Det känns inte som jag får rätt prestanda

Permalänk
Medlem

Det känns inte som jag får rätt prestanda

Hejsan allihop!

Jag köpte en ny dator för ca 8 månader sedan från komplett.se som jag valde delar till själv men de byggde ihop. Precis när jag köpte datorn så hade jag inte riktigt tid att testa den ordentligt men det har jag börjat göra på senare dagar och jag tycks inte alls få den prestanda jag vill ha trots de komponenter jag valt.

Först kan vi kika på vad som finns i datorn:

Power: Corsair CX 750M, 750W PSU
Processor: AMD FX-8320 Black Edition
Cooling system: Cooler Master Seidon 120M CPU
CPU: Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Graphic Card: XFX Radeon R9 290 4GB GDDR5
SDD som används för gaming: Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM (540/520MB/s read/write)
HDD som används för övrigt: WD Desktop Green 1TB

I vartenda spel känns det som att prestandan hålls tillbaka. Några av de spel jag testat i lite större utsträckning är WoW, Diablo III och Wildstar. I WoW som exempel så får jag verkligen inget konstant bra flyt alls, i lite mindre områden där inte så mycket behöver målas upp får jag kanske 70-80 FPS men såfort jag hoppar in i en Raid eller liknande så tokdyker FPS:en ofta ner till kanske 15-20 vid fight. Det känns rätt rejält med den skillnaden i FPS. Det här trots att jag spelar på Low/Medium-inställningar! Med en dator som kostade ca 10.000kr känns det här inget vidare tyvärr när man får liknande effekter i nästan alla spel.

Jag undersökte varje komponent ganska mycket innan jag köpte dem, allting som fick bra omdömen av folk var det enda jag valde. Men är det något som gör att de inte fungerar bra ihop som jag kanske missat? Det ska tilläggas att en polare köpte en mer eller mindre identisk dator samtidigt som mig och även han känner väldigt liknande resultat så det borde inte vara frågan om några måndagsexemplar. Drivrutiner är även de uppdaterade till det absolut senaste.

Jag har ingen aning om vart jag ska börja, är det här något ni på Sweclockers kan hjälpa mig med måntro? Säg bara till om ni behöver mer information kring något!

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till ditt resultat. Det var inte de bästa råden du fick när du köpte datorn. Intels processorer är mycket bättre för gaming, speciellt i ett spel som WoW.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du har verkligen prickat spel som vill ha intel/nvida.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I WoW är det definitivt CPUn som flaskar. Du blev lurad rätt rejält med FX 8320 i en speldator.. Klockar du upp den så blir det lite bättre.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Jag körde "3DMark - Fire Strike"-testet och fick följande resultat, här har ni länken: http://www.3dmark.com/3dm/4662348
Det laggade tyvärr på ganska bra när de riktigt fräsiga scenerna drog igång och gick ner mot 11-12 FPS när de slogs och alla berg rasade i bakgrunden. Ca 20 FPS när tentakelmonster dök upp i flertal på skärmen annars någonstans på runt 40 FPS.

Så det är alltså min CPU som är boven i det hela? Om jag köper en Intel av något dyrare slag så borde det alltså lösa sig antar jag. Är det en bra tid att göra det nu eller är det någon ny generation på ingång som jag borde vänta på? Eller är en klockning att föredra kanske? (något jag aldrig har pillat med tidigare och vet mycket mindre om än vad jag egentligen borde)

Permalänk
Medlem

Jag ringde till Komplett angående det hela (trevlig support btw!) och de sa att jag skulle prova en ominstallation av OS:et samt drivrutiiner, kvarstår problemet kunde jag skicka in datorn så kunde de ta fram ett kostnadsförslag för att ev. byta moderkortet samt processor.

Det tråkiga med det hela är ju givetvis att jag kanske blir utan dator i över en vecka och det vet ni nog bäst om några att ett sådant läge är mindre skojigt. Men samtidigt kanske det är dumt att inte ta chansen medans garantin är kvar.

Så jag frågar igen, kan det hjälpa avsevärt att klocka processorn måhända eller borde jag skicka in datorn? Eller finns det något annat alternativ?

(ursäkta dubbelpost)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidian:

Tack för alla snabba svar!

Jag körde "3DMark - Fire Strike"-testet och fick följande resultat, här har ni länken: http://www.3dmark.com/3dm/4662348
Det laggade tyvärr på ganska bra när de riktigt fräsiga scenerna drog igång och gick ner mot 11-12 FPS när de slogs och alla berg rasade i bakgrunden. Ca 20 FPS när tentakelmonster dök upp i flertal på skärmen annars någonstans på runt 40 FPS.

Så det är alltså min CPU som är boven i det hela? Om jag köper en Intel av något dyrare slag så borde det alltså lösa sig antar jag. Är det en bra tid att göra det nu eller är det någon ny generation på ingång som jag borde vänta på? Eller är en klockning att föredra kanske? (något jag aldrig har pillat med tidigare och vet mycket mindre om än vad jag egentligen borde)

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1324249-amd-fx8320-8c... <-- Lite samma historia, finns tyvärr fler exempel. Vill inte hävda att jag är en Intel/Nvidia-fanboy men har ändå märkt att man får ett mervärde för det i en majoritet av applikationer. Precis som har nämnts har du dessutom valt Intel-vänliga exempel. CPU+Grafikkort är vad som egentligen spelar roll för FPS om du skall spela, prioritera resurserna där.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk

Min bror har föregångaren FX-8120/Radeon 6950 och har dessa problem i många spel. Typ Gmod, CS, Killing floor osv.
Jag själv märkte aldrig det när jag ägde den datorn år 2011, men nu när jag bytte mig upp till 4670k/GTX 760 märkte jag hur mycket den faktiskt droppade.
Visst det är generationsskillnad på datorerna men kastade in mitt 760 i hans och sen hans 6950 in i min, jag hade fortfarande högre FPS och vad jag vet så ska det inte göra sån stor skillnad i 1920x1080 upplösning oavsett CPU i spel?

Överklockade hans CPU från 3,1GHz till 4,2GHz och fps dropsen är inte så brutala som de var innan.
Tråkigt att 8xxx serien underpresterar i endel spel.

Visa signatur

Gaming-dator: | i5 4670K | GTX 760 | 8GB 1600MHz |
Animedator: | Sempron 2650 | Radeon R3 Series | 4GB 1600MHz |
Telefon: | Asus Zenfone 4 | Pioneer SE-MJ531 (Hörlurar)

Permalänk
Medlem

Processorn är kanske i klenaste laget, men ge den en klock och kolla om de blir bättre. Resten är de inget fel på.

Jag tror de är nått mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidian:

Tack för alla snabba svar!

Jag körde "3DMark - Fire Strike"-testet och fick följande resultat, här har ni länken: http://www.3dmark.com/3dm/4662348
Det laggade tyvärr på ganska bra när de riktigt fräsiga scenerna drog igång och gick ner mot 11-12 FPS när de slogs och alla berg rasade i bakgrunden. Ca 20 FPS när tentakelmonster dök upp i flertal på skärmen annars någonstans på runt 40 FPS.

Så det är alltså min CPU som är boven i det hela? Om jag köper en Intel av något dyrare slag så borde det alltså lösa sig antar jag. Är det en bra tid att göra det nu eller är det någon ny generation på ingång som jag borde vänta på? Eller är en klockning att föredra kanske? (något jag aldrig har pillat med tidigare och vet mycket mindre om än vad jag egentligen borde)

Jag har väl fått 7800 poäng med mitt system som är ganska lika ditt. Fast jag har en FX-8350 @ 4.5GHz

Edit:
Fick lite mer nu med Windows 8.1 Firestrike 8270 poäng http://www.3dmark.com/3dm/4686169?
Om jag minns rätt så är din CPU på 3.5GHz? i såna fall ligger jag 1 GHz mer än din med klocken

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidian:

Jag ringde till Komplett angående det hela (trevlig support btw!) och de sa att jag skulle prova en ominstallation av OS:et samt drivrutiiner, kvarstår problemet kunde jag skicka in datorn så kunde de ta fram ett kostnadsförslag för att ev. byta moderkortet samt processor.

Det tråkiga med det hela är ju givetvis att jag kanske blir utan dator i över en vecka och det vet ni nog bäst om några att ett sådant läge är mindre skojigt. Men samtidigt kanske det är dumt att inte ta chansen medans garantin är kvar.

Så jag frågar igen, kan det hjälpa avsevärt att klocka processorn måhända eller borde jag skicka in datorn? Eller finns det något annat alternativ?

(ursäkta dubbelpost)

Börja givetvis med en helt ny installation av Windows och drivrutiner för att försöka utesluta mjukvaruproblem.

Ja, du kan tjäna mycket prestanda på att klocka din processor. AMD 8xxx är lättklockad med en bra kylare och baserat på andra resultat i Fire Strike med samma grafikkort och processor så bör du kunna få runt 8000 till närmare (enstaka fall) 10000 poäng, istället för dina nuvarande 7459, beroende på hur mycket du överklockar din processor och grafikkort.

Med det sagt så är fortfarande AMD 8320 är relativt svag processor, men jag hade försökt att överklocka innan jag överväger att byta.
Du får ju trots allt byta både processor och moderkort, och det är ju inte helt gratis.

Det finns mängder med bra guider på hur man överklockar på internet, lycka till!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar ni ger här i tråden! Det blev som så att en familjemedlem köpte datorn av mig då denne ändå behövde en ny dator. Då slipper jag skicka datorn någonstans och kan köpa en ny istället, härligt! Jag skapar en tråd i "köphjälp"-sektionen av forumet där jag vill ha lite hjälp med val av komponenter. Hjälp gärna till där också om ni vet saker som passar till mina ändamål

Permalänk
Medlem

Ta inget för givet, mitt graffe är inne på femte veckan på service pågrund att den inte presterade bra. Har sett jävligt många sapphire hd 7950 för att tro att det är ett fabriksfel på vissa som gör att man får dålig fps. Tur som jag har har jag fått ett mail från dom att dom skickat ett (förmodligen nytt) då jag inte behövt betala någon servicekostnad eller frakt detta var hos netonnet. Tror inte att komplett skulle ta in det för att jag tycker att det presterade dåligt så en vecka utan dator kan nog bli svårt

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidian:

Tusen tack för alla svar ni ger här i tråden! Det blev som så att en familjemedlem köpte datorn av mig då denne ändå behövde en ny dator. Då slipper jag skicka datorn någonstans och kan köpa en ny istället, härligt! Jag skapar en tråd i "köphjälp"-sektionen av forumet där jag vill ha lite hjälp med val av komponenter. Hjälp gärna till där också om ni vet saker som passar till mina ändamål

Om det inte redan är gjort uppdatera firmwaren på SSDn. Mycket viktigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara