs t15 eller något annat i samma prisklass

Permalänk

Creative t20 vs t15 eller något annat i samma prisklass

Hej!

Jul närmar sig och jag hade tänkt mig att önska mig ett par datorhögtalare. Ska vara något runt 500kr eftersom jag mest sitter med headset men det kunde vara trevligt med ett par på skrivbordet med. Funderat på Creative t20 och t15 men vet inte riktigt vilken jag ska välja, t15 är snyggare enligt mig men t20 har många bra omdömen på prisjakt. Vad ska jag välja?, eller finns det några andra som är mycket bättre?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Välj den som låter bäst,omdömen säger inte så mycket.
Nu vet jag inte vilka krav du har men t20 ska låta ok med någon aning burkighet i de nedre regionerna,är man bassfreak är det inget för dig.

Ett annat förslag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2334796

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre köpt något sånt här:
Microlab B70 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343983
Edifier Studio 1280T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2136471

Permalänk
Medlem

Jag har dessa, dom låter okej, men jag tror det är värt att gå upp ett snäpp till 1280T som jag iofs inte provlyssnat själv.

Dock svårt att säga så mycket då jag inte har provlyssnat så mycket i prisklassen, det är antingen under 300 kronor eller över 1000 kronor.
Mot dom för under 300 kronor så låter dom mycket renare och lyckas vara "burkiga och tomma" i dom lägre frekvenserna utan att låta burkigt. Om det går att förstå.

Men mot dyrare högtalare så låter dom ju väldigt tomma och lite "skräniga".

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag hade hellre köpt något sånt här:
Microlab B70 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343983
Edifier Studio 1280T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2136471

Skrivet av oyegie:

Välj den som låter bäst,omdömen säger inte så mycket.
Nu vet jag inte vilka krav du har men t20 ska låta ok med någon aning burkighet i de nedre regionerna,är man bassfreak är det inget för dig.

Ett annat förslag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2334796

"Välj den som låter bäst" Hur ska jag veta vilken som låter bäst?

Vad är det för anslutningar på dessa högtalare? Har inget ljudkort eller någon förstärkare, kör på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

"Välj den som låter bäst" Hur ska jag veta vilken som låter bäst?

Vad är det för anslutningar på dessa högtalare? Har inget ljudkort eller någon förstärkare, kör på moderkortet

Man lyssnar med öronen dock är det svårt att veta vad som låter bra utan att ha bra preferenser men man får inga värstinghögtalare för din budget,enda alternativet är beg i så fall.
Ljudkort har du väl i datorn finns på alla,stärkare behövs inte då den sitter inbyggt bara att koppla med en 3,5mm till 2xrca ljudkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Vad är det för anslutningar på dessa högtalare? Har inget ljudkort eller någon förstärkare, kör på moderkortet

Ditt integrerade ljudkort på moderkortet duger utmärkt.
Vanlig 3.5mm från datorn.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Man lyssnar med öronen dock är det svårt att veta vad som låter bra utan att ha bra preferenser men man får inga värstinghögtalare för din budget,enda alternativet är beg i så fall.
Ljudkort har du väl i datorn finns på alla,stärkare behövs inte då den sitter inbyggt bara att koppla med en 3,5mm till 2xrca ljudkabel.

Jaså, man använder öronen! Man lär sig något nytt varje dag.

Ok bra trodde att det kanske var någon skum sladd man skulle ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man lyssnar med öronen

Hur gör man det innan man köpt dom?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hur gör man det innan man köpt dom?

Ja, det var det jag inte heller förstod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur gör man det innan man köpt dom?

Bra fråga,åker till en butik som har dem för provlyssning,finns de inte får man kolla efter andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bra fråga,åker till en butik som har dem för provlyssning,finns de inte får man kolla efter andra alternativ.

Kan du ge exempel på dessa alternativ?

Permalänk

Så vilken skulle ni välja mellan Microlab B70 och Edifier R980T?, 1280T blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Så vilken skulle ni välja mellan Microlab B70 och Edifier R980T?, 1280T blir det nog inte.

Svårt att säga, jag har bara hört den ena av dom.
För detta priset skulle jag köpt Microlab.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Svårt att säga, jag har bara hört den ena av dom.
För detta priset skulle jag köpt Microlab.

Men dom är bra mycket bättre än t15 och 20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Men dom är bra mycket bättre än t15 och 20?

Det vet jag inte, jag har inte lyssnat på någon av dom högtalarna.
Men baserat på andra erfarenheter så skulle jag tro att dom är något bättre, men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Men dom är bra mycket bättre än t15 och 20?

