Fredagspanelen 82: Maxwell för bärbart, AMD:s nya vd och Google Nexus 6

Permalänk

sveriges biodlares riksförbunds årsmöte ?

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite förnyelse, som 70-talist så har jag väl blivit lite indoktrinerad och gillar de varma orangea färgerna. Det knyter an lite till loggans färger. Som någon sa så är det nog mer P12 att allt ska vara svart eller grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående bakgrunden så är det svårt att få till något snyggt om man vill ha ljuddämpande material. För det är ju helt tydligt dämpmattor som väggen är gjord av. Personligen stör jag mig mest på att kameran (sensorn/fokalplanet) inte är parallell med väggen. Det gör att allt ser skevt ut.

Håller helt med, störde mig grovt på det. Nu vet jag inte hur stort rummet är, men ni skulle verkligen behöva ha kameran parallellt med vägen samt stå en bit ifrån vägen så att det inte känns så trångt. Nu får ni även väldigt tydliga skuggor på vägen vilket inte är helt snyggt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Gillar den nya väggen! Gillar även det nya introt samt outro, Fixa kameravinkeln så blir det perfekt!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Intressant nog verkar inte ens 1080p finnas i YouTubes HTML5-spelare.

Jag antar att du kör firefox? 1080p fungerar med html5 i chrome men inte i firefox för mig. Det beror på något sätt på att firefox inte stöder "Media Source Extensions".

Alla det tre nedre fälten är markerade med röda utroppstäcken för mig:
https://www.youtube.com/html5

Edit: Och jag vill också ha den nya musiken som mp3, går det att fixa?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Accipiter46:

Jag antar att du kör firefox? 1080p fungerar med html5 i chrome men inte i firefox för mig. Det beror på något sätt på att firefox inte stöder "Media Source Extensions".

Alla det tre nedre fälten är markerade med röda utroppstäcken för mig:
https://www.youtube.com/html5

Edit: Och jag vill också ha den nya musiken som mp3, går det att fixa?

Ja jag kör Firefox och en snabb sväng på Google avslöjar att det faktiskt går att köra Media Source Extensions i Firefox om man går in och gräver i about:config. De verkar alltså inte riktigt vara klara med det än. Aktiverade det och mycket riktigt dök det upp fler upplösningar plus möjligheten att styra hastighet på uppspelningen och lite annat i menyn. Får se hur buggigt det är.

För den nyfikne så heter inställningen media.mediasource.enabled i about:config. Den står som false som standard och ändrar man den till true så ska det fungera. Jag får bara utropstecken på MSE & H.264, alltså rutan i mitten i den undre raden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För den nyfikne så heter inställningen media.mediasource.enabled i about:config. Den står som false som standard och ändrar man den till true så ska det fungera. Jag får bara utropstecken på MSE & H.264, alltså rutan i mitten i den undre raden.

Tackar, nu har jag samma sak här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja jag kör Firefox och en snabb sväng på Google avslöjar att det faktiskt går att köra Media Source Extensions i Firefox om man går in och gräver i about:config. De verkar alltså inte riktigt vara klara med det än. Aktiverade det och mycket riktigt dök det upp fler upplösningar plus möjligheten att styra hastighet på uppspelningen och lite annat i menyn. Får se hur buggigt det är.

För den nyfikne så heter inställningen media.mediasource.enabled i about:config. Den står som false som standard och ändrar man den till true så ska det fungera. Jag får bara utropstecken på MSE & H.264, alltså rutan i mitten i den undre raden.

Om du vill testa att fixa dom resterande utropstecknen, kolla på http://www.ghacks.net/2014/07/25/enable-mse-h2-64-support-you...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vore super bra om ni (Sweclockerrs gänget) kunde lägga till vilken minuts/sekund ni pratar om ett specifikt ämne/produkt i artikeln. Som ni har gjort på Youtube.

