Apple världens högst värderade varumärke

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Är de skillnad på McDonalds å Apple?
Jag anser inte att apple ger produkt efter pris till konsument, likaväl som McDonalds ger produkt för pris.

Jag anser att du inte har en aning om vad du pratar om, men ska vi bygga en värld på vad folk anser personligen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Stackars Apple hur ska dom klara sig utan dina pengar..

Visst, nu konkar dom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av RekiN:

Jag älskar hur Android användare sitter och använder värdelösa argument som "pris" och "specs" när iPhone uppenbarligen är snabbare trots "sämre" specs och pris är uppenbarligen helt ointressant för folket då den sålde 10 millar på tre dagar, något varken Samsung eller Google någonsin har åstadkommit.

Jag tycker att pris är mindre relevant när det handlar om en enhet jag använder mest av allt, snackar flera timmar om dagen. Jag tycker personligen inte man ska snåla in på dessa saker, samma sak gäller när man ska köpa bil, motorcykel, renovera kök, badrum you name it. Man ska ha/använda dessa en bra tid framöver (även om det är helt andra summor tänker jag likadant).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Det jag ställer mig lite undrande till är hur General Electric kan vara så stort. Visst är de gigantiska, men här snackar vi om själva varumärket, och inte företagets värde, omsättning.

General Electric ansikte utåt, utanför USA's gränser tycker jag är tämligen litet, så hur beräknar man deras varumärke så högt? Spelar ingen roll att om man öppnar ett proppskåp så hittar man troligen deras namn, då det inte är detta som diskuteras. Vidare, så ställer jag mig undrande till SAP. Som vanligt är man inte så himla överraskad att så många "amerikanska" företag är med, och att de befinner sig så högt upp på listan, då undersökningen säkerligen är beställd av amerikaner, gjord av ett amerikanskt företag, och för den amerikanska marknaden, så att de kan känna sig stolta.

Vidare, hur kan American Express ha ett så bra värde? I Europa är ju VISA mångdubbelt mer synligt, tom MasterCard är större. Dessutom är det ju iaf i Sverige sämre att ha att göra med American Express för de som tar emot dessa kort, typ alla som har betalterminaler av Babs etc, då American Express har extra avgifter förutom de som VISA/MasteCard har som betalas av kort-terminals ägaren. Kan tänka mig att detta även är sant utanför vårt lands gränser. Noop, en bullsh*t varning här tycker jag.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Det som gör att Apple känns lite som en luftballong som närhelst kan tappa luften väldigt snabbt är att hela 57% av deras inkomst står iPhone för!

Nu är det inget som kommer hända den närmsta tiden men låt säga att iPhone tappar i popularitet då lär Apple helt plötsligt tappa en stor del av sin inkomst.

Finns mer att läsa här:

http://www.macrumors.com/2014/04/23/q2-2014-apple-earnings/

Däremot är det inte mycket som tyder på att iPhone skulle tappa marknadsandelar det lär väl snarare öka nu när iPhone 6 har kommit.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The-Architect:

Nej, det är det inte. Ett varumärke är ett varumärke, och Apples är värt mest i hela världen (enligt den här undersökningen).

Vad tror du är värt mest om man skulle kunna köpa ett varumärke: En av världens mest populära konsumentelektroniktillverkare eller ett oljebolag som dödar fiskmåsar med spillolja?

Jag ser väl inte poängen med undersökningen helt enkelt... Det känns som tomma siffror.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag ser väl inte poängen med undersökningen helt enkelt... Det känns som tomma siffror.

Jo dom ska väl mest sättas i relation till varandra, men det ger mer genomslag i media med faktiska siffror

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för man är störst, så är man inte bäst...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Komiskt när man enbart klagar på Apple om dåliga arbetsvillkor/löner hos deras underleverantörer, men nämner ingenting om till exempel Samsung. Samsung som blivit stämda av bland annat den brasilianska regeringen för dåliga arbetsvillkor, anklagade för att ha använt kemikalier som gjort att många av deras arbetstagare drabbats, och dött, av cancer, och allt detta i deras egna fabriker, inte hos deras underleverantörer. Man undrar ju hur vissa människor är funtade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det som gör att Apple känns lite som en luftballong som närhelst kan tappa luften väldigt snabbt är att hela 57% av deras inkomst står iPhone för!

http://cdn.macrumors.com/article-new/2014/04/q22014piechart.p...

Nu är det inget som kommer hända den närmsta tiden men låt säga att iPhone tappar i popularitet då lär Apple helt plötsligt tappa en stor del av sin inkomst.

Finns mer att läsa här:

http://www.macrumors.com/2014/04/23/q2-2014-apple-earnings/

Däremot är det inte mycket som tyder på att iPhone skulle tappa marknadsandelar det lär väl snarare öka nu när iPhone 6 har kommit.

Speglar sig rejält på att det säljs mer iphones än tex macar. Sen har inte försäljning nåt med varumärkets värde att göra.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Speglar sig rejält på att det säljs mer iphones än tex macar. Sen har inte försäljning nåt med varumärkets värde att göra.

Jag tänker mer att iPhone är en stor del till varför Apple värderas så högt och skulle då iPhone börja sälja betydligt mindre påverkar det både kassaflödet och värdet i företaget fast det funkar kanske inte så?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Thunderstruck:

Nokia på 98:e plats

Bara för några år sen var dom bland top 10. Vilken utförsbacke.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tänker mer att iPhone är en stor del till varför Apple värderas så högt och skulle då iPhone börja sälja betydligt mindre påverkar det både kassaflödet och värdet i företaget fast det funkar kanske inte så?

Det känns som om du måste läsa detta då du tror att allt hänger på iPhone

Från fall till uppgång: Så blev Apple en framgångssaga

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Galet med dessa jättar alltså.

Mycket intressant ämne förövrigt, håller på med ett examensarbete om just varumärken och deras värden.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Musikälskare

Skoj att se!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tänker mer att iPhone är en stor del till varför Apple värderas så högt och skulle då iPhone börja sälja betydligt mindre påverkar det både kassaflödet och värdet i företaget fast det funkar kanske inte så?

Du blandar ihop tråden med apples företagvärde. Den här tråden handlar om varumärkets värde.

Permalänk
Medlem

Utan iPhone hade inte varumärkets värde varit alls lika högt så nog går det till viss del hand i hand.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av havoc:

Absolut inget patetiskt med den, Apple är dock lite sena med att erbjuda vissa funktioner tex nfc som kom först nu och så kan nog tycka att man vid det här laget också borde ha anammat induktiv laddning.

Att NFC kom just nu är en extremt bra tidpunkt för dem att släppa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Utan iPhone hade inte varumärkets värde varit alls lika högt så nog går det till viss del hand i hand.

Till en viss del, men apple hade troligen ändå inte varit på lika låg nivå som tex samsung som knappt satsar alls på varumärket. Det är knappast en viktig faktor i varumärkets värde om hur många iphones dom säljer. Men utan iphone hade det helt klart påverkat en del, men det är det bara du som har påstått också.

Däremot påverkas värdet av företaget mer av försäljningen, och framför allt vinsten.

Permalänk
Medlem

Bara att gratulera Apple då. Lär väl knappast gå sämre nu när heller när Iphone vuxit till sig och blivit relevant igen.

Permalänk
Avstängd

Inte helt oväntat att Apple har så hög omsättning. Folk köper ju fast apple är dyra. Som jag ser de så är apples produkter för dyra för vad man verkligen får. De har överpris på allt. Ändå köper folk vidare. Tänker alltid på kaffekokaren från OBH-Nordica som står i köket när jag ser apple-produkter. Allt handlar om design.

