Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

Jag finns här för att hjälpa den ignoranta (säger det skojsamt, ta det inte seriöst ) massan. Om du bara gav win8 chansen t ex så skulle du hålla med om hur mycket bättre än 7an den är. Men ja, startmeny i fulskärm verkar vara en deal breaker. Folk nobbar nativt .iso stöd, taskbar på flera skärmar, win+x får fram en riktigt praktiskt meny på 8an, en task manager som är bättre på massa sätt, inklusive att man kan hantera vilka program som startar upp tillsammans med windows därifrån, en förbättrad file explorer och ja, kan fortsätta rätt länge faktiskt och som du märkt så har jag inte sagt nånting om modern UI där. För om jag fick så skulle jag prata om fördelarna med att snabbt kunna se överblick på mejl, kalendär, väder osv och mer. Men ja, min rant är över ^^

Ang mitt andra edit: På windows 8, om du håller musen över ett annat fönster så markeras inte det fönstret per automatik, det stoppar dock inte musen från att få scrolla på det fönstret. Detta går inte på Windows 7. Men för dig som gillar att fönstret markeras så får du det problemet löst också då även på win7.

Låter som om du beskriver OSX för fem år sedan. Men bra att Windows kommer ikapp (använder båda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Är det någon som vet varför dom tänker kalla det för windows 10? Dom är ju helt tokiga

För att efter 8 så kommer 10.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"... so we'll call it windows 9"
publiken:

"but..."
"... we'll call it windows one"
publiken:
"but..."

"... we'll call it windows 10"
publiken: -.-
"seriously"
publiken:

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Om du bara gav win8 chansen t ex så skulle du hålla med om hur mycket bättre än 7an den är.

Det kan jag intyga, efter att jag gick över till 8.1 så sade jag i samma stund. Aldrig mer Windows 7.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Du kunde ju i.a.f. länkat något tema som Stardock byggt och inte Manni på deviantart från 2003.

För de är verkligen inte snyggare.

O.s.v.

Hela idén med WindowBlinds är ju att anpassa själv, teman som finns på wincustomize.com och liknande brukar inte vara särskilt rena.

Permalänk

Say nein to windows nine!

Permalänk

Vilka försöker ms lura?.. Vi ser väl att detta är en kopia av windows 8 med några små små finesser, inge mer. Frågan är om verkligen detta så kallade Windows 10 kommer bli nån större hit än windows 8

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

De fortsätter alltså med sin platta design; det lutar åt att det bli en dealbreaker.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Frågan är om verkligen detta så kallade Windows 10 kommer bli nån större hit än windows 8

Eftersom i princip ALLA nya laptops levereras med vad som är det senaste från MS kan jag garantera att det blir en megahit. Ville du oddsa emot mig? Jag ger dig 10:1!

Permalänk

ännu en windows, nu i $100 i version.....fan så glad jag blir...

nvidia, intel och microsoft försöker snabba på sina releaser för att de ser att det mobila har kommit ikapp, tjäna kronor helt enkelt innan allt är mobilt o bra. Det här kräver x gigs av xxx spelet oxå ???

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Mina synpunkter av det som presenterades idag är att Microsoft visar rätt inställning.
Senaste tiden har de börjat göra mycket rätt enligt mig.
Körde själv Windows 8 och nu 8.1, skulle inte gå tillbaka till Win 7 idag då jag sitter vid det ibland och stör mig på saker som inte finns i Win 7 som jag vant mig med i 8.1.

