Audioengine 5+ vs allt annat

Permalänk
Medlem

Audioengine 5+ vs allt annat

Halloj. Ska köpa nytt ljud till min lilla studentetta på 25kvm (där själva huvuddelen är ca 15-20kvm) och har fastnat väldigt starkt för Audioengine 5+.

Börjar dock tänka på om det kanske finns andra alternativ i samma prisklass (~2000~3000kr) som kan låta bättre?

Vad jag är ute efter: Klart och fint ljud som är lite mer bastungt än helt neutralt ljud.
Jag är rädd för att Audioengine 5+ inte klarar av att leverera den basen jag är ute efter. Notera att jag inte vill ha mycket bas, utan bra bas. Snärtig och med lite tryck i bröstet. Inget logitech-skit som bara mullrar så man får huvudvärk.
Kan säga att jag är nöjd med mina ATH-M50, men samtidigt är det ganska svårt att jämföra ljud i högtalare med hörlurar, så det kanske inte hjälper så mycket.

Mitt ljudkort just nu är ett Xonar DGX, men jag funderar starkt på att uppgradera till antingen Scarlett 2i2, eller någon DAC/AMP combo typ som Schiit Modi/Magni.

EDIT: det ska alltså vara aktiva monitorer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Små aktiva stativhögtalare med 5tums kan inte ge nån snärtig bas som känns i bröstet,du behöver betydligt större grejer med 8tummare eller helst ännu större,dessutom lär du kanske behöva akustikbehandla rummet eller eventuellt använda nån bra DSP för att få riktigt snortajt bas och inte nåt bumligt.

Permalänk
Medlem

Som ovan, något tryck i bröstet får du inte under <8" i regel.

I prisklassen så är det väl annars KRK Rokit RP-5 G3, Yamaha HS 5, RCF Ayra Five, Mackie MR5 Mk3 och M-Audio BX5 D2 som kan vara alternativ. Alla låter förmodligen bättre än Audioengine 5+, men det är ju helt olika segment så det går kanske inte att jämföra direkt. Går ju att få ett par budget 8"-are för <3000kr, men hur hade du tänkt placera högtalarena? På bordet eller på stativ?

Sidenote; Om du ska uppgradera DAC/AMP-kombo så föreslår jag att du väljer en lösning som du även kan använda till monitorerna och inte bara hörlurarna (t.ex. Schiit-kombon är ju bara för hörlurar). Prisvärda förslag är Audioengine D1 samt Audinst HUD-MX2.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag skulle rekommendera Argon 7460A. Har de själv och är supernöjd. Pratade med någon annan här på SweC och han var lika fascinerad över högtalarna. Det är säkert ingenting för audiofiler eller de som jämför med högtalare för det femdubbla priset, men här snackar vi prisvärdhet. Större 6,5'' baselement som är åt det ''basigare'' hållet, alltså att de inte spelar helt neutralt utan tycker till lite extra. Förstör inte ljudupplevelsen i min mening utan förgyller den snarare, blir verkligen inte så att den dominerar hela ljudbilden. Jag sitter i ett relativt stort rum med snett tak, och det är verkligen inte optimalt i någon mening. Men av min erfarenhet är de lätta att placera, kan bero på att basreflexportarna är framåt. Rekommenderar dig att åka till närmaste Hi-Fi klubben och ta en titt på dessa!

Edit: Stort plus är även att de har inbyggd DAC.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Är toknöjd med mina Audioengine 5+ samt min uDAC3 som jag kör på min gaming dator.
Har även ett par Adam A7 samt Behringer 2030a (som får signal från ett SonicCore Xite-1 samt RME UCX).

Svårt att säga vilket som låter "bäst". Alla låter annorlunda, men tycker definitivt att alla levererar bas. Men visst, ingen av dessa är gjorda för direkt hög volym, och Behringern är nog basigast av dem.

Men om jag var dig och skulle titta på alternativ, så skulle jag kolla på Audioengine 5+, Behringer b2030a/b2031a eller KRK Rokit RP5/RP6 G3
Alla låter riktigt bra, samt är sjukt mycket högtalare för pengarna!

Permalänk
Medlem

Jag kör tillhörande baslåda till mina AE5, bra kombo

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft ett par audioengine 5(ej plus) och har nu ett par Argon 7450A från Hifiklubben. Jag skulle faktiskt rekommendera Argon(AR) framför Audioengine(AE). I mitt fall är det då AR har basreflexporten på framsidan medan AE har den på baksidan. Det gör att ljudet från AE kan bli mullrigt om man har dem nära en vägg.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Som ovan, något tryck i bröstet får du inte under <8" i regel.

I prisklassen så är det väl annars KRK Rokit RP-5 G3, Yamaha HS 5, RCF Ayra Five, Mackie MR5 Mk3 och M-Audio BX5 D2 som kan vara alternativ. Alla låter förmodligen bättre än Audioengine 5+, men det är ju helt olika segment så det går kanske inte att jämföra direkt. Går ju att få ett par budget 8"-are för <3000kr, men hur hade du tänkt placera högtalarena? På bordet eller på stativ?

Sidenote; Om du ska uppgradera DAC/AMP-kombo så föreslår jag att du väljer en lösning som du även kan använda till monitorerna och inte bara hörlurarna (t.ex. Schiit-kombon är ju bara för hörlurar). Prisvärda förslag är Audioengine D1 samt Audinst HUD-MX2.

KRK Rokit RP-5 G3 känns nästan lite för billiga, och så var de otroligt fula också. Högtalarna är trots allt en del av designen hemma, så jag vill ha ett par som ser någorlunda bra ut
Yamaha HS5 vet jag en kompis som har, och han är rätt nöjd med dom. Men jag vet inte, det finns ändå en magkänsla som drar mig ifrån dom, även om jag vet att Yamaha gör bra grejer.
RCF Ayra Five Har jag aldrig hört talas om, du får gärna berätta lite mer om dom. Samma gäller Mackie MR5 Mk3. Båda är helt klart intressanta val.
M-Audio har jag kollat på tidigare, men speciellt då BX8 D2. Jag gillar dom, jag gillar dom verkligen faktiskt. Har aldrig lyssnat på dom, men eftersom de är 8" så borde de leverera mer åt det hållet jag är ute efter. Men samtidigt så har jag den där gnagande känslan att M-audio inte är någon kvalitet. Vet inte varifrån det kommer. Har aldrig ägt dom, och känner ingen som ägt dom. Övertyga mig gärna!

Högtalarna ska helst stå på skrivbordet. Det är 150cm brett, så det blir ganska bred ljudbild ändå. Behövs det så köper jag till sånadär skumunderlägg med lite lutning, så ljudet blir riktat uppåt lite grann.

Uppgraderingen av ljudkort ser idag väldigt rörig ut. Har ingen aning vad jag vill ha då jag inte vet om jag ska satsa på hörlurar eller högtalare. Jag har tänkt så att jag köper högtalarna först och sen ett ljudkort när jag vet åt vilket håll jag vill gå.

Skrivet av SvenOslo:

Jag skulle rekommendera Argon 7460A. Har de själv och är supernöjd. Pratade med någon annan här på SweC och han var lika fascinerad över högtalarna. Det är säkert ingenting för audiofiler eller de som jämför med högtalare för det femdubbla priset, men här snackar vi prisvärdhet. Större 6,5'' baselement som är åt det ''basigare'' hållet, alltså att de inte spelar helt neutralt utan tycker till lite extra. Förstör inte ljudupplevelsen i min mening utan förgyller den snarare, blir verkligen inte så att den dominerar hela ljudbilden. Jag sitter i ett relativt stort rum med snett tak, och det är verkligen inte optimalt i någon mening. Men av min erfarenhet är de lätta att placera, kan bero på att basreflexportarna är framåt. Rekommenderar dig att åka till närmaste Hi-Fi klubben och ta en titt på dessa!

Edit: Stort plus är även att de har inbyggd DAC.

Ser mycket intressant ut faktiskt! Fastnade för designen på en gång, och efter lite recensioner så verkar det som även ljudet är bra i dom. Nu är detta mina nya favoriter
Fördelen är ju som sagt att det är 6", men samtidigt verkar de inte för stora heller. Ska definitivt gå o lyssna på dessa!

Skrivet av oxygenial:

Är toknöjd med mina Audioengine 5+ samt min uDAC3 som jag kör på min gaming dator.
Har även ett par Adam A7 samt Behringer 2030a (som får signal från ett SonicCore Xite-1 samt RME UCX).

Svårt att säga vilket som låter "bäst". Alla låter annorlunda, men tycker definitivt att alla levererar bas. Men visst, ingen av dessa är gjorda för direkt hög volym, och Behringern är nog basigast av dem.

Men om jag var dig och skulle titta på alternativ, så skulle jag kolla på Audioengine 5+, Behringer b2030a/b2031a eller KRK Rokit RP5/RP6 G3
Alla låter riktigt bra, samt är sjukt mycket högtalare för pengarna!

Har kollat lite grann på Behringer b2030a/b2031a. För det första så förstår jag inte vad skillnaden mellan dessa två är? och för det andra är jag tveksam då jag hört att Behringer är ganska lågkvalitets/budget-märke. Stämmer det?
Min personliga åsikt är att dom ser ganska fula ut, och kanske lite för stora. Men är ljudet bra nog så kan det kanske bli dessa ändå.

Skrivet av Marinlik:

Jag har tidigare haft ett par audioengine 5(ej plus) och har nu ett par Argon 7450A från Hifiklubben. Jag skulle faktiskt rekommendera Argon(AR) framför Audioengine(AE). I mitt fall är det då AR har basreflexporten på framsidan medan AE har den på baksidan. Det gör att ljudet från AE kan bli mullrigt om man har dem nära en vägg.

Som sagt, dessa Argon 7460A blev jag riktigt sugen på nu. 7450A är säkert bra de med, men tar hellre 7460A i så fall då de är 6" men samtidigt inte för stora lådor.
Ska definitivt lyssna på dessa!

Som en bonus slänger jag in en bild på min lägenhet!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska ha något problem att placera högtalarna i det där rummet. HS5 har relativt lite kraft i basen. Säkert perfekt för producering i musik, men inte direkt det du söker. En note är att Argon 7460A kan spela högt och då blir det rejält tryck (Enligt mig, har ej lyssnat på 8'' högtalare). Är lägenheten lyhörd så kan det hända att det ljudet sträcker sig en bit. Dock är väl detta ett fall för alla högtalare, och är förmodligen ganska mycket bättre än om du skulle köpt några Logitech med taskig subbas.

Tycker du KRK Rokit 5 är fula?! I princip de snyggaste jag vet om efter Behringer Truth's

Såhär står högtalarna på mitt skrivbord, bredvid en 27'' skärm för jämförelse av storlek, ursäktar för halvbra bild.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Uppgraderingen av ljudkort ser idag väldigt rörig ut. Har ingen aning vad jag vill ha då jag inte vet om jag ska satsa på hörlurar eller högtalare. Jag har tänkt så att jag köper högtalarna först och sen ett ljudkort när jag vet åt vilket håll jag vill gå.

En O2/ODAC-kombo borde ge dig det bästa av två världar. Jag har inte hört ODAC, men den är omtyckt och ansedd som väldigt prisvärd. O2 är, IMO, väldigt bra. Bå har du en bra DAC med hörlursförstärkare som du kan koppla till till ett par aktiva monitorer.

Citat:

Har kollat lite grann på Behringer b2030a/b2031a. För det första så förstår jag inte vad skillnaden mellan dessa två är? och för det andra är jag tveksam då jag hört att Behringer är ganska lågkvalitets/budget-märke. Stämmer det?
Min personliga åsikt är att dom ser ganska fula ut, och kanske lite för stora. Men är ljudet bra nog så kan det kanske bli dessa ändå.

2030 har 6.75" bas och 2031 har 8.75". 2031 har även högre effekt.
Behringer är absolut inte ett lågkvalitetsmärke, inte längre iaf. Lågbudget är det, så till vida att man får väldigt mycket för pengarna och därmed kan hålla budgeten relativt låg. Behringer har rört om i grytan och sett till så att jättar som tex Mackie osv som sålt överprisade saker behövt se över sin prissättning, då Behringers grejer varit likvärdiga till en bråkdel av priset.

Sen kan man ju tycka att saker är fula, såklart, det är ju en smaksak. Storleken kommer man ju dock inte ifrån om man vill ha tryck i basen och kunna spela "lite högre". Då behövs ett större baselement som åxå behöver sitta i en större låda.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Då jag börjat inse att 5" inte kommer ge mig den bas jag behöver så ska jag istället satsa på ett par 8" med stativ.
Jag tycker att M-Audio BX8 D2 ser mycket (!) intressant ut, då man får ett kit med stativ till precis samma pris som bara högtalarna kostar.
Till det tror jag att jag kör med ett Scarlett 2i2 och 2st TRS-kablar.

Jag tror att jag borde bli nöjd med det, plus att jag får mer yta på skrivbordet.
Vad tror ni?

En liten minifråga också: Både Scarlett 2i2 och M-Audio BX8 D2 har balanserade TRS, måste man ha någon speciell TRS-kabel då? Och finns det någon nackdel med att köra balanserat för en "vanlig svensson" som bara vill ha bra ljud, och inte producera något?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar Behringers Truthserie för den är väldigt prisvärd, presterandamässigt går det att få bättre saker i samma storlek men priserna blir mångdubbelt högre i så fall, INO och Guru är tex oerhört bra i storleksklassen men de är passiva och med ett bra slutsteg så är det svårt att hamna under 15-20 000kr
Behringera passiva högtalare låter något bättre än de aktiva förutsatt att man har ett bra slutsteg, högtalarna tål alltså mer effekt och det är främst elektronikdelen som begränsar dem, men ljudtrycket räcker nog till för de flesta i vilket fall.

"Nackedelen" är väl främst att de inte har analog nivåkontroll, men så är det med de flesta aktiva monitorer, de är nog alla tänkta att matas balanserat från en mixer snarare än att köras direktkopplade mot ett ljudkort, vill man ha analog kontroll finns det burkar som man kan lägga på skrivbordet för att få en "ratt"

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Finns även modeller med hörlursförstärkare
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm
eller så har man en dac/hörlursförstärkare för att driva det hela, då slipper man helt ifrån ljudkort i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar Behringers Truthserie för den är väldigt prisvärd, presterandamässigt går det att få bättre saker i samma storlek men priserna blir mångdubbelt högre i så fall, INO och Guru är tex oerhört bra i storleksklassen men de är passiva och med ett bra slutsteg så är det svårt att hamna under 15-20 000kr
Behringera passiva högtalare låter något bättre än de aktiva förutsatt att man har ett bra slutsteg, högtalarna tål alltså mer effekt och det är främst elektronikdelen som begränsar dem, men ljudtrycket räcker nog till för de flesta i vilket fall.

"Nackedelen" är väl främst att de inte har analog nivåkontroll, men så är det med de flesta aktiva monitorer, de är nog alla tänkta att matas balanserat från en mixer snarare än att köras direktkopplade mot ett ljudkort, vill man ha analog kontroll finns det burkar som man kan lägga på skrivbordet för att få en "ratt"
http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/113037/4603997_...

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Finns även modeller med hörlursförstärkare
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm
eller så har man en dac/hörlursförstärkare för att driva det hela, då slipper man helt ifrån ljudkort i datorn.

Jag tycker att jag lyckats slänga ihop ett ganska bra paket här?
http://www.thomann.de/se/maudio_bx8_d2_stativ_set.htm
http://www.thomann.de/se/cae_audiokabel_30.htm
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde fungera bra.

låter bra det!
känns som det är ett extremt prisvärt alternativ om inte annat, då det ingår högtalare, stativ, ljudkort, samt kablar för endast 3.720kr + frakt!

*stolt*

EDIT:
ställer frågan igen:
Både Scarlett 2i2 och M-Audio BX8 D2 har balanserade TRS, måste man ha någon speciell TRS-kabel då? Och finns det någon nackdel med att köra balanserat för en "vanlig svensson" som bara vill ha bra ljud, och inte producera något?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

låter bra det!
känns som det är ett extremt prisvärt alternativ om inte annat, då det ingår högtalare, stativ, ljudkort, samt kablar för endast 3.720kr + frakt!

*stolt*

EDIT:
ställer frågan igen:
Både Scarlett 2i2 och M-Audio BX8 D2 har balanserade TRS, måste man ha någon speciell TRS-kabel då? Och finns det någon nackdel med att köra balanserat för en "vanlig svensson" som bara vill ha bra ljud, och inte producera något?

Man har en normal balanserad mikrofon/signalkabel (3 polig) inte en högtalarkabel (men det blir ju lyckligtvis färre o färre som kör annat än speakon till passiva högtalare)
Jag gillar iofs xlr mer än teleplugg, tele är för gitarrer xlr har för det mesta kontaktlåsning och de brukar inte lika lätt glappa o "spraka" men för saker som står stilla hemma spelar det egentligen rätt liten roll.

Balanserat är oftast att föredra om det görs korrekt, men det blir lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har man beställt hem lite grejer då
Blev M-Audio BX8 D2, Millenium BS-500 Set, Focusrite Scarlett 2i2, och 2st Cordial CFM 6,0 VV ifrån thomann.
Dessvärre kommer det ta ca 2 månader innan högtalarna kommer, men det får jag väl stå ut med..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Sådär, då har man beställt hem lite grejer då
Blev M-Audio BX8 D2, Millenium BS-500 Set, Focusrite Scarlett 2i2, och 2st Cordial CFM 6,0 VV ifrån thomann.
Dessvärre kommer det ta ca 2 månader innan högtalarna kommer, men det får jag väl stå ut med..

