GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Utgivarna kan inte konkurera med piratkopiering eftersom det skulle innebära att de måste ge bort sin produkt.
Så alla som säger att bolagen ska konkurera med piratkopiering får tänka om.
Sedan får man inte glömma att piratkopiering är olaglig och diskussion kring dess vara eller icke-vara är rätt så onödig.
Vad gäller DRM så får utgivarna själva bestämma över sin produkt, ni har möjligheten att köpa den, bojkotta eller bryta mot lagen!

Ett ord: Mojang.

Dessutom är det förbannat löjligt att ens nämna att det är "olagligt", då det i praktiken inte betyder något alls, utan om lagar skall ha någon bäring isamhället så måste de stå i samklang med folks moraliska uppfattning, och det gör inte upphovsrättslagstiftningen. Den har tvingats fram av, och upprätthålls av, lobbyister som personligen tjänar på att lagarna ser ut som de gör.

Om en ny lag stiftas, som säger att det från och med nu är olagligt att alls vistas utomhus, skulle det då vara onödigt att diskutera den lagens rimlighet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

nånå

men att hota en Atheist med att komma till helvetet är ju som att hota om att få stryck av bamse.

förstår din tanke, och humorn i det. men konstigt att de valde ett religöst budskap

Skrivet av Ozzed:

Ett ord: Mojang.

stämmer. vad jag hörde så tyckte Notch att man skulle piratkopiera Minecraft om man inte hade råd att köpa det. men att man ska överväga att köpa det tids nog ändå...

och se nu vilken jävla succé det har blivit, även om det säkerligen Pbay'as nått snuskigt

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Synd om det ger krascher. Samtidigt så förstår jag man måste få betalt när man skapar nåt så dyrt

Skrivet av vikham:

Verkar inte vara många här som fattar att det är alla som laddar ner illegalt man bör vara arg på, inte spelbolagen som försöker förebygga stöld av dom. Det är såhär det blir till slut av illegal nerladdning. Konsekvenser som tyvärr drabbar alla. Det är ju en självklarhet att om man vill ha spelet så får man betala, precis som med allt annat. Jag tycker det är bra att Rockstar Games gör såhär. Så länge det fungerar och inte kan bli crackat, annars är det ju förgäves.

Men vi vet ju att så länge det är möjligt att ladda ner spel illegalt så kommer det att fortsättas. Och det är en så pass stor andel som gör det vilket drabbar spelföretagen. Majoriteten av de som laddar ner har förmodligen resurser att köpa det, men låter lat/snålheten bestämma. Och har dom inte resurserna att betala, ja då får dom väl vara utan? Så enkelt är det.

Vi som tänker betala får väl bara hoppas det inte påverkar spelupplevelsen allt för mycket. Många här verkar redan ha bestämt sig att inte köpa spelet. Varför väntar ni inte bara några dagar och ser på andra hur bra det fungerar innan ni bestämmer er?

Eftersom vi inte vill ha kopieringsskydd som på något sätt sänker prestandan eller upplevelsen? Och nej detta är enbart utvecklarens fel!

Allt kommer att laddas ner för eller senare det är bara att acceptera det. Det utvecklarna kan göra är att göra ett bra spel där faktiskt folk är villiga att köpa det för att uppleva online content etc, inte ser vi Valve gå i konkurs för att folk piratkopierar.

Gå in på Winehq och kolla hur många spel måste bli crackade för att fungera korrekt. Dessa skydd förstör för deras konsumenter, som de pissar på varje gång de sätter in kopieringsskydd. När sedan de ser att försäljningen är dålig går de ut med att piratkopieringen är stor eller att PCn är död.....

Blir fan trött av media industrin som skriker piratkopiering höger och vänster men endå växer år för år. Nerladdning är inte stöld och räkna en nerladdning som förlust i inkomst är bara retarderat rent ut sakt.

Minecraft så vitt jag vet hade inget kopieringsskydd kolla hur bra det gick för det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

SF är väl lika intresserade av DRM-skydd till sina filmer och spel precis som många andra bolag inom film och spelindustrin.
Då SF valt Denuvo som leverantör av DRM-systemet, så faller det ju naturligt att de också hamnar i Denuvos lista av "samarbetspartners". Inga konstigheter.

Ah, där ser man. Jag är såpass dåligt insatt i detta att jag trodde DRM enbart var för spel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ah, där ser man. Jag är såpass dåligt insatt i detta att jag trodde DRM enbart var för spel.

