Permalänk
Medlem

Q8200 vs E5450?

Jag har chansen att uppgradera min CPU, har hittat en beg E5450 processor. De verkar säljas ut billigt för några hundralappar på diverse sajter.

Min nuvarande Q8200 är överklockad till 2.6 GHz från 2.33 GHz.
E5450 processorn ska tydligen passa socket 775 med en liten adapterbricka man lägger över en del pins (eller öar som det kanske heter) på processorn innan montage. E5450 processorn är på 3.0 GHz i grundutförande.

Har sett ett fåtal trådar om överklockning med denna processormodell.

Det krävande som jag gör på min dator är avancerad bildbehandling, t ex stackning av bilder/filmer. Sånt som kan ta flera timmar. Här behöver jag mer kraft. Då detta forum verkar vara lite inriktat på speldatorer så kan jag säga att det enda spel som jag spelar är Kerbal Space Program vilket inte verkar speciellt krävande och fungerar mycket bra på min nuvarande konfiguration.

Är det värt att uppgradera? Är Xeon processorn även snabbare per GHz? Överklockningsmöjligheter? Anledningen till att uppgradera är att jag vill ha en snabbare processor. Jag har lite svårt att få fram vettig information om detta när jag sökt på webben. Detta kanske idag ska placeras i retrohörnan på forumet, vad vet jag

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

xeon cpun ska vändas 90 grader också, ej att glömma... en modbios ingår ibland, så lite modifikation är det.

stor skillnad på cpuern också 4mb vs 12mb. minst 20-25% snabbare oklockad, nästan 50% snabbbare vid överklockning.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det funkar på ditt moderkort, dessutom krävs väl special BIOS (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har chansen att uppgradera min CPU, har hittat en beg E5450 processor. De verkar säljas ut billigt för några hundralappar på diverse sajter.

Min nuvarande Q8200 är överklockad till 2.6 GHz från 2.33 GHz.
E5450 processorn ska tydligen passa socket 775 med en liten adapterbricka man lägger över en del pins (eller öar som det kanske heter) på processorn innan montage. E5450 processorn är på 3.0 GHz i grundutförande.

Har sett ett fåtal trådar om överklockning med denna processormodell.

Det krävande som jag gör på min dator är avancerad bildbehandling, t ex stackning av bilder/filmer. Sånt som kan ta flera timmar. Här behöver jag mer kraft. Då detta forum verkar vara lite inriktat på speldatorer så kan jag säga att det enda spel som jag spelar är Kerbal Space Program vilket inte verkar speciellt krävande och fungerar mycket bra på min nuvarande konfiguration.

Är det värt att uppgradera? Är Xeon processorn även snabbare per GHz? Överklockningsmöjligheter? Anledningen till att uppgradera är att jag vill ha en snabbare processor. Jag har lite svårt att få fram vettig information om detta när jag sökt på webben. Detta kanske idag ska placeras i retrohörnan på forumet, vad vet jag

Med 99% sannolikhet kommer en E5450 inte fungera alls på din dator, men om du talar om vad det är för dator eller vilket moderkort du har så kan man säga mer säkert om det skulle kunna göra det, även om det är osannolikt.
Det måste till att det finns modifierat bios till ditt moderkort, dvs bios från moderkortstilverkaren funkar inte.

Om du däremot kan hitta en Q9550 eller Q9650 så ökar sannolikheten väsentligt att det funkar.. men som sagt moderkort måste vetas innan man kan säga det.

Tråkiga är att oavsett vilken CPU du hittar så blir det ingen aha upplevelse prestandamässigt, tyvärr...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för de svar jag fått hittils, jag har ett Asus P5Q SE moderkort med orginalbiosversion 1005.

Ang prestandan så hittade jag denna lista, cpu passmark vet jag inte riktigt vad det är men det finns en rankning i alla fall. Den verkar ju oerhört snabb jämfört med vad jag har idag.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Ang om mitt moderkort klarar av att köra en X5450 processor står här
http://www.delidded.com/lga-771-to-775-adapter/3/
Dock så vet jag inte hur pass säker den där listan är, jag är inte helt övertygad.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack för de svar jag fått hittils, jag har ett Asus P5Q SE moderkort med orginalbiosversion 1005.

Ang prestandan så hittade jag denna lista, cpu passmark vet jag inte riktigt vad det är men det finns en rankning i alla fall. Den verkar ju oerhört snabb jämfört med vad jag har idag.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Ang om mitt moderkort klarar av att köra en X5450 processor står här
http://www.delidded.com/lga-771-to-775-adapter/3/
Dock så vet jag inte hur pass säker den där listan är, jag är inte helt övertygad.

Låter intressant kanske borde prova, var ska du köpa ifrån isf?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa från ebay eller ali-express, modkit finns ibland med om man köper en processor. Det verkar inte vara någon här på forumet som gjort denna uppgradering och kan uttala sig om det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd

De är lite knepigt att göra såna här moddar. De beror dels på vilken kärna som sitter på processorn och dels steppingen. I de stora så är de en chansning men de bör funka. Core 2 serien är baserade på samma arkitektur som senare Socket 771 Xeon processorerna. Fast processorer för konsumenter är strippade på funktioner och annat godis såsom mindre antal kärnor, mindre Cache minne med mera. De är likadant med dagens processorer. Nog om de.
Innan modden görs så bör BIOS uppgraderas till senaste versionen. Sen är de bara å modda och testa lite försiktigt. Va jäkligt noga med monteringen så att stiften i sockeln inte skadas. De är den största risken med hela projektet. Om allt görs korrekt så är de ingen garanti att processorn kommer funka.
Hur som helst så är E5450 baserad på samma kärna som till exempel Core 2 Extreme QX9775 till Socket 775. Med andra så finns de en stor chans att de funkar förutsatt att modden görs korrekt utan misstag!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Jag tänkte köpa från ebay eller ali-express, modkit finns ibland med om man köper en processor. Det verkar inte vara någon här på forumet som gjort denna uppgradering och kan uttala sig om det?

Funkar utmärkt om man har ett moderkort som stödjer det och modden är inte heller svår, du tejpar på en plast som blockar ett par pinnar och "byter plats" på två pinnar samt skär bort de två klackarna i sockeln.
Angående bios så bara googla 771 cpu in 775 motherboard eller liknande så hittar du länkar till program för att öppna upp ditt bios för modifikation så du kan lägga till så det stödjer CPUn du valt. Sen är det bara att uppdatera bios innan du byter CPU. Ett bra tips är att välja det senaste bioset och modifiera det.

Skrivet av Evronius:

De är lite knepigt att göra såna här moddar. De beror dels på vilken kärna som sitter på processorn och dels steppingen. I de stora så är de en chansning men de bör funka. Core 2 serien är baserade på samma arkitektur som senare Socket 771 Xeon processorerna. Fast processorer för konsumenter är strippade på funktioner och annat godis såsom mindre antal kärnor, mindre Cache minne med mera. De är likadant med dagens processorer. Nog om de.
Innan modden görs så bör BIOS uppgraderas till senaste versionen. Sen är de bara å modda och testa lite försiktigt. Va jäkligt noga med monteringen så att stiften i sockeln inte skadas. De är den största risken med hela projektet. Om allt görs korrekt så är de ingen garanti att processorn kommer funka.
Hur som helst så är E5450 baserad på samma kärna som till exempel Core 2 Extreme QX9775 till Socket 775. Med andra så finns de en stor chans att de funkar förutsatt att modden görs korrekt utan misstag!

E5450 borde motsvara en Q9650 fast med lite mer saker aktiverade. Att bara uppdatera till senaste bios kommer inte räcka utan han måste lägga till cpuid för Xeon Cpuer i det själv alternativt ladda ner ett färdig fixat bios för att det ska funka.
Jag har inte kollat specifikt på moderkortet TS har men det bör funka på alla p5q kort så tror inte det ska vara några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Funkar utmärkt om man har ett moderkort som stödjer det och modden är inte heller svår, du tejpar på en plast som blockar ett par pinnar och "byter plats" på två pinnar samt skär bort de två klackarna i sockeln.
Angående bios så bara googla 771 cpu in 775 motherboard eller liknande så hittar du länkar till program för att öppna upp ditt bios för modifikation så du kan lägga till så det stödjer CPUn du valt. Sen är det bara att uppdatera bios innan du byter CPU. Ett bra tips är att välja det senaste bioset och modifiera det.

E5450 borde motsvara en Q9650 fast med lite mer saker aktiverade. Att bara uppdatera till senaste bios kommer inte räcka utan han måste lägga till cpuid för Xeon Cpuer i det själv alternativt ladda ner ett färdig fixat bios för att det ska funka.
Jag har inte kollat specifikt på moderkortet TS har men det bör funka på alla p5q kort så tror inte det ska vara några problem.

Att använda ett moddat BIOS är inte alltid nödvändigt. Till exempel så kan man ta en Xeon 3070 och montera på hans moderkort. Asus själva skriver inget om stöd för Xeon men.ändå funkar de eftersom dom är baserade på samma kärna som Core 2 modellen. Nu är de dock just samma socket vilket ökar kompatibiliteten avsevärt. TS har nog redan googlat på detta en del. Annars hade han inte snubblat över detta ämne. Tyvärr tar guiden inte upp behovet av moddat BIOS. Endast att nollställa de. Jag har själv varit inne på detta för några år sen men gick aldrig steget. Jag köpte en Xeon med samma socket istället vilket jag gjort med flera datorer.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Jo det är klart jag googlat på mitt specifika fall. En Xeon processor verkar vara en oerhört prisvärd processor om man väljer just Socket 771 och själv konverterar till Socket 775 med de billiga mod-kit som säljs för några tior. En Socket 771 processor kan man hitta billigt oxå jämfört med de bästa core 2 quad processorerna som finns vilket gör denna uppgradering intressant. Jag hittar ingen specifik information om att mitt moderkort behöver någon speciell BIOS-modifiering därav min frågeställning.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag faktiskt ett hackat bios till mitt moderkort nu för Xeon processor, jag vet dock inte om jag vågar länka dit här i tråden pga av forumets regler. Ett hackat bios kanske kan tolkas som en piratkopia.

Dock verkar det vara lite knepigt att ladda hem där jag hittat det, det kräver att man har ett forumskonto (ej sweclockers).

Hur som helst, processorn fungerar utan bios-hack men för att få tillgång till alla funktioner t ex SSE4 så behövs tydligen det där hacket.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

https://www.bios-mods.com/forum/Thread-Allow-P5Q-E-run-a-Xeon...

http://www.delidded.com/lga-771-to-775-adapter/

http://www.overclock.net/t/1384920/good-news-for-the-lga775-n...

Kanske kan ge lite mer info?

Enligt länkarna ovan så överklockar tydligen Xeons bättre. Men det låter jag länkarnas skribenter stå för.

Permalänk
Avstängd

Ett hackat BIOS ökar dina chanser såklart. Och de är nog inget regelbrott att länka till de. Folk moddar BIOS på grafikkort och länkar hit och dit utan problem.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på t ex en X5460 så finns den i version SLANP och SLBBA, jag kan inte förstå vad det är för skillnad? Sen finns det något som kallas E0 oxå som jag heller inte förstår vad det är. Jag är heller inte säker på om alla typer funkar på mitt moderkort. SLBBA är dyrare än SLANP men verkar vara lika specifiserade.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Utan att veta något mer detaljerat så har jag fått bekräftat att "SLBBA E0 Stepping" är det som funkar, eventuellt fungerar SLANP versionen oxå men är inte bekräftat ännu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag har googlat en hel del och kommit fram till att Stepping E0 verkar vara ett krav, jag vann en ebay auktion idag på en X5470 processor. Dock så skickas den från Kina men jag kan återkomma här i tråden när allt är installerat och klart om det finns intresse för det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Nåväl, jag har googlat en hel del och kommit fram till att Stepping E0 verkar vara ett krav, jag vann en ebay auktion idag på en X5470 processor. Dock så skickas den från Kina men jag kan återkomma här i tråden när allt är installerat och klart om det finns intresse för det?

Väntar med spänning!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Nåväl, jag har googlat en hel del och kommit fram till att Stepping E0 verkar vara ett krav, jag vann en ebay auktion idag på en X5470 processor. Dock så skickas den från Kina men jag kan återkomma här i tråden när allt är installerat och klart om det finns intresse för det?

Klart det finns, är vi inte på sweclockers?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jo det är klart, jag skriver av mig när allt är monterat. Jag såg just att processorn har skickats från ebay säljaren i Kina. Kan ju ta kanske 3 veckor, det gör inte så mycket för min del. Jag kan vänta

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

ha i tanke att xeon inte är gjorda för att spela ^^
Men det kanske ändå bli bättre prestande overall, nyfiken på resultatet ^^

Permalänk
Medlem

Köp Q9650 eller Q9550 och klocka istället för att maxa s775 och slippa allt det där krånglandet. Jag har både en Q9650 och en Q9550 och de är fortfarande mycket potenta processorer.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

köp ett begagnat 1366 kit med typ i7 920-950 och klocka till 4ghz så har du sjukt mycket mer för pengarna...

brukar kosta runt 1k med ram och allt! (sweclockers marknad äger)

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

ha i tanke att xeon inte är gjorda för att spela ^^
Men det kanske ändå bli bättre prestande overall, nyfiken på resultatet ^^

Strunt. Xeon innehåller samma saker som konsumentmodellerna. Man kan kortfattat säga att Xeon är fullt upplåsta kisel funktionsmässigt.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evronius:

Strunt. Xeon innehåller samma saker som konsumentmodellerna. Man kan kortfattat säga att Xeon är fullt upplåsta kisel funktionsmässigt.

Xeon är inte GJORDA för att spela, jag sa aldrig att man inte kan spela med dem

PS jag vet att dem innehåller samma saker, men inte tillverkade för samma syfte ds

Permalänk
Medlem

Nåväl jag har googlat och en X5470 som jag nyss köpt är marginellt snabbare än en i7 920. Xeon serien är top-of-the-line så att säga, borde duga utmärkt för spel om jag nu skulle vilja prova något någon gång. En konsumentmodell kan inte i min värd vara bättre än en servermodell, det känns helt ologiskt. Speciellt när man jämför specifikationerna mellan modellerna. Angående spel så spelar jag enbart kerbal space program två-tre gånger i månaden om ens det. Det var 8-9 år sedan som jag spelade något dataspel mer regelbundet sist och har inget större intresse utav det förutom nyligen nämnda spel. Spel var kul på voodoo2 tiden Det jag behöver datorkraften till är för bildbehandling av främst astrobilder, dvs stackning. Om jag exempelvis kan reducera tiden från nuvarande en timme till 35 minuter så skulle det betyda mycket. Det är därför jag oxå vill överklocka. Har jag många bilder i stacken så kan datorn stå i flera timmar och stacka, datorn blir i princip oanvändbar då. Mina 8 gb ram är helt proppfullt, en webbläsare går knappt att använda då det till och med hackar när jag scrollar. Jag behöver mer kraft helt enkelt. Detta får bli en dator som jag kör i 2-3 år till innan det är dags att gå över på DDR4 och en mycket snabbare processor än vad jag har nu. Senaste hårdvaran i datorbutikerna har jag varken råd med eller är prisvärd för mig just nu. Det är stor skillnad på att bygga en speldator och en bildbehandlingsdator, jag är enbart ute efter mycket ram, stora hårddiskar och snabb processor. Grafikkortet visar bild och då är jag nöjd

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har du nåt bra moderkort för att klocka? Och vad kör du för minnen? Jag är nyfiken då jag som sagt har 2 st. finfina s775-datorer hemma körandes fortfarande. Med Q9650/Q9550, Asus P5Q Premium/Deluxe (P45 chipset) och 8GB Corsair Dominator PC2-8500. Den kombon skall vara kapabel till mycket fina klocks. Vore kul att se hur din X5470 matchar eller spöar prestandan

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Om inte annat kanske det kan vara intressant för dig att köpa mitt ena moderkort och kanske minnen då de är till för rejäl överklockning. Av dina tidigare trådar att döma har du i nuläget ett P5Q SE?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/827022-asus-p5q-deluxe-vs-asus-p5q-pro-kasta-pengarna-i-sjon/
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18443391

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

På mitt P5Q SE moderkort så sitter det 4 st 2 GB moduler av märket OCZ, modell Reaper. Part nummer OCZ2RPR800C42G. De är klockvänliga de oxå, tack för ebjudandet annars. Jag vet dock inte hur mycket jag kan klocka mina minnen. Just nu kör jag en bus-speed på 435 MHz vilket fungerar mycket bra och är stabilt.

Om det hade varit för 4 månader sedan så hade jag slagit till på ett av dina 775 moderkort då jag har en extradator oxå, men den är jag nöjd med som den är. Tyvärr är extradatorn inte en Intel utan en AMD så jag kan inte sätta i min gamla Q8200 processor i den vilket hade varit perfekt uppgradering av den nuvarande Phenom X4 9850 processorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Xeon är inte GJORDA för att spela, jag sa aldrig att man inte kan spela med dem

PS jag vet att dem innehåller samma saker, men inte tillverkade för samma syfte ds

De är lätt att tolka din text som att de inte går. När de kommer till spel så funkar iaf en Xeon precis likabra som en vanlig Core i5 eller i7 beroende på vilken modell och serie man väljer.
Jag har själv använt ett ex antal Xeon till speldatorer. Mest för att jag kunde. I vissa fall kan en Xeon vara ett billigare alt till en i7 om man inte överklockar. Överklockningen är dock också den enda nackdelen med en Xeon av modernt snitt. Dock inte med en Socket 771 då den kan klockas på Socket 775 moderkort där modden blivit lyckad. Även Xeon specifikt för Socket 775 kan klockas och klockar dessutom lite bättre än motsvarande Core 2 modeller.
Anledningen till att min nuvarande speldator inte har en Xeon är just för att jag skall överklocka denna...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.