Permalänk
Medlem

Det måste vara bland professionella som dessa företag har starkt varumärke. Jag tror inte att Cisco, Oracle, GE och SAP är särskilt starka bland vanliga konsumenter. Det är också lite halvtveksamt om IBM heller är särskilt starkt bland konsumenter nu när de skalat bort det mesta som är konsumentinriktat (exempelvis nuvarande Lenovo).

Listan känns mer som inriktad till investerare att det är stabila företag att investera i än något annat. Frånvaron av banker indikerar kanske det. Lite kul är att Sveriges två främsta internationella varumärken (som dessutom till stora delar är familjeföretag) platsar in på en i övrigt amerikansk lista med enstaka företag från Japan, Korea, Tyskland och Frankrike.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Att Coca-cola ligger på tredjeplats är rätt häftigt med tanke på att det enda dom gör är att marknadsföra och producera en enda produkt. Så jävla simpelt det kan bli. Om vi jämför det med t.ex Google, som ligger på platsen bredvid, så sysslar Google med en otroligt mycket större verksamhet inom allt möjligt man kan tänka sig. Hur många olika produkter och tjänster som helst. Med den breda verksamheten förstår man att dom ligger på andra plats. Men att Coca-cola liksom med sin endaste och enkla produkt, kan komma lika långt är rätt häftigt tycker jag.

Visserligen är den här listan endast på vad just varumärket är värt, inte hur framgångsrikt eller lönsamt företaget i fråga är, vilket är en helt annan sak. Jag kom på det nu såhär i efterhand, vilket innebär att jag inser hur hela mitt inlägg förlorade sitt värde. Men jag är man nog att med huvudet högt, erkänna mitt misstag och svara på eventuell kritik. Dock kan man ju dra paralleller mellan värdet på varumärket och företagets framgång, om man är lite långsökt. Man kan ju, om man vill, välja att bara se värdet på varumärket som den enda och riktiga framgången hos ett företag. Definitionen är subjektiv. Även om jag själv inte håller med om det så räddade det instabila argumentet tämligen mitt inlägg nu. Förhoppningsvis läser ingen av er detta inlägg såhär långt i vilket fall.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Utan iPhone hade inte varumärkets värde varit alls lika högt så nog går det till viss del hand i hand.

Skrivet av Skrotnisse92:

Till en viss del, men apple hade troligen ändå inte varit på lika låg nivå som tex samsung som knappt satsar alls på varumärket. Det är knappast en viktig faktor i varumärkets värde om hur många iphones dom säljer. Men utan iphone hade det helt klart påverkat en del, men det är det bara du som har påstått också.

Däremot påverkas värdet av företaget mer av försäljningen, och framför allt vinsten.

Där har du/ni fel, det var iPod som startade den eran och började lyfta upp dem (efter framgångarna med iMac)

Skrivet av Alibaba123:

Inte helt oväntat att Apple har så hög omsättning. Folk köper ju fast apple är dyra. Som jag ser de så är apples produkter för dyra för vad man verkligen får. De har överpris på allt. Ändå köper folk vidare. Tänker alltid på kaffekokaren från OBH-Nordica som står i köket när jag ser apple-produkter. Allt handlar om design.

Du har lite kvar att utforska, för att inte säga en hel del, innan du egentligen kan yttra dig i den frågan med andra ord.

Skrivet av vikham:

Att Coca-cola ligger på tredjeplats är rätt häftigt med tanke på att det enda dom gör är att marknadsföra och producera en enda produkt. Så jävla simpelt det kan bli. Om vi jämför det med t.ex Google, som ligger på platsen bredvid, så sysslar Google med en otroligt mycket större verksamhet inom allt möjligt man kan tänka sig. Hur många olika produkter och tjänster som helst. Med den breda verksamheten förstår man att dom ligger på andra plats. Men att Coca-cola liksom med sin endaste och enkla produkt, kan komma lika långt är rätt häftigt tycker jag.