DRM har du i filmer också, En anledning till varför Bluray inte fungerat på Linux exempelvis. Att du kan se filmer i VLC är på grund av trevliga hackare som bryter DRMet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

nånå

men att hota en Atheist med att komma till helvetet är ju som att hota om att få stryck av bamse.

förstår din tanke, och humorn i det. men konstigt att de valde ett religöst budskap

Möjligen kan det skrämma någon i Amerikanska södern. För övriga skickar det kanske mest en påminnelse om att man kanske borde fundera på att pröjsa om man gillar speler

Intressant artikel i ämnet, med tanke på hur mycket pengar Mojan tillslut blev värt: http://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/01/12/minecraft-c...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

får hoppas det inte är allt för mycket trassel med det skyddet för sånt är så otroligt irriterande då gta spelen i sig själv inte är buggfria så behöver dom inte mer problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Utgivarna kan inte konkurera med piratkopiering eftersom det skulle innebära att de måste ge bort sin produkt.
Så alla som säger att bolagen ska konkurera med piratkopiering får tänka om.
Sedan får man inte glömma att piratkopiering är olaglig och diskussion kring dess vara eller icke-vara är rätt så onödig.
Vad gäller DRM så får utgivarna själva bestämma över sin produkt, ni har möjligheten att köpa den, bojkotta eller bryta mot lagen!

I princip har du rätt. Däremot verkar du missa att många inklusive mig inte har något emot vare sig DRM eller att betala så länge som spelet inte försämras av DRM:et.

Alla vet att det är olagligt att piratkopiera men det är inte ett särskilt tungt argument om en fungerande version av spelet inte finns att köpa.
Du har säkert gått mot röd gubbe någon gång utan att de juridiska eller moraliska konsekvenserna blev särskilt svåra.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Har inget emot DRM om det görs rätt. Med DRM får vi bort fler fuskare och givetvis från Rockstar's sida så görs de svårare att piratkopiera spelet. Dock som med alla spel så kommer det att tas runt förr eller senare. Vet inte om deras säljarsiffror kommer förbättras eller inte med DRM.

På ena sidan så uppmuntras ev. pirater att köpa spelet, på andra sidan finns tveksamma konsumenter som inte vill köpa ett potentiellt prestandaskadat spel. Så de slår nog ut varandra i längden och många väljer då att vänta på en ordentlig piratkopia innan de ens funderar på att spendera pengar på en äkta kopia.

Permalänk
Medlem

Securom som hindrar att man installerar spelet mer än fem gånger innan ens nyckel blir bannad? Ja tack jag hade problem med RAM när jag spelade GTA IV och installerade om windows ett antal gånger och installerade således om GTA IV ett antal gånger. memtest visade rent och felet dök inte upp förrns månader senare.

Min nyckel blev bannad, kontaktade Rockstar, dem skyllde på Microsoft, kontaktade Microsoft, dem sade kontakta Rockstar. Dem kastade runt ansvaret och blankt vägrade svara, till slut Accepterade Microsoft mitt ärende och krävde en bild med ett fysiskt kvitto intill skivan.... GTA IV köpt på steam, och med ett automatiskt meddelande nekade dem samtliga foton/screenshots jag skickade dem, först timmar efter mitt mejl, sedan sekunder efter.

Om GTA V har samma "DRM" som enbart skadar dem som köpt spelet. Ja du... Vad är poängen med att köpa det till att börja med ens?

Nu med SSD installerar/avinstallerar jag spel hit och dit pga dåligt om utrymme och det går i vågor. har GTA V samma "DRM" finns det absolut ingen anledning överhuvudtaget att köpa det. Rockstar/microsoft har redan stulit GTA IV multiplayer från mig, kan lika gärna sätta eld på en femhundring, samma sak som att köpta GTA V i så fall.

Permalänk
Medlem

Roligt då kan man redan nu gissa att spelet kommer gå som sirap.
Inte direkt oväntat för Rockstar följer samma gamla utveckling som EA mfl.(även om EA är på bättringsvägen så smått)

Pengar går före nöjda kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Anledningen till att jag inte spelar splinter cell och alla andra spel med kopieringsskydd är för att det är så jävla dåligt för hela spelet. Det blir buggigt, dålig prestanda, långa laddningstider, svårt att starta, svårt att spela. Produkten blir sämre. Ska dom släppa en produkt och göra den sämre med flit? Vad är det för galenskap. Gör en bra produkt så kommer folk att köpa det. Jävla cash cow grinder ninjor. Kan jag hålla mig från att köpa det? Jag vet inte, det är ju typ det största spelet som släpps 2015 till PC.

