Permalänk
Medlem

Grym app-idé, hur gå vidare?

Har precis fått en grym app-idé, men har noll kunskap inom programmering. Vet däremot att appen i sig är unik, och att intresset är stort. Den kan inbringa inkomster både genom reklam, men tror att folk skulle kunna tänka sig att betala mellan 7-21kr för den också. Av naturliga skäl kan jag inte avslöja hela idén då någon bara kan sno den rakt av.

I kort handlar det om att hämta information från olika hemsidor, kategorisera dessa och lite annat. Det krävs även en layout (såklart) och ett schysst användargränssnitt.

Så vart ska jag vända mig? Finns det företag för detta där man kan skriva avtal, de har kunskapen å tar del av provisionen?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Har precis fått en grym app-idé, men har noll kunskap inom programmering. Vet däremot att appen i sig är unik, och att intresset är stort. Den kan inbringa inkomster både genom reklam, men tror att folk skulle kunna tänka sig att betala mellan 7-21kr för den också. Av naturliga skäl kan jag inte avslöja hela idén då någon bara kan sno den rakt av.

I kort handlar det om att hämta information från olika hemsidor, kategorisera dessa och lite annat. Det krävs även en layout (såklart) och ett schysst användargränssnitt.

Så vart ska jag vända mig? Finns det företag för detta där man kan skriva avtal, de har kunskapen å tar del av provisionen?

Ja, om du betalar dem för utvecklingen. En idé är värd 0 och hade det varit jag hade jag tagit 100% av vinsten.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ja, om du betalar dem för utvecklingen. En idé är värd 0 och hade det varit jag hade jag tagit 100% av vinsten.

Måste finnas någon typ av riskkapatalister? Är ju inte ovanligt direkt inom andra områden. Nu kan man ju till och med gå och överklaga till rätten om planet är för sent och någon tar hela risken, mot provision på det man får. Och då gäller de max 5000kr totalt, så är ju inte så mycket de får.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer att få svårt att hitta ett företag som vågar ta risken att utveckla en app utan att få betalt för utvecklings tiden. Kolla runt i bekantskaps kretsen om det är någon som kan programmera.
Alternativt är att du lär dig programmera själv.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Jag tror du kommer att få svårt att hitta ett företag som vågar ta risken att utveckla en app utan att få betalt för utvecklings tiden. Kolla runt i bekantskaps kretsen om det är någon som kan programmera.
Alternativt är att du lär dig programmera själv.

Möjligt. Tur då att man har rätt kretsar, får fråga där. Inget de gjort innan men de kan säkert lösa de. Att lära sig programmering när man knappt har tid att få ihop livet är tyvärr(!) omöjligt. Även om jag gärna hade lagt ner tiden å lära mig.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Måste finnas någon typ av riskkapatalister? Är ju inte ovanligt direkt inom andra områden. Nu kan man ju till och med gå och överklaga till rätten om planet är för sent och någon tar hela risken, mot provision på det man får. Och då gäller de max 5000kr totalt, så är ju inte så mycket de får.

Det finns naturligtvis, men du behöver mer än bara en "idé". Som jag sagt, en idé är inte värt ett ruttet lingon innan du har appen på marknaden och användare/kunder. Kan du visa upp ett koncept, en prototyp, en prognos samt att det finns en marknad så har du faktiskt en "idé" som någon möjligtvis skulle våga satsa på. Du kommer bli visad till dörren inom två röda om du bara sitter på en idé i hjärnan.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

mjaa

Jag vet inte riktigt konkret vad nästa steg blir, men jag vet vem som vet.

Ett inkubatorföretag, är nog enda möjligheten när det gäller en app och en idé. Det är nog rätt fattigt att starta upp något från scratch om du inte klarar att ta bra betalt.
Där får du den hjälp som behövs för att starta upp, steg för steg. Allt från kontakter till juridik.

Permalänk
Medlem

Varför testar du inte din idé genom att söka till Venture Cup (http://www.venturecup.se/)? Gör du bra ifrån dig så får du tillgång till både kompetent rådgivning och ett nätverk av riskkapitalister etc.

Ett annat alternativ skulle vara om det finns något program liknande Sting (http://www.stockholminnovation.com/) nära dig.

Om jag var dig så skulle jag prova Venture Cup. Jag har själv varit med tidigare (med en idé som fortfarande lever), och tycker att det är mycket hög kvalitet på både rådgivningen och på själva processen. En bra affärsplan är ju som jag ser det helt ovärderlig för att utveckla ett framgångsrikt företagsprojekt. Lycka till!

/M

Permalänk
Hjälpsam

Hett tips är att kika på Shark-Tank och notera hur de riskkapitalisterna funderar och vad de kräver från en presentation för att investera i en idé.

En idé till en app räcker inte, du behöver en värdig och färdig affärsplan tex.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nu är folk lite väl krassa här tycker jag, med affärsplaner, marknadsprognoser och allt.

Rör det sig bara om en app som gör de sakerna du skrev i första inlägget kan en duktig programmerare ordna det på en vecka. Beroende på vilka funktioner det rör sig om är det fullt möjligt att du kan använda ett befintligt GUI, allt från Androids eget högnivå-GUI till gratisvarianter till att bara sno funktionerna i en annan app (inte sno kod och grafik utan bara själva GUI-upplägget). Om du tittar på spel t.ex. så har väääldigt många exakt samma GUI (välja banor o.s.v.).

Om du skriver ned exakt hur du vill att appen ska fungera (gärna i pseudokod), ritar ett schema hur GUI:t och funktionerna ska fungera samt ordnar grafiken (kan ju vara väldigt enkel och ändå stilren beroende på vad det är för app och isåf kan du nog ordna den själv i PS på några veckor) samt presenterar detta för en bekant som är duktig på att programmera och erbjuder denne en rimlig procent av intäkterna (eller en fast summa för jobbet plus avtal för underhåll och buggfixar) tror jag inte du ska ha några problem.

I min erfarenhet är det främst spel och appar med mycket grafiskt som tar lång tid att skapa.

Lycka till!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag måste bara förvarna dig, Weestman. Gör inte samma misstag som jag gjorde då när Penumbra var nytt. Jag skickade en idé till Frictional Games, men jag fick inget svar från dem. Några år senare släppte de Amnesia: The Dark Descent, och atmosfären var exakt så som jag hade skrivit till dem. Jag har inget bevis kvar, så jag kan tyvärr inte polisanmäla dem, men låt detta inte hända dig! Behåll allt som du ger till utvecklaren/utvecklarna och allt som de ger till dig, ifall något strular och de fortsätter med din idé utan dig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Gå till en datavetenskapsutbildningen eller datorförening på den lokala högskolan och fråga ifall du kan låta din idé vara grunden för ett projektarbete som några studenter kan jobba på, alternativt fråga några studenter ifall de vill ha ett par tusenlappar för några veckors jobb.

Kan säga att jag själv gärna tog an roliga projekt medan jag studerade eftersom jag ville lära mig mer.

Idag jobbar man ju ofta med snabb utveckling och det kan räcka med att du får en första version som bara har den allra mest nödvändiga funktionaliteten, släppa den, och se om användarna gillar den.

Om du ska söka investerare för ett projekt så vill de nog gärna se att du har en lite användbarbas och en affärsmodell innan det är aktuellt att hoppa på tåget.

Permalänk
Medlem

Tack

Har själv en App ide en spel app ide jag vill förverkliga. Men jag valde fel inriktning på gymnasienivå och vidare från där.
Men att söka kontakt med högskola folk för att hjälpa mig var en mycket bra ide.

Skall kolla upp det på en gång för att prata med dom om detta.

Är det något man bör tänka på om dom skall knacka koder åt mig? Behöver man ett avtal med dom så man inte blir av med iden?

Tack för en mycket bra tråd.

Permalänk
Medlem

Ett tips för att få tag på kodsugna studenter är att du sätter upp en lapp på någon anslagstavla inne på universitetet nära dig, där du beskriver vad du söker samt ditt nummer. Då lär du få en hel drös med programmerare!