Konsol åt min son i julklapp... men vilken?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

trevlig respons!

låter som att det blir ett Wii U till Jul.
Hitta de där paketen ni pratat om och mario kart ska nog införskaffas då han är väldigt bil intresserad.

Tack för många bra tips och jag har lärt mig lite mer om konsoler och vad de innebär idag.
Siktar ju självklart på att min son ska bli PC nörd som jag

Glöm inte köpa en sån där ratt till kontrollern bara, gick hemskt och var extremt obehagligt när jag lirade Mario Kart hos polarn utan ratt. Körningen kan ju berott på att jag inte var allt för nykter heller men jag skyller på att det inte fanns någon ratt att hålla i!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk

Jag skulle rekommendera ett Wii U till honom!

Permalänk

Jag hade valt Xbox One med tanke på den har kinect för dagens barn rör sig inte överdrivet mycket.

Permalänk

Wii U utan att tveka!
Varför?
Spelen!
+Mario 3d wörld, Mario kart 8, Pikmin 3, Nintendoland, Rayman legends, Zelda windwaker, Donkey kong,Smash bros, Toad mm
+Amiibos kommer bli gigantiskt. Min 5 åriga pojk har just nu en lapp på kylskåpet med nedräkning.....
+Buggfritt! Inga spel, och då menar jag INGA spel är så välutveklade som Nintendos egna. Inga patcher, inget strul. Man köper ett spel och det funkar. Spelet är klart när det släpps.
+Spela tillsammans! Nintendo gör det bäst, enkelt att min 5 åring klarar av menyer och liknande.
+Bra nivå på våld. Många roliga titlar där man utan problem känner att detta är verkligen inget farligt för mina barn att spela.

-Onlinedelen har inte så mycket att hämta, det blir bättre med går inte jämföra med xbone ps4.

Är skitnöjd med min Wii U, och mina barn med.

Permalänk
Medlem

Wii U som alla andra sagt men om du ska köpa tillbehör som rattar så kan jag rekommendera att gå in på ebay och köpa där då man kan få t.ex rattar för 30kr eller liknande, nu är dom inte extremt dyra i Sverige (du kan få dom för ca 80kr) men om du ska ha flera så sparar man lite, samma gäller om du ska köpa flera nunchucks osv.

Permalänk
Medlem

Själv växte jag upp med Xbox och Halo 1/James Bond när jag var ~6 år. Helt fantastiskt var det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Jag sparade vårat wii för dotterns skull som bara är 1år ++ och skulle säga gollie gollie gollie och suga på kontrollern just nu men tycker själv spelen känns lite så där ihop klappade snabbt och finns dom som är bättre men just för dom små är nog nintendo vägen jag skulle gå för dom är ofta barnvänliga med roliga färger och ljud osv även om svårighetsgraden på en del är nog för att få vuxna irriterad och grafiken inte är topp så är det nog vad dom små skulle gilla mest

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Inte ps4 eller xboxone, här har vi en 4-åring som är sjukt nöjd med ett wii!
Annars finns det ju mycket spel till xbox360, som inte är så dyrt. Och som sagt, barn uppskattar inte dyra grejer

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

trevlig respons!

låter som att det blir ett Wii U till Jul.
Hitta de där paketen ni pratat om och mario kart ska nog införskaffas då han är väldigt bil intresserad.

Tack för många bra tips och jag har lärt mig lite mer om konsoler och vad de innebär idag.
Siktar ju självklart på att min son ska bli PC nörd som jag

mario kart 8 är ruskigt lätt och kul

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle nog satsat på ett Nintendo Wii U faktiskt. Finns många äldre spel, t.ex Zelda-serien, Mario och liknande som kan användas med olika tillbehör.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flygman:

Själv växte jag upp med Xbox och Halo 1/James Bond när jag var ~6 år. Helt fantastiskt var det.

Amen to that!
Fast redan när jag var 4 blev jag berikad med en massa Nintendo 8 Bit (Och PC faktiskt).

Jag tror nog mina föräldrar ångrade det... Fy satan vilken nerdrage jag fick på Super Mario på den tiden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Playstation 4 och GTA5 är det inget fel för en far och son att spela tillsammans. Jag skulle köra på det.

