Uppgradering av dator för bildbehandling/spel

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator för bildbehandling/spel

Hej!

Kollar på lite nya datordelar för att uppgradera min nuvarande. Använder datorn främst till att redigera bilder från min systemkamera (Nikon D800e). Filerna ligger närmare 100 mb per bild, det kräver en del när jag kör flera lager i Photoshop... Jag spelar även en del spel men inga krävande, just nu SC2.

Här är de nya delarna:

Tanken är då att jag ska använda mitt nuvarande grafikkort (HD 5770, gammalt men funkar just nu). Eftersom att jag inte spelar några krävande spel så tänkte jag isåfall uppgradera till ett nytt grafikkort när 4k kommer in mer på marknaden. Skulle det här fungera för mina ändamål just nu eller är det bara dumt tänkande?

Har även ett Corsair nätagg på 500 W just nu. Fungerar det till den "nya" datorn eller vore det bättre att köpa ett nytt på ~750 W?

Ser allt annat bra ut? Lagringsdiskar osv har jag.

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Ingen som har några tankar?

Permalänk
Medlem

Hej!

Tycker det är bättre om du tar en luftkylare som tex Noctua NH-D15 eller NH-U14S . Både billigare och presterar lika eller bättre än 100i. Kan dock bli ett problem om det inte är LP minnen då D15 är så stor.

Permalänk
Medlem

Låter inte den mycket mer då? Verkar som att Corsair är väldigt populär iaf.

Permalänk

Man brukar oftast ändå rekommendera att byta fläktarna på H100i då de låter mycket. Tycker du ska satsa på en bra luftkylare som posten ovan föreslår.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Okej. Men vad tror ni om min PSU då? Skulle det räcka?

Permalänk

Vad är det för nätagg mer exakt?

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt. Är på jobbet just nu. Köpte det från komplett för 4-5 år sedan ca. Det är ett corsair 500 eller 550 w.