Permalänk
Medlem

An.g bakrundsbruset så kan det bero på av dålig faskompensering, kan vara så att den armatur/lysrör ni använder i lokalen är av dålig kvalité eller det finns nån form av dåligt skärmad skyddsledare i huset ex om ventilationens frekvensomriktare (om det styrs så) är dåligt avskärmad.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Hiper nätagg för runt 10 år sedan, som också gick sönder. Däremot har jag fortfarande kvar den verktygslåda man fick med. Smidig att ha kablar och diverse smådelar i till datorbyggandet.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Ursäkta svordomarna, men så jävla bra Fredagspanelen är!
Det är förmodligen det bästa/mysigaste man kan glo på när Fredagen är slut.
Underbart när det är lite personligt och när ni glider ut på andra spår tycker jag är grymt kul. Roligt när man får höra lite personliga åsikter om det ena och det andra.

Sktsnygg vägg förövrigt!
Är inte inne på hemsidan så mycket så det är gött när man kan höra sammanfattningar av veckorna som gått å höra lite news.
Speciellt tack till att ni tog upp nyheten ang Samsung 840 EVO. Hade förmodligen inte åtgärdat problemet om ni inte hade nämnt det.
Samsung ska väl både ha ris och ros, dels för att SSD'n säckar efter några månader och dels för att de fixar till problemet.

Jävligt härlig panel i vilket fall och ville bara säga tack till förmodligen bästa som visas på YouTube varannan vecka!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt intro!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Sry, men den nya väggen suger ... för mycket färgade tiles ...

Visst, färgerna är erat tema, men det oranga skulle ha använts lika sparsmakat som på er websida.

Kul att ni börjar komma igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelim:

Är det bara jag eller är ljudet lite efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har väl fått inspiration av Skyrim där munrörelsen inte är synkat med ljudet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

70-tals tema? Nej usch. Det var väl inget fel på den förra väggen!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gillade inte väggen först, men den är faktiskt helt ok. Värre är dock att fredagspanelen fortfarande inte är 1080p. Snällla! En nördpanel skall ha nördigt bra kvalitet:) (kanske 60 fps oxå?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag hade ett Hiper nätagg för runt 10 år sedan, som också gick sönder. Däremot har jag fortfarande kvar den verktygslåda man fick med. Smidig att ha kablar och diverse smådelar i till datorbyggandet.

http://s29.postimg.org/wqvv03o7b/IMG_0003.jpg

Jag har också en sån! Mitt Hiper R var dock äldre och inte modulärt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Mycket snack om vilken bakgrund som används. Jag gillar det och färgerna passar honeycomb mycket bättre
Dock tycker jag att intro och outro jinglarna bara blir konstigare och konstigare. Först fredagspanelen och diverse klipp var inget speciellt, men sen kom podcasten med sin lite catchiga discoclockers jingel. Nu är det discoclockers på allvar, vem är det som komponerar dessa?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Alldeles för skarpa färger i nya Fredagspanelen, får bli en bakgrunds-podcast istället så man inte får migrän från ljuskänsligheten.
Och ja, jag har svarta teman på allt i datorn, Windows, Steam, Firefox, Sweclockers och Youtube.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag gillar den nya bakgrunden. Den känns fräsch och glad, liksom. Förstår inte hatet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Luminous:

Mycket snack om vilken bakgrund som används. Jag gillar det och färgerna passar honeycomb mycket bättre
Dock tycker jag att intro och outro jinglarna bara blir konstigare och konstigare. Först fredagspanelen och diverse klipp var inget speciellt, men sen kom podcasten med sin lite catchiga discoclockers jingel. Nu är det discoclockers på allvar, vem är det som komponerar dessa?

En av killarna från Antiloop.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Jonas/Emil Var köper man väggplattorna ni har i den nya snygga bakgrundsväggen? är det ljudisolerande plattor?
Jag gillar verkligen den nya väggen!

Permalänk
Medlem

Gillar ert nya intro och den nya bakgrunden är supersnygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Okej. Jag som trodde att Nexus 6 var både större och tjockare i storlek än iPhone 6 Plus. Så fel jag hade.
[IMG]https://dl.dropbox.com/s/eojrzu17svw8fyn/ip6pnx6.PNG?dl=0

Bedrövligt uselt gjort är det iaf med en .5" mindre skärm.

Men nu är det ju apple o då är det bra.

The Verge on Galaxy Note 3:
"It’s still absurdly big, however, and it’s not a phone that you can use with one hand."

The Verge on iPhone 6+ (larger then the Note 3):
"It feels pretty massive. But it doesn't feel so massive that it's completely unwieldy... It's not too bad to hold in one hand."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tidigare har de sagt att det inte är värt det extra arbetet och tiden att hantera 1080p eftersom YouTube ändå komprimerar skiten ur filmen. Det är inte så stor skillnad mellan 720p och 1080p i det faktiskt uppladdade materialet. Intressant nog verkar inte ens 1080p finnas i YouTubes HTML5-spelare.

Det vill jag minnas lite vagt att jag också läst/hört någon gång, men att det var flera år sedan. Jag kan se stor skillnad mellan 1080p och 720p på youtube, även på en 1680x1050-skärm.

Angående att de inte länkar direkt till Youtube: Det är för att de vill använda sin egna skit-flashspelare där de kan visa egen reklam, som de kan styra över själva. Jag har klagat förr, men inte fått gehör, utan snarare lite snorkiga svar.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det vill jag minnas lite vagt att jag också läst/hört någon gång, men att det var flera år sedan. Jag kan se stor skillnad mellan 1080p och 720p på youtube, även på en 1680x1050-skärm.

Angående att de inte länkar direkt till Youtube: Det är för att de vill använda sin egna skit-flashspelare där de kan visa egen reklam, som de kan styra över själva. Jag har klagat förr, men inte fått gehör, utan snarare lite snorkiga svar.

Det är väl inte så konstigt att de inte vill köra YouTubes egna spelare om de inte har någon kontroll över reklamen. Var tror du att de får sina pengar ifrån? Deras videor får 2000-8000 visningar. Det är inte många kronor genom Youtube. Det ställer också till med en del problem då de kan åka på konflikter mellan olika annonsörer. Det finns också en hel del riktigt konstig skit som körs som reklam på Youtube. Nu verkar CPM ligga på runt 7 dollar. Sweclockers har inte trafiken på Youtube för att få en riktigt bra deal. Så senaste fredagspanelen skulle ge storleksordningen 250 kr i reklamintäkter. Det förutsätter att alla faktiskt tittar på reklamen vilket folk inte gör. Senast jag hörde siffror från några av de större så var det under 50 % som de tjänade några pengar på så 125 kr för en fredagspanel. Det börjar bli svårt att tjäna pengar på internet då värdet på reklam sjunker hela tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Trevlig intro och bakgrund. Bra panel

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

Neeeeeeeej ge oss tilbaka den gamla väggen! Det nya är för mycket Dagisklockers =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl inte så konstigt att de inte vill köra YouTubes egna spelare om de inte har någon kontroll över reklamen. Var tror du att de får sina pengar ifrån? Deras videor får 2000-8000 visningar. Det är inte många kronor genom Youtube. Det ställer också till med en del problem då de kan åka på konflikter mellan olika annonsörer. Det finns också en hel del riktigt konstig skit som körs som reklam på Youtube. Nu verkar CPM ligga på runt 7 dollar. Sweclockers har inte trafiken på Youtube för att få en riktigt bra deal. Så senaste fredagspanelen skulle ge storleksordningen 250 kr i reklamintäkter. Det förutsätter att alla faktiskt tittar på reklamen vilket folk inte gör. Senast jag hörde siffror från några av de större så var det under 50 % som de tjänade några pengar på så 125 kr för en fredagspanel. Det börjar bli svårt att tjäna pengar på internet då värdet på reklam sjunker hela tiden.

De har sagt att visningsstatistiken på Youtube inte i närheten stämmer tidigare. Egen uppfattning gör att jag tror det ligger något i det. Sen vill nog varken de eller vi som tittar ha Youtubes reklam eller "invideo ads" mitt i allt. I övrigt är det bra att deras videos inte är sponsrade (att de tjatar inne i videon) eller innehåller produktplaceringar. Beteendet man ser utomlands när det gäller sånt skulle vara olagligt här.