Snabbtest: Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

Permalänk

Är det ultra som option, Så är det väl bara 2x MSAA och high på tessellation ?
Man får ju köra custom för att få Ultra på Tessellation och 4x MSAA samt ultra på post process.

För mig är spelet sjukt tungdrivet med 290x när allt är på max.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Fick en rätt rejäl FPS-boost när jag bytte till Mantle, skulle tippa på runt 8 FPS i snitt. Kör med det mesta på High. Måste säga att spelet är bland det snyggaste jag lirat. Framförallt ljussättningen är enormt bra och gör att alla miljöer känns unika och levande. Trodde att ökenmiljöerna skulle kännas trista (vilket de vanligtvis gör i spel), men kontrasterna mellan karaktärer, avlägsna ruiner, sina karaktärers långa skuggor och det fenomenala ljuset gör det till ett rent nöje att trampa fram i sanden.

Angående piratnedladdning av spel så tror jag inte att det är ett i närheten så stort problem som industrin vill ge sken av. Att kolla på Piratebay och dra slutsatsen "700,000 personer som laddat ner spelet á 500 kronor betyder att vi förlorat 350 miljoner i intäkter" håller inte direkt. Långt ifrån alla som laddat ner spelet hade köpt det om de inte laddat ner det, och många av de som laddat ner det kommer sedan köpa det efter att ha testat det.

Jag laddar ner en del, men lägger samtidigt hutlösa mängder pengar på att köpa spel. Snittar säkert på 800-1000 i månaden. Att man inte kan lita på företagen och deras marknadsföring av spel har väl varit känt sedan länge - se bara på Watch Dogs som med flit förfulades inför PC-releasen för att inte skämma ut konsolerna - men nu kan man i mångt och mycket inte ens lita på recensioner tack vare de "recensionsresor" som de bjuds på när ett spel ska recenseras. De får lira spelet på hårdvara som hårdtestats och optimerats för att spelet ska fungera som det ska, men när det sedan släpps så fungerar det som skit på PC, trots att det prisats av recensenter - Battlefield 4 någon?

Släpps det inget demo till ett spel jag är intresserad av så kommer jag ladda ner det för att se att man inte köper grisen i säcken. Falsk marknadsföring tycks i mångt och mycket vara fullt acceptabelt i spelbranschen, och att få sina pengar tillbaka är i stort sett omöjligt, om man inte köper via Origin.

Håller med. Vissa titlar vill man prova innan köp, annars blir det lite grisen i säcken
Trots problem med låga fps är Assassins Creed och Alien Isolation bästa spelköpen jag gjort i år.
Tror jag är uppe i 40-50h i Assassins Creed och jag ligger på 29% på Single Player. Kan säkert lira hundratals timmar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Än så länge verkar dock SLI bugga ur ganska rejält i just DA:I, men visst vore det fint. Kan väl dock tänka mig att man direkt sabbar att "snabbtestet" ska gå snabbt på det viset.

Smått fantastiskt ändå att tillverkarna inte kan få ut drivisar i tid till släpp.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tjena sitter pga diverse anledningar endast på 4 GB ram för tillfället, kommer jag ändå kunna köra på med/high med ca 60 FPS eller är det bara att pröjsa för nya ramminnen?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk

Tycker det är konstigt hur många som ogillar Dragon Age 2, själv tycker jag att det är det bästa i serien, Om kanske lite väl actionfokuserat.

Detta blir nog det första spelet jag köper på länge!
Kommer nog lagga en del bara, men så länge det är över 30FPS så..

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tycker det är konstigt hur många som ogillar Dragon Age 2, själv tycker jag att det är det bästa i serien, Om kanske lite väl actionfokuserat.

Dragon Age Origins är en klassiker i still med Fallout 1 & 2, Baldurs Gate 1 & 2, KOTOR, Mass Effect etc.

Dragon Age II är "ett helt ok spel" men knappast något speciellt, storyn är ytlig och flummig, RPG elementen är neddummade och du har mindre frihet i dina val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Smått fantastiskt ändå att tillverkarna inte kan få ut drivisar i tid till släpp.

Är väl inte helt solklart om det enbart är drivrutinerna eller om spelet i sig behöver rättas till på något vis.... Oavsett vilket tycker man ju att de skulle ha ordning på det vid släpp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat spelet på ett DX10/10.1-kort? Är nyfiken på hur väl minimikraven stämmer.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Dragon Age Origins är en klassiker i still med Fallout 1 & 2, Baldurs Gate 1 & 2, KOTOR, Mass Effect etc.

