Permalänk
Medlem

Hjälp med lite kodning!

Hej alla SweC-are! Jag har en stor plan att lära mig programmeringsspråk och koda ett "Router-Operativsystem" av något slag. Skulle vilja skapa något med någon typ av DDoS skydd med mera. Vad för programmeringsspråk ska jag lära mig?

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk

Det låter som storslagna planer det! Hur som helst är det C du vill ta en titt på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

assembler kommer också med största sannolikhet vara nödvändigt för bootloadern

Permalänk
Medlem

Skriva ett eget OS är ingen bra första uppgift, du behöver dels veta väldigt mycket om olika protokoll och framföralt kommer säkerhet aspekten av en router OS bli väldigt jobbigt för en nybörjare.
Och iden om ett ddos skydd funkar inte riktigt. Det är inte möjligt att programera bort en överbelastnings attack. Det enda som hjälper är extremt överdimensionerad uppkoppling/hårdvara eller hjälp från IPS med att blocka tafiken innan den når dig.

Men om du vill lära dig programera rekommenderar jag någon C variant typ C++ om man lärt sig tänket bakom programmering är det lätt att lära sig syntax och på så sätt snabbt lära sig fler språk.

EDIT: fixa stavfel.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweC-are! Jag har en stor plan att lära mig programmeringsspråk och koda ett "Router-Operativsystem" av något slag. Skulle vilja skapa något med någon typ av DDoS skydd med mera. Vad för programmeringsspråk ska jag lära mig?

Har du tänkt över HUR du ska kunna skydda mot DDOS?
Är det en slutkundsrouter eller en som är tänkt att installeras innan hemanvändare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Skriva ett eget OS är ingen bra första uppgift, du behöver dels veta väldigt mycket om olika protokoll och framföralt kommer säkerhet aspekten av en router OS bli väldigt jobbigt för en nybörjare.
Och iden om ett ddos skydd funkar inte riktigt. Det är inte möjligt att programera bort en överbelastnings attack. Det enda som hjälper är extremt överdimensionerad uppkoppling/hårdvara eller hjälp från IPS med att blocka tafiken innan den når dig.

Men om du vill lära dig programera rekommenderar jag någon C variant typ C++ om man lärt sig tänket bakom programmering är det lätt att lära sig syntax och på så sätt snabbt lära sig fler språk.

EDIT: fixa stavfel.

Skrivet av aluser:

assembler kommer också med största sannolikhet vara nödvändigt för bootloadern

Skrivet av RenderMonkey:

Det låter som storslagna planer det! Hur som helst är det C du vill ta en titt på.

Tack ni alla! Tänkte börja med C. Så då är det de får bli

Permalänk

Alltså, om du inte redan är ganska bra på programmering så är det nog tyvärr att ta vatten över huvudet. Förutom att kunna programmera måste du förstå hur hårdvara och nätverk fungerar samt kunna lösa arkitekturfrågor, det här är saker som tar många långa år att bli duktig på.

Du borde börja med nåt betydligt enklare.