Permalänk
Avstängd

Musen kopplar från hela tiden, varför?

Sen några dagar tillbaka glitchar min mus jättemycket. Den disconnectar hela tiden från datorn. Man hör detta ljud som indikerar att enheten kopplat från, och sekunden efteråt kommer ljudet att enheten anslutits. Jag har provat koppla in den i alla USB-uttag på min stationära dator, både chassits USB-uttag och moderkortets USB-uttag, och det är likadant på alla. Så jag antog att det var musen det var fel på.

Men sen provade jag den på min bärbara dator, och där funkade musen som en dröm. Inget fel alls.

Hur kan jag åtgärda detta på min stationära dator, och slippa att musenheten kopplar från då och då?

Permalänk

Vad är det för mus? Om den använder speciella drivrutiner, har du prövat att installera om dessa? Har du testat att endast ha musen inkopplad så att inte någon annan USB-enhet stör ut den?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychoPutte:

Vad är det för mus? Om den använder speciella drivrutiner, har du prövat att installera om dessa? Har du testat att endast ha musen inkopplad så att inte någon annan USB-enhet stör ut den?

Det är en Logitech G400. Jag uppdaterade drivrutinerna tidigare idag, har dock inte provat att ominstallera dem helt. Jag provar förfullt på ditt tips att koppla ifrån allt förutom mus och tangentbord från USB-uttagen, håll tummarna att det räcker

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera din firmware.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Testa att uppdatera din firmware.

http://puu.sh/cyr17/91736972e8.png

Jag har provat uppdatera firmware, men det verkar inte göra någon skillnad :/

Permalänk
Avstängd

Det gjorde ingen skillnad att koppla ur alla andra enheterna ur USB-uttaganden, musen förlorar fortfarande kontakten stup i ett.

Hur stor är risken att det är fel på datorns alla USB-uttag, både chassits USB-uttag på framsidan och moderkortets USB-uttag på baksidan? Eftersom musen fungerar fint på den bärbara datorn. Å andra sidan fungerar alla andra enheter som är kopplade i USB-uttagen fint. Tangentbord och den externa hårddisken kopplar inte ifrån någonting, så det måste ju vara något med musen i sig.

Men varför den fungerar bra på bärbara datorn förstår jag inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Det gjorde ingen skillnad att koppla ur alla andra enheterna ur USB-uttaganden, musen förlorar fortfarande kontakten stup i ett.

Hur stor är risken att det är fel på datorns alla USB-uttag, både chassits USB-uttag på framsidan och moderkortets USB-uttag på baksidan? Eftersom musen fungerar fint på den bärbara datorn. Å andra sidan fungerar alla andra enheter som är kopplade i USB-uttagen fint. Tangentbord och den externa hårddisken kopplar inte ifrån någonting, så det måste ju vara något med musen i sig.

Men varför den fungerar bra på bärbara datorn förstår jag inte...

G400 har problem med glappande kabel, finns många som blivit drabbade. Jag har inte råkat ut för det på min än. Prova att röra kabeln försiktigt där den går in i musen, blir den stabil? Att den fungerar felfritt på den bärbara är skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Detta kanske är lite långsökt men jag hade en Microsoft-mus för några år sedan som betedde sig likadant. Kopplade ur/in av sig själv (man hörde USB in/ut ljudet). Det kunde hända trots att jag inte var vid datorn utan den bara stod igång. Felsökte och felsökte men kunde inte hitta något glappt eller liknande.

Till slut så visade det sig att om jag hade mobiltelefonen liggande intill musen och det ringde, kom ett sms, eller den på något annat sätt sökte nät så kopplade musen ifrån. Det var alltså något som var känsligt för GSM nätets frekvenser i den musen
Har dock aldrig sett något liknande efter det och har en G400 själv och telefonen ofta liggande intill utan att det någonsin har stört.

Permalänk
Medlem

Usch denna typ av problem.. minns när jag hade det en gång i tiden... fanns bara ett sätt att avsluta det. Släng den och köp en ny. Funkar på laptop? Testa igen och testa en stund. Det finns en inställning i bios som jeter något i stil med usb legacy support. Testa med den på eller av med.
det beroe på hur långt du orkar ta det t.ex. formatera om datorn med osv.. men jag säger bara att verkar det strula och hålla i sig så är de inte värt. Släng och köp ny alternativt lämna på garanti så fort du fått nog

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Detta kanske är lite långsökt men jag hade en Microsoft-mus för några år sedan som betedde sig likadant. Kopplade ur/in av sig själv (man hörde USB in/ut ljudet). Det kunde hända trots att jag inte var vid datorn utan den bara stod igång. Felsökte och felsökte men kunde inte hitta något glappt eller liknande.

Till slut så visade det sig att om jag hade mobiltelefonen liggande intill musen och det ringde, kom ett sms, eller den på något annat sätt sökte nät så kopplade musen ifrån. Det var alltså något som var känsligt för GSM nätets frekvenser i den musen
Har dock aldrig sett något liknande efter det och har en G400 själv och telefonen ofta liggande intill utan att det någonsin har stört.

Microsoft explorer 3.0 ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Microsoft explorer 3.0 ?

Nej minns inte vad den hette, men den såg ut såhär fast utan sidoknappen tror jag: http://microkool.com/wp-content/uploads/2011/08/microsoft-las...

Permalänk

Min son hade exakt samma fel och jag slet mitt hår. Installerade om hela burken till ingen nytta. Efter det köptes en ny mus och nu fungerar allt finfint. Troligen musen som är dålig.

Det var också en G400 ska jag tillägga.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Har varit så i ca 1,5 månad. Har också G400...