Gta IV är också ett jävla skämt. Man måste logga in för att kunna spara spelet, sen så sparar dom inte mina sparfiler som jag har varit tvungen att logga in för att jävla spela. J ä v l a s k i t D R M.

Förbud mot viss fildelning, förbud viss droganvändning, världen blir bara sämre. Legalisera fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Anledningen till att jag inte spelar splinter cell och alla andra spel med kopieringsskydd är för att det är så jävla dåligt för hela spelet. Det blir buggigt, dålig prestanda, långa laddningstider, svårt att starta, svårt att spela. Produkten blir sämre. Ska dom släppa en produkt och göra den sämre med flit? Vad är det för galenskap. Gör en bra produkt så kommer folk att köpa det. Jävla cash cow grinder ninjor. Kan jag hålla mig från att köpa det? Jag vet inte, det är ju typ det största spelet som släpps 2015 till PC.

Gta IV är också ett jävla skämt. Man måste logga in för att kunna spara spelet, sen så sparar dom inte mina sparfiler som jag har varit tvungen att logga in för att jävla spela. J ä v l a s k i t D R M.

jag håller med! prova på att spela Lords of the fallen, det är ungefär som att försöka dra en lastbil med trampbil.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Den bästa situationen här är givetvis att köpa spelet, visar det sig att det crashar, att 980 inte orkar driva spelet i mer än 60 fps, random problem allt detta tack vare kopieringsskyddet så får man väl helt enkelt ladda ner cracken och köra den på sitt köpta spel.

Då borde väl alla vara glada och nöjda ? Rockstar får sina välförtjänta miljarder och spelarna kan spela spelet utan problem.

Nöjda? Om ingen crack kommer då? Blir du nöjd som konsument att du köpt ett spel som var "boken by design" ? Varför skall alla tro att så fort något inte har DRM så förlorar de per automatik miljarder....

GOG går fram på något sätt.
2. So what's with this DRM thing?
DRM or Digital Rights Management is a kind of copy protection technology used by many companies to limit the usage of digital media. Although designed to stop pirates from creating illegal copies, in reality the only people who are hurt are the legitimate consumers, stripped of their fair use rights, such as the ability to make backup copies.
We believe that a DRM-free world would be a better place and that's why you won't find any DRMs or other intrusive copy protection in items available at GOG.com. This applies to both games and movies.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag håller med! prova på att spela Lords of the fallen, det är ungefär som att försöka dra en lastbil med trampbil.

Har tvekat till att köpa detta väldigt länge och det verkar som att det inte blir av fören det hamnar på någon rea

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad gör det att det är kopieringsskyddat? kommer man inte kunna modda eller? förstår inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Men om jag vill privatkopiera mitt köpta spel då? Strider inte DRM skydd mot just det?

Ska köpa det eftersom jag ser fram emot alla mods speciellt om det kommer en LCPD:FR Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett ord: Mojang.

Nu låg ju inte Markus Persson ute med 100 miljoner dollar av sina egna, eller lånade pengar heller. Det är ju lätt att vara snäll om man inte riskerar någonting. Samma med screenshottet nån la från Doom II - Det var ju 8 pers som gjorde det spelet, det är inte precis 5 år och 300 personer som måste ha betalt som investerats.

Inte för att jag tycker det är speciellt synd om spelbolagen, men realiteten är ju att nya AAA-spel har en otroligt stor och tight budget och massor av personers jobb står på spel, inte bara dem som gör spelet, utan de som sitter och gör ekonomin på företaget, de som städar, de som gör reklam, PR-jippon, de som hyr ut lokaler till mässor/expon etc etc. Det är ju en jättelik maskin med massor av helt vanligt folk (och massvis med gamers som jobbar där) som ligger och skvalpar i riskzonen. Klart som faan att man som företag vill säkra upp sitt spel.

Titan Quest, ett Diablo liknande spel kördes ju i massor av timmar på nätet och bara ett fåtal av spelen var köpta. Det visar ju på att delvis det mesta är skitsnack med att "om man gillar det köper man det". Jag hade ju också piratkopierade spel förut. Visst, om jag varit tvungen att köpa hade jag kanske inte spelat dem alls, men jag hade med största sannorlikhet iaf köpt FLER spel, typ Diablo eller Titan Quest, vilka jag faktiskt piratade då.

