Uppdaterade BIOS, Chipset och USB 3.0 nu funkar ingenting

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS, Chipset och USB 3.0 nu funkar ingenting

Som rubriken lyder, jag använde mig av MSI live update för att uppdatera drivisar och allting funkade som det skulle. Stängde av datorn och när jag skulle starta den igen nu ett dygn senare så kommer jag till windows login, men varken mus eller tangentbord funkar, så jag startar om datorn. Då kommer jag till en skärm där jag ber ombedd att stoppa i windows skivan i cd läsaren och reparera för att "Det gick inte att starta windows, Detta kan bero på en ändring i maskin- eller programvara som har utförts nyligen. Så här korrigerar du problemet:"

Så, jag stoppar i windows skivan, startar om men kommer tillbaka till samma skärm. Kan inte klicka enter för att gå vidare eftersom usb inte verkar funkar, testar att stoppa i andra USB portar men inget händer förutom att tangentbordets lampor lyser, men svarar inte när jag försöker gå in i BIOS eller gå vidare.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, jag byggde ihop datorn för knappt två veckor sen och den har fungerat felfritt fram tills jag installerade USB drivers häromdagen då började USB uttagen typ "startas om" och kopplade ur och sen in på typ 3 sekunder, hjälp!

Specs:
Cooler Master CM 690 III ATX
Corsair CX750M
MSI Z97 GAMING 5 LGA1150 Socket, LGA1150 - Socket ATX
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz processor
Corsair Hydro Series H60 High Performance Liquid CPU Cooler
Kingston HyperX FURY Black Series DIMM 240-pin 16GB 1600MHz CL10
MSI N770 TF 2GD5/OC 2GB NVIDIA GeForce GTX 770
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" Serial ATA-600
Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2048GB

Permalänk
Medlem

Testade att koppla ur batteriet i moderkortet för att reseta bios, vilket funkade. När jag sedan kom in i windows stod det att windows var tvungen att starta om för att ändringarna måste gällas (vilka ändringar?). Klickade på starta om nu, och kom tillbaka till ruta 1 då ingenting funkar igen.

50 visningar och ingen kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vilket OS pratar vi om? 7, 8 eller 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vilket OS pratar vi om? 7, 8 eller 8.1?

Win 7 x64.

Testade att ta ut batteriet igen och den här gången fick jag inget meddelande att jag skulle reboota när jag kom in i windows. Rebootade ändå för att se om problemet var löst vilket det verkade vara. Skulle det hända igen får jag göra en systemåterställning och återkomma med resultat.

Permalänk
Skrivet av tHAEL:

Win 7 x64.

Testade att ta ut batteriet igen och den här gången fick jag inget meddelande att jag skulle reboota när jag kom in i windows. Rebootade ändå för att se om problemet var löst vilket det verkade vara. Skulle det hända igen får jag göra en systemåterställning och återkomma med resultat.

Ibland när du ändrar inställningar i BIOS/UEFI och/eller installerar någon ny hårdvara och sedan loggar in i Windows, så tar Windows och registrerar dessa ändringar. Ibland måste Windows även starta om för att göra dessa ändringar, då den inte kan göra det under vanlig Windows miljö/drift. Detta är ganska normalt. Typ när du tog bort batteriet, så tappade liksom ditt OS inställningarna, och måste om-registrera dem. Vet inte riktigt om du förstår, men vet inte riktigt hur jag skall förklara, varför Windows måste reboota efter bort-tagandet av batteriet.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.