Fractal Design Define R5

Permalänk

Surt när man köpte ny dator med R4 för en månad sen

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Bra recension och stilrent och funktionellt chassi. Tycker dock det känns stenålder med en manuell fläktkontroll. Dags att chassin börjar komma med PWM fläktar så dom kan blåsa så mycket det behövs och inte mer, alla moderna moderkort stödjer ju det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

"...med föregångarens excellenta kvalitetskänsla..."

What? Jag har klämt på ett Define R4 och var inte alls imponerad av kvaliteten. Luckan gnisslade, chassit kändes billigt överlag och kände inget som helst "premium" kring det.

Vad är det "excellent kvalitetskänsla?" Isåfall har Lian-Li "über-düber power of Kingdom DragonLord fine handmade quality".

Nä men på riktigt. Förstår inte hur något beståendes av plast och stål kan bedömas som "excellent kvalitetskänsla".

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt trevligt detta chassi! Har ett R4 nu och när jag bygger en ny dator lär det nog bli ett R5 till den, eller R6 kanske t.om har hunnit ut på marknaden tills dess, vem vet.

Gillar verkligen deras design, vill att det ska vara så diskret som möjligt. Ju mindre överdesign desto bättre helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Enligt mig, S340 alla dagar i veckan över fractal.

Hur ser radiator supporten ut med lite mod? Fattar som att de får plats MAX 240 plus 120mm utan at skära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Föredrar NZXT H440 framför det här alla dagar i veckan. Är säker på att det här är bra, men H440 är i en klass för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

H440 behöver inga 5.25 så S340 är det jag bygger i mindre budget.

Det enda negativa med S340 skulle väl vara dammfiltret till nätagget. Hade hellre sett ett riktigt filter för PSU än för fronten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av makarickiri:

Det enda negativa med S340 skulle väl vara dammfiltret till nätagget. Hade hellre sett ett riktigt filter för PSU än för fronten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Därför kör man eget dammfilter så fall.
Damm har jag inga problem med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Föredrar NZXT H440 framför det här alla dagar i veckan. Är säker på att det här är bra, men H440 är i en klass för sig.

Tror också H440 är en stark spelare men diskret är det då verkligen inte vilket enligt mig är ett av R5ans bättre egenskaper.
Sen antar jag att H440 väsnas mer men det är svårt att hitta tester som jämför H440 och R4.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Bra recension och stilrent och funktionellt chassi. Tycker dock det känns stenålder med en manuell fläktkontroll. Dags att chassin börjar komma med PWM fläktar så dom kan blåsa så mycket det behövs och inte mer, alla moderna moderkort stödjer ju det.

De flesta moderkort från Asus stödjer fläkstyrning med 3-pin fläktar, finns säkert andra tillverkare som erbjuder det med?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Föredrar NZXT H440 framför det här alla dagar i veckan. Är säker på att det här är bra, men H440 är i en klass för sig.

Hej, menar du då passform och kvalitetsskillnad eller är det mer vad som passar just dig?

Jag har själv ägt ett FD R4 (en kort tid) och tycker kvaliteten inte alls håller hög klass.
Har själv kollat lite på H440 och känner mig lite sugen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag blev lycklig när jag såg Linus lagt upp en video och precis efter ser man Swec gjort det med så nu har man nått att se efter gymmet ( vi data nördar kan behöva röra på sig ibland ) eller jag som fått det om bakfoten ?

Har väntat på recension av detta chassi och man vet redan i förväg att Swec har dom absolut bästa chassi recensioner.

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Synd med toppen, känns inte optimalt med tunna plastkåpor som ska isolera ljud. Även hårddiskarna verkar inte vara särskilt vibrationsdämpade med tunna gummi(?)ringar. Hårddiskar gör ofta mer oljud än fläktar, tycker ni borde lägga fokus på det. Ingen nämner t.ex. det värdelösa systemet i FT02, utan det prisas rakt igenom. Något jag fått uppleva o lida av first hand.

Kan hålla med om detta, nu är i och för sig inte hdd burar något jag använt på många år ändå då det ända som funkar skapligt till att få tyst på vanliga mekaniska hdds är att hänga upp dom med resårband i tex en 5.25" plats men att inte satsa på något vettigt system till att få tyst på eländena i ett "tyst" chassi är förkastligt.

Angående takplattorna är det en svår övervägning men det ultimata för min del hade varit om det fanns i en version med helt tak utan möjlighet för fläktar där, det hade gjort chassit tystare, lättare att ljudisolera mer och inte minst mer estetiskt tilltalande. Samma gäller sidopanelen, jag skulle aldrig drömma om att montera en fläkt där så det är bara en ful och opraktiskt detalj för mig.

Det väl tilltagna utrymmet på baksidan mellan 20-35mm är guld i alla fall, det innebär att man kan gömma kablar där samtidigt som man monterar dit ytterligare 1cm ljuddämpning vilket jag haft problem med på andra chassin.

Så ja, det verkar vara ett bra chassi men inget för mig då jag skulle vilja ha det mer clean utan för mig onödiga kylningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi i en väldigt populär priskategori. Att dörren kräver två tilltryckningar är givetvis inte lika bekvämt som en magnet, men och andra sidan kanske dörren sitter bättre vid transport nu också?

