Permalänk

Problem med ny iPhone 5s

*suckar* Det här är inte min vecka..

Ja, jag har en ny iPhone 5s köpt från Netonnet som jag har lite problem med, och efter lite googlande, funderande, och testande vet jag inte hur jag ska gå vidare.. Kan tillägga att jag även har ett nytt simkort (men samma nummer) eftersom telefonen jag använde innan inte var en iPhone. Eller ja, den telefonen jag använde att ringa med var en Samsung Jet (tror jag den heter), men jag har även en iPhone 4 som jag bara använde till att spela på och surfa lite via wifi. Men ja, vart börjar man då..

Ja, jag använde en säkerhetskopia från en iPhone 4, och vid första anblick verkade allt vara okej. Upptäckte dock ganska snabbt att första Plants vs Zombies inte fungerade korrekt alls, det stod t.ex. "Missing" eller liknande på många knappar, och så kraschade appen ibland. Andra appar fungerade utmärkt.

Men jag upptäckte snart att jag hade ett ännu märkligare problem. Stundvis så reagerade inte övre halvan av skärmen på beröring över huvud taget, vilket gjorde att jag t.ex. inte kom in i appar som låg på övre delen av skärmen. Jag kunde heller inte stänga av telefonen, eftersom "dra för att stänga av" slidern också är på övre delen av skärmen. Så jag fick köra en omstart (när man håller in hem-knappen och avstängnings/lås-knappen samtidigt tills Apple-loggan visas), men då slutade det med att jag inte kunde trycka in min kod korrekt eftersom vissa siffror inte reagerade alls, eller så reagerade dom men så försvann tecken på inmatningen av dom igen, d.v.s. prickarna som visar att man tryckt in en siffra var inte ifyllda längre. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Och så har det hållit på lite hit och dit, ibland fungerar det utmärkt, och ibland inte. Jag prövade att ta bort skärmskyddet (en sån där plastfilm, köpt billigt från Kina genom Ebay) jag hade på, eftersom jag tänkte att det kanske var det som störde på något sätt, men den höll på ändå.

Ja nu har jag redan babblat för mycket här, men det hela slutade i alla fall med att jag nyss återställde iPhonen till fabriksinställningar, och sedan återigen återställde från en säkerhetskopia. Har nu tyvärr förlorat min "sparning" i PvZ (ska inte gå in på detaljer om detta, det är nog ointressant), MEN nu fungerar själva appen korrekt på nya telefonen, vilket den inte gjorde tidigare. Jag har än så länge inte haft problem med att övre delen av skärmen inte fungerar, men jag är lite orolig att det är själva iPhonen det är fel på, och att det kommer att komma tillbaka. Eller kan PvZ-appen ha varit boven i dramat (p.g.a. problemen jag nämnde tidigare i inlägget)?

Sen har jag märkt en till sak. Varje gång jag startar om telefonen så står det "Låst SIM" i övre vänstra hörnet. Jag trycker in min kod för själva telefonen, sen får jag upp en liten ruta där det står "SIM låst", med alternativen "OK" och "Lås upp". Jag trycker på "Lås upp", skriver in pinkoden som jag fick med det nya simkortet, och så är allt okej, men det är samma sak nästa gång jag startar om telefonen. Ska den göra så varje gång, eller är det något knasigt på gång?

Nu är jag frustrerad och less (som ni säkert märker, med tanke på hur rörigt mitt inlägg är, ber om ursäkt för det).. Vet inte om jag bör höra av mig till Netonnet och säga att jag har problem med telefonen och vill ha en ny, eller vad.. Har ni några idéer på vad som kunde ligga bakom problemet med skärmen? Tror ni att det kommer att hända igen? Och hur är det med att den säger "SIM låst" varje gång jag start om den, ska det vara så? Är det något fel på telefonen?

Ber återigen om ursäkt om inlägget är rörigt, jag är bara less på det hela, och har haft en usel vecka i övrigt, så ska nya telefonen strula också.. Ja, nu ska jag inte gnälla här, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig, för jag vet varken ut eller in längre..

EDIT: Okej, så problemet med att övre halvan av skärmen inte reagerar har dykt upp igen. Mobilen sitter på laddning just nu, vet inte om det är det som har orsakat det, eller vad det är.. Prövade att dra ut sladden, men det hjälpte inte på en gång, så jag satte tillbaka den. Oooooch.. nu medans jag skrivit det här har det börjat fungera igen, jag testade just att dra ut den igen.. Fattar verkligen ingenting! Jag är riktigt frustrerad nu, förstår inte vad det är för konstigt fel, speciellt på en helt ny telefon! Känns som jag kommer behöva ringa Netonnet imorgon och klaga, och hoppas att dom är villiga att ge mig en ny telefon..

Ingen som har någon aning om vad som kan vara fel?..

EDIT2: Och nu har det hänt ytterligare två gånger, en gång när jag gick in i inställningarna för wifi, och den andra när jag gick in på mailen. Verkar vara helt random med andra ord, något måste ju vara fel på telefonen.. Fan också..

Permalänk
Medlem

Låter som du borde kontakta Netonnet då det verkar vara nåt fel på hårdvaran. Är den hyfsat ny så ska det ju gå på garantin.

Sen sparade spel har jag för mig man kan spara via gamecenter och iCloud, så det kan du kolla upp hur det funkar.

Man måste låsa upp sim-kortet på alla telefoner som finns varje gång man startar om dom, så det är inget man kan komma undan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Poss3:

Låter som du borde kontakta Netonnet då det verkar vara nåt fel på hårdvaran. Är den hyfsat ny så ska det ju gå på garantin.

Sen sparade spel har jag för mig man kan spara via gamecenter och iCloud, så det kan du kolla upp hur det funkar.

Man måste låsa upp sim-kortet på alla telefoner som finns varje gång man startar om dom, så det är inget man kan komma undan

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde den i augusti, men den fick ligga och vänta ett tag eftersom jag beställde skärmskydd billigt från Kina via Ebay, och fick vänta ett ganska bra tag på dom. Men jag vägrade använda den utan skärmskydd, vill ju inte riskera att repa skärmen på en helt ny telefon..

Har försökt allt möjligt när det gällde att få över PvZ sparningen, men inget fungerade tyvärr, och nu är den borta. Tråkigt, men inget jag kan göra åt saken nu. Viktigare att själva telefonen inte strular..

Okej, så det är helt normalt på smartphones också, alltså? Det visste jag inte. Tyckte det verkade konstigt att man måste låsa upp både telefonen och simkortet varje gång man startar om mobilen, men okej.

Jaha, så då blir det väl att ringa till Netonnet senare idag och höra vad dom säger, verkar det som.. Men oturen fortsätter väl, dom säger väl att dom inte kan hjälpa mig, och så får jag sitta med den här telefonen. Och även om dom vill hjälpa mig så känns det som det kan bli problem ändå, men men, vi får se.. Förhoppningsvis blir mitt enda problem att jag inte kommer ha någon mobil att använda under tiden jag väntar på en ny, men jag tvivlar på att jag kommer undan så lätt. Fan, att en ny mobil ska hålla på och strula, vilken otur man har.. *suckar*

Permalänk
Medlem

Det är så på ALLA telefoner. Hela poängen med pinkod på simkortet är att ingen obehörig ska kunna använda ditt abb. Det går att stänga av men är inte så smart om ngn skulle sno din telefon och plocka ut simkortet och sen ringa massa dyra samtal med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Jag beställde den i augusti, men den fick ligga och vänta ett tag eftersom jag beställde skärmskydd billigt från Kina via Ebay, och fick vänta ett ganska bra tag på dom. Men jag vägrade använda den utan skärmskydd, vill ju inte riskera att repa skärmen på en helt ny telefon..

Har försökt allt möjligt när det gällde att få över PvZ sparningen, men inget fungerade tyvärr, och nu är den borta. Tråkigt, men inget jag kan göra åt saken nu. Viktigare att själva telefonen inte strular..

Okej, så det är helt normalt på smartphones också, alltså? Det visste jag inte. Tyckte det verkade konstigt att man måste låsa upp både telefonen och simkortet varje gång man startar om mobilen, men okej.

Jaha, så då blir det väl att ringa till Netonnet senare idag och höra vad dom säger, verkar det som.. Men oturen fortsätter väl, dom säger väl att dom inte kan hjälpa mig, och så får jag sitta med den här telefonen. Och även om dom vill hjälpa mig så känns det som det kan bli problem ändå, men men, vi får se.. Förhoppningsvis blir mitt enda problem att jag inte kommer ha någon mobil att använda under tiden jag väntar på en ny, men jag tvivlar på att jag kommer undan så lätt. Fan, att en ny mobil ska hålla på och strula, vilken otur man har.. *suckar*

Ja om den är köpt i augusti så ska det gå på garantin. Sen borde du inte vara extremt orolig för att skärmen ska repas, hade en iphone 5 utan skärmskydd i 2 år och den hade minimalt med repor, ingenting man såg om man inte kollade noga.

Pinkod för simkor har man varit tvungen att skriva in sen de kom ut typ, så det är nytt sen att du har en extra kod för att låsa upp mobilen är frivilligt att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo, jag vet vad poängen med en pinkod är, men jag trodde av någon anledning att den inte behövdes, i och med att man låser upp telefonen i sig med en fyrsiffrig kod.. Bara jag som tänkte fel där.

Ja då har jag ringt Netonnet och dom säger att jag ska komma och lämna in den så att dom får titta på den.. Glömde fråga killen om jag bör nollställa telefonen först eller inte.. Någon som vet?

EDIT: Bestämde mig för att kontakta Apple (upptäckte att dom har en kundsupport-chatt). Antingen är det ju ett fel på hårdvaran, eller mjukvaran (duh), och killen sa att det skulle kunna vara säkerhetskopieringen det är fel på. Jag gjorde en nollställning av inställningarna (bara inställningarna, inget annat) som han rekommenderade, och än så länge har jag inte märkt av problemet. Skulle inte det hjälpa så sa han att jag ska pröva att återställa telefonen som en ny iPhone (istället för genom säkerhetskopian). Är problemet borta då så är det säkerhetskopian det är fel på, och då kan jag höra av mig till dom igen om jag vill så skulle vi se om det går att laga den. Kvarstår problemet efter att jag ställt in iPhonen som ny, så är det hårdvaran det är fel på, och då skulle jag höra av mig igen så skulle dom reparera den åt mig.

Än så länge har jag som sagt inte märkt av några problem sedan nollställningen (av enbart inställningarna), så det kanske har löst problemet.. men jag väntar och ser. Dyker det upp igen återställer jag hela telefonen som sagt, och så är det bara att vänta ännu en gång.. Vi får se hur det hela slutar.

SISTA EDIT: En sista edit från mig då, ifall någon skulle vara intresserad.. Det hela slutade med att jag fick en tid bokad i en av Apples butiker till deras s.k. "Genius Bar". Killen där la märke till problemet på en gång, och tog in den för att byta skärmen vilket skulle ta ca 45 minuter. Jag kom tillbaka efter 45 minuter, men då sa dom hade problem med att kalibrera den, och bad mig vänta en halvtimma till. När den halvtimman hade gått så visade det sig att dom inte kunde fixa telefonen (det var inte själva skärmen det var fel på, utan något djupare), så jag fick istället en ny! Jag är supernöjd över att ha fått en ny telefon, det är ju konstigt när en sprillans ny telefon strular från start. Så ja, nu har jag äntligen en fungerande iPhone 5s.