Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är inte helt med. Har ju sedan länge kunnat välja noll månader hos Telia - och ingen skillnad i pris blir det heller.

Vad jag vet har alla operatörer alternativet att inte binda sig, folk väljer aktivt att binda sig trots att alternativet att inte göra det finns, vilket jag iaf tolkar som, så det tele2 igentligen har gjort är att ta bort dom abb som folk vill teckna och ersätta med nåt som folk aktivt väljer bort, däremot verkar detta abb vara mer modulärt än dom flesta vilket naturligtvis är positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad i hela friden händer med den här industrin?
Eller har Telenor helt enkelt valt att plocka bort säkerheten i att låsa sina kunder en viss tid mot att öka månadskostnaderna enormt?

När det kommer till Mobilt Bredband hände något väldigt konstigt för ett tag sedan (osäker på när). Men alla operatörer sänkte datamängd och gjorde det väldigt dyrt att använda sig av det. För mig luktar det någon uppgörelse för ingen operatör erbjuder mobilt bredband med mycket datamängd till bra pris idag.

Om du går till http://www.mobiltbredband.net/ så ser du paketen när de var som bäst. Sidan har inte uppdaterats eftersom marknaden är död idag. Mobilt Bredband idag är endast tänkt som ett sekundärt alternativ för väldigt få konsumenter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Whatsapp, Viber och Facebook messenger? Nybörjare Pröva Telegram, RedPhone och TextSecure!

Min poäng var att nämna populära appar som definitivt tar en stor del av kakan från operatörerna. Whatsapp har ju över 600 miljoner användare. De appar du nämnar är ju inget som den stora massan verkar ha fått upp ögonen för (än). Utan att vara direkt insatt, men vad gör de apparna bättre än WhatsApp, FB messenger, Viber, Hangouts osv? Säkerhet? Jag orkar faktiskt inte dra på mig foliehatten utan nöjer mig att använda något som de flesta av mina bekanta använder

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

När det kommer till Mobilt Bredband hände något väldigt konstigt för ett tag sedan (osäker på när). Men alla operatörer sänkte datamängd och gjorde det väldigt dyrt att använda sig av det. För mig luktar det någon uppgörelse för ingen operatör erbjuder mobilt bredband med mycket datamängd till bra pris idag.

Om du går till http://www.mobiltbredband.net/ så ser du paketen när de var som bäst. Sidan har inte uppdaterats eftersom marknaden är död idag. Mobilt Bredband idag är endast tänkt som ett sekundärt alternativ för väldigt få konsumenter.

Skrämmande skilldnad i pris och datamängd på så kort tid. Ja, något är verkligen fel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Har hellre bindningstid och kraftigt rabatterad telefon vartannat år, nu tvingas vi till att betala fullpris för dem så nu kommer det säljas färre lurar istället. En bindningstid på 24 månader är inte mycket att gnälla om och att byta lur vartannat år är lagom, snudd på för ofta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Tycks bara gynna folk med dyra abonnemang. Min nuvarande förbrukning skulle landa på runt 250% av min nuvarande kostnad. (från 89kr till 218kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Dude. Comviq är ett varumärke som ägs av Tele2. Så du bytte från Tele2 till Tele2
Och Tele2 sänker även de hastigheten på surfen när den tar slut.

Tele2 klipper av hastigheten, det var en av anledningarna att jag bytte. Det är något de började med ganska nyligen faktiskt, under sommaren. Just för att man ska bli mer tvingad att köpa mer surf av dem.

Comviq delar nät med Tele2, Telia (Tele2 och Telia delar på 3G masterna) samt Telenor, vilket är en bonus.

Så jag bryr mig inte om Tele2 äger det eller ej, det är fortf en mycket bättre deal!

0,2GB : 145kr/mån
1GB : 195kr/mån
3GB : 245kr/mån

Då är det helt fria samtal/sms/mms till alla operatörer, fast pris, inga extra kostnader! Om du är student blir det dessutom bra billigare genom Mecenat!

Som student: 5GB : 195kr/mån, samma sak som ovan med samtal och meddelanden.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Är det inte som förr, att man köper en telefon från elgiganten och sen köper man en kontant kort från comviq och tanka på det man vill ha?
Vad är förändringen?