Visserligen är den här listan endast på vad just varumärket är värt, inte hur framgångsrikt eller lönsamt företaget i fråga är, vilket är en helt annan sak. Jag kom på det nu såhär i efterhand, vilket innebär att jag inser hur hela mitt inlägg förlorade sitt värde. Men jag är man nog att med huvudet högt, erkänna mitt misstag och svara på eventuell kritik. Dock kan man ju dra paralleller mellan värdet på varumärket och företagets framgång, om man är lite långsökt. Man kan ju, om man vill, välja att bara se värdet på varumärket som den enda och riktiga framgången hos ett företag. Definitionen är subjektiv. Även om jag själv inte håller med om det så räddade det instabila argumentet tämligen mitt inlägg nu. Förhoppningsvis läser ingen av er detta inlägg såhär långt i vilket fall.

Coca-Cola, Fanta, Sprite, Tab X-tra, San São, Seagrams, Bonaqua, Nestea, Powerade, Minute Maid, Mer, Burn, Fresca och Monster Energy (i Sverige även Bjäre julmust), får det till mer än 1 produkt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar på hög nivå

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Absolut inget patetiskt med den, Apple är dock lite sena med att erbjuda vissa funktioner tex nfc som kom först nu och så kan nog tycka att man vid det här laget också borde ha anammat induktiv laddning.

Apple var sena med NFC medans android var för tidiga för sitt eget bästa. Apple väntade helt enkelt med NFC tills dom ansåg att dom fått tillräckligt stor uppbackning för sin tjänst Apple Pay medan android kastar ut saker och tänker sen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Mmmm...
Koka Kola, zymbol ow free vest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Det jag ställer mig lite undrande till är hur General Electric kan vara så stort. Visst är de gigantiska, men här snackar vi om själva varumärket, och inte företagets värde, omsättning.

General Electric ansikte utåt, utanför USA's gränser tycker jag är tämligen litet, så hur beräknar man deras varumärke så högt? Spelar ingen roll att om man öppnar ett proppskåp så hittar man troligen deras namn, då det inte är detta som diskuteras. Vidare, så ställer jag mig undrande till SAP. Som vanligt är man inte så himla överraskad att så många "amerikanska" företag är med, och att de befinner sig så högt upp på listan, då undersökningen säkerligen är beställd av amerikaner, gjord av ett amerikanskt företag, och för den amerikanska marknaden, så att de kan känna sig stolta.

Vidare, hur kan American Express ha ett så bra värde? I Europa är ju VISA mångdubbelt mer synligt, tom MasterCard är större. Dessutom är det ju iaf i Sverige sämre att ha att göra med American Express för de som tar emot dessa kort, typ alla som har betalterminaler av Babs etc, då American Express har extra avgifter förutom de som VISA/MasteCard har som betalas av kort-terminals ägaren. Kan tänka mig att detta även är sant utanför vårt lands gränser. Noop, en bullsh*t varning här tycker jag.

GE - General Electric är stora inom många områden. Till exempel så har dom en mängd fastigheter i Sverige. Här har du ett axplock av deras tjänster / produkter http://www.ge.com/se/products_services/index.html .

Just inom fastigheter har dom väldigt höga krav för att leverera god kvalité vet jag personligen då jag varit involverad i ett antal av deras projekt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

GE - General Electric är stora inom många områden. Till exempel så har dom en mängd fastigheter i Sverige. Här har du ett axplock av deras tjänster / produkter http://www.ge.com/se/products_services/index.html .

Just inom fastigheter har dom väldigt höga krav för att leverera god kvalité vet jag personligen då jag varit involverad i ett antal av deras projekt.

GE Money Bank genererar massor med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Apple var sena med NFC medans android var för tidiga för sitt eget bästa. Apple väntade helt enkelt med NFC tills dom ansåg att dom fått tillräckligt stor uppbackning för sin tjänst Apple Pay medan android kastar ut saker och tänker sen.

På vilket sett kom androids stöd för NFC för tidigt? Bara för att tjänsterna inte finns i Sverige betyder det inte att andra länder inte implementerat det.