Nu har jag ju så klart en helt annan ekonomisk situation, men ajg skulle inte längre drömma om att pirata spel. Jag köper dem på Steam istället. Är det för dyrt så väntar jag och köper på rean. (Sen spelar man ju aldrig spelet, men det är ett annat problem:p)

Permalänk
Medlem

Det är lite samma sak som alla reklamer om att man inte ska kopiera filmer som man sett genom åren när man antingen köpt eller hyrt en dvd tex. Dom som ser på det är kunder som köpt varan till att börja med, känns löjligt att dom ska bli påminda om att de inte ska ladda ner.

Lite som att köpa en tv i butik och få en lapp där det står att det är fel att stjäla. DRM skadar betalande kunder. Folk som laddar ner skadas inte av det. Löjligt att lägga ner tid på att förhindra att folk laddar ner istället för att uppmuntra folk att köpa.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för Multiplayer så hade jag varit frestad att pirata det JUST för denna anledning. Fattar inte dessa idioter att när dom gör såhär får dom bara mer hat mot sig och fler som inte vill betala för skiten. Nu tänker jag inte börja klaga en massa eftersom spelet inte kommit ännu och om det nu visar sig att det funkar utan kraschar osv så är det väl ok men blir det en massa problem ska man bojkotta skiten. Tycker att om ett spel eller programvara man betalat för inte fungerar och kraschar hela tiden så borde man kunna "reklamera" typ, borde inte vara så svårt med tanke på Steam och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Vad gör det att det är kopieringsskyddat? kommer man inte kunna modda eller? förstår inte

Om det visar sig att detta skydd är som SecuROM bladn andra så kan det vara problem för betalande kunder att ens kunna spela spelet.
Man kanske har ett par få aktiveringar så att när man skaffar ny dator och vill spela spelet igen kanske det inte går för att man har aktiverat det för många gånger..även fast man köpt det...
Det kan vara som i Lords Of The Fallen att det blir stora prestandaproblem.
Det kan också betyda att det inte går att modda.

Det finns många olika problem som kan dyka upp som gör det väldigt jobbigt att betala för GTA V eftersom det kanske inte fungerar som det ska.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Problem solved

Köp en spelkonsol som är tillverkad för att primärt spela på. PC är ett arbetsverktyg, inte en underhållningsapparat. Vill du ut på racingbanan köper du en bil som är gjord för det ändamålet (PS4), inte en gammel trög lastbil (PC).

Försök att sälja er PC och införskaffa en spelkonsol, nextgen för er som har råd. Det finns också billigare alternativ. Ps3 har också Gta V dock utan FPS-läge.

Visa signatur

Intel i7 3820 - ASUS P9X79 PRO X79 - AMD 6870 - ASUS RADEON HD6870

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Bra detta om det fungerar som det skall.

Folk måste lära sig ta ansvar och inte som nu då man vill klaga och gnälla som mindre barn i en sandlåda.

Det är folk som inte vill betala och göra rätt för sig som förstör för alla andra.

Jag är ett barn.... och jag gillar sandlådor i digital form.... så du menar att... jag måste ta mitt ansvar och inse faktum:
DRM skyddet anländer magiskt i spelet med hjälp av spöket..... laban? och förstör spelet för att det finns folk som inte vill betala...... ja du har nog rätt. Spöken finns nog.

Det är DRM skyddet som förstör för alla andra inte kopiering.

Haha

Permalänk
Avstängd

Om det innebär krascher eller rejäla prestandaförluster som faktum pga av detta kommer jag nog inte köpa spelet.. Om inte köper jag det givetvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nu låg ju inte Markus Persson ute med 100 miljoner dollar av sina egna, eller lånade pengar heller. Det är ju lätt att vara snäll om man inte riskerar någonting. Samma med screenshottet nån la från Doom II - Det var ju 8 pers som gjorde det spelet, det är inte precis 5 år och 300 personer som måste ha betalt som investerats.

Inte för att jag tycker det är speciellt synd om spelbolagen, men realiteten är ju att nya AAA-spel har en otroligt stor och tight budget och massor av personers jobb står på spel, inte bara dem som gör spelet, utan de som sitter och gör ekonomin på företaget, de som städar, de som gör reklam, PR-jippon, de som hyr ut lokaler till mässor/expon etc etc. Det är ju en jättelik maskin med massor av helt vanligt folk (och massvis med gamers som jobbar där) som ligger och skvalpar i riskzonen. Klart som faan att man som företag vill säkra upp sitt spel.

