Rasberry Pi eller Arduino? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Rasberry Pi eller Arduino? Vad är skillnaden?

Som topic säger vad är egentligen skillnaden? Vilken föredrar du?

Jag har inte läst allt för mycket om dom, mest kollat olika tillbehör och främst då Raspberry Pi men den ser ut att vara bäst som mediaspelare medan Arduino kanske mer är för att bygga "robotar" t.ex, har jag rätt?

Hade även tänkt koppla en display (17" LCD alternativt 4,2" (vilket inte såg så värst svårt ut på en Raspberry iaf) beroende på var jag ska ha den till men det lutar åt en mediaspelare.

Skulle man isf kunnat styra mediaspelaren med .t.ex en färr/handkontroll?

EDIT: Ah skit samma det lutar ändå åt en RPi, vilet paket är det mest prisvärda? Dessa två enkortsdatorer ser onekligen väldigt intressanta ut, kanske man köper båda i slutändan? Jag börjar nog ändå med en RpI. (:

Men rösta gärna ändå, kan vara kul och se vad ni föredrar för något!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en RaspberryPI och sen övergå till Banana PI när den blir billigare och finns mer dokumentation. Har du då lärt dig Raspberry PI så blir Banana PI en skön övergång. Testar själv i dagsläget Ultraslim V1.6. helt ok lite allt i ett mediaspelare, retro games etc.
http://everyday-tech.com/the-complete-guide-to-the-ultraslim-... en bra beskrivining.
Väldigt tidseffektivt om du inte är så bekant med linux överlag. Ska det endast vara media spelare så skulle jag rekommendera att du kollar openElec, Kodi, xbmc.

i övrigt så har Raspberry pi bättre dokumentation och fler som använder och har den vilket medför många fördelar i form av "support" och utvecklade produkter mm.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Att försöka bestämma vilken som är bäst är omöjligt då de har 2 helt olika användningsområden. RPI är en enkortsdator medans Arduino är en mikrokontroller.

Du kan ju t.ex. glömma att köra en mediaspelare på en Arduino (typ spotify). Arduino är mycket lättare att komma igång med, allt du behöver är grundläggande kunskaper inom C-programmering samt ellära. Ska du göra samma sak på en RPI så ska du lära dig Linux samt att det enligt mig är lite krångligare med programmeringen om du vill jobba med externa komponenter via GPIO.

Permalänk

RPI är en dator, Arduino är en mikrokontroller, som nämts ovan.

Raspberry Pi kan köra vanliga Linux OS och användas som en vanlig dator. Den har USB-kontakter, ethernet, 3.5mm ljud, hdmi samt IO. Vad du gör med den är upp till din egen fantasi. T.ex. har jag gjort en webserver av min RPI.

Ardunio har IO ingångar och utgångar som du kan koppla mot andra elektriska komponenter. Den kan sedan programmeras genom Arduinos egna IDE för att kunna utöra vissa sysslor. T.ex. har jag byggt en enklare robot av min Arduino. Koppla in några DC-motorer tillsammans med transistorer, en avståndmätare och skriv lite kod som känner av avstånd till närmaste hinder och styr roboteten utifrån det. Detta är bara ett exempel, finns mycket annat du kan göra med.

Egentligen hade jag kunnat bygga den där roboten med en RPI med eftersom den har IO men tyckte Ardunio kändes mer passande, varför ska liksom roboten ha HDMI, etnernet och allt det där andra liksom.

TL;DR låter som att RPI är det du ska satsa på.

Permalänk
Medlem

Varför måste du begränsa dig till antingen eller? Koppla ihop din Arduino med din Raspberry Pi och få det bästa av båda världarna.

Eftersom jag kör Linux på mina vanliga datorer så känns inte Raspberry Pi särskilt annorlunda mot en vanlig dator (bara mindre och långsammare). Men att den är liten kan ju vara en fördel om man behöver en liten dator någonstans, exempelvis för att prata med en Arduino.

Själv föredrar jag att koppla ihop och programmera mikroprocessorer direkt och inte ta omvägen över Arduino. Alltså köp en AVR och lite komponenter och koppla ihop det till en egen lösning. Programmera i C direkt mot AVR istället för Arduinos "konstiga" högnivåspråk (som tydligen ska likna C++). Men så är jag elektronikingenjör så jag gillar väl utmaningen att köra mer hårdvarunära om man säger så. Å andra sidan får man nog fortare ett fungerande projekt om man kör Arduino istället för att bygga allting själv.

Permalänk
Medlem

Går ju att köra modellerna Yun eller Galileo om man vill ha lite mer kräm i processorn och tillgång till Linux - dock inget som jag testat själv.

Skrivet av ronnylov:

Varför måste du begränsa dig till antingen eller? Koppla ihop din Arduino med din Raspberry Pi och få det bästa av båda världarna.

Eftersom jag kör Linux på mina vanliga datorer så känns inte Raspberry Pi särskilt annorlunda mot en vanlig dator (bara mindre och långsammare). Men att den är liten kan ju vara en fördel om man behöver en liten dator någonstans, exempelvis för att prata med en Arduino.

Själv föredrar jag att koppla ihop och programmera mikroprocessorer direkt och inte ta omvägen över Arduino. Alltså köp en AVR och lite komponenter och koppla ihop det till en egen lösning. Programmera i C direkt mot AVR istället för Arduinos "konstiga" högnivåspråk (som tydligen ska likna C++). Men så är jag elektronikingenjör så jag gillar väl utmaningen att köra mer hårdvarunära om man säger så. Å andra sidan får man nog fortare ett fungerande projekt om man kör Arduino istället för att bygga allting själv.

Arduino är väl ändå ren C++? Visst använder man Arduinos bibliotek för lätt åtkomst till I/O men annars finns det ju inget som hindrar dig från att koda det själv.

Permalänk
Avstängd

Finns prisvärda paket på tyska Ebay. T.ex
http://m.ebay.de/itm/161383233948

Skickades från m.sweclockers.com