Dragon Age II är "ett helt ok spel" men knappast något speciellt, storyn är ytlig och flummig, RPG elementen är neddummade och du har mindre frihet i dina val.

Aah, då är det mer förståligt ifall det har lite kult-status över sig. Fallout 1 och 2 är grymma, även om jag inte vill spela om dom då mitt positiva minne av dom kanske förstörs till viss del.
DA2 tycker jag hade fantastisk uppslukande story, men det kanske säger mer om vilken nivå jag själv ligger på än om spelet

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Grafikmässigt ser DA:I (3) riktigt bra ut. I alla fall på ultra 1440p. Det är tungdrivet men mitt 290X hänger med på acceptabel FPS. Ska dra en benchmark senare. Ett tips för bättre FPS är att helt skippa MSAA och bara köra på post-processing. MSAA 2x ger inte något större lyft på 1440p med postprocessing påslaget i mitt tycke. Visst ger post-processing ett visst "blur" men det drar å andra sida inte i närheten av samma prestanda som MSAA och det gör ändå ett hyfsat jobb med AA. Och för att helt skippa post-processing får man slå på 4x MSAA.

Skrivet av CFSsss:

Dragon Age Origins är en klassiker i still med Fallout 1 & 2, Baldurs Gate 1 & 2, KOTOR, Mass Effect etc.

Dragon Age II är "ett helt ok spel" men knappast något speciellt, storyn är ytlig och flummig, RPG elementen är neddummade och du har mindre frihet i dina val.

Dem som gillade dessa spel borde nog titta mer mot Divinity än Dragon Age. Dock har ju Divinity knappast samma storyelement. Själv älskar jag DA:I mot DA:O, DA2 har jag aldrig hunnit testa men jag tror nog faktiskt att jag skulle uppskatta det. DA:O har alldeles för långsamma strider där tactical view nästan är ett måste. Men det finns tydligen dem som älskar den ökade kontrollen man får. Divinity går ju hela vägen ut och gör striderna turbaserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Dragon Age: Inquisition ser ut som ett bantat Skyrim.

Det är ungefär vad det är.

Jag och min kompis spelar det just nu och vi snakcade en del av vad som irriterar oss.

Spelet har lite för höga betyg. Det är typ 7,5-8. Dragon Age 1 var mycket bättre.

Är ALLDELES för mycket sanbox i spelet. Man har 0 koll på vad som händer. Man vet inte ens vad som är main questen utan man går bara till den närmsta markören hela tiden.
Man har ingen kontroll över questena öht. Man explorar ett ställe, gör allt där, bara för att 5 min senare få en quest som är precis i det området man precis var i.
Och man kan inte porta tillbaka dit utan man måsta gå hela vägen dit från den närmsta campen, vilket ibland kan vara rätt långt.
Så håller det på hela tiden, om och om igen.
Jag har nog fått gå tillbaka till alla små grottor 10-20 gånger för att man får 1 ny quest om och om igen i det området.
Hade inte varit helt fel att få alla quests i det området samtidigt...
Man spenderar mer i spelet på att springa fram och tillbaka än questa.

Man har hur många quests som helst samtidigt, men har ingen struktur på det öht.
Det står heller inte vilken svårighet det är på questsen, så man rantar till questlocationen, bara för att inse att det är mobs med dubbelt så hög nivå som du som oneshottar hela ditt party..

Sen förtår jag inte den dåliga ideen med "ingen helning" Man har 8 pots, sedan måste man gå tillbaka til lcampen för att fylla på, vilket IGEN gör att man måste springa igenom områden man redan utforskat, och ja, mobsen respawnar..

Tactical view är riktigt dåligt med, kan inte zooma ut tillräckligt och även om du säger till dina NPCs att göra en sak, så springer fan mej alltid range companions in i melee.. Finns inget val att välja att "always stay i range" i behaviour heller.

Spelet är väldigt spammigt action baserat, inte alls lika taktiskt som DA1.

Mounts är också helt värdelösa, landskapet är för bergigt så det går snabbare att springa.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att se att så många har inställningen att alla kort bör klara av att driva de nya titlarna med högsta inställningar. Visst är ett spel/drivrutiner dåligt optimerat, då är det förståeligt att vara missnöjd. Annars ser jag bara det som positivt att alternativet finns att ställa upp grafikinställningarna tills dess dagens hårdvara går på knäna. Pushar på utvecklingen och dessutom finns det ett mervärde att spela om spelet när man skaffat hårdvara som matchar de högsta inställningarna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon99339:

Gällande punkt 3 skulle personerna absolut köpa spel, tror jag. Även om det vore ett spel istället för tio piratkopierade.