Titan Quest, ett Diablo liknande spel kördes ju i massor av timmar på nätet och bara ett fåtal av spelen var köpta. Det visar ju på att delvis det mesta är skitsnack med att "om man gillar det köper man det". Jag hade ju också piratkopierade spel förut. Visst, om jag varit tvungen att köpa hade jag kanske inte spelat dem alls, men jag hade med största sannorlikhet iaf köpt FLER spel, typ Diablo eller Titan Quest, vilka jag faktiskt piratade då.

Nu har jag ju så klart en helt annan ekonomisk situation, men ajg skulle inte längre drömma om att pirata spel. Jag köper dem på Steam istället. Är det för dyrt så väntar jag och köper på rean. (Sen spelar man ju aldrig spelet, men det är ett annat problem:p)

Att någon lagt ner mycket jobb och riskerar att förlora sitt jobb legitimerar inte per automatik att "de _ska_ ha betalt". Bra saker brukar betalas, och om Minecraft haft DRM och en grinig attityd från Mojang så hade det knappast blivit vad det är idag. Principen måste gälla lika för alla, oavsett hur mycket jobb man lagt ner eller hur mycket ens jobb nu står på spel. Det är ingen jävla välgörenhet att köpa spel, och de flesta skiter nog fullständigt i om folk får behålla jobbet eller inte.

Den rätta vägen är att inte lägga in något piratkopieringsskydd alls, och istället uppmuntra folk att betala. "Man fångar fler flugor med honung än med vinäger" heter det ju. Securom och liknande är definitivt vinäger och bara "effektivt" tills den första crackaren knäckt det och lagt upp spelet på någon fildelarsite, vilket sedan innebär att de miljarder det kostat att utveckla skyddet är pengar i sjön, som kunnat användas bättre. Återigen.. DRM ändrar inte attityden hos folk, och hindrar inte piratkopiering. Det enda man åstadkommer är en sämre upplevelse för de som faktiskt betalar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha, bästa videon ever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nu låg ju inte Markus Persson ute med 100 miljoner dollar av sina egna, eller lånade pengar heller. Det är ju lätt att vara snäll om man inte riskerar någonting. Samma med screenshottet nån la från Doom II - Det var ju 8 pers som gjorde det spelet, det är inte precis 5 år och 300 personer som måste ha betalt som investerats.

GTA V drog dock in en miljard dollar på 3 dagar. Alla former av DRM för PC versionen som på något sätt riskerar produktkvaliteten är bara ren girighet.

Permalänk
Medlem

Blir spel utvecklare dummare och dummare för var dag av 2014 som går??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag vet att 10 nyinstallationer av ett spel inte innebär något hot för gemene man, men jag tycker ändå att det är störande att man måste köpa en ny nyckel om man överstiger detta. Nyckeln är ju ändå bunden till ett konto och kontot kan bara användas på en dator i taget även om det är installerat på fler datorer? Förstår inte riktigt hur man minskar olovlig spridning genom att införa en sådan begränsning.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

GTA V drog dock in en miljard dollar på 3 dagar. Alla former av DRM för PC versionen som på något sätt riskerar produktkvaliteten är bara ren girighet.

THIS! Det handlar knappast om några stackars fattiglappar som sålt sin familj för att ha råd att utveckla spelet. Varenda dollar de får in på PC-versionen borde de snarare se som en bonus, och nu förstör de den chansen genom att lägga in äckel-DRM.

Skrivet av Sebastian R:

Blir spel utvecklare dummare och dummare för var dag av 2014 som går??

Ja.

Skrivet av Homunculus:

Jag vet att 10 nyinstallationer av ett spel inte innebär något hot för gemene man, men jag tycker ändå att det är störande att man måste köpa en ny nyckel om man överstiger detta. Nyckeln är ju ändå bunden till ett konto och kontot kan bara användas på en dator i taget även om det är installerat på fler datorer? Förstår inte riktigt hur man minskar olovlig spridning genom att införa en sådan begränsning.

Det man vill åstadkomma i det fallet är snarare att krama ur ytterligare lite pengar hos de som är "dumma" nog att betala, och den gruppen ser i regel mer till licensavtal än lagar, och framförallt inte till "sunt jävla förnuft", som de borde göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.