Permalänk
Medlem

Speldator åt arbetskollegans son

Hej på er SC.

Fått en önskan av en arbetskollega att bygga en dator åt hans son. Har satt ihop ett paket på inet med vad jag tycker är bra komponenter för ändamålet.
Grabben önskar spela CoD, Day-Z, GTA V osv.

Chassi har jag ett liggandes som jag tänkt att sponsra med. Kom gärna med synpunkter gällande val av komponenter om man har gjort en dundertabbe !
Tanken är att allt inte får kosta mer än 12 000 kr inkl mitt chassi och montage. Värt att nämna är väl att jag skall ta en 3,5" HDD samt CD-rom som de hade liggandes. Kundvagn enligt nedan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7366024/2014-11-17

Permalänk
Medlem

Skippa Windows Professional. Om du tar den vanliga basic versionen så sparar du 500kr. Du kan även välja ett lite billigare 80+ Guld agg istället för Platinum. Då får du lite extra pengar att lägga på exempelvis en större SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makarickiri:

Skippa Windows Professional. Om du tar den vanliga basic versionen så sparar du 500kr. Du kan även välja ett lite billigare 80+ Guld agg istället för Platinum. Då får du lite extra pengar att lägga på exempelvis en större SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Du hittar inget guld agg för dom pengarna i den watt klassen

Annars ser det bra ut. Fast som ovan, skippa PRO

Permalänk
Entusiast

Jag hade personligen lagt på 100kr och bytt ut nätaggregatet mot ett G2 750W från EVGA, så finns möjligheten för SLI också. (Det finns det med nuvarande 600W från Fractal också, men 600W kan bli lite tajt med uppgraderingar, överklockning osv)
Behöver inte personen mer än 16GB ram så duger nog Windows 7 Home Premium bra.
Sist men inte minst så skulle jag bytt ut SSDn också, jag har fortfarande mina tankar om Sandforce2281 kontrollern och A-DATA, kanske byta mot en MX100 från Crucial eller Samsung EVO 250GB? Prestandaproblemen som uppstod med EVO enheterna har Samsung fixat.

Paketet såg bra ut i övrigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag hade personligen lagt på 100kr och bytt ut nätaggregatet mot ett G2 750W från EVGA, så finns möjligheten för SLI också. (Det finns det med nuvarande 600W från Fractal också, men 600W kan bli lite tajt med uppgraderingar, överklockning osv)
Behöver inte personen mer än 16GB ram så duger nog Windows 7 Home Premium bra.
Sist men inte minst så skulle jag bytt ut SSDn också, jag har fortfarande mina tankar om Sandforce2281 kontrollern och A-DATA, kanske byta mot en MX100 från Crucial eller Samsung EVO 250GB? Prestandaproblemen som uppstod med EVO enheterna har Samsung fixat.

Paketet såg bra ut i övrigt.

Tack för kommentarer. Lite uppdaterat :

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7393950/2014-11-25

Permalänk
Medlem

Supernova G2, inte G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Supernova G2, inte G1.

Tack !