Permalänk
Medlem

Programmering i molnet?

Hej!

Håller på med webb-baserad programmering, och jobbar för tillfället på en större sida. Hursomhelst vill jag kunna jobba på min stationära dator hemma och sedan kunna fortsätta där jag var på skoldatorn nästa dag, finns det någon smart lösning på detta?
Använder främst Visual Studio (for Web 2013), men är givetvis öppen för andra alternativ.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skaffa dropbox, spara projektet där.
Går också med Google Drive o ladda ner deras program.

Permalänk
Medlem

Git(-hub)

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

På Github är dock allt publikt o kan ses av alla, ifall du inte betalar.

Permalänk

Gratis privat git:
https://bitbucket.org/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Microsoft har en egen tjänst för gratis versionshantering. Vissa begränsningar finns:
http://www.visualstudio.com

Permalänk
Medlem

Använder Drive dagligen, och har testat det alternativet, men tycker personligen att det är en ganska omständig lösning, då jag måste ladda upp och ladda ned de nya dokumenten varje gång. Finns det någon v'g runt det?

Permalänk
Medlem

Cloud9 finns; https://c9.io/ har även en terminal så du kan arbeta med git och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En Git-server låter som en passande lösning.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Använder Drive dagligen, och har testat det alternativet, men tycker personligen att det är en ganska omständig lösning, då jag måste ladda upp och ladda ned de nya dokumenten varje gång. Finns det någon v'g runt det?

Går att tanka ner ett program som gör att du inte behöver ladda upp via webbläsare.
Annars i dropbox så fungerar det så att allt inne i en mapp laddas upp/ner på alla datorer med programmet installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Går att tanka ner ett program som gör att du inte behöver ladda upp via webbläsare.
Annars i dropbox så fungerar det så att allt inne i en mapp laddas upp/ner på alla datorer med programmet installerat.

Både Google och Dropbox utvecklar dessa själva, kan tillägas det är alltså inte fråga om att koppla in någon tredjepart. I min erfarenhet har Google bättre integration och synkning, men dropbox fungerar ok också om du inte gar stora grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Använder Drive dagligen, och har testat det alternativet, men tycker personligen att det är en ganska omständig lösning, då jag måste ladda upp och ladda ned de nya dokumenten varje gång. Finns det någon v'g runt det?

Läs de tips du fått så ser du att det finns bättre alternativ än drive.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts skulle jag föreslå Visual Studio Online.
Det är gratis med upp till fem användare(utvecklare) per konto.

Använder detta själv och det fungerar skitbra, smidigt att ha backlog, planering och kod på samma ställe, och även komma åt dessa via Visual Studio när man kodar. Om man är fler användare på kontot tror jag mig att det går att skicka meddelanden till varandra också(inte säker dock)

Om du inte bara använder Visual Studio kan kanske någon form av SVN vara passande.
Assembla.com med diverse SVN klient(rekommenderar TortioseSVN) fungerar bra också.

Om du har egen server hemma kan man också sätta upp en egen SVN server med versionshantering, det är inte så svårt.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Jag rekommenderar också bitbucket, om du inte vill att koden ska vara publik. Fördelen med git gentemot dropbox/drive är ju att du får versionshantering. Nackdelen skulle kunna vara att det är något omständigare än att bara dumpa allt i en mapp i dropbox/drive.

SVN kan också fungera, men det känns lite förlegat.

Permalänk
Medlem

git utvecklades för att versionshantera källkod till skillnad från ex. svn. Jag skulle rekommendera github eller bitbucket tillsammans med TortoiseGit i Windows. Frågan är om inte Visual Studio 2013 har integrerat stöd för git?

Edit: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hh850437.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

jag kör sublime2 med sftp plugin.
Kräver ju att du har en server med sFTPd.