Jag anser att om man har råd med en spelplattform som klarar av AAA-spel som släpps idag så har man även råd med spel. Om inte massor, så några. Vilket är fullt tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock skillnad på att investera i låt säga en dator, än ett spel. Köper jag idag en dator är det troligen på 6-12 månader räntefri delbetalning eller begagnade delar för uppgradering. Gav 2000kr för mitt GTX 780 här på marknaden, vilket i mina ögon är prisvärt - Något som inte är lika prisvärt så är det BF4+premium för 1100kr på release.

Om jag visste att spelen skulle fungera till 99% på release, jag kommer spela spelet i minst 1-2 år (ungefär så ofta jag byter GPU) och jag får en massa gratis content som trogen kund (Witcher 3, gratis DLC's exempelvis), då hade jag köpt spel oftare än vad jag gör!
Men när företagen vill ha 5-699:- för bas spelet, sedan 150+:- för 4-5 "expansions" som innehåller ett par maps som någon slängt ihop i en färdig map-editor, då börjar det kännas girigt. Det blir inte bättre av att det utöver spelet+Expansions kommer micro-DLCs med skins/annat krims-krams för 5-15$/st som man känner sig tvingad att införskaffa för att få den kompletta upplevelsen som man rättmätligen redan betalat för egentligen.

Kommer nog aldrig förboka ett spel igen som inte är en WoW expansion, varenda gång man gjort det så känner man sig grundlurad bara - "BF3", "BF4", "Diablo 3", "Skyrim", "Watch Dogs" är bara några exempel. Spelen är hur roliga som helst idag, men aldrig att jag kastar pengar på ett spel som tar 6+ månader med patchning innan det blir spelbart efter release igen.
Blir nog TPB för mig den överskådliga framtiden när det kommer till Singleplayer spel, köper sedan spelet om jag tycker det lever upp till vad jag betalar för, för att då stödja utvecklarna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Det är ungefär vad det är.

Jag och min kompis spelar det just nu och vi snakcade en del av vad som irriterar oss.

Spelet har lite för höga betyg. Det är typ 7,5-8. Dragon Age 1 var mycket bättre.

Är ALLDELES för mycket sanbox i spelet. Man har 0 koll på vad som händer. Man vet inte ens vad som är main questen utan man går bara till den närmsta markören hela tiden.
Man har ingen kontroll över questena öht. Man explorar ett ställe, gör allt där, bara för att 5 min senare få en quest som är precis i det området man precis var i.
Och man kan inte porta tillbaka dit utan man måsta gå hela vägen dit från den närmsta campen, vilket ibland kan vara rätt långt.
Så håller det på hela tiden, om och om igen.
Jag har nog fått gå tillbaka till alla små grottor 10-20 gånger för att man får 1 ny quest om och om igen i det området.
Hade inte varit helt fel att få alla quests i det området samtidigt...
Man spenderar mer i spelet på att springa fram och tillbaka än questa.

Man har hur många quests som helst samtidigt, men har ingen struktur på det öht.
Det står heller inte vilken svårighet det är på questsen, så man rantar till questlocationen, bara för att inse att det är mobs med dubbelt så hög nivå som du som oneshottar hela ditt party..

Sen förtår jag inte den dåliga ideen med "ingen helning" Man har 8 pots, sedan måste man gå tillbaka til lcampen för att fylla på, vilket IGEN gör att man måste springa igenom områden man redan utforskat, och ja, mobsen respawnar..

Tactical view är riktigt dåligt med, kan inte zooma ut tillräckligt och även om du säger till dina NPCs att göra en sak, så springer fan mej alltid range companions in i melee.. Finns inget val att välja att "always stay i range" i behaviour heller.

Spelet är väldigt spammigt action baserat, inte alls lika taktiskt som DA1.

Mounts är också helt värdelösa, landskapet är för bergigt så det går snabbare att springa.

Tack för en bra analys!

Låter som jag skippar DA3 i det fallet.

DA1 var grymt dock, synd att dom inte kunde göra som Mass Effect serien och släppa tre spel som hängde ihop och som faktiskt var bra! Det var ju det jag trodde att de skulle göra från början. Men EA kanske kom och förstörde planerna? Vem vet...

