Zalman ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem

Det var tråkiga nyheter. Jag använder fortfarande deras 3.5" kylare. Både funktionell och ser bra ut, men framförallt så hämmar den vibrationer från hårddisken ut till chassit.

I min förra PC hade jag en 9500A med LED

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte något från Zalman var när jag bytte kylare på mitt GTX 480.

Lite tråkigt då Zalman brukar ha vissa saker man vill ha ibland. Har använt Zalman kylpasta/lim till en trasigt kylare tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag tror många - närmare 60% eller mer av SweClockers användare har någon gång i livet använt en produkt av Zalman, via tredje part eller direkt från Zalman.

Jag hade själv denna jäkel:

http://img.hexus.net/v2/news/cnps9500-am2/hsf.jpg

EDIT: SOM JAG HAR KVAR!!!!

Hade själv en sådan och var ganska nöjd med den även om det var riktigt bökigt att få rent allt damm som samlades mellan fenorna efter ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

BTW! Är det bara jag eller känns det som om antec är lite påväg åt samma håll med sina konstiga och oplanerade komponenter på senaste tiden?

Permalänk
Medlem

Just ja. Har fasiken deras HDD kylare.
Hade jag glömt. Även om den inte kyler så blir det lite tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Känns lite bortglömda de senaste åren, har inte övervägt något från Zalman de senaste 5 åren. Lite Antec vibbar för mig.

Jag köpte ett chassie från dom, då det var det minsta som passade på mitt skrivbord och var tillräckligt sort för min vattenkylning (trodde jag...).
Seriöst, sätter man 15mm mellanrum mellan fläktplatserna i taket, så det inte går att skruva fast en 240mm radiator där, förtjänar man pisk!

Tyvärr har jag inte hittat någon ersättare som uppfyller mina krav ännu, men det kommer nog en dag (mITX-bygge).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

TT big thypoon och tuniq tower körde över dem helt sedan kom noctuas torn men zalman fortsatte med samma skit iallafall..

Permalänk
Medlem

Zalman Fanmate har nog många kört också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Discokungen

Har fortfarande ett sånt här hemma:

Det är fräsigt och fungerar finfint fortfarande! Lite väl dyrt i inköp men det har å andra sidan hängt med i tio år också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kör med en Zalman cnps9900nt nu, helt ok cpu kylare. Synd om Zalman försvinner.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag minns känslan när jag köpte min första, flaggskeppskylare för min AMD Phenom II 940 som jag fortsatt har idag.

En Zalman CNPS 9900.

Edit: Typo.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra..Jag har alltid gillat deras produkter men dom har inte riktigt hängt med dom senare åren så det var väl inte direkt oväntat detta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det var länge sen zalman var ett namn. Har haft lite fan-mates & kylare förr, men det var länge sen jag köpte något från dom.
Nästan allt de har kvar i sortimentet känns som produkter som borde slutat tillverkas för några år sen. Jag är förvånad att de inte utvecklats mer senaste åren

Den enda bra och vettigt prissatta produkten de har för tillfället är deras billiga och bra mic, men det är svårt att driva ett stort företag på det:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127878

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Tråkigt, jag minns känslan när jag köpte min första, flagskeppskylare för min AMD Phenom II 940 som jag fortsatt har idag.

En Zalman CNPS 9900.

http://i.imgur.com/jalVDAH.jpg

Kungligt snygg kylare faktiskt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag tror många - närmare 60% eller mer av SweClockers användare har någon gång i livet använt en produkt av Zalman, via tredje part eller direkt från Zalman.

Jag hade själv denna jäkel:

http://img.hexus.net/v2/news/cnps9500-am2/hsf.jpg

EDIT: SOM JAG HAR KVAR!!!!

EDIT 2: om inte kärringen har slängt den...

Japp, hade den också - och jag använder den fortfarande

Permalänk
Medlem

Tycker de skulle gå tillbaka till passiva vattenkylningssytem. Kylar min 3770K med reserator 1 V2 vilket fungerar kalas. Är lagom sval och i princip knäpptyst. Mer sådana produkter vill jag se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorgligt men knappast oväntat ändå, efter Thermalright Ultra och liknande tornkylare som spöade Zalman's lösningar på alla sätt och vis så tappade dom farten på något sätt, diversifierade sin produktportfölj till alla möjliga mer eller mindre nish'ade områden där de ändå sällan var något föstaval. De har väl egentligen inte gjort några speciellt usla produkter, inga jag kan komma på iaf, men det finns nästan alltid något bättre val inom varje produktsegment än Zalman.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

De processorkylare jag har haft från Zalman har varken varit effektiva eller tysta, så deras s.k "kärnprodukter" var inte nån höjdare heller, tycker jag. Hoppas att detta innebär bättre produkter i framtiden.

Då har du bara köpt fel kylare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Önskar jag kunde säga att jag var förvånad. De senate Zalman-produkterna vi haft i testlabbet har dock varken varit speciellt bra eller prisvärda, så jag är med handen på hjärtat inte överraskad. Om ett omstrukturerat företag ska ha en chans behöver de i princip kasta ut varenda produkt i portföljen, klippa sig och börja om från början.

Men visst var det så att ni körde med en Zalman-kylare i testlabbet väldigt länge? Vill minnas att det var på Bloomfield/Nehalem-tiden och ni hade någon konstig i7a, typ 965an till LGA1366. Hade en likadan kylare, och den kylde riktigt bra, men fasen vad den lät. Dock cool för sin tid ^^

Nej Zalman har man mycket goda minnen från. Zalman 7000CU Var min första eftermarknadskylare till en P4a på Socket 478 tillsammans med en fanmate.

Tråkigt, men som du säger, föga förvånande. Breddningen har lett till att dom inte varit i framkant på något område, utan har blivit något allmänmärke, typ som Deltaco.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade själv en sådan och var ganska nöjd med den även om det var riktigt bökigt att få rent allt damm som samlades mellan fenorna efter ett tag.

Jag använde en stor målarpensel för att borsta bort dammet på min Zalman CNPS9700 LED som fortfarande är aktiv i min lite sämre dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Deathdancer:

Men visst var det så att ni körde med en Zalman-kylare i testlabbet väldigt länge? Vill minnas att det var på Bloomfield/Nehalem-tiden och ni hade någon konstig i7a, typ 965an till LGA1366. Hade en likadan kylare, och den kylde riktigt bra, men fasen vad den lät. Dock cool för sin tid ^^

Nej Zalman har man mycket goda minnen från. Zalman 7000CU Var min första eftermarknadskylare till en P4a på Socket 478 tillsammans med en fanmate.

Tråkigt, men som du säger, föga förvånande. Breddningen har lett till att dom inte varit i framkant på något område, utan har blivit något allmänmärke, typ som Deltaco.

Jo, det stämmer, en rätt kompakt variant med bra PWM-styrning och hyfsat enkelt montering/avmontering. Tror vi bytte bort den modellen i samband med att vi gick över till X79 och Sandy Bridge-E för testriggarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sorgligt, jag har varit Zalmankund ända sedan jag köpte den första fläktlösa grafikkylaren till mitt GeForce 3 en gång i tiden och alltid varit sjukt nöjd. Hoppas de fortsätter med kylning.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag använde en stor målarpensel för att borsta bort dammet på min Zalman CNPS9700 LED som fortfarande är aktiv i min lite sämre dator

Jag brukade plocka bort kylaren, demontera fläkten och ge den ett bad, så var man säker på att det var helt rent. Jag är en smula pedantisk

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som sagt innan, inte oförväntat. De senaste fem åren har det släppt många halvdana produkter som varken var prisvärda eller speciellt unika. Har bara ägt en Zalman kylare, vilket jag köpte billigt till min första egna dator. Dock var nog Zalman lite innan min tid.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Så går det när man inte hänger med i utvecklingen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

jag kommer också ihåg den fina "runda" Zalman kylaren, som redan länkats till i tråden. tyckte den va riktigt snygg

Skrivet av El_Raspberry:

Det klarar väl Dameon tools lika bra?

Skrivet av KiWo:

Så jobbigt att boota från daemon-tools bara

Skrivet av swesen:

Varför betala 400kr för hårdvara som ett gratis program(DAEMON Tools Lite) klarar?

Edit: Han inte se denna kommentar.

ja, eller köra med WinCDEmu och bara mounta direkt i explorer context menu

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Ja använder Zalman nätagg i två datorer tysta och bra

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då har du bara köpt fel kylare.

Eller så har jag en annan åsikt/upplevelse? Jag vet att det är många som romantiserar med diverse olika tillverkare.
Det betyder inte de automatiskt är bra för alla.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

ja, eller köra med WinCDEmu och bara mounta direkt i explorer context menu

Eller om man har Windows 8 så behövs ingenting, då den kan mounta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Eller om man har Windows 8 så behövs ingenting, då den kan mounta själv.

jo, fast win 8 bugga för mycket för mig.

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX