Ny smartphone, funderar på att byta till android?

Permalänk
Medlem

Ny smartphone, funderar på att byta till android?

Hej, då min mick har ballat ur helt, mest pga att jag tappat min iphone 5 några gånger för mycket, är det dags för en ny telefon. Undrar vad ni kan rekommendera? Hört bra saker om z3 och m8, men samtidigt funderar jag på att ta ett steg ner och kolla på billigare telefoner, så som nexus 5an.

Är det värt de extra kronorna att lägga ner på en z3 eller m8, eller bara gå för det billigare alternativet med nexus 5 eller varför inte oneplus one? Enda kraven jag skulle ha på en ny mobil är att batteritiden ska vara hyfsat ok, och att den inte ska vara alltför stor.
Tackar i förväg för all respons och alla förslag. Öppen för allt!

Permalänk
Medlem

Annars är Motorola Moto G eller X väldigt bra och trevliga mobiler. Du får även en ett "rent" Android OS, utan något lager ovanpå som Samsung, Sony m fl kör med.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Nexus 5an, haft min i snart ett år nu och har funkat bra hela tiden, det enda som inte var så bra i början var batteritiden, men efter någon uppdatering så funkar det bra det också nu.
Har även z2an som arbetstelefon, och har bara bra saker att säga om den, så kan tänka mig att z3an även den är bra, men skulle nog fortfarande köra på Nexus luren då jag trivs mycket bättre med den, negativa med den är ju att den inte är lika stryktålig som z2an är!

Permalänk

svårt att bli besviken med nån av de där lurarna, z-serien är ju dock fin om man behöver en telefon som tål lite slit o rusk:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Annars är Motorola Moto G eller X väldigt bra och trevliga mobiler. Du får även en ett "rent" Android OS, utan något lager ovanpå som Samsung, Sony m fl kör med.

Lite ny med android, vad är egentligen skillnaden mellan de olika android versionerna? Är de andra slöare eller vad är det som är bra med "original" android? tack för svaret!

Skrivet av Psyket:

Kan starkt rekommendera Nexus 5an, haft min i snart ett år nu och har funkat bra hela tiden, det enda som inte var så bra i början var batteritiden, men efter någon uppdatering så funkar det bra det också nu.
Har även z2an som arbetstelefon, och har bara bra saker att säga om den, så kan tänka mig att z3an även den är bra, men skulle nog fortfarande köra på Nexus luren då jag trivs mycket bättre med den, negativa med den är ju att den inte är lika stryktålig som z2an är!

Skulle du säga att nexus är likvärdig med z3? Skillnaden i pris gör ju att det verkar som att z3 ska vara betydligt bättre, men enligt dig inte värt pengen? tack för svaret!

Skrivet av PatrikNordstrm:

svårt att bli besviken med nån av de där lurarna, z-serien är ju dock fin om man behöver en telefon som tål lite slit o rusk:)

Har de erfarenhet med någon/några av dem? uppskattar all feedback ^^

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nexus är Google's vision utav Android. Det är så rent du kan få det utan en mass krims-krams och extra funktioner som ofta slöar ner gränssnittet. En Nexus upplevs alltid som kvickare/mer responsiv än andra tillverkares telefoner. Även om HTC och Sony gör ett hyfsat jobb med att behålla flytet. Men samtidigt förlorar du ju lite tillverkarspecifika saker som inte Nexus har. Så det är en balans vad man vill ha eller är ute efter. Det kan bara du veta själv. Uppdateringar kommer fortast till Nexus då andra tillverkare behöver lägga på sitt "skal" innan de kan släppa en ny version. Även om det verkar gå fortare nuförtiden. Men Nexus har redan 5.0 som släpptes för någon vecka sedan medans de andra kanske får det officiellt till nyår i bästa fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Lite ny med android, vad är egentligen skillnaden mellan de olika android versionerna? Är de andra slöare eller vad är det som är bra med "original" android? tack för svaret!
Skulle du säga att nexus är likvärdig med z3? Skillnaden i pris gör ju att det verkar som att z3 ska vara betydligt bättre, men enligt dig inte värt pengen? tack för svaret!

Har de erfarenhet med någon/några av dem? uppskattar all feedback ^^

Här finns en tabell där tre Motorola modeller jämförs med Nexus 6:
http://www.droid-life.com/2014/10/28/comparison-droid-turbo-v...
Motorolas mobiler har Android 4.4 men får uppdatering till 5 (Lillipop) snart.

Mer info finns här: http://www.motorola.com/us/droid-turbo-pdp.html

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Här finns en tabell där tre Motorola modeller jämförs med Nexus 6:
http://www.droid-life.com/2014/10/28/comparison-droid-turbo-v...
Motorolas mobiler har Android 4.4 men får uppdatering till 5 (Lillipop) snart.

Mer info finns här: http://www.motorola.com/us/droid-turbo-pdp.html

Någon aning om Droid Turbo kommer till Sverige och i så fall när?

Permalänk
Medlem

En Xperia Z1 är billigare än Z3 men det skiljer väldigt lite i prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Skulle du säga att nexus är likvärdig med z3? Skillnaden i pris gör ju att det verkar som att z3 ska vara betydligt bättre, men enligt dig inte värt pengen? tack för svaret!

Det som gör Z3an bättre än Nexus 5 är att den tål lite mer stryk, utöver det skulle jag säga att Nexus 5 är bättre, dels för att den kommer från dag 1 utan massa onödiga program som andra tillverkare proppar i telefonerna. Haft luren i snart ett år som sagt, och känns fortfarande lika kvick som när jag först startade den!

Permalänk

Kör på Z3an, årets bästa lur enligt mig, du kommer inte bli besviken kan jag lova

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kollade lite, vad tycker in andra om oneplus one? är den värd att skaffa? Är uppofringen med större skärm värt det?

Permalänk
Skrivet av garreet:

kollade lite, vad tycker in andra om oneplus one? är den värd att skaffa? Är uppofringen med större skärm värt det?

Jag sitter i samma sitts som du, tänker också gå från iPhone till android. Alltså har jag ingen egna erfarenheter om android men vad jag har förstått så är nexus 5 lika bra som iPhone 6 om inte bättre förutom kamera och batteri. Jag tror nog inte att uppofringen med större skärm är värt det. Även fast den har lite bättre hårdvara så är det ingen idé att ha en telefon du inte tycker är skön att använda i vardagen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Hej, då min mick har ballat ur helt, mest pga att jag tappat min iphone 5 några gånger för mycket, är det dags för en ny telefon. Undrar vad ni kan rekommendera? Hört bra saker om z3 och m8, men samtidigt funderar jag på att ta ett steg ner och kolla på billigare telefoner, så som nexus 5an.

Är det värt de extra kronorna att lägga ner på en z3 eller m8, eller bara gå för det billigare alternativet med nexus 5 eller varför inte oneplus one? Enda kraven jag skulle ha på en ny mobil är att batteritiden ska vara hyfsat ok, och att den inte ska vara alltför stor.
Tackar i förväg för all respons och alla förslag. Öppen för allt!

Z3 Compact kan jag varmt rekommendera, är inte speciellt stor men utan att tumma på prestandan, om du kommer från en iphone och är lite osäker på storleken .

Nexus 5 skulle jag också säga är ett mycket bra val då den är mycket prisvärd som det ser ut nu, men det är ju en äldre modell då förstås men inget som enligt mig spelar roll.

När jag köpte mobil blev det en Z3C just för jag föredrar den storleken, ville verkligen inte ha en telefon som var större än min Lumia 900 jag hade innan, batteritiden är mer eller mindre bäst på marknaden också på Z3C. Den är mycket snygg också enligt mig, har en orange, röd, mandarin eller vad den nu färgen kallas, står olika överallt :-P. Men hade inte storleken och batteritid betytt så mycket för mig hade jag nog valt en Nexus 5, helt klart, den äldre Z2 är säkert ett bra val det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sitter också på samma sits just nu. Har en iphone 4s som börjar blir seg och batteriet är inte längre bra. Kollar lite på nexus 5 (32gb) och htc m8, bor för tillfället i polen och kan få tag på dessa för 3k och 3.6k respektive. Moto X2 är dyrare än dem så jag antar att den är lite utanför. Hur ser framtiden ut för dessa? Kommer de att hänga med i några år till?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II