Det jag gillar i presentationen är att de tydligt påtalar att de måste börja tänka på alla sorters användare. Tycker kommandotolken är ett utmärkt exempel Hur många har inte stört sig på att inte kunna använda kortkommandona?!
Man blir lika irriterad varje gång man ser ^V men man har slutat att ens tänka "När fan ska de fixa det här?"
För tidigare har allt handlat om att göra något nytt, istället för att se till helheten och göra det som fungerar idag bättre.
Kollar man på Windows 8 när det skulle komma det ända de hade i tanken innan var i princip "Vi ska ha något nytt, vi ska fungera med touch". De gjorde det på ett sätt som de själva ansåg att de ville ha det på utan att ta hänsyn till t ex den gruppen av användare som inte gillar nya saker utan vill att saker ska vara som det varit förut. Hur många ändrade inte till "klassisk vy" på start-menyn (Win 95 meny!) vid nyare Windows-versioner. Man vill helt enkelt att den nyare windows versionen ska se ut som den gamla.
För att krydda på lite här kan jag även klistra in denna länk som jag anser vara lite rolig:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/921412-... (Rubrik: Windows 7 Hur Kan Jag ändra det Likt XP?)

Så här har det alltid varit. I Windows 8 blev dessvärre detta steg alldeles för stort för vissa användare.
Detta erkände Microsoft idag när de i princip sa att steget från en gammal version till en ny får inte vara för stort.

Nya fönsterhanteringen, shit vad jag väntat på detta till Windows, virtuella skrivbord och snabba snaps och inte bara höger- och vänstersida.
Läste i tidigare inlägg att man inte hoppades på att virtuella skrivbord skulle vara default. Jag anser att det ska vara default av det intrycket jag fick av det. Han påpekade tydligt att det kommer finnas en ikon på task baren som heter "Task viewer" där får man en alt-tab vy med alla öppna program och skrivbordsvyer och la även till "Till och med nybörjaren ska enkelt kunna se vad som är igång på datorn och enkelt kunna stänga ner de".
Om någons förälder skulle "tappa bort" ett av skrivborden kan de enkelt få en översikt, guidea de till task viewern.

Överlag kändes det väl som mindre ändringar men de gör rätt i att förbättra det som redan finns idag och göra kompromisser av annat.
Även om jag är nöjd med Win 8.1 idag så finns det alltid saker som kan bli bättre, vilket de visade idag.

Angående layouten i Win 8 har jag det hellre stilrent och platt som det är nu än vad det var tidigare Har däremot absolut ingenting emot om de ordnar så att användaren själv kan välja hur de vill ha det. Så borde det vara.

Bing däremot det kan de kasta åt helvete! Antingen så tar de och gör en rejäl förbättring så att den blir användbar eller så skrotar de det.
Går ju inte hitta en ända väsentlig träff när man söker där.

Permalänk
Entusiast

Ser faktiskt helt okej ut!
Blir nog att installera previewen på en reservdisk och leka runt lite

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

.. man kan kasta fönstret åt sidan... *yawn from the linux side*
OCH man kan klistra in i "terminalen" ..

6 år gammal windows-feature, han ville mest poängtera att standardprogram av olika generationer inte klatrar med det.
Personligen har jag i linuxmiljöer inte gillat automat ctrl + c motsvarigheten som sker när man markerar något. Kanske går det att få ctrl + backspace att sudda hela ord i linux eller ctrl, shift + pila för att markera, men den användbara featuren är fan inte orginal, eller?

Skrivet av anon173545:

Äntligen ett OS som är användbart(igen) ifall man vill vara produktiv.

Jag var länge vrång windows 8, men jag insåg att mitt windows 7 användande rörde startmenyn ungefär dom enstaka gånger jag skulle in i kontrollpanelen (pinnar alla program jag använder i taskbaren och använder grouping inom varje program). Jag provade windows 8 och gjorde rent hus i metrointerfacet och blev nöjd över finder-funktionen man får av att trycka på Win-knappen en gång. T ex. win -> "sched" -> enter för att få upp scheduled tasks.. eller win -> "networ" -> enter för nätverksinställningar.. eller win -> "spo" -> enter för Spotify. Produktivt i mina ögon!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Jag finns här för att hjälpa den ignoranta (säger det skojsamt, ta det inte seriöst ) massan. Om du bara gav win8 chansen t ex så skulle du hålla med om hur mycket bättre än 7an den är. Men ja, startmeny i fulskärm verkar vara en deal breaker. Folk nobbar nativt .iso stöd, taskbar på flera skärmar, win+x får fram en riktigt praktiskt meny på 8an, en task manager som är bättre på massa sätt, inklusive att man kan hantera vilka program som startar upp tillsammans med windows därifrån, en förbättrad file explorer och ja, kan fortsätta rätt länge faktiskt och som du märkt så har jag inte sagt nånting om modern UI där. För om jag fick så skulle jag prata om fördelarna med att snabbt kunna se överblick på mejl, kalendär, väder osv och mer. Men ja, min rant är över ^^

Antar att det beror på att det inte ansågs vara det folk ville ha. Själv gillar jag inte det t ex. Alt+tab är enligt mig bättre och ibland flyttar jag bort musen till exempel, då blir det riktigt störande om ett annat fönster väljs. Men bra att valet finns.

Ang mitt andra edit: På windows 8, om du håller musen över ett annat fönster så markeras inte det fönstret per automatik, det stoppar dock inte musen från att få scrolla på det fönstret. Detta går inte på Windows 7. Men för dig som gillar att fönstret markeras så får du det problemet löst också då även på win7.

[EDIT]
Jag visste själv inte om att denna funktionalitet fanns. Men på windows (och ja, även andra OS) så finns det webläsare som kan nå google.se (kom igen, ha lite humor istället för o ta illa upp!). Där hittade jag detta:
http://www.sevenforums.com/tutorials/9000-mouse-hover-makes-w...

Om du kollar option 3 så kan du se hur du kan ändra timeout:en. Antar att det kan vara intressant för dig ifall du vill att det ska ske snabbare eller långsammare.

[EDIT 2]

Jajamensan

Är din rant riktad specifikt till mig? Isf, preachar du för kören för jag gillar mitt Win 8.1 men har tillfälligt tvingats tillbaka till Win 7 pga orsaker.

Alternativ är ju alltid bra men varför gömma en sån här grej i facking Ease of Access Center?! Varför inte i Mouse Properties eller nåt? Jag har en skum förkärlek för att gräva i menyer och settings men EAC har jag fan aldrig varit inne i.

Trodde ärligt talat att jag hade googlat till världens ände men min Google-fu har gjort mig besviken :'( Tur att du var har för att picka up teh slack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med Windows 8 så tog de bort startmenyn. Med Windows 10 så tar de bort klockan.

Fattas klockan i Win10 eller har jag missat något?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattas klockan i Win10 eller har jag missat något?

Screenshots/slides från eventet har klockan. I videos har det varit utan i vissa fall. Säkert valbart. Visar sig när folk fått ner preview.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker notifikation ikonerna ser ålderdomliga ut?

Permalänk
Skrivet av voidkahn:

scrolla genom att enbart hålla musen över ett fösnter. Detta går på windows 7 om man väljer det jag skrev på EDIT #1, men på windows 8 fungerar det automatiskt utan att fönstret markeras.

Ehrm. Det fungerar enbart i vissa programvaror.

Ibland funger det i dessa, ibland inte:
IceChat, Sublime Text, SpeedCrunch, uTorrent, Foxit Reader, Firefox, SourceTree

Beror på vilka 2 st. som ligger överst.

Jag kör dualboot med w7x64 ultimate och w8.1 Pro - det ovan är testat på 8:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

De fortsätter alltså med sin platta design; det lutar åt att det bli en dealbreaker.

Håller med, men windowblinds tar numera rätt så lite datorkraft och på så vis kan man ju köra klassiska temat i alla fall. Synd att man måste punga ut med pengar till stardock för att kunna använda nått så fundamentalt för oss synskadade som ett grått tema med klart definierade kontrollelement.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Vilka försöker ms lura?.. Vi ser väl att detta är en kopia av windows 8 med några små små finesser, inge mer. Frågan är om verkligen detta så kallade Windows 10 kommer bli nån större hit än windows 8

Svårt att gradera skillnader men som jag ser det är förändringarna inte mindre nu än var de var mellan Windows Vista och Windows 7.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Sweet, blir uppgradering direkt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Önskar Microsoft kunde se över hur Windows hanterar ljudet så att man slipper gå via Windows värdelösa ljudmotor. OSX ligger i framkant när det gäller ljudproduktion och många ljudkortstillverkare lägger inte ner tillräckligt mycket energi på flexibiliteten till Windows drivrutinerna just på grund av hur windows hanterar sitt ljud.

I OSX har man direkt tillgång till ljudkortet i alla applikationer medans i Windows har man bara den möjligheten om programmet stödjer ASIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Vilka försöker ms lura?.. Vi ser väl att detta är en kopia av windows 8 med några små små finesser, inge mer. Frågan är om verkligen detta så kallade Windows 10 kommer bli nån större hit än windows 8

Jag är en ganska stor kritiker av Windows 8/8.1 och jag älskar det jag sett så här långt.

"Windows 7 users are among those Microsoft knows are key in winning over to Windows 10. Belfiore said Microsoft's goal is to make Windows 7 users feel as though they are upgrading from a Prius to a Tesla with Windows 10 without having to relearn how to drive. "

Och det känns som de kan lyckas med det. Jag kommer att använda feedback-appen flitigt för att göra vad jag kan så att UI't blir så bekant som möjligt för mig.

En "småsak" jag redan reagerat på är att power-menyn flyttat till övre högra hörnet istället för till nedre högra som i Windows 7. Det innebär att man får dra musen onödigt långt när man ska stänga av. Men som sagt.. Det absolut viktigaste för mig att att Microsoft själva nu erbjuder en startmeny som inte är i fullskärm, och att de har övergivit "samma gränssnitt överallt"-tänket, och att inget är tvingande helskärm längre. Det kan bli kanon detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn, vad sysslar MS med? Hur många år har gått när 10an släpps räknat från när 8an släpptes. Kan man inte förvänta sej mer och framförallt mer innovatIon? Har de typ 3 programmerare?

Permalänk
Avstängd

Men Windows-desktopen ser ju så fruktansvärd ful ut! Den verkar vara designad för barn för att lära sig och klicka på stora och färgglada rektanglar... Jösses... Att folk inte kan öppna ögonen för andra OS...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

.. man kan kasta fönstret åt sidan... *yawn from the linux side*

OCH man kan klistra in i "terminalen" ..

Hehe, ja Ctrl-V i terminal kom en sådär 10 år försent...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Men Windows-desktopen ser ju så fruktansvärd ful ut! Den verkar vara designad för barn för att lära sig och klicka på stora och färgglada rektanglar... Jösses... Att folk inte kan öppna ögonen för andra OS...

Windows desktopen är inte klar än, de har inte gjort om alla ikoner så att de blir platta och snygga ännu.

BTW kul med alla som var med på Mumble! Fler såna event tack

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om nu detta musberoende OS år 2015 "revolutionerar" på detta sätt, skulle de då inte lika gärna ta efter en annan praktiskt gammalmodighet, nämligen att allt som markeras med intryckt vänsterknapp klistras in med hjulklick?

I övrigt bra, för det är oerhört irriterande att inte kunna klippa & klistra i kommandotolken.

Fast det har man ju kunnat sedan windows NT. Fast bara med hjälp av musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta ser underbart ut, kommer funka asbra på plattor/hybrider och med en butik för allt lär det komma lite mer appar. Nu när de slopar RT hoppas jag Microsoft släpper en Surface med Atom/Core M i storleken/vikten av en Surface RT.

Permalänk

Så... Windows X ?