Själv lirar jag Divinity Original Sin just nu! Riktigt bra old school RPG spel, som baldurs gate fast uppfräshat, rekas helt klart om man gillar sånt!

Permalänk
Medlem

Stämmer det att Denuvo DRM skyddet kan slita ut SSD snabbt? Är sugen på spelet. men folk varnar att man inte skall installera spel med Denuvo DRM skyddet på SSD.
http://gamemag.ru/news/drm-zashchita-dragon-ageinquisition-denuvo-antitamper-ubivaet-ssdhdd-101753

40 min spelande och ca 30GB Writes på SSDn:

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur kan ett spel skriva så mycket data?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det är dock skillnad på att investera i låt säga en dator, än ett spel. Köper jag idag en dator är det troligen på 6-12 månader räntefri delbetalning eller begagnade delar för uppgradering. Gav 2000kr för mitt GTX 780 här på marknaden, vilket i mina ögon är prisvärt - Något som inte är lika prisvärt så är det BF4+premium för 1100kr på release.

Om jag visste att spelen skulle fungera till 99% på release, jag kommer spela spelet i minst 1-2 år (ungefär så ofta jag byter GPU) och jag får en massa gratis content som trogen kund (Witcher 3, gratis DLC's exempelvis), då hade jag köpt spel oftare än vad jag gör!
Men när företagen vill ha 5-699:- för bas spelet, sedan 150+:- för 4-5 "expansions" som innehåller ett par maps som någon slängt ihop i en färdig map-editor, då börjar det kännas girigt. Det blir inte bättre av att det utöver spelet+Expansions kommer micro-DLCs med skins/annat krims-krams för 5-15$/st som man känner sig tvingad att införskaffa för att få den kompletta upplevelsen som man rättmätligen redan betalat för egentligen.

Kommer nog aldrig förboka ett spel igen som inte är en WoW expansion, varenda gång man gjort det så känner man sig grundlurad bara - "BF3", "BF4", "Diablo 3", "Skyrim", "Watch Dogs" är bara några exempel. Spelen är hur roliga som helst idag, men aldrig att jag kastar pengar på ett spel som tar 6+ månader med patchning innan det blir spelbart efter release igen.
Blir nog TPB för mig den överskådliga framtiden när det kommer till Singleplayer spel, köper sedan spelet om jag tycker det lever upp till vad jag betalar för, för att då stödja utvecklarna

Sen kan ju ha lite tålamod, vänta och se om spelet är något och ha. Om det är något att ha så köper du det och spelar det, annars så varken köper eller spelar du spelet. Kul att se folk snacka om att spelföretag är giriga, medan de själva försöker rättfärdiga att ta någons produkt och använda den utan att betala för den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tack för en bra analys!

Låter som jag skippar DA3 i det fallet.

DA1 var grymt dock, synd att dom inte kunde göra som Mass Effect serien och släppa tre spel som hängde ihop och som faktiskt var bra! Det var ju det jag trodde att de skulle göra från början. Men EA kanske kom och förstörde planerna? Vem vet...

Själv lirar jag Divinity Original Sin just nu! Riktigt bra old school RPG spel, som baldurs gate fast uppfräshat, rekas helt klart om man gillar sånt!

Det tycker jag inte du ska göra, med tanke på att det var en rätt dålig analys.

Med sin "journal" har man hela tiden full koll på precis vilket quest som för storyn vidare och hänger man med i konversationerna så är det inga problem att "veta vad som händer", så den punkten är helt felaktig. Att ta sig runt kartorna går relativt snabbt med läger och sin mount så att man skulle behöva springa några längre sträckor för att backtracka håller jag inte heller med om.
Att springa tillbaka till lägret och fylla på potions är inte heller något jag upplever att man måste göra. Har man en mage med barrier så får man sällan slut på potions.

Edit: Sen vet jag inte om kommentaren om att det ser ut som ett nedbantat Skyrim hänvisade till grafiken, men Dragon Age 3 ser avsevärt bättre ut på alla punkter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

2.3 gig grafik minne vid användande av ultra settings - då har jag några settings på high... rätt saftigt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tycker det är konstigt hur många som ogillar Dragon Age 2, själv tycker jag att det är det bästa i serien, Om kanske lite väl actionfokuserat.

Detta blir nog det första spelet jag köper på länge!
Kommer nog lagga en del bara, men så länge det är över 30FPS så..

Lirade du Origins innan DA2? Alltså de två går inte ens att jämföra, så mycket bättre är Origins (enligt mig). Samma gäller faktiskt med DA Inquisition, har iofs inte spelat den så mycket ännu, men det lilla jag sett är så mycket bättre än något i DA2. Men visst vi har ju alla olika smak

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Grafikmässigt ser DA:I (3) riktigt bra ut. I alla fall på ultra 1440p. Det är tungdrivet men mitt 290X hänger med på acceptabel FPS. Ska dra en benchmark senare. Ett tips för bättre FPS är att helt skippa MSAA och bara köra på post-processing. MSAA 2x ger inte något större lyft på 1440p med postprocessing påslaget i mitt tycke. Visst ger post-processing ett visst "blur" men det drar å andra sida inte i närheten av samma prestanda som MSAA och det gör ändå ett hyfsat jobb med AA. Och för att helt skippa post-processing får man slå på 4x MSAA.

Dem som gillade dessa spel borde nog titta mer mot Divinity än Dragon Age. Dock har ju Divinity knappast samma storyelement. Själv älskar jag DA:I mot DA:O, DA2 har jag aldrig hunnit testa men jag tror nog faktiskt att jag skulle uppskatta det. DA:O har alldeles för långsamma strider där tactical view nästan är ett måste. Men det finns tydligen dem som älskar den ökade kontrollen man får. Divinity går ju hela vägen ut och gör striderna turbaserade.

Tack för tipset, ser väldigt intressant ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Stämmer det att Denuvo DRM skyddet kan slita ut SSD snabbt? Är sugen på spelet. men folk varnar att man inte skall installera spel med Denuvo DRM skyddet på SSD.
http://gamemag.ru/news/drm-zashchita-dragon-ageinquisition-denuvo-antitamper-ubivaet-ssdhdd-101753

40 min spelande och ca 30GB Writes på SSDn:
http://i9.pixs.ru/storage/5/1/2/855315e479_7456270_14771512.p...

Tveksamt, Min läser mycket vid start, och loading av nya områden, Dock ingen direkt skrivning. Men han har läst runt 1gb för mig på 20 min, Men Fast travel mycket så mycket som ska laddas in antar jag.
Sen så bryr jag personligen inte mig så mycket, Har 90TB skrivet på min ssd på 2 år och har redan köpt ny, och kommer säkert köpa ny igen nästa år.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Sen handlar det ju även om att spelet ska vara optimerat och vill de att spelet ska se bra ut flera år framåt så får de gå efter en tidlös design istället för ultra realism för det åldras mycket snabbare.
Spelet ska förtjäna sina systemkrav, att göra snygga och alldeles för krävande effekter är enkelt, att göra något snyggt men som inte äter all hårdvara där har du en utmaning. Det bästa AA effekten skulle jag säga är SSAA men det finns en anledning att man inte kör det så ofta på spel samt i nivåer som SSAAx16, för visst du har absolut noll AA men spelet går inte att spela för kraven blir absurda rätt snabbt. Räcker med att MSAA kräver grymt mycket.

Battlefield 3 skulle jag säga har åldrats bra grafiskt, är fortfarande idag riktigt snyggt men kan endå maxas på ett 580 i 1080p, det spelet lyckades vara en riktigt fröjd för ögat utan att de skulle ha absurda AC:Unity krav. Sen har man ju GTA IV som du inte kan maxa vad du än gör för spelet kör som skit.

Så grejen är inte att det är ett problem att spelen kräver mer än en GPU att maxa utan att de ska vara av en bra anledning, spelet ska visa varför och vara fint optimerat och skala bra, vilken klåpare som helst kan kasta in en massa effekter men det krävs bra utvecklare för att det ska göras på ett effektivt och snyggt sätt.

P.S. Nu talar jag på min syn gällande spel och dess prestanda, klart det alltid finns någon som klagar hur bra saker än är kodade och hur bra det än skalar.

Jag håller med att spelen ska optimeras och inte kräva mer än vad som behövs, men det är lite en annan fråga än var man lägger högsta nivån. Dåligt programmerade spel gör ingen glad. Spelens grafik bör jämföras mellan hur de ser ut på ett "vanligt" system och inte hur de ser ut maxat som inte ens 4x värstingkort kan klara av. Det finns många spel som sett halvrisiga ut men ändå gått segt på bra system och det är riktigt illa.

Ändå kommer regelbundet klagomål då riktigt snygga spel inte kan spelas i ultra i hög upplösning med singelkort.

Vad sen speltillverkarna sätter som högsta grafiknivån är en lite annan sak och där bör de lägga sig lite över vad dagens vanliga grafikkort klarar så man kan få ett spel som blir snyggare med tiden. Att tillåta lite extra ögongodis för framtida system kan väl inte vara helt omöjligt att programmera in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tycker det är konstigt hur många som ogillar Dragon Age 2, själv tycker jag att det är det bästa i serien, Om kanske lite väl actionfokuserat.

Detta blir nog det första spelet jag köper på länge!
Kommer nog lagga en del bara, men så länge det är över 30FPS så..

Alla tycker ju olika, men som en av de som nötte igenom Origins + Awakening många gånger om tycker jag att den ytliga och skumma storyn, det horribla stridssystemet, och de repetitiva/återanvändna miljöerna gör spelet ospelbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Allt på Max/Ultra förutom Post processing som är på Medium och MSAA är på Off.
Sen kör jag med Nvidias nya MFAA (finns i Nvidia Kontrollpanel) samt spelets Post Process AA på Max/High.
Då rullar allt på fint med 60 - 90 fps med några dropp ner till 40-50 om det är RIKTIGT mycket som händer.
Denna kombinationen kanske hjälper någon.

(Spelas på datorn i sign)

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, tyvärr är det väl så du säger att folk spelade för låg svårighet alternativt inte bytte mellan karaktärerna och spelade taktiskt. Såg väldigt mycket fram emot Dragon Age 2 efter att jag klarade Origins. Synd att det var så otroligt dåligt, har fortfarande inte spelat klart Act 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte så konstigt att man i ett RPG inte vill byta karaktär? Kan inte tänka mig något mer "immersion breaking" än att vara the Herald of Andraste en alvkvinna, för att sedan ...
Att i single player RPGer egentligen spela någon slags hydra är ett kass designbeslut. Detta spelet kör ju dessutom någon slags Tank/damage/healing MMO variant där karaktärerna har aggrohanteringsskills.

Spelet har kvaliteter också. Party-based är inte en av dem.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Sen kan ju ha lite tålamod, vänta och se om spelet är något och ha. Om det är något att ha så köper du det och spelar det, annars så varken köper eller spelar du spelet. Kul att se folk snacka om att spelföretag är giriga, medan de själva försöker rättfärdiga att ta någons produkt och använda den utan att betala för den.

Det har blivit lite av en principsak. Jag tänker inte betala tusentals kronor för något som inte är värt det. Köpte ex. SaintsRow 4 när det kom, och fick sedan reda på att det fanns en handfull day1-DLC's att köpa till om man ville det, har jag betalat nästan 500kr för ett spel då är det sista jag vill att behöva lägga ut 200kr+ till på saker som uppenbarligen redan fanns "on-disc" på release...

Köper inte spel idag baserat på om de är roligt eller ej, köper om jag tycker företagen förtjänar mina pengar. hur förtjänar de mina pengar? Jo de behandlar inte sina kunder som skit och låter sig toppstyras av sina investerar stup i kvarten!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd

sweclockers test vs týskt test.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Dragon Age: Inquisition ser ut som ett bantat Skyrim.

Som Skyrim fast med role-play element, eller vadå?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det har blivit lite av en principsak. Jag tänker inte betala tusentals kronor för något som inte är värt det. Köpte ex. SaintsRow 4 när det kom, och fick sedan reda på att det fanns en handfull day1-DLC's att köpa till om man ville det, har jag betalat nästan 500kr för ett spel då är det sista jag vill att behöva lägga ut 200kr+ till på saker som uppenbarligen redan fanns "on-disc" på release...

Köper inte spel idag baserat på om de är roligt eller ej, köper om jag tycker företagen förtjänar mina pengar. hur förtjänar de mina pengar? Jo de behandlar inte sina kunder som skit och låter sig toppstyras av sina investerar stup i kvarten!

Sen behöver du ju inte köpa alla DLC. DLC är i 95% av fallen saker som för 15 år sen inte skulle varit med i spelet alls. Nu finns de med om man köper dem. Ser ingen skillnad i det. Per definition så har företagen förtjänat dina pengar redan när du startar spelet. Men det är kul att du fortsätter vara väldigt girig medans du kallar företagen giriga. Ska du hålla på med någon principsak så ska du inte köpa spelen eller spela dem. Att spela utan att betala är ingen principsak, det är bara snålt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell