Dell säljstartar välvda Ultrasharp U3415W Curved Monitor

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av IceDread:

21:9... Med 1440 i höjd kan det vara ok, 1080p i höjd så nej tack.

Ja det är ju 1440p, vad gnäller du om 1080p för?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja det är ju 1440p, vad gnäller du om 1080p för?

Du förstod inte att det var en generell kommentar gällande standarden 21:9...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Fast det ses inte alls som en exploit i Starcraft 2? I Starcraft: Brood War kan du ju ha kul med att använda widescreen-upplösning. I SC2 finns däremot stödet inbyggt och du ser aningen mindre med 4:3 än 16:9. Tänk också på att man ser mindre med 16:10 även om man egentligen borde se mer, spelet är anpassat för att köra 16:9.

Kolla den här gifen, för att förtydliga.
http://h8.abload.de/img/sc2_fov36k6.gif

När det kommer till 21:9 är det däremot mycket mer skakigt.

Bra GIF. Och bra inlägg.

Men jag håller inte med om att 16:10 borde visa mer. Det bör gälla i alla 3D spel att man ser mer i 16:9 än 16:10. Och ännu mer bör man då se i 21:9.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Söderbäck:

Bra GIF. Och bra inlägg.

Men jag håller inte med om att 16:10 borde visa mer. Det bör gälla i alla 3D spel att man ser mer i 16:9 än 16:10. Och ännu mer bör man då se i 21:9.

Ja alltså, jag utgår från att man jämför liknande upplösning mellan 16:9 och 16:10. Typ 2560x1440 och 2560x1600 eller 1920x1080 och 1920x1200. Då har 16:10-skärmarna fler pixlar och borde därför visa mer. Men man får jobba efter standarder i ett e-sportspel som Starcraft 2 också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Ja alltså, jag utgår från att man jämför liknande upplösning mellan 16:9 och 16:10. Typ 2560x1440 och 2560x1600 eller 1920x1080 och 1920x1200. Då har 16:10-skärmarna fler pixlar och borde därför visa mer. Men man får jobba efter standarder i ett e-sportspel som Starcraft 2 också!

Nja. Sådär fungerar det i 2Dspel. Eller pixelspel typ. Starcraft 1 och diablo 1 och 2 exempelvis. Eller red alert 1. Olika upplösningar gav i dessa spel olika kamerahöjd kan man väl säga. Man såg mycket mer av fältet.
I 3Dspel där du faktiskt har en kameraposition fungerar det inte likadant. Kamerapositionen kommer inte flyttas om man ändrar upplösningen utan detaljerna kommer istället framträda mer. Exempelvis c&c generals, diablo 3, warcraft 3 eller league of legends. Ändrar du upplösning i league of legends så kommer du se precis lika mycket av spelplanen men det blir grynigare. Ändrar du däremot aspect ratio så kommer du se mer på sidorna om du väljer bredare bildförhållande.

Detta syns ju mycket tydligare om man går från väldigt låg till väldigt hög upplösning, men effekten spelar även in när man håller sig inom snarlika upplösningar och pixelantal men istället ändrar bildförhållandet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur skulle en sån skärm vara i snabbare spel, fps och bilspel? Det där med 5ms och 8ms säger väl egentligen inte så mycket om man kollar på en skärms....ehhh..."snabbhet"? Man kanske måste vänta på att sweclockers *;)* recenserar den?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Sådär fungerar det i 2Dspel. Eller pixelspel typ. Starcraft 1 och diablo 1 och 2 exempelvis. Eller red alert 1. Olika upplösningar gav i dessa spel olika kamerahöjd kan man väl säga. Man såg mycket mer av fältet.
I 3Dspel där du faktiskt har en kameraposition fungerar det inte likadant. Kamerapositionen kommer inte flyttas om man ändrar upplösningen utan detaljerna kommer istället framträda mer. Exempelvis c&c generals, diablo 3, warcraft 3 eller league of legends. Ändrar du upplösning i league of legends så kommer du se precis lika mycket av spelplanen men det blir grynigare. Ändrar du däremot aspect ratio så kommer du se mer på sidorna om du väljer bredare bildförhållande.

Detta syns ju mycket tydligare om man går från väldigt låg till väldigt hög upplösning, men effekten spelar även in när man håller sig inom snarlika upplösningar och pixelantal men istället ändrar bildförhållandet.

Det är en mycket bra poäng! Menade mer att man har samma bredd men lite mer höjd med 16:10. I övrigt är jag helt med på det där med kameran och att spelet bara renderas i högre upplösning men ur samma perspektiv!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

21:9 ska tydligen va väldigt effektivt i BF4 efter att den stora patchen från CTE. Hardline och Battlefront ska oxå funka bra i 21:9.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ser ut som en trevlig monitor, dock blir det att jag skaffar deras nya Dell UltraSharp U2415. Blir 3 st för Vertikal Eyefinity setup så fort någon butik får in dom i Sverige.

Ville bara tacka för att du nämnde U2415, hade missat dess existens men det kommer bli ett inköp av en sån när dom finns tillgängliga .

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Man brukar slarvigt säga 2.35:1 men filmstandarden är egentligen närmare 2.39:1. Bara liten anekdot!

Du har så rätt, jag drog för snabba slutsatser från sidan jag läste på wikipedia.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar säljas.
Känns som att det är nästa köp som börjar hitta ut på marknaden. Även om det knte blir dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hur skulle en sån skärm vara i snabbare spel, fps och bilspel? Det där med 5ms och 8ms säger väl egentligen inte så mycket om man kollar på en skärms....ehhh..."snabbhet"? Man kanske måste vänta på att sweclockers *;)* recenserar den?

När det är G-T-G säger värdena absolut ingenting alls. Antagligen närmare 15ms B-T-W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

3st såna blir på tok för brett, Vill man köra 3 skärmar så är det mkt bättre att satsa på lite mindre 16:9/16:10 skärmar

Det kan aldrig bli för brett

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Precis vad man har väntat på!

Blir till att beställa så fort det dyker upp här.
Hoppas bara att man slipper läckage från bakgrundsbelysningen samt ips-glow nu när den är välvd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Det är en mycket bra poäng! Menade mer att man har samma bredd men lite mer höjd med 16:10. I övrigt är jag helt med på det där med kameran och att spelet bara renderas i högre upplösning men ur samma perspektiv!

Ja, men får mer höjd. Men ju mer höjd man har i förhållande till bredd, desto mindre view field kommer man få. 4:3 har ännu mer höjd i förhållande till bredd än 16:10 och ger till följd ännu sämre view field.
Anledningen är att fov i höjdled aldrig ändras.
Så bredare bildförhållande ger mer fov. Därför får man ökad fov i följande ordning av de vanligaste upplösningarna: 4:3 -> 16:10 -> 16:9 -> 16:21

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dear Santa...

Väldigt intressant hoppas man varit snäll i år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir nog detta istället för Occulus. Äger redan Track-IR som inte gör sig superbra på platta skärmar då man tittar onaturligt när man vrider sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Dear Santa...

Väldigt intressant hoppas man varit snäll i år!

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du! Så du får äran att vara den första sweclockaren som beställer en.

..glöm inte att berätta för oss andra vad du tycker sedan

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Hur skulle en sån skärm vara i snabbare spel, fps och bilspel? Det där med 5ms och 8ms säger väl egentligen inte så mycket om man kollar på en skärms....ehhh..."snabbhet"? Man kanske måste vänta på att sweclockers *;)* recenserar den?

Ahh 60hz är för långsamt för fps spel(personlig åsikt)Då lägger jag hellre mindre pengar på en asus rog swift så man får riktigt fpsflyt.-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av IceDread:

Du förstod inte att det var en generell kommentar gällande standarden 21:9...

Så gnäll för gnällandets skull? Jag tycker inte om snö, men det är inte heller relevant för tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ahh 60hz är för långsamt för fps spel(personlig åsikt)Då lägger jag hellre mindre pengar på en asus rog swift så man får riktigt fpsflyt.-)

Menade mer i jämförelse till andra 60Hz skärmar och framförallt andra IPS skärmar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur många grader är skärmen böjd? Följdfråga. Hur många skärmar behöver man ha för att få en total omslutning? Följdfråga. Vilken bank bör jag råna för att ha råd med detta spektakel. (OBS! Det var ett skämt. Folk är så känsliga nu för tiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så gnäll för gnällandets skull? Jag tycker inte om snö, men det är inte heller relevant för tråden

Det är du som knäller.

Jag gjorde ett påpekande om standarden 21:9 som det talas om i artikeln och du kan inte ta det och tolkar det då som gnäll. Du måste känna dig sårad för du har en dålig skärm hemma eller annat...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur många grader är skärmen böjd? Följdfråga. Hur många skärmar behöver man ha för att få en total omslutning? Följdfråga. Vilken bank bör jag råna för att ha råd med detta spektakel. (OBS! Det var ett skämt. Folk är så känsliga nu för tiden)

Hur många grader en skärm böjer sig beror på hur långt man ska sitta ifrån den vilket inderekt även påverkar vilken upplösning som är optimal.
Max 4 - 6 grader skulle jag tro.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

undrar hur länge det är kvar till Globe skärmar med 3D

Permalänk
Medlem

Har ingenting med skärmen att göra men vad är det för spel dom visar på skärmen?

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Hedersmedlem

Najs! Synd pa den udda upplosningen bara.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Böjda skärmar ger verkligen en high-tech känsla. Kommer att bli den nya statussymbolen hos gamers. Alienware hade en sån för länge sen men den slog aldrig riktigt. Nu tror jag tiden är mognare. Gamers och filmälskare som använder datorn blir fler och fler.

Permalänk
Medlem

Ska man tro att dessa bilder är tidiga och de insåg misstaget med att ha en fligh sim med sikte? Typ ALLA andra sidor (förutom en tror jag) har bilder på ett racingspel påtejpat på skärmen istället

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

1800Euro?
http://www.mediafrost.de/s01.php?shopid=s01&cur=eur&sp=de&ag=...
Tyckte LG skärmen var lite dyr som kostade 12k SEK, men det här är ju sjukt.