Dammsuga fläktarna på utsidan av chassiet? :P

Permalänk
Medlem

Dammsuga fläktarna på utsidan av chassiet? :P

Som rubriken lyder, går det? Eller är det samma risk som att dammsuga insidan. Statisk elektricitet o dyl.
Har ett Coolermaster HAFX eller nåt, står i signaturen min. Sitter en stor fläkt i topp och front, den främre har en del damm på sig. Har blåst lite försiktigt med munnen, men sitter kvar en del ändå. Vill ju inte råka paja nånting, vore dumt. :b

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Om du ska dammsuga fäktarna så ska de inte snurra så se till att du håller i dem, sedan skulle jag aldrig använt en dammsugare vid min dator, inte ens utanpå. Ta en ren trasa eller något istället.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Om du ska dammsuga fäktarna så ska de inte snurra så se till att du håller i dem, sedan skulle jag aldrig använt en dammsugare vid min dator, inte ens utanpå. Ta en ren trasa eller något istället.

Aight, men då skrotar jag idén helt enkelt. Får rengöra den imorgon istället, måste få tag på luft på burk först.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag brukar dammsuga mina dammfilter.
Du gör som du vill. Men jag har inte haft nå problem med det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag dammsuger utsidan av min dator (själva chassiet) men inte fläktarna. Där tar jag ut fläktfilterna och dammsuger det löst. Det funkar för mig hittills, men jag vet ju inte om det egentligen är bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn är ansluten till ett jordat uttag och man inte har fuskat med att jorda/skärma runt kontakterna på lådan så lär det vara i princip riskfritt att dammsuga på utsidan, det lär behövas mycket mer energi än det dammsugaren alstrar för att passera den skärmbur lådan innebär, däremot bör man ju inte varva upp fläktarna eftersom de fungerar som generatorer och kan mata in spänning bakvägen.
Däremot kan de nog vara svårt att få rent en fläkt genom att dammsuga, man måste nog plocka loss den och dammsuga med nån form av borstmunstycke om det finkorniga dammet ska lossa från vingarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag brukar dammsuga mina dammfilter.
Du gör som du vill. Men jag har inte haft nå problem med det.

Skrivet av Xyborg:

Jag dammsuger utsidan av min dator (själva chassiet) men inte fläktarna. Där tar jag ut fläktfilterna och dammsuger det löst. Det funkar för mig hittills, men jag vet ju inte om det egentligen är bra.

Har faktiskt ingen aning om det är fläktfilter.. Lär väl bli varse om det när jag öppnar lådan imorgon.

Skrivet av mrqaffe:

Om datorn är ansluten till ett jordat uttag och man inte har fuskat med att jorda/skärma runt kontakterna på lådan så lär det vara i princip riskfritt att dammsuga på utsidan, det lär behövas mycket mer energi än det dammsugaren alstrar för att passera den skärmbur lådan innebär, däremot bör man ju inte varva upp fläktarna eftersom de fungerar som generatorer och kan mata in spänning bakvägen.
Däremot kan de nog vara svårt att få rent en fläkt genom att dammsuga, man måste nog plocka loss den och dammsuga med nån form av borstmunstycke om det finkorniga dammet ska lossa från vingarna.

Uttaget är jordat, men angående avskärmningen så är jag osäker. Inte jag som byggt ihop lådan. Och sladdarna som går från datorn till uttaget är i ett slags organiserat kaos.
Men jag gör som jag sa i tidigare inlägg, tar isär datorn och rengör på det viset. Känns dumt att chansa

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag dammsugar aldrig någonsin inne i datorn, men dammfiltrena på chassit får sig en rengöring med dammsugaren ibland.
Dock ska fläktarna aldrig vara på, och du ska helst "dutta" mot gallret så att du får bort dammet utan att fläkten bygger upp fart.

Om man suger på fläktarna för länge (vi pratar enstaka sekunder här) kan dom övervarva och då kan fläktlagren gå sönder, med missljud eller helt enkelt en söndrig fläkt som följd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag dammsugar aldrig någonsin inne i datorn, men dammfiltrena på chassit får sig en rengöring med dammsugaren ibland.
Dock ska fläktarna aldrig vara på, och du ska helst "dutta" mot gallret så att du får bort dammet utan att fläkten bygger upp fart.

Om man suger på fläktarna för länge (vi pratar enstaka sekunder här) kan dom övervarva och då kan fläktlagren gå sönder, med missljud eller helt enkelt en söndrig fläkt som följd.

Okidoki, tack för tipset

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Då chassit är jordat ser jag ingen anledning till att inte kunna dammsuga på utsidan. Nog att dammsugare är dumt att använda i en dator, men man behöver ju inte överdriva..?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag brukar damsuga utanpådatorn för att få bort damm ur radiatorer och galler som sitter framför fläkten.. då datorn är igång, inte haft något problem hitintills.

Är även såpass vågad att jag damsuger inuti datorn genom att blåsa på dammet och suga upp det som kommer med damsugaren.. Dock hört att detta kan vara riskabelt.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Då chassit är jordat ser jag ingen anledning till att inte kunna dammsuga på insidan. Nog att dammsugare är dumt att använda i en dator, men man behöver ju inte överdriva..?

Om du dammsuger på insidan så har du inget skydd av lådan, en urladdning kan ju gå direkt mot en esdkänslig komponent i stället för lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en handcykelpump så kan du test blåsa rent datorn med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du dammsuger på insidan så har du inget skydd av lådan, en urladdning kan ju gå direkt mot en esdkänslig komponent i stället för lådan.

Oj!! Ärligt talat så skrev jag fel! Menade självklart "utsidan". Vill verkligen förtydliga det innan det spårar ur! Alltså: Jag anser att det är okej att använda dammsugaren på UTSIDAN av chassit då chassit liksom ändå är jordat! Tack för mig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger också mina filtrerade fläktplatser från utsidan runt två-tre gånger i månaden, har gjort det med min nuvarande setup i snart två år nu och den visar *hittils* inga problem.

Kan tillägga att jag också använder "duttar" som nämns i andra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roer:

Jag dammsuger också mina filtrerade fläktplatser från utsidan runt två-tre gånger i månaden, har gjort det med min nuvarande setup i snart två år nu och den visar *hittils* inga problem.

Kan tillägga att jag också använder "duttar" som nämns i andra inlägg.

Exakt vad är dessa duttar?
Eller är det en typo från din sida? Här där jag bor är dutta faktiskt ett ord. "Dutta lite lätt med en torr trasa", t ex..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Men finns det en risk med att dammsuga datorn, idag är det väl plasthandtag på i stort sett alla dammsugare? Eller är det luften som är problemet? Även om man "håller" i fläktarna?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Men finns det en risk med att dammsuga datorn, idag är det väl plasthandtag på i stort sett alla dammsugare? Eller är det luften som är problemet? Även om man "håller" i fläktarna?

Det genereras stora mängder med energi när luft och dammpartiklar går genom dammsugarröret oavsett om detta är av metall eller plast och detta kan resultera i en urladdning.

Själv plockar jag bara ur mina dammfilter och gör rent dem utanför lådan men så länge man håller i fläktar och håller sig borta från själva elektroniken så ser jag inga större bekymmer med att dammsuga chassifläktarna, skulle dock aldrig få för mig att dammsuga processorfläkten då du måste komma på tok för nära moderkort och processor (och övriga delar förstås) med munstycket för detta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.