Permalänk
Medlem

Bra av Tele2, då de inte "måste". Samtidigt känner jag äckel inför det faktum att bindningstider inte blivit olagligt för länge sedan. Kunder har aldrig något att vinna på det, bara företagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har hellre bindningstid och kraftigt rabatterad telefon vartannat år, nu tvingas vi till att betala fullpris för dem så nu kommer det säljas färre lurar istället. En bindningstid på 24 månader är inte mycket att gnälla om och att byta lur vartannat år är lagom, snudd på för ofta.

Det drabbar ju inte tele2 dock.
Ser man det från deras sida blir det en klart enklare hantering.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Beror helt på vilken abonnemangsform du har. Äldre abonnemang blir begränsade till X hastighet medans nya blir strypta helt.

Skrivet av FredrikMH:

Det är ju ett avtal så det naturliga är att det fortsätter gälla. Något annat hade varit väldigt konstigt.

Jag hade ett äldre abonnemang, men de uppdaterade sina system under sommaren, där försvann sänkt hastighet för mig, blev klippt. Dessutom hade jag jättestrul med min dataplan efter uppdateringen, den tog "slut" trots att jag inte använt så mycket data, så de fick varje månad lägga in "extra" åt mig, men jag var tvungen att ringa om det varje gång, jag lessnade till slut som sagt!

Annars är Hallon också bra pris, de går på 3:s nät.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tele2 kompis blir billigare från 99:- till 69:- med samma data mängd. Funderar att gå ner till 0.2GB använder ändå inte 1GB/mån så då blir det 49:- månaden + ca 10:- för de 10-20 SMS jag skickar varje månad. Inte så dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är ju billigare att betala 200kr/mån i 24 månader för en mobil än att köpa en kontant oftast. Det blir ju bara 4800kr medan en ny telefon kanske kostar över 6000kr.

Men läser du?
Avbetalningskostnaderna på mobilen är ju inte rabatterade nu.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Vad är det för sjukt dåliga abonnemang som finns idag.

Jag har idag ett abonnemang som kostar 199kr.
Jag får ringa för allt. Jag har 3000gratis sms på en månad samt fri surf.
Finns inget som kan mäta sig med det idag.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla för? Funderar på att byta upp mig till tele2 nu.
Betalar just nu 200kr månaden för ett stundentabonnemang hos comviq där jag allting ingår sen 5gb surf månaden som alltid tar slut efter typ 10 dagar för mig.
På tele2 får jag nu 12gb surf + att allt annat ingår för bara 100kr mer i månaden med studentrabbat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är ju ett avtal så det naturliga är att det fortsätter gälla. Något annat hade varit väldigt konstigt.

Intressant dock att Tele2 väntade tills efter att de flesta som velat ha nya iPhone (vilket var/är många!) tecknat sina 24 månader.
Nog många som känner sig missnöjda över detta nu.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Varför klagar alla för? Funderar på att byta upp mig till tele2 nu.
Betalar just nu 200kr månaden för ett stundentabonnemang hos comviq där jag allting ingår sen 5gb surf månaden som alltid tar slut efter typ 10 dagar för mig.
På tele2 får jag nu 12gb surf + att allt annat ingår för bara 100kr mer i månaden med studentrabbat.

Jag tror väldigt få använder mer än 5GB surf, vad gör du på din telefon?! xD

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Men på fast internet är det fortfarande 3(!) månaders uppsägning.
Trots att man varit kund i 5års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Intressant dock att Tele2 väntade tills efter att de flesta som velat ha nya iPhone (vilket var/är många!) tecknat sina 24 månader.
Nog många som känner sig missnöjda över detta nu.

Ja, fast kanske många som pustar ut också. Det var inte ovanligt att man "tjänade" på att teckna ett 24-mån abonnemang med "gratis" telefon i jämförelse med att köpa båda två separat. När jag räknade på det för mig så sparade jag 1500 kronor på det. Jag tror det i många fall blir dyrare nu med den enda fördelen att det blir mer flexibelt och man har möjlighet att byta operatör.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tele2 klipper av hastigheten, det var en av anledningarna att jag bytte. Det är något de började med ganska nyligen faktiskt, under sommaren. Just för att man ska bli mer tvingad att köpa mer surf av dem.

