The Evil Within vill ha fyra gigabyte videominne

Permalänk
Medlem

haha ser grymt jävla stressande ut också att spela det xD

Permalänk

jo det är sant, men i ett skräck spel har antalet polygoner inte mycket med hur bra spelet är atmosfär är 90% viktigare, men jag håller med 2 gig skall vara bra lagom för den mängd effekt och polygoner som spelet visar. dock ser filmen ut att vara inspelad på en konsol.

Permalänk

Får hoppas att MaLDo kommer till undsättning igen och gör en texture patch om det blir samma galna resa som med watch_dogs.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Inaktiv

Det är löjligt, hur många springer omkring med 4 gig vram? allt över 2 kändes t.o.m onödigt

Permalänk
Inaktiv

varför behöver ett spel som har grafik från 2000 nånting 4 gig vram? *nvidiahosthostreklamför970hosthost*

Permalänk
Medlem

Spelet använder ju id Tech med megatextures så det är väl inte konstigt, Jag har själv använt 4,3gb videominne i Wolfenstein med samma motor när man kört maxat med okomprimerade texturer i 1440p.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ghandpivot:

Hmm, så mitt 680 med 2GB Vram pallar alltså inte med ett spel som de rekommenderar ett 670 till? :/

Absolut inte, du får nöja dig med patiens i fortsättningen.

Misstänker att det är mycket marknadsföring, se bara så mycket spelet omtalas via denna artikel.
Skulle nu 2GB bli lite tajt är det ju bara att skruva ned någon inställning lite grann.
Minimikraven var väl kort med ½GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har nu en 1440p skärm så detta är intressant för mig. Men då dyker också nya frågor upp som: Hjälper SLI?
Efter lite snabb googling hittar jag saker som "Det andra kortet behöver också lagra en kopia av den renderade ramen" Då menas alltså att ett till kort i SLI kommer inte hjälpa alls? Fyll gärna i lite här...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oak:

Jag har nu en 1440p skärm så detta är intressant för mig. Men då dyker också nya frågor upp som: Hjälper SLI?
Efter lite snabb googling hittar jag saker som "Det andra kortet behöver också lagra en kopia av den renderade ramen" Då menas alltså att ett till kort i SLI kommer inte hjälpa alls? Fyll gärna i lite här...

Stämmer. SLI eller CF ger inte mer mer minne att röra sig med om nu grafikminne skulle vara en begränsning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sånt här som får mig börja dissa PC allt mer och enbart köra via konsol

Fan ett grafikkort till PC går ju idag mer på vad en ny PS4 går på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Stämmer. SLI eller CF ger inte mer mer minne att röra sig med om nu grafikminne skulle vara en begränsning.

Ok.. Ja det suger ju stenhårt. Jag är stort arma 3 fan. Och jag vet att man kan dra en hel föreläsning om Bohemia Interactive dåliga optimering men det hjälper mig inte aktivt just nu. Det enda som hjälper är att identifiera flaskhalsen och den ser ut att sitta i just VRAM. Men då kan jag inte köpa ett till 780 utan måste byta mitt nuvarande. Tråkigt.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Inaktiv

Och i5 räcker itne eller?

Permalänk
Inaktiv

Detta ser ju rätt kul ut
Brukar inte gilla singleplayer spel så mkt. Eller rättare sagt ger dom inte en ärlig chans kör mest multiplayer. Men spelat några som crysis 1 och 2 samt fallout 3. Detta ser ju helt klart spelbart ut.

Gillar speciellt känslan av Wrong Turn man får

Permalänk
Medlem

Har kanske någon galet hög Anti-Aliasing som del av "ultra"-inställningen. Vips så kan man säga att 4GB VRAM behövs.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

eller så är det för 4k upplösning.. men överdrivet är det bara 1,64% på steam har grafikkort med 4gb ram, 33% har på 1gb och dryga 19% har på 2gb... så man undrar hur dom tänker

Permalänk
Medlem

Ett krav på en stor mängd minne är ett tydligt tycken på en dålig portning ifrån PS4/xbox till PC. Dessa två spel som nämns bör undvikas.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Är ganska uppenbart överdrivet för spel med högre spec säljer och ger gratis publicitet och företag som nvidia använder det som ammo för att sälja sina nya kort med 4gb vram som amd gjorde med 3gb och bf4 som fungerar utmärkt på 2gb vram i 1080 och tycker det är patetiskt av stora företag att använda sig av sånna strategier samma som många test av hårdvara är vridna där företagen går in och sponsrar sidor för att lyfta fram deras produkter på ett sätt som förskönar sanningen och då spelar det ingen roll om det är nvidia amd intel microsoft osv och många svenska representanter sitter säkert även här och sprider sin dynga så vad som skulle behövas är en helt oberoende opartisk testare som köper sin hårdvara från random affär och testar dom och någon liknande standard för spel som ger en äkta bild av verkligheten med olika upplösningar osv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Om det nu verkligen krävs så mycket vram, köp inte. - Klaga med plånboken.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Notera för alla som missat, video klippet ligger på Youtube, det går seriöst inte använda Youtube för att jämföra Textur kvalite, det går inte bara. Vill man ha en bra källa på videos som faktiskt visar hur det är tänkt så är gamersyde en bra sida http://www.gamersyde.com/game_videos_2706_en.html dock de har inte släppt sina egna klipp än så bara att vänta.

Skrivet av Orici:

Ett krav på en stor mängd minne är ett tydligt tycken på en dålig portning ifrån PS4/xbox till PC. Dessa två spel som nämns bör undvikas.

De nya konsolerna idag kan utnyttja upp till 4-5GB av VRAM så nej, det betyder inte alls att det är en dålig port av NÅGOT slag, Utan vad som har hänt är att du har fått en ny generation konsoler och att spelen börjar komma ut nu som faktiskt utnyttjar deras kapacitet, det tar alltid ett par år innan dessa spel hittar ut på marknaden och just nu börjar de komma. Många här värkar tro att alla PC's är alltid bättre en konsolers hårdvara på alla fronter men det är rejält långt från sanningen, T.ex. som du ser här med VRAM.

Inte nog med det, på grund av hur Datorer är uppbyggda, operativsystem de kör samt att de måste aktivt dela minne, samt upplösning o.s.v de körs i så krävs det också oftast betydligt mer VRAM på en PC än en konsol, det har heller inte med någon dålig port att göra. T.ex. just nu för min del, att bara ha Windows uppe och två skärmar så använder jag för stunden 800MB video minne.

Sedan krävs det inte precis någon monster dator för spelet precis, min nästan 4 år gammal dator klarar spelet, enda jag bytt sedan dess är att jag lagt ut 2000 kr på ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det går garanterat alldeles utmärkt med en i5:a. Satsa stålarna på SSD och grafikkortet istället.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Inte jag :(

Skrivet av AMD-FX:

Tur att man har 4GB på sitt grafikkort då

Du har tur du men inte jag för mitt GTX 780 Ti har ju bara 3gb

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Om jag inte misstar mig så kan väl ändå inte 670 använda 4 GB vram till och börja med.. Så luktar lite mysko detta!

Precis, tycker det är sjukt ironiskt att de är så noggranna med att poängtera att spelet vill ha minst 4GB vram samtidigt som de rekommenderar ett gtx 670 som max kan utnyttja typ ~2,4 av sina 4GB pga att arkitekturen inte är snabb nog mot minnet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....O jag som tyckte att 1280MB på mitt GTX 570 var tillräckligt när jag köpte det :kört:

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av lanbonden:

Precis, tycker det är sjukt ironiskt att de är så noggranna med att poängtera att spelet vill ha minst 4GB vram samtidigt som de rekommenderar ett gtx 670 som max kan utnyttja typ ~2,4 av sina 4GB pga att arkitekturen inte är snabb nog mot minnet.

Det är en vandringssägen som inte har någon som helst verklighetsförankring. Glöm det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är snyggare än RE6 åtminstone tycker jag, men det drar förmodligen inte i praktiken 4GB vram. Möjligen att det cachar in en jäkla massa texturer, men i praktiken streamas det väl in så att det kanske kan prestera hyfsat ändå, men jag vet ju inte om de kör texturer utan like. Evil within är väl ungefär som med resident evil, kul spel men inte något som är tekniskt imponerande.

Det finns förövrigt i7or som inte är quadcores vilket en del verkar missa, som laptop i7or i ultrabooks som inte har QM i namnet t ex precis som att laptop i5or har två kärnor i alla fall jag har sett. Hyperthreading hit o dit spelar nog ingen större roll och jag tror att en i5 quadcore klarar sig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Det är ändå bara en dålig portning. Alla med 2 och 3 gig lär klara sig fint utan större problem skulle jag tro om inte så lär det väl komma en mod som löser problemet

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis, tycker det är sjukt ironiskt att de är så noggranna med att poängtera att spelet vill ha minst 4GB vram samtidigt som de rekommenderar ett gtx 670 som max kan utnyttja typ ~2,4 av sina 4GB pga att arkitekturen inte är snabb nog mot minnet.

Det där vet jag inte riktigt om det stämmer. Men även om det gjorde det så menas det inte när man säger att kravet är 4GB att alla dom krävs per frame.

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Grafiken i spelet är knappast imponerande!

Skulle kunna vara för att det är inspelat på Xbox, bara en tanke.

Permalänk
Medlem

4K på Ultra = kommer och bli som att se ett bildspel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Jahapp, vi med 780 Ti SLI då?

Jag är ledsen men ni måste uppgradera till 670 4 GB om ni vill kunna spela spelet.