Laptopen for i golvet, efter det fungerar bara OS X (Asus G53SW)

Permalänk
Medlem

Laptopen for i golvet, efter det fungerar bara OS X (Asus G53SW)

Tjena!

I går så justerade jag höjden på mitt skribord och lyckades med undret att välta laptopen av bordet rakt ner i golver.
Allting verkade först klarat sig, det var en rejäl smäll. All plast kvar och skärmen hel.

Varpå den bara tvärslocknade efter en minut ungefär.
Efter det så antingen dör den under boot av Windows eller efter Windows startat.
Eller får en handfull meddelanden i typ "Error referencing memory 0x898989" från alla möjliga program, men bara i en blixtsnabb sekund då den spontandör.

Tvärslocknar, ingen BSOD ingenting, powerknappen blinkar en gång extra bara efter den dött.

Memtest86+ har tuggat hela natten utan fel, tänkte någon rambank glappat ur eller något. Men allt ser bra ut.
Återställde min huvudisk (Intel 510) med en veckoimage från förra veckan, men ingen effekt. Problemet kvarstår.

Har en extra SSD i maskinen med OS X 10.8.4 på, endast för ett par program.
Men i övrigt fullt fungerande installation, bootar om till den disken (Kingston), och allting fungerar helt felfritt i OS X.

Antar kanske Intel 510an gett upp, så jag tänkte bäst att prova återställa Windows-imagen till Kingston-disken.
För att rädda min OS X installation (som är ett helvete att få till), så tänkte jag köra Clonezilla och spara Kingston-disken till fil.

Upptäcker då att den även tvärdör i Linux (Parted Magic) när jag kör Clonezilla på Kingston-disken, inte ens rör Intel 510an.

Känns alltså som att datorn dör när den lastas, via både Windows och Linux, men inte (ännu) under OS X.
Ramminnena verkar fine, så vad kan vara fel?

Verkar som min laptop är helt körd nu, men det är ju superbra maskin som jag verkligen inte har råd att ersätta.
Så nu får jag köra OS X och be till gudarna inte den slutar fungera där, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Behöver min 8GB RAM, 256GB+ SSD och 4-cores i7 minimum, pga studier med många VM-ar osv.
Löser sig inte detta så är jag ganska fucked, har inte råd med en ny maskin á 20,000kr

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en rätt dyr historia kanske du skulle kolla vad det kostar o laga den hos Apple ( eller deras verkstad då ) ?

Kan vara någon ledningsbana eller lödpunkt på moderkortet, svårt att gissa med såna fel. Hur ser temperaturer ut ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eftersom det är en rätt dyr historia kanske du skulle kolla vad det kostar o laga den hos Apple ( eller deras verkstad då ) ?

Kan vara någon ledningsbana eller lödpunkt på moderkortet, svårt att gissa med såna fel. Hur ser temperaturer ut ?

Asus G53SW är ingen Apple produkt.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju kolla om hemförsäkringen täcker det, då kanske det inte blir lika stort slag i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eftersom det är en rätt dyr historia kanske du skulle kolla vad det kostar o laga den hos Apple ( eller deras verkstad då ) ?

Kan vara någon ledningsbana eller lödpunkt på moderkortet, svårt att gissa med såna fel. Hur ser temperaturer ut ?

Skrivet av mattoys:

Asus G53SW är ingen Apple produkt.

Nej som sagt ingen Apple produkt, det konstiga är att jag bara får OS X att fungera.
Blir det en ny maskin så blir det dock en MacBook, då det är ända maskinerna som klarar kraven.
[ Bor i Thailand så största MBPr kostar "bara" ~20,000kr ]

Skrivet av virre567:

Annars kan du ju kolla om hemförsäkringen täcker det, då kanske det inte blir lika stort slag i plånboken.

Tyvärr har jag redan svar på det

Den råkade ut för en MC-olycka förra året, skärmen sprack och den vägrade starta.
Försäkringsbolaget ville inte ens röra vid datorn, den är nämligen köpt på blocket = stöldgods (enligt dom).
Efter en veckas tork så började den fungera och jag fick skärmpanelen bytt lokalt.

Så nej, tyvärr, försäkringen gäller inte den här datorn

Ska felsöka vidare, hoppas någon disk gått sönder och orsakar störningarna. Hoppas, hoppas...
Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till

Får helt enkelt satsa allt på kapital för ny maskin.
Hoppas denna håller hjälpligt under tiden.

Annars blir det nog billigaste Macbook Air 11" och köra VMar i slow-mo från exerna diskar

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug