skärmupplösning centos laptop

Permalänk

skärmupplösning centos laptop

det verkar finnas något som låser skärmupplösningen på laptopens skärm (output LVDS1)
om jag kopplar in tv'n på hdmi utgången defaultar den på 1920x1080, så det verkar vara någon form av edid info.. går denna info att ändra på skärmen?

vet att när jag körde Win 7 för 2-3år sen pga ett program som inte gick att köra i linux som va ett krav för skolan.. då iaf hade jag möjligheten att köra 1920x1080..

sen jag bytte till linux har jag iaf varit låst till max 1366x768 men skulle verkligen behöva ha tillgång nu till 1920x1080 då höjden på skärmen blivit ett problem i vissa program, så fönstrena precis får plats..

det jag iaf har hittat på nätet är det edid på skärmen som ser till att man inte kan använda högre upplösning än vad edid godkänner..

någon som vet hur fasen jag kommer runt detta? går det att läsa ut edid, ändra och ladda tillbaka i skärmen?

Permalänk
Medlem

Vad är det för Laptop? Får du inga träffar om du googlar namnet + Linux + screen resolution?
Det går annars att editera xorg.conf och ignorera EDID. Men då måste man ange allt manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

det är en gammal fujitsu ah531.. ah trodde dom hade gått ifrån xorg.conf filerna, för jag kollade i min /etc/xorg/ och det fanns ingen xorg.conf fil alls...

hittade nån på nätet som hade försökt forca men då blev de bara svarta rutor etc.. är ju intergrerade intel grafiken såg att nvidia hade override edid men det är sånt man får knepa på hur en xorg.conf fil ska se ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ah trodde dom hade gått ifrån xorg.conf filerna, för jag kollade i min /etc/xorg/ och det fanns ingen xorg.conf fil alls...

Nja, för det mesta så behövs ingen xorg.conf, X.org är rätt bra på att konfigurera allting automatiskt numera. Eftersom din skärms riktiga upplösning är 1366x768 så är det den upplösningen som X.org då ställer in. Vad du försöker göra är att använda en upplösning som skärmen egentligen inte stödjer, och då måste du förmodligen pilla med modelines och liknande då X.org inte vet hur den ska ställa in skärmen annars.

Du skulle dock kunna testa att skala om skärmen med xrandr:

xrandr --output LVDS1 --scale 1.40625x1.40625

I teorin borde X.org då rendera till upplösningen 1920x1080, och sen skala ner till 1366x768 som skärmen har stöd för. Men jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken.

Tillägg: Fel av mig, scale tar nog en skalningsfaktor, inte en upplösning. Så det blir nog 1080/768 = 1.40625 istället om du vill ha exakt 1920x1080.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nja, för det mesta så behövs ingen xorg.conf, X.org är rätt bra på att konfigurera allting automatiskt numera. Eftersom din skärms riktiga upplösning är 1366x768 så är det den upplösningen som X.org då ställer in. Vad du försöker göra är att använda en upplösning som skärmen egentligen inte stödjer, och då måste du förmodligen pilla med modelines och liknande då X.org inte vet hur den ska ställa in skärmen annars.

Du skulle dock kunna testa att skala om skärmen med xrandr:

xrandr --output LVDS1 --scale 1.40625x1.40625

I teorin borde X.org då rendera till upplösningen 1920x1080, och sen skala ner till 1366x768 som skärmen har stöd för. Men jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken.

Tillägg: Fel av mig, scale tar nog en skalningsfaktor, inte en upplösning. Så det blir nog 1080/768 = 1.40625 istället om du vill ha exakt 1920x1080.

funkar nästan.. upplösningen blev 1920x1080 som tänkt.. men musen har bara användningsområde 1366x768... hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

funkar nästan.. upplösningen blev 1920x1080 som tänkt.. men musen har bara användningsområde 1366x768... hehe..

Hmm, verkar vara ett känt problem, se denna bugrapport. Det verkar finnas en patch som löser problemet, men den har ännu inte integrerats i X.org.

Permalänk
Skrivet av perost:

Hmm, verkar vara ett känt problem, se denna bugrapport. Det verkar finnas en patch som löser problemet, men den har ännu inte integrerats i X.org.

typiskt då lär inte den patchen dyka upp i centos förns typ 2020...

får väl helt enkelt leva med 1366x768 även om man knappt ser knapparna längst ner på vissa fönster.. gäller bara att överleva skolan till i juni/juli nästa år, sen åker centos nog ut..

men tack för hjälpen iaf, men kommer nog högst troligen inte våga ge mig på att bygga xrandr från source, då centos har så gamla versioner av allt lär ja få bygga om halva systemet..

Permalänk

såja då har man lärt sig bygga source rpm's och lägga till egna patchar.. hehe..

funkade ju fint med den patchen som https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=39949#c17 avhandlar..

körde testet på en iscsi disk som jag installerade CentOS 7 på, och drog in den där patchen efter alla deras patchar.

min patch.patch

From e84714bc6aa80435b3934b6ab3047ac2808111db Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: <xxx@gmail.com> Date: Sat, 16 Nov 2014 14:22:48 -0200 Subject: [PATCH] Fix randr scale bug (freedesktop.org Bug 39949) diff -Npru xorg-server-1.15.0.org/randr/rrcrtc.c xorg-server-1.15.0/randr/rrcrtc.c --- xorg-server-1.15.0.org/randr/rrcrtc.c 2014-11-16 14:41:23.942609889 +0100 +++ xorg-server-1.15.0/randr/rrcrtc.c 2014-11-16 14:44:51.807696822 +0100 @@ -276,6 +276,9 @@ RRCrtcPendingProperties(RRCrtcPtr crtc) static void crtc_bounds(RRCrtcPtr crtc, int *left, int *right, int *top, int *bottom) { + int width, height; + RRCrtcGetScanoutSize (crtc, &width, &height); + *left = crtc->x; *top = crtc->y; @@ -283,13 +286,13 @@ crtc_bounds(RRCrtcPtr crtc, int *left, i case RR_Rotate_0: case RR_Rotate_180: default: - *right = crtc->x + crtc->mode->mode.width; - *bottom = crtc->y + crtc->mode->mode.height; + *right = crtc->x + width; + *bottom = crtc->y + height; return; case RR_Rotate_90: case RR_Rotate_270: - *right = crtc->x + crtc->mode->mode.height; - *bottom = crtc->y + crtc->mode->mode.width; + *right = crtc->x + height; + *bottom = crtc->y + width; return; } }

kan säkert vara till nytta för någon annan med laptop som behöver scale funktionen...