Förmodligen,sen är de byggda i trä och inte i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur gör man det innan man köpt dom?

Köper man online så kan man använda distansköpslagen för att "provlyssna". Man har ju rätt att testa/undersöka varan och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Ska man göra det med ett flertal modeller högtalare för att jämföra dem så blir väl dock returfrakten en rätt stor kostnad i det hela, men det finn ju företag som har fria returer åxå...

Skrivet av JumpyWizard:

Men dom är bra mycket bättre än t15 och 20?

Jag har inte hört Edifier eller Microlab-högtalarna (och inte T15 heller), men utifrån specarna och bilderna på dem så har dessa högtalare bättre förutsättningar att låta bra. Ett större och (troligen) stabilare kabinett och ett större element för bas/mellanregister gör att det är sannolikt att de låter fylligare och mer balanserat samt att det går att spela starkare utan att det låter illa, men det är svårt att veta utan att lyssna.
Det sagt så har jag lyssnat på T20 (för rätt länge sedan) och de lät ganska bra sett till pris och storlek, men det saknas lite botten. En 4" bas/mellanregister skulle ge en extra knuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Köper man online så kan man använda distansköpslagen för att "provlyssna". Man har ju rätt att testa/undersöka varan och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Ska man göra det med ett flertal modeller högtalare för att jämföra dem så blir väl dock returfrakten en rätt stor kostnad i det hela, men det finn ju företag som har fria returer åxå...

Jag har inte hört Edifier eller Microlab-högtalarna (och inte T15 heller), men utifrån specarna och bilderna på dem så har dessa högtalare bättre förutsättningar att låta bra. Ett större och (troligen) stabilare kabinett och ett större element för bas/mellanregister gör att det är sannolikt att de låter fylligare och mer balanserat samt att det går att spela starkare utan att det låter illa, men det är svårt att veta utan att lyssna.
Det sagt så har jag lyssnat på T20 (för rätt länge sedan) och de lät ganska bra sett till pris och storlek, men det saknas lite botten. En 4" bas/mellanregister skulle ge en extra knuff.

Kikar man under skalet på tex microlab-högtalarna så är det inte så påkostat,förstärkaren ser väldigt enkel ut en annan grej är att effekangivelserna är lite överdrivna oftast med 10% thd men nu kostar ju dessa några hundra lappar så man kan inte ha några stora förväntningar,skulle hellre köpt nåt beg på loppis istället.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Kikar man under skalet på tex microlab-högtalarna så är det inte så påkostat,förstärkaren ser väldigt enkel ut en annan grej är att effekangivelserna är lite överdrivna oftast med 10% thd men nu kostar ju dessa några hundra lappar så man kan inte ha några stora förväntningar,skulle hellre köpt nåt beg på loppis istället.

Så edifier högtalarna är mer påkostade än microlab inuti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Så edifier högtalarna är mer påkostade än micralab inuti?

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag faktiskt inte,köp vilket som tror det är svårt att få nåt som låter betydligt bättre om du inte höjer budgeten en bra bit.

Permalänk

Jag har inte lyssnat på några högtalare i denna prisklass så har endast recensioner på nätet som referens.

Jag är på jakt efter 2.0 högtalare i samma prisklass. För 699kr har jag snöat in på Edifier R1600T III (Edifiers hemsida, prisjakt). Det kanske är värdigt alternativ.

Det är ju RCA in så för att koppla in bärbara datorn/mobil så behövs 3.5mm till RCA in typ som dessa (Audiokabel bandridge netonnet). Är det något speciellt man ska tänka sig för innan?
Som jag har förstått det så är finns det ett "aktivt" steg i ena högtalaren som driver de båda vilket gör att musik från mobiltelefon/bärbar dator inte borde vara något problem. Rätta mig gärna om jag har fel.

--- EDIT ---
Brukar alla sladdar man behöver följa med i dessa paket, eller bör jag köpa till 3.5mm -> RCA sladd?

Fråga om medföljande sladdar
Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det vet jag faktiskt inte,köp vilket som tror det är svårt att få nåt som låter betydligt bättre om du inte höjer budgeten en bra bit.

Ok, 1280t kanske blir ett alternativ då? Hur mycket bättre lär den vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Ok, 1280t kanske blir ett alternativ då? Hur mycket bättre lär den vara?

Utan att lyssna med egna öron är det svårt att säga,hade det varit stor prisskillnad så hade valet varit lätt.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Utan att lyssna med egna öron är det svårt att säga,hade det varit stor prisskillnad så hade valet varit lätt.

Men om jag går upp till klassen bättre, är det värt det och vad kommer det kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Men om jag går upp till klassen bättre, är det värt det och vad kommer det kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att ha lyssnat och faktiskt jämfört så är det ju svårt att säga och om det är värt det för DIG kan man ju bara spekulera i. Det beror ju helt och hållet på hur kräsen du är och vad du hört/lyssnat på/med tidigare.
Generellt så blir det oftast ganska stor skillnad även om man inte ökar så jättemycket i pris i dessa prisklasser. Det är troligen större skillnad mellan ett par högtalare för 500kr och ett par för 1000kr än ett par för 25000kr resp. 50000kr, om du är med på vad jag menar.
Sedan handlar det ju om storleken åxå. Ska man ha ett "fullstort" ljud och kunna spela på annat än bara låga ljudnivåer behöver högtalaren bli större, med både större konarea och större lådvolym som följd.

Men för att komma med något konkret så är exempelvis M-Audio AV40 och Swans M10 två system för runt 1000-lappen som är ganska omtyckta och anses prisvärda.
Hifi-klubben har ju även ett par högtalare i deras Argon-serie för dryga tusenlappen som ska vara vettiga.
Om dessa sedan är bättre än tex de Edifier-högtalare som varit på tal här vet jag inte och om de är värda det högre priset kan ju ag bara du själv svara på efter att ha hört de olika alternativen.

Även om kanske inte just dessa modeller finns för provlyssning i din närhet kan det vara givande att ge sig iväg till någon butik och att provlyssna lite för att skaffa sig lite referensramar. Då kan man sedan jämföra det man själv hört med det andra skriver på nätet och då har man lite mer att gå på även om det fortfarande är svårt, eftersom ljud är så personligt och beror så mycket på vad man har för preferenser sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Jag har inte lyssnat på några högtalare i denna prisklass så har endast recensioner på nätet som referens.

Jag är på jakt efter 2.0 högtalare i samma prisklass. För 699kr har jag snöat in på Edifier R1600T III (Edifiers hemsida, prisjakt). Det kanske är värdigt alternativ.

Är du student så har bland annat dustinhome bra studentpriser på dessa.

Skrivet av CHolmstedt:

Brukar alla sladdar man behöver följa med i dessa paket, eller bör jag köpa till 3.5mm -> RCA sladd?

Det brukar alltid följa med, mycket ovanligt att det inte medföljer med den här typen av högtalare.

Skrivet av JumpyWizard:

Men om jag går upp till klassen bättre, är det värt det och vad kommer det kosta?

Om det är värt det beror på hur mycket du prioriterar bra ljud.
Men ljudkvalitet per krona är antagligen minst likvärdigt hos dom dyrare. (Om man nu kan säga så)

Microlab B-77 är också ett lite dyrare alternativ, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1113049
(från 646 kr inkl frakt med studentrabatt)

Om jag fattat det hela rätt så har Edifier lite högre kvalitet men Microlab helt enkelt lite mer.
Vilket ger bäst resultat i prisklassen? Det beror på och är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Hej!

Jul närmar sig och jag hade tänkt mig att önska mig ett par datorhögtalare. Ska vara något runt 500kr eftersom jag mest sitter med headset men det kunde vara trevligt med ett par på skrivbordet med. Funderat på Creative t20 och t15 men vet inte riktigt vilken jag ska välja, t15 är snyggare enligt mig men t20 har många bra omdömen på prisjakt. Vad ska jag välja?, eller finns det några andra som är mycket bättre?

Tack på förhand

Precis som du sitter jag oftast med headset på, men jag ville ha ett par högtalare på skrivbordet så man enkelt kan sätta på en YouTube-film eller lyssna på en låt när man inte orkar sätta på lurarna eller slå på stora stereon. Mitt val landade till slut på just Creative T20 och jag känner mig nöjd med det valet. I prisklassen tycket jag de låter alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Mitt val landade till slut på just Creative T20 och jag känner mig nöjd med det valet. I prisklassen tycket jag de låter alldeles utmärkt.

Eftersom jag är intresserad, vilka högtalare har du jämfört med?
Och vilka brister/styrkor skulle du lyfta fram i jämförelsen?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det vet jag faktiskt inte,köp vilket som tror det är svårt att få nåt som låter betydligt bättre om du inte höjer budgeten en bra bit.

Ok, vi höjer budgeten till 700-900kr. Får jag en stor förbättring nu? Uppskattas om högtalarna är svarta eller i alla fall svarta där fram.