Ok, bra det, den som väntar på nått gott...
Själv så plågar jag mitt datorsystem med AC/DC konserten som går på SVT 2 just nu, Hells Bells skakar om rummet just. nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, bra det, den som väntar på nått gott...
Själv så plågar jag mitt datorsystem med AC/DC konserten som går på SVT 2 just nu, Hells Bells skakar om rummet just. nu

jaså, vad kör du med för setup då då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer Truth 3031 och 2092, min signatur stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaså, vad kör du med för setup då då?

Lite uppföljning nu då!
Hur har setupen blivit? Tillräckligt med bas ifrån 8'' elementen? Är BX8 något att ha?

Skrivet av mrqaffe:
Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Lite uppföljning nu då!
Hur har setupen blivit? Tillräckligt med bas ifrån 8'' elementen? Är BX8 något att ha?

Hehe, högtalarna kommer inte förrän i slutet av oktober. Men jag ska försöka komma ihåg att skriva vad jag tycker då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hehe, högtalarna kommer inte förrän i slutet av oktober. Men jag ska försöka komma ihåg att skriva vad jag tycker då.

Jaha då förstår jag! Ja skriv gärna hur resultatet blir!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Hehe, högtalarna kommer inte förrän i slutet av oktober. Men jag ska försöka komma ihåg att skriva vad jag tycker då.

Levereras de med roddbåt från Kina eller varför denna extremt långa leveranstid?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Lite uppföljning nu då!
Hur har setupen blivit? Tillräckligt med bas ifrån 8'' elementen? Är BX8 något att ha?

Jadu tryck har dom minsann! Kör man en liten fuling och använder "bass-boost" i windows ljudkontrollen så kan de små rackarna pumpa ut jävlig hög bas!
Krävs ganska mycket innan de börjar låta illa, men kan tycka att den blir lite för mörk i mitt tycke när man har +6-9db.
Det räcker att köra på 3-6db i boost, beror på låt och vilket humör man är på

EDIT:

Skrivet av mrqaffe:

Levereras de med roddbåt från Kina eller varför denna extremt långa leveranstid?

Samlastas förmodligen med andra orders från kina, de försöker fylla någon/några containers innan det ska skeppas.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jadu tryck har dom minsann! Kör man en liten fuling och använder "bass-boost" i windows ljudkontrollen så kan de små rackarna pumpa ut jävlig hög bas!
Krävs ganska mycket innan de börjar låta illa, men kan tycka att den blir lite för mörk i mitt tycke när man har +6-9db.
Det räcker att köra på 3-6db i boost, beror på låt och vilket humör man är på

Om man absolut ska öka basnivån så är det bättre att göra det med en eq som kan anpassas efter de verkliga förhållandena i stället för att bara tilta hela tonkurvan, ännu bättre är det att låta basen vara och sänka övriga register så att man minskar risken för överstyrning, sedan ökar man volymen för att kompensera ljudnivån.
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Levereras de med roddbåt från Kina eller varför denna extremt långa leveranstid?

Heh. Nejdå, de hade bara inget på lager fram tills den 24 oktober

Skrivet av mrqaffe:

Om man absolut ska öka basnivån så är det bättre att göra det med en eq som kan anpassas efter de verkliga förhållandena i stället för att bara tilta hela tonkurvan, ännu bättre är det att låta basen vara och sänka övriga register så att man minskar risken för överstyrning, sedan ökar man volymen för att kompensera ljudnivån.
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Intressant metod, den måste provas (om jag nu mot förmodan inte blir nöjd med "flat"-ljudet).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man absolut ska öka basnivån så är det bättre att göra det med en eq som kan anpassas efter de verkliga förhållandena i stället för att bara tilta hela tonkurvan, ännu bättre är det att låta basen vara och sänka övriga register så att man minskar risken för överstyrning, sedan ökar man volymen för att kompensera ljudnivån.
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Det är klart, men inte alltid man kan eller orkar sitta och pilla med eq och då kan det vara skönare att göra det snabbt, skrev dessutom att det va en fuling just för att hela ljudbilden förvrängs.
Det märks ganska tydligt när man växlar mellan 0-3-6-9db och en del låtar börjar låta som kasst redan i de lägre nivåerna.

Dock visste jag inte att det fanns sån EQ som du länkade, det blir att ladda ner när man kommer hem och pilla med

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Heh. Nejdå, de hade bara inget på lager fram tills den 24 oktober

Intressant metod, den måste provas (om jag nu mot förmodan inte blir nöjd med "flat"-ljudet).

Ljudet blir för det mesta inte "rakt" med en rak högtalare när högtalaren kommer in i ett rum, dessutom brukar h och v kanal inte låta likadant pga akustiska skillnader tex olika avstånd till väggar och dörrar, dessutom brukar det alltid finnas ett par rumsresonanser i basen, att korrigera sånt med en parametrisk eq ger ett lyft, man anpassar systemet så det blir "rakare i rummet" och eftersom de flesta inte kan åtgärda det akustiskt så är en eq den näst bästa metoden.

När man fått fram en rumskorrigeringskurva kan man sedan lägga på andra korrigeringar, tex djupare bas på bekostnad av maximalt ljudtryck om man inte måste bottna systemet hela tiden, det kan gå att öka nivån i botten och kanske presa ner högtalaren 10-20 Hz så länge man ser till att prylarna tål det, det är ju dumt att öka disten, när man gjort en sån korrigeringskurva så kan man sen börja på att "färga" ljudet på ett kontrollerat sätt, fördelen med eq är att den går att justera och stänga av, skaffar man hårdvara med färgningen inbyggd är det svårare att få det riktigt bra.
Vill man mäta så finns REW http://www.roomeqwizard.com/ som är en bra början och det är gratis det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Lite uppföljning nu då!
Hur har setupen blivit? Tillräckligt med bas ifrån 8'' elementen? Är BX8 något att ha?

Sådär ja. Högtalarna kom i måndags, och nu har jag fått tillräckligt med tid för att skriva lite om dom

Första intrycket

  • Jävlar, vad stora dom är.

  • Basen är otroligt korrekt. Mjuk, snärtig, men samtidigt har det tryck nog för att tillfredsställa mina behov.

  • Diskanten var väldigt skarp i början. När jag spelade med 50% volym på högtalarna, och ~75% volym på ljudkortet skar diskanten rejält.

Efter ett par timmar

  • Redan efter 3-4 timmars lyssnande har diskanten blivit mycket bättre. Den är nu precis som jag förväntade mig. Tydlig, väldigt "krisp/crispy" och mycket lenare än precis i början. Myten om att högtalarna spelas in är tydligen sann.

  • Jag har nu insett att högtalarnas position i rummet, samt lyssnarens position mot högtalarna spelar väldigt stor roll. Efter att ha sprungit runt i rummet, flyttat på högtalarna från och mot väggen, närmare hörnet, satt mig på olika platser i rummet osv. i några timmar kom jag fram till att pga. att mitt rum är som det är, så får jag välja mellan helt klart ljud, eller lite kraftigare bas.
    Detta blev dock ganska bra, eftersom jag vill ha lite mer bas när jag kollar på film, och det blir faktiskt väldigt mycket mer bas när jag sitter i sängen, vilket är där jag vanligtvis kollar på film.
    Det blir lite klarare, renare, mer korrekt ljud när man sitter mitt i rummet - precis i sweet-spoten av högtalarna.
    Det blir lite blanding av båda när jag sitter vid skrivbordet, och detta är jag väldigt nöjd med. Vill jag ha det där exakt korrekta ljudet rullar jag bara bak stolen 1m så hamnar jag mitt i rummet, i sweet-spoten.

  • Koto och Bassnectar låter så bra att jag får gåshud.

  • Dubstep som jag gillat väldigt mycket tidigare har sänkts ner på listan nu, då jag helt plötsligt hör hur slarvigt producerade en del låtar är. Om detta är bra eller dåligt har jag svårt att bestämma mig för.

Nu, tre dagar senare

  • Jag är otroligt nöjd med högtalarna. Jag tror att jag utan problem kan behålla dessa högtalare i många år, även om jag flyttar till en större lägenhet.

  • När jag jämför högtalarna med mina ATH-M50 låter lurarna helt plötsligt ganska mediokert. Förut tyckte jag att det var otroligt bra ljud i lurarna, men nu inser jag att det inte var så. Även detta har jag svårt att veta om det är bra eller dåligt

  • Jag skulle gärna vilja kunna skjuta bort högtalarna längre bort från skrivbordet, så att de hamnar mer framför mig än till sidorna. Detta är ju tyvärr omöjligt, då lägenheten tar slut... -.-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |