Vad är det för fel på min tv? [bilder]

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på min tv? [bilder]

Startade min tv häromdagen och märkte att bilden har ställts om till negativ och att den har 10x mer bränningar än en plasma tv. Modellen är en Samsung LE40A558P3FXXU inköpt december 2008, det är en 40" med lcd. Hyfsat använd, några timmar varannan dag. Öppnade även upp den och kollade efter sprängda caps men kunde inte se något. Har återställt inställningar flera gånger men ingen skillnad. Såhär konstigt kan det inte se ut.

Bilder:http://goo.gl/foPccJ

Allt ni ser som är rött på bilderna ska intelligent vara svart.

Är det något som går att fixa? Ringde Trygg Hansa för har hem- och drulle försäkring där, men de sa att den gällde bara om jag hade tappat tvn eller förstört den själv(?!) och även om den gällde så fick jag bara 20% av värdet (vilket är lågt såklart) efter att jag betalat självrisken på 1500kr, så hade inte tjänat på det. Är inte så sugen på att skaffa nytt nu när OLED och 4K väntar runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Trasig eller glappande kabel/kontakt kanske?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Trasig eller glappande kabel/kontakt kanske?

Från bildkällan?, har prövat både från antenn(dvs tv) och ChromeCast, samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Från bildkällan?, har prövat både från antenn(dvs tv) och ChromeCast, samma sak.

Ingen aning, många kollar ju via en box eller annan enhet som kopplas till TV:n så tänkte att förhoppningsvis så vart det bara en kabel däremellan som strulade. Fast så är inte fallet då antar jag?
Är knappast en expert på detta området men någon annan kanske kan komma med mer behjälpliga förslag

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Startade min tv häromdagen och märkte att bilden har ställts om till negativ och att den har 10x mer bränningar än en plasma tv. Modellen är en Samsung LE40A558P3FXXU inköpt december 2008, det är en 40" med lcd. Hyfsat använd, några timmar varannan dag. Öppnade även upp den och kollade efter sprängda caps men kunde inte se något. Har återställt inställningar flera gånger men ingen skillnad. Såhär konstigt kan det inte se ut.

Bilder:http://goo.gl/foPccJ

Allt ni ser som är rött på bilderna ska intelligent vara svart.

Är det något som går att fixa? Ringde Trygg Hansa för har hem- och drulle försäkring där, men de sa att den gällde bara om jag hade tappat tvn eller förstört den själv(?!) och även om den gällde så fick jag bara 20% av värdet (vilket är lågt såklart) efter att jag betalat självrisken på 1500kr, så hade inte tjänat på det. Är inte så sugen på att skaffa nytt nu när OLED och 4K väntar runt hörnet.

Är det fel på LVCD-kabeln eller vad det kallas för.
Kolla att det inte är den som är glappar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är det fel på LVCD-kabeln eller vad det kallas för.
Kolla att det inte är den som är glappar.

Någon länk på hur den ser ut eller liknande? Kan tillägga att det hände av sig själv den har flyttats 2 gånger de senaste två åren. Jag köpte den och hängde upp den på väggen 2008 sedan tog jag ner den och satte den på en tv bänk där den varit nu ett år. Kan man byta denna kabeln på något sätt?

Permalänk
Medlem

Då får det väl bli återvinningen då, trodde att en modern tv skulle hålla längre än sju år, samtidigt håller en bildrörs tv i 50 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då får det väl bli återvinningen då, trodde att en modern tv skulle hålla längre än sju år, samtidigt håller en bildrörs tv i 50 år.

Bildrörs-TV var ju ökända för att pajja ofta, fanns ju små tv-reparationsfirmor överallt förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då får det väl bli återvinningen då, trodde att en modern tv skulle hålla längre än sju år, samtidigt håller en bildrörs tv i 50 år.

7år?? Är inte mycket som håller i 7år numera.. kanske högtalare? Mesta annan elektronik som dom vill att vi uppgraderar konstant håller väl cirka 2år.. tv mobiler laptops surfplattta hörlurar..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

7år?? Är inte mycket som håller i 7år numera.. kanske högtalare? Mesta annan elektronik som dom vill att vi uppgraderar konstant håller väl cirka 2år.. tv mobiler laptops surfplattta hörlurar..

Ja det känns så, trist. Mitt kylskåp pajade också häromdagen, det var 32 år sedan det kom till huset. Frågade säljaren på Media Markt om det nya jag kollade på kommer hålla lika länge och han skrattade och sa att jag hade tur om det höll mer än 8 år.

Kan ju undra vad som är mest miljövänligast, köpa ett kylskåp som drar lite mer el vart 30:ende år eller köpa ett som drar mindre el vart 10:ende år?