Comviq delar nät med Tele2, Telia (Tele2 och Telia delar på 3G masterna) samt Telenor, vilket är en bonus.

Så jag bryr mig inte om Tele2 äger det eller ej, det är fortf en mycket bättre deal!

0,2GB : 145kr/mån
1GB : 195kr/mån
3GB : 245kr/mån

Då är det helt fria samtal/sms/mms till alla operatörer, fast pris, inga extra kostnader! Om du är student blir det dessutom bra billigare genom Mecenat!

Som student: 5GB : 195kr/mån, samma sak som ovan med samtal och meddelanden.

Själv betalar jag 69 Kr/månad och 3GB datatrafik. Ingen telefon med, men det vill jag heller inte ha. Tele2 abonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur detta faller ur. Telia testade redan denna modell med flexibla tjänster för något år sedan via den första versionen sina Flex abonnemang. Även där kunde du välja utan bindningstid. Det visade sig dock att i slutändan upplevdes det för krångligt av deras kunder som föredrog den äldre modellen där allt ingår. Telia lanserade då Komplett abonnemangen istället som ersättning med ett fast pris.

Så Tele2 är inte först på bollen. Men kanske marknaden är mer mogen för flexibilitet nu?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd

När jag tänker efter så är inte Tele2 först, Telia har du kunnat haft utan bindningstid länge så länge du inte plockat ut en telefon

Skrivet av Z0rk:

Det drabbar ju inte tele2 dock.
Ser man det från deras sida blir det en klart enklare hantering.

Varför skulle jag se det från ett företags sida? Hur gynnar det mig och jag är inte delägare i dem och har inget vinstintresse av det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Tele2 och det gäller tydligen bara nya kunder. Men jag var ändå inte intresserad av att säga upp, snarare ändra min abonnemangsform eftersom dom har nya priser. Så istället för 249kr för Volym 1GB inkl fria samtal, sms så betalar jag nu istället 218:-
(149kr för fria samtal, sms etc och 69kr för 1GB surf).

Vet inte hur det är med bindningstid i regel. Men binder man sig som kund hos företaget eller binder man sitt abonnemang och priset man har tecknat? Dvs, innan Tele2 ändrade detta, hade jag fortfarande kunnat ändrat min abonnemangsform och få ett billigare pris?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag tror väldigt få använder mer än 5GB surf, vad gör du på din telefon?! xD

streaming drar en del. Vissa ersätter sitt adsl med mobilt bredband Tycker det är riktigt gött med fiber ingen tak på surfmängden

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Blir ju i praktiken bara dyrare om man vill ha mobil + data + sms/mms och samtal...

Du kanske aldrig läst minimumpriset i det finstilta när man "får" en mobil för 1kr från operatören. Vill du ha billig mobil sök upp modellen på prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tanken är väldigt god, jag gillar verkligen att man tagit bort bindingstiden.

Men jag betalar 299:- i månaden för mitt nuvarande abonnemang hos Tre, obegränsat med samtal och sms/mms med 5gb maxsurf i månaden tillsammans med en LG G2 (prismässigt samma klass som nexus 5 därav jämförelsen).

Så ser ingen direkt vits med detta "fria" valet när det ändå är så jävla dyrt hos Tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

När jag tänker efter så är inte Tele2 först, Telia har du kunnat haft utan bindningstid länge så länge du inte plockat ut en telefon

Varför skulle jag se det från ett företags sida? Hur gynnar det mig och jag är inte delägare i dem och har inget vinstintresse av det.

Varför då påpeka att de kommer säljas färre mobiler om du inte bryr dig?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Lät ju bra till en början. I slutänden blev det dyrare än innan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Jag tror väldigt få använder mer än 5GB surf, vad gör du på din telefon?! xD

Streams?
Youtube?
Torrents?

Det finns mycket som tar trafik. När jag själv kör lite twitch en månad kommer jag snabbt upp till de 3gb jag har idag.