Enda gången jag öppnar dörren är för att rengöra fläktfilter nu för tiden

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Bra chassi men har fortfarande inte alla rätt i min bok. Hade vart optimalt om man kunnat få in en till fläkt istället för 5,25" buren om man så hade önskat. Då hade CPUn fått det luftflödet och SLI fått sin luft från de andra två fläktarna. Hade också vart najs om man kunnat slippa ta bort panelerna på toppen helt och hållet utan haft dem lite upphöjda när man monterar fläkt/fläktar där.

Är inte S340 mindre och icke ljuddämpat jämfört med R5?

Det är ju det du får? Eller missade jag något. 9 fläktplatser

3 fram, 2 botten, 1 bak, 3 topp

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att äntligen mycket bättre bild/ljudkvalité rakt av?

I det stora hela, mysig recension som alltid av chassi-Jonas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äntligen ett chassi med bottenfiltret utdragbart från fronten, som jag har väntat.

Tyvärr så köpte jag ett enthoo pro för 2 månader sedan.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Det är ju det du får? Eller missade jag något. 9 fläktplatser

3 fram, 2 botten, 1 bak, 3 topp

2 fram, 2 botten, 1 bak, 3 topp, 1 sida

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Snyggt men vill ha ett ARC midi R3 luftflöde över tystnad och köpa låg rpm fläktar

Permalänk

Verkar vara ett nice litet chassi, sitter själv med ett lite äldre, Define R2 just nu, och blev lite sugen på detta, den enda fråga som jag inte tyckte besvarades i recensionen, eller så är det för att svaret på frågan är självklar, men med tanke på att jag sällan kollar recensioner på chassies så har jag isåfall missat det.

Men fläktplatsen på sidan, om man väljer att ha en fläkt där, så är där alltså INGET dammfilter ?

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

"...med föregångarens excellenta kvalitetskänsla..."

What? Jag har klämt på ett Define R4 och var inte alls imponerad av kvaliteten. Luckan gnisslade, chassit kändes billigt överlag och kände inget som helst "premium" kring det.

Håller med till fullo, känns som om recensenten fick slut på lovord. Luckan på R4 är fruktansvärd, inte sett klippet men det står ingenstans i recensionen om att några förbättringar har skett. Någon annan som har bättre koll?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

skulle hellre se en fläkthubb likt Enthoo Pro

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

kan ni inte börja montera radiatoerer oxå? bara så man kan se. är ju nästan minst lika många som annvänder det nu mera.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Håller med till fullo, känns som om recensenten fick slut på lovord. Luckan på R4 är fruktansvärd, inte sett klippet men det står ingenstans i recensionen om att några förbättringar har skett. Någon annan som har bättre koll?

kanske du ska se klippet då?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

skulle hellre se en fläkthubb likt Enthoo Pro

Ja den är verkligen oslagbar. Vilken finess alltså!
Nu får man köpa splitters istället så det iaf blir 6 fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

skulle hellre se en fläkthubb likt Enthoo Pro

Det är väl bara att köpa en det: http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

"...med föregångarens excellenta kvalitetskänsla..."

What? Jag har klämt på ett Define R4 och var inte alls imponerad av kvaliteten. Luckan gnisslade, chassit kändes billigt överlag och kände inget som helst "premium" kring det.

Vad är det "excellent kvalitetskänsla?" Isåfall har Lian-Li "über-düber power of Kingdom DragonLord fine handmade quality".

Nä men på riktigt. Förstår inte hur något beståendes av plast och stål kan bedömas som "excellent kvalitetskänsla".

Skrivet av in a bodybag:

Håller med till fullo, känns som om recensenten fick slut på lovord. Luckan på R4 är fruktansvärd, inte sett klippet men det står ingenstans i recensionen om att några förbättringar har skett. Någon annan som har bättre koll?

Fruktansvärd och gnisslig? - Jag har ett R4 och luckan vare sig gnisslar eller beter sig fruktansvärt.... Nu öppnar jag den otroligt sällan men den gör sitt jobb och magnetlåset är riktigt trevligt. Hade jag bara kunnat vända på den hade den varit utmärkt. Nu har jag inte som hobby att klämma på olika chassin på fritiden men jag tycker att för under 1000 kronor så kan man definitivt tycka att man får kvalitet om man köper R4/R5.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

skulle hellre se en fläkthubb likt Enthoo Pro

En sådan skulle jag verkligen vilja ha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NidoKing:

Hej, menar du då passform och kvalitetsskillnad eller är det mer vad som passar just dig?

Jag har själv ägt ett FD R4 (en kort tid) och tycker kvaliteten inte alls håller hög klass.
Har själv kollat lite på H440 och känner mig lite sugen.

Hej!

Jag satte ihop en dator åt min vän med NZXT H440 (efter lite tjat gav han med sig). Chassit var väldigt enkelt att bygga i. Alla lösningar var väldigt eleganta.

Möjligheterna till kabeldragning gjorde att till och med den som är riktigt usel på att dra kablar kan göra det riktigt snyggt så att komponentsidan ser riktigt städad ut.

Dessutom är chassit oerhört stilrent och håller klart högre kvalitet än mitt Define R4. Saker sitter bättre, fronten känns mer gedigen. Helt enkelt en bättre upplevelse. Jag blev redigt avundsjuk

Edit: Det gäller den vita varianten, som enligt min subjektiva mening är stilren.

Permalänk
Medlem

Angående klagomålet på USB3-headern, på bilden ser det klart och tydligt ut som om USB-kabeln hade kunnat dras genom gummibussningen istället och då helt eliminerat problemet som nämns? Eller har jag helt missat något?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)