FiiO E6 som mikrofonförstärkare

Permalänk
Medlem

FiiO E6 som mikrofonförstärkare

Då output signal på min ModMic 3.0 är lite väl låg så provade jag att koppla in min FiiO E6 mellan ljudkortet (Asus Xonar DGX) och mikrofonen, men det fungerar inte.
FiiO'n fungerar utmärkt då jag använder den som vanlig hörlursförstärkare, så jag förstår inte vad felet är. Det är helt knäpptyst när jag använder FiiO'n som hörlursförstärkare. Det kommer inte fram någon signal över huvud taget.
Självklart har jag ModMicen till FiiO'ns input, och output till datorn.

Varför fungerar det inte?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen micingång på fiio e6,ingången är gjord för vanlig linesignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det finns ingen micingång på fiio e6,ingången är gjord för vanlig linesignal.

ska väl inte spela någon roll? vad är det för skillnad på att förstärka en signal från ex. min telefon mot mikrofonens signal? båda är ju 3.5mm stereo (eller ja, micken är ju inte stereo, fast det är två mono-signaler).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska väl inte spela någon roll? vad är det för skillnad på att förstärka en signal från ex. min telefon mot mikrofonens signal? båda är ju 3.5mm stereo (eller ja, micken är ju inte stereo, fast det är två mono-signaler).

Mikrofonsignal har betydligt lägre utnivå än från en mobiltelefon,så man måste förstärka signalen till line-nivå.
Fiio e6 har line input och inte mic-input det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Mikrofonsignal har betydligt lägre utnivå än från en mobiltelefon,så man måste förstärka signalen till line-nivå.
Fiio e6 har line input och inte mic-input det är stor skillnad.

men det är ju en förstärkare? ska den inte bara ta in en signal och förstärka den? det ska väl inte spela någon roll hur stark den är när den kommer in?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men det är ju en förstärkare? ska den inte bara ta in en signal och förstärka den? det ska väl inte spela någon roll hur stark den är när den kommer in?

Jo det är en förstärkare men det är en hörlursförstärkare,den är byggd för att driva hörlurar,den kan inte förstärka en mikrofonsignal,i så fall måste du ha separat förstärkning till micken och sen koppla in till Fiio e6.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oyegie:

Jo det är en förstärkare men det är en hörlursförstärkare,den är byggd för att driva hörlurar,den kan inte förstärka en mikrofonsignal,i så fall måste du ha separat förstärkning till micken och sen koppla in till Fiio e6.

Nja, inte hela sanningen. En analog ljudsignal är fortfarande en analog ljudsignal. Rent tekniskt sett skall den fungera utan problem att förstärka en mikrofonsignal. En Transistorförstärkare är knappast något avancerat. Dock har du nog helt rätt i att mikrofonens signal är så låg att den faller inom "brus" på förstärkaren och sållas bort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, inte hela sanningen. En analog ljudsignal är fortfarande en analog ljudsignal. Rent tekniskt sett skall den fungera utan problem att förstärka en mikrofonsignal. En Transistorförstärkare är knappast något avancerat. Dock har du nog helt rätt i att mikrofonens signal är så låg att den faller inom "brus" på förstärkaren och sållas bort.

that makes more sense. tack

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |