Permalänk
Medlem

Det är bara att följa instruktionerna. Jag trodde inte (tvivlar fortf) att man kunde misslyckas med detta steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det var väl iofs första frågan som ställdes

Hahaha ja där ser man.

TS, de ser bra ut.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

kommer ny bild med nästa problem

io plåten har saker som sticker ut, vilket gör att jag inte får in moderkortet, ska dessa vinklas uppåt ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

kommer ny bild med nästa problem

io plåten har saker som sticker ut, vilket gör att jag inte får in moderkortet, ska dessa vinklas uppåt ?

Dessa brukar ja trycka in lite så de går in lättare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Se till att skruva ned distanserna ordentligt i moderkortsplåten, när du ändå håller på.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

får inte dit moderkortet, dessa metall saker som jag visar på bilden gör att jag inte kan sätta in moderkortet, distanserna sitter som dom ska tror jag, kommer en bild på dom med nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

får inte dit moderkortet, dessa metall saker som jag visar på bilden gör att jag inte kan sätta in moderkortet, distanserna sitter som dom ska tror jag, kommer en bild på dom med nu

Tryck på dem med tummen så de inte sticker ut så mycket.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

åt vilket håll ska du ''sticka åt'' ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

ska jag alltså vika upp dom så att dom vilar PÅ inputsen ? eller ska dom in I inputsen ? fattar inte

Permalänk

Du ska int fundera så mycket nu pojk, sätt igång o se om den bootar

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

lägg i moderkortet så ser du var dom ska ta vägen.

Visa signatur

Min nuvarande rigg: Fractal Design Define R4| Nätagg corsair rm 750w | CPU i7 4790K |Crucial Ballistix 16GB|ssd hyperx 120GB |Moderkort ASUS Z97-A|ASUS GeForce GTX770 2GB OC|benq 24''

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen till 1150 socketen, satan vad skraj jag var när man skulle dra ner bygeln, fick ta i ganska rejält.. men det fungerade fint

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Altså tryck in dem mot plåten så de inte sticker ut så mycket. Moderkortet ska sedan lite lätt trycka mot dem. De sak inte vara ovanför inputsen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

ska jag alltså vika upp dom så att dom vilar PÅ inputsen ? eller ska dom in I inputsen ? fattar inte

Dom skall bockas (bakåt) så dom "klämmer" runt respektive kontakt som skall sitta i aktuellt hål.

Permalänk
Medlem

problemet för mig som ''pojk'' är att jag har försökt sätta dit det nu ett antal gånger och böjt dom här grejorna på jävla io plåten.

Och den vill inte placera sitta där, metall grejerna tar helt enkelt emot och jag kan inte trycka in den.

detta är problematiskt då jag inte kan få in moderkortet, nu har jag försökt böja dom där grejerna på moderkortet lite hit och dit, MÅSTE man ha en io plåt ?

Permalänk
Skrivet av Gulanka:

problemet för mig som ''pojk'' är att jag har försökt sätta dit det nu ett antal gånger och böjt dom här grejorna på jävla io plåten.

Och den vill inte placera sitta där, metall grejerna tar helt enkelt emot och jag kan inte trycka in den.

detta är problematiskt då jag inte kan få in moderkortet, nu har jag försökt böja dom där grejerna på moderkortet lite hit och dit, MÅSTE man ha en io plåt ?

Nej du måste inte ha någon io plåt, ser dock inte lika proffsigt ut utan. Vad har du för chassi ? Ett tips som funkar på chassin utan stand offs är att skruva en moderkort skruv(grövre gängor) in från andra sidan i mitten så behöver du inte hålla mobon på plats medans du skruvar fast den. Du vet säkert inte hur eller vad ja menar men du fick ett pro tip iaf Kolla på youtube videos istället så är det lättare at förstå vad alla kunniga människor försöker förklara för dig, lycka till nu !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom skall bockas (bakåt) så dom "klämmer" runt respektive kontakt som skall sitta i aktuellt hål.

Jaså? I så fall har jag byggt datorer fel i sex år nu. Jag brukar bara trycka dit skiten. Visst, lite bökigt och kräver lite kraft men så fort man får i första skruven genom moderkortet så hålls det på plats.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jaså? I så fall har jag byggt datorer fel i sex år nu. Jag brukar bara trycka dit skiten. Visst, lite bökigt och kräver lite kraft men så fort man får i första skruven genom moderkortet så hålls det på plats.

Tror inte där finns någon regel hur dom skall vara, men så har iaf jag gjort i dom 10-12 år jag byggt och det har funkat fint.
Dvs jag har bockat dom in mot moderkortet så att dom klämmer runt varje "port" som sitter på I/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror inte där finns någon regel hur dom skall vara, men så har iaf jag gjort i dom 10-12 år jag byggt och det har funkat fint.
Dvs jag har bockat dom in mot moderkortet så att dom klämmer runt varje "port" som sitter på I/O

Hm, jag får prova det nästa gång jag bygger. Låter ju nästan logiskt nu när du säger det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Gå lugnt på grabben folket! Hans första bygge.

Processorn ser som sagt bra ut. IO plåten behöver du inte bry dig så jäkla mycket om. Böj till bitarna så du får i moderkortet helt enkelt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Mer sport att få dit processorn med bygeln nere tycker jag

Men skämt åsido, vilka saker är det du böjer på moderkortet? Du skall inte böja och bända på något på moderkortet utan du kan böja lite på flärparna till IO plåten för att lättare få dit portarna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Spela in en film när du försöker sätta ihop det.

Är det någon mer än jag som skulle tycka det vore intressant att se en film på honom när han bygger ihop datorn? Då skulle vi ju direkt se om något sätts ihop fel och dessutom skulle det vara väldigt underhållande att se.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Är det någon mer än jag som skulle tycka det vore intressant att se en film på honom när han bygger ihop datorn? Då skulle vi ju direkt se om något sätts ihop fel och dessutom skulle det vara väldigt underhållande att se.

Ja hade det varit möjligt hade ja nog lagt pengar ut för att se den filmen

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Uppskattar all hjälp jag har fått hitills, jag har nu fastnat på min noctua u14s installation.

Applicerade kylpasta och lyckades inte slutföra installationen.

Har nu bestämt mig för att lägga detta åt sidan och göra detta med min polare som kan detta på söndag istället

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...
visst är det här ett ''viable option'' för att ta bort kylpasta när vi ska ge oss på't igen på söndag ?

Som sagt, jag förstår att detta var en väldigt rolig tråd för er bygg veteraner.

Men alla börjar väl någon gång

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulanka:

Uppskattar all hjälp jag har fått hitills, jag har nu fastnat på min noctua u14s installation.

Applicerade kylpasta och lyckades inte slutföra installationen.

Har nu bestämt mig för att lägga detta åt sidan och göra detta med min polare som kan detta på söndag istället

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...
visst är det här ett ''viable option'' för att ta bort kylpasta när vi ska ge oss på't igen på söndag ?

Som sagt, jag förstår att detta var en väldigt rolig tråd för er bygg veteraner.

Men alla börjar väl någon gång

Isopropanol fungerar alldeles utmärkt, går även att köpa på bl.a. apoteket. Noctua brukar vara ganska lätta att montera, kanske denna videon kan underlätta:

Alla har varit nybörjare, bara positivt att du "vågar" Ifall du behöver hjälp kan du ju ta en titt här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Lycka till med byggandet och glöm inte att uppdatera tråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Saknar första gången jag byggde en dator
Det jag gjorde var att ta en video från t.ex Linus Tech Tips och följde bara steg för steg. Datorn fungerade efter första försöket!
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom skall bockas (bakåt) så dom "klämmer" runt respektive kontakt som skall sitta i aktuellt hål.

Okej, var mer än jag visste, menar du dom små fjädrade flärpens?

Vad jag vet så ska io plåten se ut som den är bockad från fabrik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, var mer än jag visste, menar du dom små fjädrade flärpens?

Vad jag vet så ska io plåten se ut som den är bockad från fabrik.

Som jag skrev sedan.

Skrivet av MacAllan:

Tror inte där finns någon regel hur dom skall vara, men så har iaf jag gjort i dom 10-12 år jag byggt och det har funkat fint.
Dvs jag har bockat dom in mot moderkortet så att dom klämmer runt varje "port" som sitter på I/O