Permalänk
Medlem

Wii U funkar för barn i alla åldrar, även oss lite äldre barn

Tror det mesta positiva är sagt, men jag vill passa på att trycka på att alla gamla Wii spel går att spela och det finns en bunke bra Wii spel som fortfarande är skitkul och dessutom går att hitta för en rimlig peng. Tänker bl.a. på Rabbids Go Home , Zelda, Rayman, Matio Galaxy.

Glöm bara inte att köpa en Wii Remote och en nunchuck!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

trevlig respons!
låter som att det blir ett Wii U till Jul.
Hitta de där paketen ni pratat om och mario kart ska nog införskaffas då han är väldigt bil intresserad.

Skrivet av Mythzs:

Glöm inte köpa en sån där ratt till kontrollern bara, gick hemskt och var extremt obehagligt när jag lirade Mario Kart hos polarn utan ratt. Körningen kan ju berott på att jag inte var allt för nykter heller men jag skyller på att det inte fanns någon ratt att hålla i!

Tänk på att till Wii U Premium (och även bundlingen innehållande Mario Kart 8) ingår bara "gamepad":en dvs. den stora kontrollen med en skärm i sig.
De rattar som finns nu är anpassade för Wii / Wii U Remote som INTE medföljer i Wii U Premium (eller i bundlingen).

Ska du köpa ett Wii U Remote kan du även se om du inte samtidigt ska köpa en Wii U Nunchuck, du kan få båda dem i ett paket till aningen rabatterat pris kontra att köpa båda lösa. Kontrollers för Wii (Remote / Nunchuck) ska fungera till Wii U men Wii U kontrollers fungerar inte till Wii har jag för mig.

Edit:
Wii U Additional Set (fr. ca. 600kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1431388
Wii U Remote (fr. ca. 430kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1431387
Wii U Nunchuck (fr. ca. 250kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1431389
Wii U Mario Kart 8 Racing Wheel (fr. ca. 150kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2516677

Edit igen:
Fördelen är ju om du köper ett "Additional Set" är att du kan lira med grabben, ska ni lira med varandra eller han med/mot en polare krävs det iaf. en "Remote". "Nunchuck" är bara utökad funktionalitet i vissa spel. "Remote" är alltså "grundfjärren". Den man får med tillsammans med konsolen, "gamepad":en fungerar som en helt vanlig kontroll men ska man lira med andra och har mer kontrollers så köper man alltså en "remote".

Någon som har Wii U får gärna faktakolla mig men bör vara så.
Alltså ex:
Wii U Premium w. Mario Kart 8 bundle + Wii U Additional Set + Mario Kart 8 Racing Wheel =

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd

alla tillbehör iaf till wii har jag köpt på ebay för ingenting flera kontroller extra batterier laddnings station för flera kontroller osv antar det är samma för wii u med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mario kart 8 är ruskigt lätt och kul

Det enda jag är missnöjd med i Mario Kart 8 är Battle-Mode som är en rejäl flop. Men allt annat i spelet är fantastiskt roligt och helt klart värt pengarna (Köpte det separat).

OT: +1 Wii U

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Tänkte köpa min son ett tv spel i julklapp.

Senast jag ägde en konsol var Nintendo 8-bitars och så lånade jag N64 av någon kompis över ett par helger minns jag.
Men utöver det är jag mer av en PC person och känner väl ingen speciell dragning till konsoler.

Dock kan jag se fördelen med en idag när sonen fyller 5 och det kanske blir något gemensam vi kan göra.
Tänker ju att den ska vara med under rätt många år som en "entertainer" hemma...

Är osäker på vad som är lämpligt och hur det funkar idag. Läser mycket om guld medlemskap, månadskostnader för diverse saker... Vad ska man räkna med när man köper en konsol?

För mig känns det som att XboxOne är ett vettigt alternativ som kommer funka i längden. Något som är lite nytt och roligt för mig och sonen.
Tittar på XboxOne bara för att de har Kinect med sig och där tänker jag att det ska finnas lite bra möjligheter till barnspel. Lite Nintendo Wii style tänker jag mig.

Är PS4 et alternativ eller är det något helt annat?

Ska jag kanske gå på något äldre, billigare... som Wii eller PS3, Xbox360 osv?

Tar gärna emot tips.
Notera att jag har verkligen ingen aning om konsoler... Var så mycket enklare förr med Nintendo 8-bitar

säger såhär som varit stort nintendo fan och konsol fan!

att de som gäller är gamecube de finns massvis med spel osv han får en superb mskin o spela med +han om du köper de åt honom får veta vad link är och om du köper samlings skivan så lovar jag att du med kommer sugas in i konsoller och dela intresse med din son jag o pappa (jag 15) jag kollade bara på o fråga pappa en massa frågor vid 5-6 års ålder och bara de va kul men sen är jag ju från sista generationen som har knapptelefoner som första telefon och inte mamma gammla iphone 4s vit men om jag inte är alldeles för stenålder enligt er andra här så bör du skaffa cuben åt honom men även ett 8-bit och 64a kan va kul! eller vad tycker ni andra

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd

gamecube har bra spel men en beg wii modell lite äldre är ett bra alternativ för dom kan köra både wii och gamecube spel om man har en gamcube kontroll + minneskort sen kan man hitta en massa spel billigt för båda modellerna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag och mina yngre bröder haft riktigt roligt med ett då chippat wii, var nog den enda konsolen som även ofta var en föräldraaktivitet med sitt enorma spelutbud. Men också med sina simpla men underbart roliga basspel, som wii sports eller mario kart. SÅ om du har svårt att välja, köp ett begagnat wii och köp en redig gamingkonsol till honom senare i livet.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Köpte Wii U till min dotter när hon fyllde 4 (nu 5,5), varit mycket uppskattat.

Så slår du till på en pro-kontroll till dig själv med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Wii U utan tvekan.

De största fördelarna är just alla barnspel (som även vuxna tycker är roligt ) samt att den är så enkel. Den är byggd för att ett barn ska kunna hantera den. Visst, en 5-åring lär sig väl en PS3/Xbox hyggligt snabbt också men jag tror ett Wii U är ändå enklare och framförallt spelen är enklare och barnvänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Det enda jag är missnöjd med i Mario Kart 8 är Battle-Mode som är en rejäl flop. Men allt annat i spelet är fantastiskt roligt och helt klart värt pengarna (Köpte det separat).

OT: +1 Wii U

jo, det var skrattretande jämfört med föregående spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo, sen min kusin (9 år gammal) fick sitt xbox 360 för ett par år sedan inkl CoD och annat skit som de gillar har han blivit mer och mer våldsam och ska "döda" alla när han leker..

Detta kanske inte händer alla men varför ta risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Påminner om mig i min ungdom, vi brukade leka Mortal Kombat då.

OnT: Wii U är nog det bästa, finns ju virtual console där, så kan din son spela alla gamla klassiker om du vill visa vad du växte upp med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Tänkte köpa min son ett tv spel i julklapp.

Senast jag ägde en konsol var Nintendo 8-bitars och så lånade jag N64 av någon kompis över ett par helger minns jag.
Men utöver det är jag mer av en PC person och känner väl ingen speciell dragning till konsoler.

Dock kan jag se fördelen med en idag när sonen fyller 5 och det kanske blir något gemensam vi kan göra.
Tänker ju att den ska vara med under rätt många år som en "entertainer" hemma...

Är osäker på vad som är lämpligt och hur det funkar idag. Läser mycket om guld medlemskap, månadskostnader för diverse saker... Vad ska man räkna med när man köper en konsol?

För mig känns det som att XboxOne är ett vettigt alternativ som kommer funka i längden. Något som är lite nytt och roligt för mig och sonen.
Tittar på XboxOne bara för att de har Kinect med sig och där tänker jag att det ska finnas lite bra möjligheter till barnspel. Lite Nintendo Wii style tänker jag mig.

Är PS4 et alternativ eller är det något helt annat?

Ska jag kanske gå på något äldre, billigare... som Wii eller PS3, Xbox360 osv?

Tar gärna emot tips.
Notera att jag har verkligen ingen aning om konsoler... Var så mycket enklare förr med Nintendo 8-bitar

Grabben är 5 år?

Då skulle jag vilja säga att Nintendo är den konsol du ska sikta in dig på.
Helst super Nintendo. Varför? För det är lättare i den åldern att köra 2D än 3D spel..
Säger inte att de är så för alla barn, men för majoriteten av dom som jag har erfarit.

Börja med att hitta ett billigt SNES med mario. Brukar alltid gå hem hos barnen.

Vill du köpa nyare säger jag iaf Wii u.

Mvh Drago

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo, sen min kusin (9 år gammal) fick sitt xbox 360 för ett par år sedan inkl CoD och annat skit som de gillar har han blivit mer och mer våldsam och ska "döda" alla när han leker..

Detta kanske inte händer alla men varför ta risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en systerson på 10 jordsnurr som just fått en PS3a, och han får allt han pekar på typ. Han fick CoD advanced warfare nyligen, och häromveckan hävde han under en spelsession, i ett annat spel med mig, ur sig "hora". Seriöst… 10 år. Tycker definitivt inte att så små parvlar ska spela 18-årsspel.

Skrivet av dwd:

Kolla vad hans vänner har också, så att han inte råkar hamna "utanför" gruppen och inte kan spela med dem.

I den åldern spelar det väl inte så stor roll, det har ännu inte blivit så seriöst. Allting är ju roligt då.

-
För övrigt tycker jag många här är väldigt gentila mot sina barn, för att inte säga skämmer bort dem.

Gödslar med konsoler och spel och onlineavgift. Jag tycker att barn inte lär sig värdet av saker och ting då. På min tid, då jävlar Men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterats är Nintendo i princip självklart val.

Men, som alltid, tänk på att begränsa speltiden. Ser alldeles för många familjer där barnen bestämmer hur mycket de ska spela själva och för någon under 10 är det vanvettigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Min lillebror är inte ens 3 år och har redan preferenser..

Det där vill jag nästan ha bevis på!

Min son är snart 3 och kan knappt hålla i kontrollen ordentligt till min ps4.

Tycker du ska satsa på att vanligt Wii från blocket, finns ofta väldigt bra paket för inga pengar alls.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Grabben är 5 år?

Då skulle jag vilja säga att Nintendo är den konsol du ska sikta in dig på.
Helst super Nintendo. Varför? För det är lättare i den åldern att köra 2D än 3D spel..
Säger inte att de är så för alla barn, men för majoriteten av dom som jag har erfarit.

Börja med att hitta ett billigt SNES med mario. Brukar alltid gå hem hos barnen.

Vill du köpa nyare säger jag iaf Wii u.

Mvh Drago

Du har helt klart en poäng, men med tanke på begagnatpriserna på äldre nintendo-saker så är Wii U fortfarande det bättre valet, och köpa nes/snes spel i e-shoppen. Så slipper man problem med anslutningar dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min äldsta pojk 6 år nu han började sitt Tv-spelande på PS3. Populära spel för grabbar i den åldern är spel som Minecraft och Skylanders och Disney Infinity iaf bland hans kompisar. Fördelen med skylanders spelen är att man kan ta med sina gubbar till andra som har spelet oavsett konsol. Nu tror jag visserligen skjut mig inte om jag har fel men i alla fall så finns skylanders även till Wii. Sen så spelar min son en del Ratchet och Clank samt Lego spelen. Han var 3 när han började spela konsol och då hade han svårt för kontrollen men nu är han riktigt duktig.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har helt klart en poäng, men med tanke på begagnatpriserna på äldre nintendo-saker så är Wii U fortfarande det bättre valet, och köpa nes/snes spel i e-shoppen. Så slipper man problem med anslutningar dessutom.

Behöver inte vara speciellt dyrt, bara att införskaffa en flashcart. Nu får jag säkert inte skriva det även om systemet är över 20 år gammalt...suck.

Annars kan jag tycka att ett par USB-kontroller och ett emulatorfrontend som Hyperspin fungerar ypperligt till barn på en liten Intel Nuc eller dylikt.
Spola fram en bit på videon, enkelt och smidigt sätt att med gamepaden välja spel sen kan man antingen modifiera en windows installation så att det blir skalet eller enbart lägga det i autostart. Kan det bly mycket läckrare?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.