Amerikanskt SNES, funkar denna omvandlare?

Permalänk
Medlem

Amerikanskt SNES, funkar denna omvandlare?

Som topic
http://spelfyndet.se/lib/details.php?action=showdetails&prod_...

Det verkar ju positivt eftersom de säljer den specifikt för SNES. Jag har för övrigt handlat från affären förut, och de verkar vara seriösa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp, borde funka.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Som topic
http://spelfyndet.se/lib/details.php?action=showdetails&prod_...

Det verkar ju positivt eftersom de säljer den specifikt för SNES. Jag har för övrigt handlat från affären förut, och de verkar vara seriösa.

Den är ju inte specifikt för SNES utan för sånt som kräver 110v, så det ska väl fungera. En bättre lösning är en liten adapter som konverterar från en standardplugg till en USA-SNES-plugg och sen använda en svensk adapter, men en sån kanske inte är så lätt att få tag på nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den är ju inte specifikt för SNES utan för sånt som kräver 110v, så det ska väl fungera. En bättre lösning är en liten adapter som konverterar från en standardplugg till en USA-SNES-plugg och sen använda en svensk adapter, men en sån kanske inte är så lätt att få tag på nu.

Tack för svar.

Behöver jag oroa mig över att de Amerikanska spelen går i 60hz? Eller har den endast med TV:n att göra? Kör med en projektor som har stöd för det mesta, så det bör inte vara något problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Tack för svar.

Behöver jag oroa mig över att de Amerikanska spelen går i 60hz? Eller har den endast med TV:n att göra? Kör med en projektor som har stöd för det mesta, så det bör inte vara något problem.

Som du sa lär du inte ha problem med det. Moderna grejer har stöd för det mesta.

Permalänk

Det kommer troligtvis inte att fungera. Jag vill minnas att Super Famicom och amerikanska SNES inte har samma plugg, och att den sistnämnda använder en helt egen typ som inte finns på någon annan AC-adapter än den rätta. Du måste antingen byta denna via SNES:ens moderkort, eller skaffa en sladd som faktiskt har rätt plugg. Denna påstår sig funka på båda, vilket inte stämmer, så vida den inte har två olika pluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det kommer troligtvis inte att fungera. Jag vill minnas att Super Famicom och amerikanska SNES inte har samma plugg, och att den sistnämnda använder en helt egen typ som inte finns på någon annan AC-adapter än den rätta. Du måste antingen byta denna via SNES:ens moderkort, eller skaffa en sladd som faktiskt har rätt plugg. Denna påstår sig funka på båda, vilket inte stämmer, så vida den inte har två olika pluggar.

Ja, men... Jag har nätkabeln till amerikanska SNESet. Denna omvandlare sitter i en nätkontaktsadapter. Originalnätkabeln används alltså.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Ja, men... Jag har nätkabeln till amerikanska SNESet. Denna omvandlare sitter i en nätkontaktsadapter. Originalnätkabeln används alltså.

Oops, missade detta. Ja, då kommer det att fungera. En transformator från väggens 230V till SNES-adapterns 110V. Jepp.

Billigare vore att gå till loppis och köpa en 9V AC-adapter för fen femma, klippa av sladden på båda, och sätta den från SNES-adaptern på den nya. Nu har du bara en klump, och inga dyra inköp behöver göras.

Eftersom det är AC behöver du inte bry dig om polaritet på kabeln, bara at tvinna ihop och tejpa för. Eller använda krympslang om man vill vara fancy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Oops, missade detta. Ja, då kommer det att fungera. En transformator från väggens 230V till SNES-adapterns 110V. Jepp.

Billigare vore att gå till loppis och köpa en 9V AC-adapter för fen femma, klippa av sladden på båda, och sätta den från SNES-adaptern på den nya. Nu har du bara en klump, och inga dyra inköp behöver göras.

Eftersom det är AC behöver du inte bry dig om polaritet på kabeln, bara at tvinna ihop och tejpa för. Eller använda krympslang om man vill vara fancy.

9v AC har jag massor hemma, då jag spelar gitarr..
Men, den löser ju inte problemet med att enheten får 230v istället för 110v?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Oops, missade detta. Ja, då kommer det att fungera. En transformator från väggens 230V till SNES-adapterns 110V. Jepp.

Billigare vore att gå till loppis och köpa en 9V AC-adapter för fen femma, klippa av sladden på båda, och sätta den från SNES-adaptern på den nya. Nu har du bara en klump, och inga dyra inköp behöver göras.

Eftersom det är AC behöver du inte bry dig om polaritet på kabeln, bara at tvinna ihop och tejpa för. Eller använda krympslang om man vill vara fancy.

Fel, det är DC! Egentligen 10V också... Bara den europeiska har AC.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

9v AC har jag massor hemma, då jag spelar gitarr..
Men, den löser ju inte problemet med att enheten får 230v istället för 110v?

Använder du en 9V AC adapter så får enheten 9V, inte 230 eller 110

Permalänk

Om du tar en ej fungerande strömadapter så kommer strömregulatorn brännas.. Lärde mig det den hårda vägen.

Du måste vara 100% säker på att den är kompatibel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Använder du en 9V AC adapter så får enheten 9V, inte 230 eller 110

Hahahahaha. Ja, ibland är man dum.

Skrivet av GreenSoap:

Om du tar en ej fungerande strömadapter så kommer strömregulatorn brännas.. Lärde mig det den hårda vägen.

Du måste vara 100% säker på att den är kompatibel!

De säljer den i paket med Amerikanska SNES. Tror de skujlle fått mycket skit ifall den smällde konsollen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående strömkontakten i alla fall på europeiska SNES finns det modeller med small mittenpinne och tjock mittenpinne. De tar samma spänning men kontakter gjorda för modellen med smal pinne passar inte den med tjock och tvärtom glappar det om det ens blir kontakt med mittenpinnen. Jag vet inte om de amerikanska och japanska har liknande problem, men i alla fall inom Europa verkar bägge finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Tack för svar.

Behöver jag oroa mig över att de Amerikanska spelen går i 60hz? Eller har den endast med TV:n att göra? Kör med en projektor som har stöd för det mesta, så det bör inte vara något problem.

Det enda är väl att det kan uppkomma lite "input lag" men annars är du good to go

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Den funkar! Jag har en likadan till mitt US Snes...